Metal işleme hobi atölyesi kuruyoruz

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
21,577
Metal işleme ile uğraşmak amacıyla bir hobi atölyesi kuruyorsanız, bazı temel el aletleri ve makinalara ihtiyacınız olacak. Bunlar, bir metal atölyesinin olmazsa olmazlarıdır. Ama birçok iş dalında olduğu gibi, metal işleme makinalarının da, yapılacak işin kapasitesine göre birçok farklı modeli bulunmaktadır. Bir çekiç örneğinden gidersek, minyatür parçalarla çalışan bir saatçinin kullandığı çekiç vardır, marangozun kullandığı çekiç vardır, demir dövme işinde kullanılan ağır çekiçler vardır, yıkım işlerinde kullanılan balyozlar vardır, haddehanelerde kullanılan tonlarca ağırlıkta hidrolik çekiçler vardır. Bunların hepsi neticede birer çekiç, ama iş kapasiteleri, ve dolayısıyla boyut ve maliyetleri farklıdır. O yüzden, bir hobici olarak ilk önce yapacağımız işlerin üstesinden gelebilecek kapasitede alet ve makinalar temin etmemiz lazım.

Örneğin, model uçak, gemi, araba gibi işlerle uğraşacak isek, karşılaşacağımız parçaların neredeyse tamamı minyatür parçalar olacaktır. O yüzden minyatür işlere uygun el aletleri ve makinalar edinmemiz daha uygun ve ekonomik olur. Ola ki nadiren büyük bir parça ile işlem yapmamız gerekiyor, onu da gidip sanayide yaptırabiliriz.

Ama boyut olarak daha büyük ve daha ağır parçalarla çalışmamız gerekiyorsa, iş kapasitesi buna uygun olan el aletleri ve makinalar edinmemiz lazım. Her zaman geçerli olmasa da, genel olarak şunu söyleyebiliriz: Büyük iş kapasitesine sahip makinalar, birçok minyatür işlerin de üstesinden gelebilir. Örneğin büyük 2 tonluk bir torna ile, çok küçük parçaları da gereken hassasiyet ile yapabiliriz. Büyük bir freze veya testere, küçük parçaların kesiminde de kullanılabilir. Ama büyük bir tornavida ile minyatür civata sökemeyiz. Ayrıca balyoz ile çivi çakamayız.

Yani yapacağımız ilk şey, yeni başladığımız metal işleme hobisinde, gelecekte kendimizi nerede görüyoruz? Hep minyatür işlerle uğraşacağımız garanti ise, ona göre bir atölye kurmalıyız. Ama daha büyük parçalar ile de iş yapmamız gerekiyor ise de, ona göre atölye kurmalıyız.

Burada benim anlatacağım hobi atölyesinde, ne minyatür, nede sanayi ölçeğinde büyük iş kapasitesini düşüneceğim. Yani ortalama bir iş kapasitesi hedefiyle bir atölye kurulmasını inceleyeceğiz. Tavsiye edeceğim el aletleri ve makinalar da bu doğrultuda olacaktır. Şimdi başlayalım, ve önem sırasına göre, ortalama iş kapasitesine sahip bir metal işleme hobi atölyesinde bulunması gereken makinaları, el aletlerini ve ölçüm aletlerini sıralayalım.
 
Bir metal işleme atölyesinde bulunması gereken en önemli alet, testeredir. Bir testere olmadan hiçbir işi yapmak mümkün değil. Elinizde, sanayinden aldığınız 2m boyunda ve 10mm çapında pirinç çubuk var, bundan bir civata yapacaksınız. İlk yapılması gereken iş, bu çubuktan uygun boyda bir parça kesmek :)

Metal kesmeye uygun el testereleri olsa bile, bunlar ancak küçük parçalarda kullanılabilir. 40mm çapında bir civa çeliği çubuğundan bir parça kesmeniz gerekiyorsa, o el testeresi ile bunu yaptıktan sonra artık atölyede çalışacak dermanınız kalmayabilir :D Veya 150x15mm lik lama demirinden bir parça kesmeniz gerekiyor. Hadi diyelim yeterince kuvvetli ve dayanıklısınız ve el testeresi ile bunu kestiniz. O kesim yeri o kadar pürüzlü ve şekilsiz olacak ki, orayı düzgün hale getirmek için belki de kesmeye harcadığınız zaman kadar ilave zaman harcayacaksınız. Bir kesim için bu kadar uğraşınca, artık bu yapılan işin bir hobi zevki kalmayacak ve bir nevi hammallığa dönüşecek diye düşünüyorum.

