Makina taşıyıcı takımı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
21,573
Ağır bir makinanın taşınması gerektiği zaman, forklift/vinç kullanmak mümkün değilse, geriye çoğu zaman tek seçenek makina taşıyıcı takımları kalıyor. Bu küçük tekerlekli arabalara sanayide "domuz arabası" da deniyor.

Piyasada yaptığım araştırmaya sonucunda bu takımların 1000 TL civarında olduğunu gördüm ve böyle bir takımı kendim yapmaya karar verdim. İlk aşamada Alibre Design yazılımı ile cad modelini hazırladım:

tasiyici1.jpg


tasiyici2.jpg


Burada tekerlekler, keslamit denilen bir plastik malzeme. Atelyenin zemini fayans olduğundan bu plastik tekerleklerin herhangi bir çizilmeye sebep olmamaları lazım. Her tekerlekte, 2 adet 6204 rulman var. Bu rulmanların her birinin statik yük taşıma kapasitesi 650 Kg civarında. Her arabada 4 adet tekerlek olduğuna göre her araba teorik olarak 5200 Kg taşıyabilmesi lazım. Takım 3 arabadan oluştuğuna göre, dengeli bir yük dağılımına sahip 15 tona kadar yüklerin de taşınabilmesi lazım. Tabii bunlar hep teorik hesaplara dayanıyor, yoksa bu sistemin stres analizini yapmadım. Yapma imkanım da olmadığı için de, garanti olması için mümkün mertebe herşeyi abartarak yapıyorum.

Tekerlekler, 20mm çapındaki civa çeliği miller üzerinde dönüyor. Miller de, 15mm kalınlığında, 60mm yüksekliğinde demir lamalara açılan oluklara giriyor.

Takımda iki tane arka araba, bir tane ön araba var. Arka arabalar 300mm x 250mm ölçüsünde. Yükseklik ise 112mm Ön araba ise 480mm x 500mm ölçüsünde ve yükseklik gene 112mm Ön arabanın üzerinde, dönebilen bir tabla var.

Bu arabaları kullanmak için bir de makina krikosu lazım. Ben daha önce kendim böyle bir krikoyu yapmıştım ve buraya koymuştum:

Makina krikosu

Makina krikosu ile makinayı aşama aşama kaldırım tahta takozlarla destekleniyor. Makina, arabaların gireceği yüksekliğe çıkınca arabalar yerleştiriliyor ve takozlar alınıyor.
 
Son düzenleme:
İlk olarak, tornada tekerlekleri hazırladım. Tekerlekler 88mm çapında ve 80mm uzunluğunda. Hammadde olarak 90mm silindirik keslamit kullandım.

scaled_img_2050.jpg


scaled_img_2051.jpg


scaled_img_2052.jpg


scaled_img_2053.jpg


scaled_img_2054.jpg


scaled_img_2055.jpg
 
Tekerlekleri hazırlarken en çok zorlandığım şey, rulman oluklarını hassas bir şekilde açmak. 47mm'ye çok yakın olması gerekiyor. Fazla büyük olursa rulman gevşek olur, fazla sıkı olursa rulman ya girmez yada girerken plastiği çatlatır.

Sonra milleri de rulmanlara alıştırmak zor oldu. rulman iç çapı 20mm, civa çeliği mil dış çapı da 20mm. Ama mil bu haliyle rulman deliklerine girmedi. Zımpara kağıdı ile çok dikkatli bir şekilde aşındırdım mil yüzeyini. 0.02mm azalttıktan sonra sıkı bir şekilde girdi rulman deliğine. Yani milin dış uçlarını 19.98mm'ye indirdim. Ayrıca tekerlekleri yerlerinde tutmak için segman olukları açtım. Bunun için özel kalem biledim.

Milleri rulman deliklerine çakarken bir sıcak hava tabancası ile rulmanları adamakıllı ısıttım. Bu şekilde mil biraz daha kolay girdi.
 
Sonraki aşama, çerçeveyi meydana getiren diğer parçaları kesmek. 15x60 mm lamalardan kesildi parçalar:

scaled_img_2056.jpg


Bunun dışında döner tabla için kütük demirden dilimler kestirdim sanayide:

scaled_img_2057.jpg


Sonra döner tablanın rulmanları tedarik edildi ve lamalara mil için oluklar açıldı:

scaled_img_2082.jpg


scaled_img_2083.jpg
 
Sonra diğer zor parçaya geldi sıra. Döner tablanın sabit kısmı, hareketli kısmı ve bunları birbirine bağlayan mil.

