Frezede akrilik işlemek

taydin

Yönetici
Yönetici
#1
Akrilik kullanarak bir baskı devre eritme kabı yapacağım. Akriliğin birbirine kaynatılması çok kolay bir şekilde yapılabiliyor, ama frezede işlmemesi o kadar kolay değil. Şimdiye kadar yaptığım denemelerde ya kenarlarda kırılma, yada malzemenin eriyip kesiciye sıvazlanması gibi sorunlarla karşılaştım.

İnternette yaptığım araştırmalara göre bu iş için yüksek devir ve 2 ağızlı bıçak tavsiye ediliyor. Ama ikisi de yok elimde malesef. Frezem en fazla 7000 devire çıkabiliyor. 2 ağızlı kesici de hiç yok. Bir tane karbür 2 ağızlı kesici alıp 7000 devirde bir deneme yapacağım bakalım. Artık atölyemde kompresör de var, basınçlı havayı da soğutma ve talaş uzaklaştırmada kullanacağım. Sonuçları buraya yazacağım.
 
Son düzenleme:

taydin

Yönetici
Yönetici
#2
Bugün sanayiye gidip karbür iki ağızlı kesici baktım. Ama karbür olanların fiyatları oldukça yüksek çıktı. O yüzden karbür olmayan 2 ağızlı ile denemeye karar verdim. Uygun fiyatlı 16 mm lik bir kesici buldum



 

taydin

Yönetici
Yönetici
#3
Frezeye bir parça akrilik levha bağladım. Bu levhanın kenarı, daire testere ile kesme sonrası kaba idi.




Makinayı 7000 devire ayarladım, kesme derinliğini 1mm gibi yaptım ve ilerleme hızı olarak da gene makinanın en yüksek hızını kullandım, 555mm/dak. Bir yandan kesim yapılırken, kesim yerine basınçlı hava tuttum. Sonuç gayet tatmin edici çıktı

 

taydin

Yönetici
Yönetici
#4
Aslında basınçlı havaya gerek olduğunu düşünmüyorum. En önemlisi, çok keskin bir uç kullanmak ve devri yüksek tutmak. Aslında devri yüksek tutmak diye ifade etmemek lazım. Önemli olan devir değil, yüzey kesim hızı. Benim makina en fazla 7000 devir/dak yapabiliyor, ama nispeten büyük çaplı bir uç kullandığım için, 7000 devirde oldukça yüksek bir yüzey kesme hızı elde etmiş oldum. Bıçak sayısı da iki olduğu için kesim yerinin ısınıp akriliği eritmesi ve kesiciye sıvazlanmasını da engellemiş olduk.
 

tsahin

Kayıtlı Üye
#5
Normal plastik bir kap neden iş görmüyor da özel akrilik kap yapıyorsun? Mesela çoklu plastik çekmecelerde kullanılan uygun boyde şeffaf çekmece iş görmez mi?
 
Son düzenleme:

taydin

Yönetici
Yönetici
#6
Tek taraflı PCB için dediğin plastik çekmeceler iş görür. Ama çift taraflı PCB de yapmayı düşünüyorum ben. Çift taraflı PCB eritirken, çekmeceyi salladıkça altta kalan taraf çekmeceye sürtecek ve oradaki bakır yolları koruyan boyayı yıpratacak. Ayrıca altta kalan tarafa asit rahatlıkla ulaşamayacak.

Ama Benim yaptığım kapta PCB dikine asılı vaziyette olacak. İki tane misina ile PCB'yi asitin içine dik olarak salacağım. Bir akvaryum hava pompası ile de asiti hareketlendireceğim.

Bir de akvaryum ısıtıcısı düşünmüştüm ama bu ısıtıcı sadece 34℃ ye kadar çıkıyor. İşlemi hızlandırmak için asitin çok daha fazla ısınması lazım, mesela 60℃ gibi. Bir duruma bakacağım, eğer ısıtmasız yeterince kısa sürede eritme tamamlanıyorsa buna birşey yapmayacağım. Ama süre uzun oluyorsa asiti ısıtmak için bir çözüm arayacağım. Belki daldırmalı bir rezistans gibi bir sistem olabilir.
 

tsahin

Kayıtlı Üye
#7
Kesimin bir de videosunu çekebilir misin? Makinanın nasıl çalıştığını merak ettim. Asitin ısıtılmasına gelince, emin olmamakla birlikte, o iki asit birbirine karıştırıldığı zaman zaten baya bir ısı da açığa çıkabilir. Ayrı olarak ısıtmaya gerek kalmayabilir.
 

taydin

Yönetici
Yönetici
#8
Aslında cep telefonu ile çekmeye teşebbüs ettim ama ışıklandırma çok yetersiz olduğu için iyi çıkmadı. Zaten yukarıdaki fotoğraflar da aynı sebeple iyi çıkmadı. Makinanın "exposure" ayarına abandım ama nafile. Bir dahaki gidişimde video kamerayı götürüp çekmeyi deneyeceğim.

10 sene önceki denememde asit ısınmış mıydı hatırlayamadım şimdi. Ama göreceğiz. Dediğin gibi kendiliğinden ısınırsa çok memnun olurum :D
 

taydin

Yönetici
Yönetici
#9
6 mm lik akrilik levhayı temin ettim. Yarın atölyede kesip asit kabını yapacağım inşallah. Kamera da yanımda olacak :)
 

taydin

Yönetici
Yönetici
#11
Akrilik yapıştırıcı diye almıştım seneler önce, kloroform olabilir emin değilim. Aseton da olabilir. Hatta kokusuna bakınca aseton olma ihtimali daha fazla. Şeffaf bir sıvı şeklinde. Bir şırıngaya çektim.

Kabın kenarlarını frezede işlemiştim, çok hassas bir şekilde birbirlerine bitişiyorlar. Küçük bir işkence ile kenarları sabitledim. Sonra da şırınga ile ek yerlerine çok az sıktım. Hemen birleşim yerlerine nüfuz ediyor ve yayılıyor.
 
Üst