Kesici disk takılmış bir avuç içi taşlama ile de metal kesimi yapılabiliyor, ama bunlarda da gene kesim yeri çok pürüzlü oluyor ve kesim sonrası düzeltilmesi gerekiyor. Ayrıca taş ile yapılan kesimde aşırı ısınan metalin mukavemet özellikleri değişebiliyor ve bazı uygulamalar için bu önemlidir. Bunun dışında, aluminyum ve pirinç gibi malzemelerin kesici disk ile kesilmesi hiç randımanlı değildir, çünkü yumuşak olan bu metaller, kesici diske sıvazlanıp diski kullanılamaz hale getiriyorlar.

O yüzden ilk almamız gereken, metal kesimi için tasarlanmış metal şerit testere makinasıdır. Ortalama iş kapasitesi için ise, Jet firmasının aşağıdaki modeli veya bunun muadili çin malı makinalar alınabilir:

jet-stationary-band-saws-414458-64_1000.jpg


Bu makinanın şerit ilerleme hızı, 3 kademede ayarlanabilmektedir ve en düşük hızda yüksek karbonlu ve paslanmaz çeliklerin, daha yüksek hızlarda da aluminyum ve pirinç gibi daha yumuşak metallerin kesimi için uygundur. Böyle bir makina ile, 100mm çapında bir çelik kütükten rahatlıkla bir dilim kesebilirsiniz. bu tip makinaların çok daha küçükleri de var, ama fiyat performans açısında 4x6 inçlik olan bu makina, ortalama iş kapasitesi için en uygun makinadır.

Bu makinalarda, kesilecek parça makinanın üzerindeki mengeneye bağlanıyor ve kesici şerit, bağlı olduğu kasnak sisteminin kendi ağırlığı ile kesilecek malzemenin içinde otomatik olarak ilerleler. Gerektiğinde şerit ve kasnak sistemi, dik konuma getirilebilir ve böylece elle serbest olarak parça kesimi de yapılabilir:

bandsaw-horizontal-vertical-4x6-2.jpg


Esasında bu makinalar ile plastik ve ağaç da kesilebilir, ama şerit hızı çok düşük olduğundan, plastik ve ağaçta kesim güzel olmayacaktır. Kesilen yerde ağaç ve plastikte kırılmalar ve parçalanmalar olacaktır. Ağaç kesimi için kullanılan bıçkılarda şerit hızı, metal testere şerit hızından çok daha yüksektir.
 
Metal atölyesinin ikinci en önemli makinası, sütun matkaptır. İş parçasına tam olarak dik bir şekilde delik delinmesi, her zaman karşımıza çıkan bir durumdur ve sütun matkaplar bu işin en güzel şekilde yapılmasını sağlarlar. Gereken iş kapasitesine göre, küçük boy veya tam boy sütun matkan alınabilir:

Optimum B13 marka küçük boy sütun matkap:
9075937214514.jpg


Böyle bir matkap ile beraber, gerektikçe matkap uçları da alacağız. Birçok ölçüde uç bulunan matkap ucu setleri almanızı önermem. Onun yerine, gerektikçe, kaliteli marka matkap ucunu tek tek almanızı öneririm. Örneğin, yerli malı "Makina Takım" firmasının matkap uçları ile çok iyi sonuçlar alınabilir ve küçük ölçek, büyük ölçek her türlü çapta ürün bulmak mümkündür.
 