Dış çapı 160mm olan rulmanın gireceği oluk açıldı. Bunun da 160mm'ye çok yakın olması lazımdı. Sonra da rulmanın dış bileziği oluğa çakıldı:

scaled_img_2086.jpg


Sonra da dış çapı 90mm olan rulmanın gireceği oluk açıldı ve dış bilezik yerine çakıldı:

scaled_img_2087.jpg


Sonra da alt ve üst plakaları birbirine bağlayan mil yapıldı:

scaled_img_2088.jpg


scaled_img_2090.jpg


Burada da alt ve üst rulman ve bağlantı mili bir arada:

scaled_img_2091.jpg


Sonra büyük arabanın çerçevesinin kaynağı yapıldı ve döner tablanın tabanı çerçeveye kaynatıldı. Rulman bileziğinin zarar görmemesi için etrafına aluminyum folyo sarıldı. Ama gene de sıçrayan demir damlaları alt plakaya yapıştı...

scaled_img_2093.jpg
 
Milin üst tablaya geçirilmesi ve yerine kaynatılması:

scaled_img_2094.jpg


scaled_img_2095.jpg


Antipasla bütün parçalar boyanıyor:

scaled_img_2096.jpg


scaled_img_2097.jpg


scaled_img_2098.jpg
 
Bitmiş takımın resimleri

scaled_img_2099.jpg


scaled_img_2100.jpg
 
2 tonluk makinayı, fayans yapılmış yüzeye çıkarmadan önce, döşeme betonun üzerinde ilerletmek çok zor oldu. Sırtımı duvara dayayarak bacaklarımla ittim ancak o şekilde ilerletebildim. Ama bir kere fayans yüzeye çıktıktan sonra ilerletmek çok kolay hale geldi.

Fakat ön arabanın döndürülmesinin zor olduğunu gördüm. Bu zorluğun nereden geldiğini tam olarak anlayamadım. Belki tekerleklerin geniş olmasından dolayı tekerleğin dönüş merkezine yakın olan yeri ile uzak olan yeri arasındaki yol farkından kaynaklanan bir sürtünme olabilir, veya rulmanın bir sürtünmesi olabilir. Gerçi yük yokken tabla muntazam dönüyordu ama...

Döndürme denemelerini defalarca yaptıktan sonra, en sonunda ön arabanın tutma sapını kırdım :eek: 20mm çapında ve 1m boyunda civa çeliğinden yaptığım sap nasıl kırıldı hayret. Üstelik aynı anda hem alt tarafı kırıldı hem de sapın ucuna kaynattığım tutma yerinin de kaynağı kırıldı. Zaten yuvarlak olduğu için kaynatmakta zorlandım ve sonuçtan pek memnun kalmamıştım.

scaled_img_2103.jpg


scaled_img_2104.jpg


scaled_img_2105.jpg
 
Dönme ile ilgili sıkıntının, 4 tekerleğin merkez ekseninin yörüngesinde olmamasından kaynaklandığı ortaya çıktı. O yüzden dönerken sürtüyorlar. Bunu çözmek için tekerlekleri birbirine yaklaştırmaya başladım. Bu da tam yörüngeye getirmiyor, ama gene de şimdiki duruma göre epey bir iyileşme sağlayacağını düşündüm.

scaled_img_2496.jpg


scaled_img_2497.jpg
 
Mevcut miller bu kısa olan çerceveye uyuyor mu diye baktım. Malesef uymadı ...

scaled_img_2498.jpg
 
Ben de miller uygun bir yerden kestim ve kesik milleri monte etmeye karar verdim:

scaled_img_2499.jpg


scaled_img_2500.jpg


scaled_img_2501.jpg


scaled_img_2502.jpg
 
Ve neticede ortaya çıkan sonuç bu:

scaled_img_2724.jpg


scaled_img_2725.jpg


scaled_img_2729.jpg


scaled_img_2730.jpg


scaled_img_2731.jpg
 
Bu şekilde makinayı döndürmek daha kolay hale geldi. Gerçi sarhoş tekerlek taksaydım daha da kolay olurdu ama bu kadar alçak olup da tonlar seviyesinde yük taşıyabilen sarhoş tekerlek bulmak kolay olmaz. Neticede bu şekilde, 2 tonluk frezeyi atölyede köpek gezdirir gibi gezdirdim, makina için değişik yerler denedim ve en uygun yeri bulduktan sonra frezeyi oraya yerleştirdim :)
 

Forum istatistikleri

Konular
5,663
Mesajlar
97,391
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top