AC/DC Adaptör Arızası

TV beslemelerinden sıcak hava ile eleman sökebilen herşeyi yapar.
hemen kabarıyor tv besleme kartları sıcak havayı görünce.
geçen gün daha kolay sökmek için bir tv anakartında kapasitörün bacaklarına sıcak hava verdim. Bir baktım kapasitör kendiliğinden düştü. Çok hoşuma gitti :) .
 
Bazı kartlarda erime derecesi yüksek kurşunsuz lehim kullanılıyor bunları ısıtmadan önce erime derecesi düşük(bildiğim kadarıyla en düşük 60/40)lehimle lehimlersek daha kolay ve fazla ısı verip kartı bozmadan çıkarabiliriz.
 
Köprü diyotu Taktığınız yerde ölçebilirsiniz. Multimetre > diyot konumunda ölçün.
Ölçüm değerini buraya yazabilirsiniz.
AC +
AC -
Diğer bacak
AC +
AC -

smd-kopru-diyot-dbs104g-35817-jpg.jpeg
Ölçümlerde (-) prob diyotun artı ucuna (+) prob diyotun eksi ucuna gelecek şekilde ölçtüm. Hepsi 0.5 çıktı. Probları ters çevirince OL çıktı. Sorun yok gibi sanki köprü diyotta. Ayrıca köprü diyotun artı ve eksi uçlarını her iki konumda da ölçtüm birinde OL, birinde 0,9 değerini gördüm. Bu son ölçümü köprü diyotu söküp yaptım, çünkü kartta ölçünce 0,5 çıkıyor. Normalde o değerin çift diyot değeri olması gerekir diye biliyorum. Çıkartıp ölçünce 0,9 gibi bir değer gördüm.
 
Son düzenleme:
Bazı kartlarda erime derecesi yüksek kurşunsuz lehim kullanılıyor bunları ısıtmadan önce erime derecesi düşük(bildiğim kadarıyla en düşük 60/40)lehimle lehimlersek daha kolay ve fazla ısı verip kartı bozmadan çıkarabiliriz.

Elektronik kart seri üretimi tamamen kurşunsuz lehim ile yapılıyor. Kurşunlu lehimi sadece hobi amaçlı yapılmış devrelerde, veya ticari ürün olan ve tamir görmüş kartların üzerinde çalışılmış yerinde görebiliriz.

Sürekli kurşunsuz lehim ile çalışınca, kaliteli profesyonel bir havya seti kullanmak daha önemli hale geliyor, çünkü ucu sürekli olarak 350 veya 380 derecede tutuyorsun, ve ancak profesyonel cihazlar bu sıcaklıklarda uzun süre ve düzgün hizmet veriyor.
 
Belki temas problemi vardır diye köprü diyotu söktüm. Sökerken diyotun (-) bacağı küçük bir parçayla birlikte geldi. Bu ya lehim artığı yada aşağıdaki fotoda görülebileceği karttaki pad. Bundan tam emin değilim. Belki padda önceden de problem vardı, yada ben sökerken yerinden çıktı şimdi sizce benim bu pade diyotu lehimlemeden önce bir işlem yapmam gerekiyor mu? Yoksa üzerine biraz lehim bırakıp sonra diyotu yerleştirsem olur mu?


P_20230111_123108_vHDR_Auto.jpg
 
Yanlış anlaşıldı galiba benim demek istediğim:
Kurşunsuz lehimle montajlanmış bir kompanenti sökmek için diyelim 350 dereceye kadar ısıtmamız lazım,
bu kompanenti önce 230 derecede eriyen 60/40 lehimle bolca lehimleyelim,
daha sonra ısıtırsak 240 drece civarı sökülür demek istemiştim.
 