Evet, en temel, atölyemizin olmazsa olmazı iki makinayı belirttikten sonra, geri kalan makinaların listesi ile devam edelim. Artık bundan sonraki liste, önem sırasına göre olmayacaktır, sadece bir liste olacaktır.

===== AVUÇ İÇİ TAŞLAMA =====
Testere ile kestiğimiz parçaların kenarlarındaki talaşları temizleme için, veya kaynak öncesi metalin kaynatılacak yerlerinde temiz metalin açığa çıkarılması için, veya kaynak için pah açılması için avuç içi taşlama kullanmamız gerekecek. Ayrıca kaynak tamamlandıktan sonra kaynak yerinin düzeltilmesi veya metal parçaların kesilmesi için de avuç içi taşlama kullanacağız. Yapılacak iş kapasitesine göre değişik boyda modeller bulunur, ama ilk aşamada küçük boy avuç içi taşlama, ve bu makinaya uygun kesme ve taşlama diskleri alabiliriz:

9719576035378.jpg
 
===== ELEKTROT KAYNAK MAKİNASI =====
Kestiğimiz metal parçaların uygun yerlerinden kaynak yapılması, metal işleme atölyelerinde en sık karşılaşılan işlerden birisidir. Bunu da yapmanın en yaygın ve ekonomik yolu, elektrot kaynağıdır. 160A lik monofaze bir kaynak makinası, başlangıç için birçok kaynak işimizi görür. Bununla ilgili Hobi amaçlı kullanılan metal kaynağı metotları konusunu inceleyebilirsiniz.
 
===== ÇALIŞMA TEZGAHI =====
Bir metal işleme atölyesinin olmazsa olmazlarından birisi, çalışma tezgahıdır. Bu tezgahın özellikle dayanıklı ve sağlam olması lazım, çünkü gerektiğinde üzerindeki parçalara çekiçlerle vuracağız ve masanın buna dayanması ve titreşim yapmaması lazım. Aşağıda benim yaptığım tezgahın resmini görüyorsunuz. Ayaklar ve kirişler için 10x10x2 mm kutu profil kullandım, tezgah yüzeyi ise, üst üste bindirilmiş iki tane 22mm lik plywood plakadan oluşuyor. 10 yıldır bana çok iyi hizmet etti ve hala ilk sağlamlığını koruyor.

scaled_img_1608.jpg
 
===== TEZGAH MENGENESİ =====
İş parçasını sağlam bir şekilde bağlayıp üzerinde çalışabilmemize imkan veren mengene de gene bir metal işleme atölyesinin olmazsa olmazıdır. İş kapasitesine uygun boyutta bir mengene seçilebilir. Ben kendi atölyeme, 125mm lik, yerli malı "Kanca" marka mengene almıştım. 10 yıldır sorunsuz kullanıyorum:

00210150125.jpg
 
===== KUMPAS =====
İş parçaları üzerinde hassas bir şekilde ölçüm yapmak için atölyemizde mutlaka bulunması gereken aletlerden birisi de kumpastır. Tamamen mekanik olan modelleri de var, dijital olan ve ölçülen değeri direkt rakam olarak gösterenleri de var. Elimizde standart olarak 150 mm lik bir kumpasın mutlaka bulunması lazım. Bundan daha büyük ölçüde olan kumpasları da ihtiyaç doğdukça alabiliriz.

Kumpas ile aşağıdaki ölçümlerin yapılması mümkündür:

- Kenar genişliği
- Dış çap
- İç çap
- Derinlik

Yaygın olarak kullanılan kumpaslar ile 0.05 mm doğrulukta ölçüm yapılabilir. 0.02 mm doğrulukta ölçüm yapan modeller de vardır, ama o seviyeler artık mikrometrelerin alanına girer ve kumpasların sınırlarını zorlar.

