Elektroniğin kutsal kitabını ısmarladım!

scaled_img_20190128_224011.jpg


scaled_img_20190128_224033.jpg
 
En temel konudan en ileri düzey konuya kadar herşey var kitapta. Öncelikle tek transistörlü yükselteç tasarımı ile ilgili bir konu açıp detaylı bir şekilde analizini yapmak istiyorum.
 
Abi gozun aydin ,

Valla ne guzel adina sevindim guzel gunlerde oku. Ben tersine muhendislik gibi ilerliyorum kendimce. Bir devre yapacağımda semqya bakip geri dogru nasil calisiyor inceliyorum. Ama isin temelinden girmedigim icin eksigim cok.
 
Sağol Serkan, birşeyler öğrendikçe buraya da konu açıp aktaracağı inşallah. Bir de SMPS ilei ilgili birkaç kitap belirledim onları da getirteceğim.
 
Sağol Serkan, birşeyler öğrendikçe buraya da konu açıp aktaracağı inşallah. Bir de SMPS ilei ilgili birkaç kitap belirledim onları da getirteceğim.

Smps in ucundan bende daldim. Ilk hareket noktam meanwell guc kaynagim vardi elimde arizali idi. 24 volt 14.6 amper. Arizasini tamir etmekle basladim tamirini yaptimda. Sonra bu guc kaynaginin cikis voltajini ayarli yapmak istedim. Blok calisma semasi ve devre semasina eristim. Uzerinde baya calistim.

Ilk yola cikisim bu guc kaynaklarinin trafoyu pwm ile surmesi mantigi ile istedigim cikis voltajini alirim idi. Devreyi modifiye ettim ve 3 volt ile 27 volt arasi kontrol sagladim.

Bu deneyimden edindigim ders ise isin icinde ciddi matematik var. Kompanzasyon hesaplari filan topolojiler gercekten ciddi calisma ve disiplin gerektiriyor.

Takipteyiz.
 
Son düzenleme:
SMPS güç kaynağının çalışma şeklini kafamda canlandırmak için ben şöyle bir benzetme kullanıyorum:

Bir tekerlekli sandalye düşün. Sandalyede oturan kişi, kolları ile tekerlekleri yarım saniye süreyle iterse, sandalye sabit hızla gidiyor. Ama 250 ms süreyle iterse, sandalye yavaşlamaya başlıyor. 750 ms süreyle iterse de sandalye giderek hızlanıyor. Eğer sandalyenin takometresi varsa, kullanan kişi takometreye bakarak sabit hız için itme süresini ayarlayabilir.

Burada kolların tekerleği itme süresi, PWM sinyalı oluyor, sandalye ve kişinin ağırlığı bobin oluyor, sandalye hızı da çıkış voltajı. Hız göstergesine bakıp itme süresini ayarlama da SMPS güç kaynağının geri besleme ve regülasyon döngüsü oluyor.

Mekanikteki atalet kavramı, bir bobinin davranışını çok güzel açıklıyor. Belli bir hızla giden bir kütle, o hızını muhafaza etmek istiyor. Duran bir kütle de, kıpırdamak istemiyor. Bobinde de durum aynı. Belli bir akım geliyorsa bobinden, bobin o akımın geçişini devam ettirmek istiyor. İçinden akım geçmeyen bir bobin de, akım geçişini engellemeye çalışıyor.
 
Son düzenleme:
Evet ana mantığı gayet anlaşılır bir şekilde örneklemiş oluyoruz ama birde bu güç kaynaklarının feedback devresi algılama hızı var. bu bir opamp ile karşılaştırılıp çıkışa yansıyana kadar çıkış değerleri değişmiş olabiliyor bu döngü bir osilasyona neden oluyor ve bu çığ etkisi yaratıp mosfetler patlıyor.

Burada bilmediğim nokta çıkışa bağlanan yükün cinsi kapasitif yada indüktüf olması sanırım smps in çalışma sistemini etkiliyor. Çıkışa bağlanan bir dc motor mesela sanırım emin olmamakla beraber smps trafonun çıkış bobininin indüktansını değiştiriyor ve smps buna karşı pwm duty değerini değiştirmesi gerekiyor yada yükün oranına göre ince ayarlar var.

Neyse konuyu çok dağıttım.
 
Senin bahsettiğin performans kriterine "loop regulation" (döngü regülasyonu) deniyor. İki ayrı performans kriterinin bileşimi olarak değerlendirilir:

1) Line transient response (Şebeke'de meydana gelecek ani bir değişime güç kaynağının tepkisi)
2) Step load response (Yükte meydana gelecek ani bir değişimde güç kaynağının tepkisi)

(Bunların uygun türkçe tercümelerinin ne olduğunu ben de bilmiyorum, o yüzden kafama göre uyduruk bir tercüme yapıp yazmaktansa, ingilizcesini yazıp açıklam yapmayı daha uygun gördüm)

Bu performans kriterlerini incelemek ve anlamak için "kontrol teorisi" ve "otomatik kontrol" konularına vakıf olmak lazım. Güç kaynağının uygun bir modelini çıkarıp bu model için "bode plot" denen bir diyagram hesaplanıyor. O diyagram da en nihayetinde güç kaynağının her durumda stabil çalışıp çalışmayacağını, osilasyon ihtimali olup olmadığını bize anlatıyor. Konu çok ağır. Otomatik kontrol dersini çok zor ve sürünerek geçmiş birisi olarak bu konuda ancak bu kadar bilgi aktarabiliyorum, detaylarına ben de hakim değilim.

Bu konuyla ilgili Switching Power Supplies A - Z 2nd Edition kitabını okumaya başladım, ben de yeni öğreniyorum yani :)
 
Forumda yeniyim, PDF'ini paylaşmamızda mahsur var mı? (bağlantı kaldırıldı)
 
Last edited by a moderator:
Merhaba, korsana girdiği için paylaşmayalım. Lütfen linki kaldır ve sadece internette aratınca pdf'inin indirilebildiğini belirt.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,789
Mesajlar
99,021
Üyeler
2,464
Son üye
s4met

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top