BLDC motor sürücü çeşitleri

Hira

Üye
Katılım
14 Nisan 2022
Mesajlar
82
Merhaba kolay gelsin. Benim elektrikli bir bisikletim var motor olarak 3 fazlı bldc motor kullanıyor sistem 36 volt ile çalışıyor. Kendime arduino tabanlı yeni bir motor sürücü yapmak istiyorum. Kendi motorunu kullanacağım sizlerin fikrini almak istediğim konu şu. Bisikletin kendi sürücüsünün içerisinde 6 adet mosfet bulunuyor (HY1607) kanal başına 2 mosfet kullanılmış ve tek tip (n-kanal). Bir kaç arduino projesi buldum fakat projelerin hepsinde hem p-kanal hemde n-kanal mosfet kullanılmış yani 3 adet n-kanal, 3 adet p-kanal.

Bu şekilde iki tip mosfet kullanan sürücüler ile bisikletin kendi sürücüsü gibi tek tip mosfet kullanan sürücülerin farkı nedir hangisi avantajlıdır bana bu konuda bilgi verebilecek kimse varmı? Yol gösterip bilgilerinizi paylaşırsanız minnettar kalırım. Teşekkür ederim tekrardan herkese kolay gelsin.
 
N-kanal mosfet daha yaygın ve ucuzdur. Ancak N kanal mosfetler ile pozitif tarafta anahtarlama yapmak nispeten daha zordur. Özel sürücü gerektirir. P kanal da böyle bir sorun yok ve kullanımı daha kolay. Buna karşın istediğin özellikte p kanal daha zor bulunur ve bu nedenle daha pahalı olur.
 
Cevabınız için teşekkür ederim. Tek tip mosfetli sistemlerde motora uygulanan kuvvet kullanılan mosfete göre sadece negatif yada pozitif yönde mi oluyor? Sadece n-kanal mosfet kullanan sürücüde rotor dönerken bir kanal o anda negatif iken diğer kanal pozitif oluyormuyor mu yoksa sürekli kanalları negatif yönde mi anahtarlıyor?

Konuya çok hakim değilim o yüzden sorumu da çok iyi soramıyorum edindiğim bilgilere göre bldc motorlarda iki farklı sürüş şekli var. Sadece bir yönde çalışan sistemler (negatif yada pozitif) ki bu durumda tek tip mosfet kullanılıyor örneğin n-kanal kullanan sistemler -, 0 , - 0 - , 0 , - şeklinde çalışıyor yada p-kanalsa + , 0 , + , 0, +, 0 şeklinde. Yarım doğrultma sistemleri gibi.

Bir de tam doğrultma sistemlerine benzeyen metod var bu sistemde iki tip mosfet kullanılıyor p ve n-kanal. Bu sistemler bir faz negatif iken diğer fazı pozitif yaparak hem negatif manyetik alandan hemde pozitif manyetik alandan aynı anda faydalanıyor çalışma şeklide -, 0, +, 0, -, 0, +, 0, - şeklinde oluyor.

Yoksa bu bilgiler büsbütün yanlış mı?
 
Cevabınız için teşekkür ederim. Tek tip mosfetli sistemlerde motora uygulanan kuvvet kullanılan mosfete göre sadece negatif yada pozitif yönde mi oluyor? Sadece n-kanal mosfet kullanan sürücüde rotor dönerken bir kanal o anda negatif iken diğer kanal pozitif oluyormuyor mu yoksa sürekli kanalları negatif yönde mi anahtarlıyor?

Konuya çok hakim değilim o yüzden sorumu da çok iyi soramıyorum edindiğim bilgilere göre bldc motorlarda iki farklı sürüş şekli var. Sadece bir yönde çalışan sistemler (negatif yada pozitif) ki bu durumda tek tip mosfet kullanılıyor örneğin n-kanal kullanan sistemler -, 0 , - 0 - , 0 , - şeklinde çalışıyor yada p-kanalsa + , 0 , + , 0, +, 0 şeklinde. Yarım doğrultma sistemleri gibi.

Bir de tam doğrultma sistemlerine benzeyen metod var bu sistemde iki tip mosfet kullanılıyor p ve n-kanal. Bu sistemler bir faz negatif iken diğer fazı pozitif yaparak hem negatif manyetik alandan hemde pozitif manyetik alandan aynı anda faydalanıyor çalışma şeklide -, 0, +, 0, -, 0, +, 0, - şeklinde oluyor.

Yoksa bu bilgiler büsbütün yanlış mı?