Kumpasların hareketli olan bölümü, üstte bulunan bir vida ile sabitlenebilmektedir. Böylece kumpası belli bir ölçüye sabitleyip elde bulunan aynı ölçülere sahip parçalar arasında karşılaştırma yapmak için kullanabiliriz. Aynı şekilde, üstteki vidayı sıkıp kumpası belli bir ölçüye sabitledikten sonra, kumpasın keskin çene uçlarını kullanarak bir parçanın kenarından belli uzaklıkta parçayı çizebiliriz. Sonra da bu çizgiyi referans alıp parça üzerinde çalışma yapabiliriz. Tabiki bu nispeten daha yumuşak malzemelerde işe yarar, örneğin düşük karbonlu çelik, aluminyum gibi metaller, plastikler vs. Sertleştirilmiş bir çeliği bu şekilde çizemeyiz.

Dijital veya mekanik kumpas arasındaki tercihe gelince, her birisinin diğerine göre avantajları var. Örneğin dijital kumpaslar, ölçülen değeri hem inç, hem de milimetre olarak gösterebilmektedir. Her iki standart ile aynı anda çalışılması gereken durumlarda bu bir avantajdır. Ama dijital kumpaslar pille çalışır, hiç olmadık zamanda pilleri biter ve o anda elde pil yoksa iş yarım kalır. Ayrıca dijital kumpaslar, bol yağlı iş ortamlarında yıpranır ve sorun çıkarabilirler, ama mekanik bir kumpas için bol yağlı ortam hiçbir sorun teşkil etmez. Benim önerim, yüksek kaliteli bir mekanik kumpas ile işe başlamanız ve ölçülen değerin nasıl okunduğunu öğrenmeniz. Sonra gerektiğinde orta seviye bir dijital kumpas da alınabilir. Böylece, dijital kumpasın pili bittiğinde elinizdeki mekanik kumpas sayesinde işiniz aksamamış olur. Direkt olarak dijital ile başlarsanız, pili bittiğinde kumpassız kalmış olursunuz. Ayrıca dijital kumpasın olmadığı başka bir atölye'ye gittiğinizde "ben sadece dijital kumpas kullanmasını bilirim" demek istemezsiniz ;)

Kumpas ile çalışırken yere düşürmemeye azami gayret göstermeliyiz. Eğer kumpası sert bir zemine düşürürsek, iç çap ölçümündek kullanılan üst çeneler genellikle hasar görür. Aynı şekilde, alt çeneler de darbenin etkisiyle paralelliklerini yitirebilirler. Eğer kumpas sert bir zemine düştüyse, artık onu metal işleme gibi yüksek doğruluk gerektiren işlerde kullanmamalıyız. Ama ağaç işleme gibi daha düşük doğruluğun gerekli olduğu yerlerde iş görmeye devam edebilirler.

Mitutoyo gibi üst seviye kumpas üreticilerinin yanında, Asimeto ve Insize gibi orta seviye kumpasları tercih edebilirsiniz. Eğer hassas bir iş çıkarmak sizin için önemli ise, ucuz Çin malı kumpaslardan uzak durun.

F3976641-01.jpg
 
===== MİKROMETRE =====
Kumpasların imkan verdiği 0.05 mm den daha yüksek doğrulukta bir ölçüm yapmamız gerektiğinde, 0.01 mm doğruluk ile ölçüm yapan mikrometrelerden faydalanırız. Aynı kumpaslarda olduğu gibi, mikrometrelerin de hem mekanik hem de dijital modelleri mevcut.

Burada yeri gelmişken, hassasiyet, çözünürlük, ve doğruluk gibi kavramların biraz içini dolduralım. Hassasiyet ve çözünürlük aslında benzer şeyleri ifade eder, o da bir ölçü aletinin hangi seviyeden sonra değişimleri algılayabildiğini ifade eder. Ama yüksek hassasiyete (veya çözünürlüğe) sahip bir ölçü aleti, o seviyelerde her zaman doğru ölçüm yapıyor anlamına gelmez. Doğruluk, bir ölçü aletinin ölçtüğü değerin, gerçekte olan değerden en fazla ne kadar sapabildiğini ifade eder. Yüksek doğruluk elde etmek, yüksek hassasiyet elde etmekten çok daha zordur.