Ölçümlerde (-) prob diyotun artı ucuna (+) prob diyotun eksi ucuna gelecek şekilde ölçtüm. Hepsi 0.5 çıktı. Probları ters çevirince OL çıktı. Sorun yok gibi sanki köprü diyotta. Ayrıca köprü diyotun artı ve eksi uçlarını her iki konumda da ölçtüm birinde OL, birinde 0,9 değerini gördüm. Bu son ölçümü köprü diyotu söküp yaptım, çünkü kartta ölçünce 0,5 çıkıyor. Normalde o değerin çift diyot değeri olması gerekir diye biliyorum. Çıkartıp ölçünce 0,9 gibi bir değer gördüm.
' resimle köprü diyot ölçümünü açıklayayım.
kopru_dogrultuc.jpg
smd-kopru-diyot-.jpg


Kırmızı renk çizgilerde;
multimetre > diyot konumunda, AC girişlerde, D1 ve D4 Anota kırmızı prob, katota siyah prob, Ölçüm değeri 5XX mV şeklinde problar ters çevrilip ölçümde değer okunmayacak.
Yeşil çizgilerde;
Siyah prob AC girişlerde, kırmızı prob - de, D2 ve D3 arası ölçüm değeri 5XX mV gibi bir değer okunacak, problar ters çevrilince değer okunmayacak.

Yazılanların aksi bir değer okunuyorsa köprü diyotta bir veya bir kaç diyot arızalanmıştır.
 
Son düzenleme:
Ayrıca lehimlemeler de hiç bir zaman ısıtılan yüzeyde lehim erimedikçe, malzeme kendisini bırakmadıkça cımbızla malzemeyi almayın.
Yol kopmalarına neden olur.
 
' resimle köprü diyot ölçümünü açıklayayım.
21662 eklentisine bak21665 eklentisine bak

Kırmızı renk çizgilerde;
multimetre > diyot konumunda, AC girişlerde, D1 ve D4 Anota kırmızı prob, katota siyah prob, Ölçüm değeri 5XX mV şeklinde problar ters çevrilip ölçümde değer okunmayacak.
Yeşil çizgilerde;
Siyah prob AC girişlerde D2 ve D3 arası ölçüm değeri 5XX mV gibi bir değer okunacak proglar ters çevrilince değer okunmayacak.

Yazılanların aksi bir değer okunuyorsa köprü diyotta bir veya bir kaç diyot arızalanmıştır.
Benim yaptığımlarım yanlış tip bir ölçüm mü olmuş? Ölçüm yaparken kullandığım metodu biryerde görmüştüm. Sizinkiyle benimki farklı değerler mi ölçüyor. Biraz kafam karıştı da. Eğer benimkiler yanlışsa yeniden ölçeyim.
 
Şimdi hurda kart üzerinde deneme yaparken yine bu pcb'deki pad'in kopması problemi karşılaştım. Padi koparan lehim emme teli, yalnız ben mi yanlış birşey yapıyorum yoksa lehim emme telinin kalitesizliğinden mi tam emein değilim. Proskit marka kullanıyorum. Lemim emme teli bazen pcbye yapışıp kalıyor. Bazı durumlarda da pad ile birlikte geliyor. Biraz pratikle bu olayı çözmem lazım. Yoksa böyle başıma bir sürü sorun çıkartırım.
 
Şimdi hurda kart üzerinde deneme yaparken yine bu pcb'deki pad'in kopması problemi karşılaştım. Padi koparan lehim emme teli, yalnız ben mi yanlış birşey yapıyorum yoksa lehim emme telinin kalitesizliğinden mi tam emein değilim. Proskit marka kullanıyorum. Lemim emme teli bazen pcbye yapışıp kalıyor. Bazı durumlarda da pad ile birlikte geliyor. Biraz pratikle bu olayı çözmem lazım. Yoksa böyle başıma bir sürü sorun çıkartırım.
sorun havya gücü.
 
Havyanın güçlü ve ısı regülasyonlu olması lazım, yoksa özellikle geniş bakır yüzeylere bağlı olan padleri iyi ısıtamaz, emme teli de oraya yapışır ve koparırsın. Bir de pad temizleme yaparken sıcaklığı biraz daha yüksek seçmek gerekiyor, mesela 350 ℃. Böylece çabuk erir ve lehim emme telini gezdirerek padleri temizleyebilirsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,663
Mesajlar
97,404
Üyeler
2,439
Son üye
Efekan

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top