Bldc sürücü tipleri hakkında bilgim yok. Mosfet konusunda ise N kanallar sadece negatif yönden anahtarlama yapar diye bir kural yok. Hem p hemde n kanal her yer yönde kullanılabilir. Sadece adında anlaşılacağı gibi N kanalları negatif tarafta p kanalları pozitif tarafta kullanmak daha kolaydır. Tersi mümkün olmakla beraber bira daha zordur. Buna rağmen p kanal nadiren kullanılır. Genelde, özellikle ticari ürünlerde tüm mosfetler n kanal olur.
 
Cevabınız için teşekkür ederim peki kare dalga ile sinüs dalga arasındaki farkı biliyormusunuz? Neye göre kare dalga yada sinüs tercih ediliyor mesela?
 
 
Linke göre özetleyecek olursam kare dalga tork odaklı sinüs ise sürat odaklı anladığım kadarıyla.
 
Doğal olan sinus formu. Zaten bu nedenle şebeke elektriğimizde sinus şeklinde.

Bu biraz şuna benzer. 40kg ağırlığı tutman için sana verdiğimi düşün. Süreç boyuna önce ben 40 kg tutuyordum. Süreç sonunda sen 40kg tutuyorsun. Süreç boyunca (ağırlığı teslim ederken) benim tuttuğum ağırlık 40 dan sıfıra azalırken durum sende tam tersi oldu. Bunu sinus e benzetelim. Şimdi kare dalga; ağırlığı sana tutman için attım. Sende tuttun. Ancak olay çok hızlı olduğu için ilk anda zorlandın. Bir darbe aldın. Buda kare dalga...

Dc bir kaynaktan kare dalga üretmek kolay iken sinüs üretmek daha zordur. Zor olması da ek maliyet ortaya çıkartır. Sonuçta kare dalga ile de bu işler oluyor. Ancak verimlilik konusunda sinüs daha iyi. Yukarıdaki ağırlık benzetmesine dönelim ağırlığı birbirimize teslim edersek mi daha çabuk yoruluruz yoksa birimize atarsak mı...

Bldc ile tecrübem olmadı ancak mantık yürüterek sinus formunun daha doğal ve düzgün bir dönüş oluşturduğunu söyleyebilirim. Ancak dediğim gibi bldc üzerinde tecrübem yok. Konuyu hız ve tork olarak ayırmak doğru değil sonuçta hızı sağlayan şeyde tork dur.

Scoter için Tork konusunda şurada birşeyler yazmıştım. Bir göz at istersen.

 
Bldc motor sürme ile ilgili benim de sıkıntım var. Daha önce aşağıdaki başlıkta konu açmıştım.
Piyasada karşılaştığım sürücülerin hepsi ya pot ile kontrol ediliyor yada pwm sinyali ile. Bisiklet, fan, drone için bu yöntem uygun. Pwm /pot ile değeri artır motor hızlansın, değeri düşür motor yavaşlasın.

Fakat ben bldc motoru step motor gibi pulse ile sürmek istiyorum. Sebebi milimetrik yada hassas kontrol. Bldc motoru bir kasayı hareket ettirmek için kullanacağım. Bu yüzden motorun kaç derece döndüğü bilgisi benim için kritik.

Bu şekilde sürebileceğim akım kontrolü olan sürücü tavsiye edebilir misiniz?
 
Sesli düşünüyorum sadece.
Dronlardaki kamerayı hareket ettiren gimbal mekanizmasında iki adet fırçasız motor kullanılıyor. Bunların kontrolcüsü kumandadan gelen pwm sinyaline göre kameranın yani motorların açısını değiştiriyor. Belki yüksek güçlü bir gimbal kontrolcüsü işinizi görebilir.

Başka bir fikir olarak, siz aslında fırçasız motor kullanan bir servo mekanizması yapmak istiyorsunuz. İnternette bldc servo controller diye aratınca şu yerli site çıktı karşıma.
https://volrad.com.tr/
 
Bldc motor sürme ile ilgili benim de sıkıntım var. Daha önce aşağıdaki başlıkta konu açmıştım.
Piyasada karşılaştığım sürücülerin hepsi ya pot ile kontrol ediliyor yada pwm sinyali ile. Bisiklet, fan, drone için bu yöntem uygun. Pwm /pot ile değeri artır motor hızlansın, değeri düşür motor yavaşlasın.

Fakat ben bldc motoru step motor gibi pulse ile sürmek istiyorum. Sebebi milimetrik yada hassas kontrol. Bldc motoru bir kasayı hareket ettirmek için kullanacağım. Bu yüzden motorun kaç derece döndüğü bilgisi benim için kritik.

Bu şekilde sürebileceğim akım kontrolü olan sürücü tavsiye edebilir misiniz?

 

Forum istatistikleri

Konular
5,783
Mesajlar
98,938
Üyeler
2,462
Son üye
W.A.Semih Aslan

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top