Bu hassasiyet ve doğruluk olayına şöyle bir örnek verelim. Dijital kumpaslar, ölçülen değeri ekranda 0.01 mm adımlarla gösterirler, ama bu kumpasların doğruluğu 0.01 mm düzeyinde değildir. Fiziki yapısı gereği, bir kumpas 0.01 mm doğrulukla çalışamaz zaten. Bir iş parçasını alıp peş peşe bu dijital kumpasla ölçün, her ölçüm arasındaki fark 0.01 mm nin çok üzerinde olacaktır.

Aynı şekilde, dijital mikrometreler, ölçülen değeri ekranda 0.001 mm adımlarla gösterirler, ama bu mikrometrelerin doğruluğu 0.001 mm düzeyinde değildir. O düzeyde ölçüm yapmak çok zordur ve birçok çevresel faktör bu ölçümü etkileyecektir. Ama bir mikrometre ile 0.01 mm seviyelerinde güvenilir ve tekrarlanabilir ölçüm yapmak mümkündür.

Peki 0.01 mm seviyesinde doğruluk bize hangi durumlarda gerekir? Örneğin iç çapı 20 mm olan bir rulmanı, tornada yapacağımız bir milin üzerine geçireceğiz. Eğer bu milin çapı 20.00 mm ise, o mil rulmana girmeyecektir. Eğer bu milin çapı, 19.96 mm ise, o mil rulmana girecek, ama yeterince sıkı geçme olmayacaktır. Sıkı geçme olması için, mili 19.98 mm çapa getirmemiz lazım. Bunu yapabilmek için de işte mikrometre gibi 0.01 mm doğrulukla çalışan ölçü aletine ihtiyacımız var.

Mikrometreler, çok küçük bir aralık içinde ölçüm yapabilmektedir. Örneğin 0.00 - 25.00 mm, 25.00 - 50.00 mm, 50.00 - 75 mm diye gider. Her bir aralık için ayrı bir mikrometre gereklidir. İlk aşamada, 0.00 - 25.00 mm lik bir mekanik mikrometre ile başlayabiliriz, ama ileride 100 mm ye kadar mekanik mikrometreler edinebilirsiniz.

Mikrometre ile ölçüm yapmak, kumpas ile ölçüm yapmaktan daha zordur, disiplin gerektirir. Ölçülecek parçanın temiz olması, üzerinde talaş, toz gibi yabancı maddelerin olmaması lazım. Ayrıca, mikrometre, aşağısında bulunan plastik kabzasından tutulmalıdır. Mikrometrenin metal aksamına elimizle dokunmamalıyız, aksi halde vücut ısımızın o metali ısıtması ile meydana gelecek genleşme, ölçüm sonucunu etkileyecektir.

Mikrometre ile ölçüm yaparken, iş parçasına belirli bir baskı uygulanması gerekir. Bu standart baskıyı uygulamak için de her mikrometrede bulunan cırcır'dan faydalanılır. İş parçasını mikrometrenin çeneleri arasına aldıktan sonra, cırcır ile çeneleri sıkmaya başlarız. Cırcır atlamaya başladığı anda da skala'daki değeri okuruz. Metal işlemede iyice ustalaştığınız zaman, artık o cırcır'ı kullanmadan, tamamen el hissi ile, doğru baskıyı uygulamayı öğreneceksiniz, bu da daha hızlı ölçüm yapmanızı sağlayacak.

Mekanik ve dijital mikrometreler arasında farklar, kumpaslar konusunda söylenenlerle aynıdır. Mutlaka mekanik mikrometreler elinizde bulunsun.

Mikrometre üreticileri, aynı zamanda kumpas üreticileridir, o yüzden markalar konusunda da durum kumpaslar ile aynıdır. Benim önerim, Mitutoyo marka 150 mm lik mekanik kumpas ve 0 - 25 mm mekanik mikrometre edinin. Bunlar mekanik aletler olduğunda fiyatlar çok uçuk değildir ve kesinlikle verilen paraya değer.

s-l1600__66500.1511327732.jpg
 
===== TAŞ MOTORU =====
Matkap ucu bilemek, torna kalemi bilemek, gazaltı kaynağı elektrodu sivriltmek, iş parçalarının kenarlarında işleme sonrası meydana gelen çapakları düzeltmek gibi işler için bir taş motoru da atölyenin olmazsa olmazlarındandır. Taş motoru, diğer aletlerin aşındıramayacağı sert metalleri işlememizi sağlar. 125 mm çaptan, 300 mm çapa kadar değişik modelleri mevcuttur. Ben kendi atölyem için 200 mm çaplı bir taş motoru kullanıyorum.

Taş motorunu emniyetle kullanmak için dikkat edilmesi gereken bazı kuralları sıralayalım:

1) Taş motorunda, dönen taşın etrafının mutlaka kapalı olması ve sadece iş parçasının temas edeceği ön bölümün açık olması lazım. Tamamen açıkta dönen taşlar çok tehlikeli olabilir. Herhangi bir zorlama veya taştaki imalat hatası nedeniyle, 5000 devirde dönen o taş parçalanırsa, uçan her parça el bombası şarapneli gibidir ve çok vahim sonuçları olabilir.

2) Taşın tam önünde, taşlanacak parçayı dayamak için bulunan bir düz yüzey vardır. Bu düz yüzeyin, taşa mümkün olduğunca yakın olması lazım, yoksa düz bir parçayı taşlarken, dönen taş o parçayı içeri çekip parmaklarınızı da büyük bir güçle taşa doğru bastırır.

3) Taş motorunu kullanırken kesinlikle eldiven takmamak lazım. İş parçasını da kesinlikle bir bez ile tutup taşlamamalıyız. Eğer parça fazla ısınıyorsa, yakında bulunan bir kap suda soğutabiliriz. Eldiven veya bez, taş tarafından kapılırsa, ellerimizi de çok büyük bir güçle taşa doğru çekecektir ve gene büyük yaralanmalara sebep olacaktır.

4) Taş motorunu kullanırken, koruyucu gözlük takmakta büyük yarar var. Gerçi birçok taş motorunda, taşın üst tarafında bir koruyucu şeffaf cam bulunur, ama gene de koruyucu gözlük alışkanlığını edinmekte fayda var.

Taş motorunda bulunan markalara gelince, bütçeye uygun herhangi bir marka seçilebilir. Eğer benim gibi yerli ve milli olsun diyorsanız, biraz daha fazla para verip Gürmaksan firmasının ürünlerinden birisini tercih edebilirsiniz. Bunun gibi başka yerli firmalar da vardır eminim, ama benim kısa bir google araması ile bulduğun Gürmaksan'ın taş motorları gayet iyi görünüyor (firma ile herhangi bir ilişkim yoktur).

http://gurmaksanmakina.com/

Eğer bildiğiniz başka yerli taş motoru üreten firma varsa, lütfen belirtin, onları da buraya ekleyelim. Artık günümüzde, herşeyin yerlisi daha kaliteli, dayanıklı ve sağlam oluyor.

200luk-tas-motor.jpg
 
Son düzenleme:
===== TORNA TEZGAHI =====

(doldurulacak)
 
  • Beğen
Reactions: nt
===== FREZE TEZGAHI =====

(doldurulacak)
 
  • Beğen
Reactions: nt
===== EL ALETLERİ =====
Metal işleme atölyesinde kullanacağımız el aletleri çok çeşitli ve sayıca fazla olacaktır. Ama gerekli olan en temel el aletlerini burada listeleyelim:

ÇEKİÇLER:

- 1 kg lık çekiç.
- Nokta zımba
- Değişik ölçülerde pim zımbalar (2 mm ve üzeri)

TORNAVİDALAR:

- Yıldız tornavida seti.
- Düz tornavida seti.

ANAHTARLAR:

- 6 mm - 19 mm aralığını kapsayan metrik anahtar seti.
- 32 mm ye kadar kurbağacık anahtar.
- 2 mm - 13 mm aralığını kapsayan alyan anahtar seti.

PENSELER:

- Kombine pense
- Kargaburun pense
- Kerpeten
- Ayarlı pense
- Fort pense

EĞELER:

- Düz eğe.
- Yuvarlak eğe
- Balık sırtı eğe

METRELER:

- 5m lik şerit metre.
- 30 cm lik çelik cetvel

GÖNYELER:

- 90° lik gönye.

EL TESTERESİ:

- El testeresi ve yedek bıçakları.
 
Masaüstü torna tezgahı almak istiyorum. Ülkemizde genelde craft marka torna tezgahı satılıyor ancak bu markaya güvenemiyorum. Çin menşeli imiş. Bu konuda tavsiyelere açığım. Marka ve model önerisinde bulunabilir misiniz?
 
Tornalarda iş kapasitesini belirleyen kritik bazı parametreler vardır. Bunları öncelikle belirlemek lazım ve ona göre torna bakmak lazım. Şimdi aşağıdaki resme göre bunlara bakalım

1582383430364.png


Banko üzeri çap
Bu ölçü, resim üzerinde A ile ifade edilmiştir. Torna yataklarına çarpmadan tornada döndürülebilecek maksimum iş parçası çapını ifade eder.

Puntalar arası mesafe
Bu ölçü, resim üzerinde B ile ifade edilmiştir. Tornaya bağlanıp döndürülebilecek en uzun iş parçası uzunluğunu ifade eder.

Fener mili çapı
Aşağıdaki resimde gösterilmiştir (Torna aynası sökülü durumda). Uzun boru veya çubukların ucu işleneceği zaman bu boru veya çubuğun işlenmeyen tarafının fener milinin içinden geçirilmesi ve orada dönmesi gerekiyor. O yüzden fener mili çapının da gene ihtiyaca göre seçilmesi gerekiyor.

1582383724835.png
 
Piyasada torna model isimlerinde çoğunlukla banko üzeri çap ve puntalar arası mesafe belirtilir. Ama fener mili çapı için ayrıntılı özelliklere bakmak lazım. Örneğin Optimum 240x500 torna modelinde banko üzeri çap 240 mm ve puntalar arası mesafe 500 mm. Fener mili çapı da 26 mm
 
Eğer nasıl bir ölçü gerektiğinden emin değilsen, şimdiki ve gelecekteki birçok işini görebilecek, iş kapasitesi açısından çok iyi bulduğum Optimum 240x500 ü öneririm. Türkiye'de eskiden bulunabiliyordu bu ama şimdi aratınca Türk firma çıkmadı. Gene da araştırmak lazım, farklı bir marka olarak Türkiye'ye ithal ediliyor olabilir. Özellikleri için şu siteye bakabilirsin:

 
En ufak boyutlardaki torna tezgahı dahi işimi görür. 240x500 veya 250x550 civarında bir tezgah düşünüyorum. Optimum markasını artık getiren yok maalesef. Reis makina ile görüştüm, üç yıldır optimum markasını getirmiyoruz dedi.
 
Optimum markasının zamanında ithalatçısı Reis Makina idi. Şimdi bakıyorum hep Craft marka ürünler var. Özellik olarak Craft cr2555v yukarıda bahsettiğim Optimum'a çok yakın (hatta biraz daha kapasitesi yüksek).


Optimum da Çin üretimi bunlar da çin üretimi makinalar. İlla bir eksiği gediği oluyor. O yüzden ona çok takılıp kalma. İş kapasitesi uygun olanını seçip al bence.
 
Benim kullandığım makina da Çin malı. Ama bendeki büyük 1 metrelik torna. Tüm çin mallarında olduğu gibi sağında solunda birşeyleri ya eksik oluyor, ya hatalı oluyor yada biraz tamir gerektiriyor. Bunları hallettikten sonra gayet verilmi olarak iş görüyorlar.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,663
Mesajlar
97,407
Üyeler
2,439
Son üye
Efekan

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top