Boşluksuz EE Nüve için hava boşluğu hesabı (Flyback Transformer)

Baran EKREM

Aktif Üye
Katılım
1 Ocak 2020
Mesajlar
101
Merhaba,

Flyback tasarımıyla uğraşırken takıldığım bir nokta mevcut.

Referans olması adına şu ferrit nüve üzerinden gidelim.

E 42/21/20 - TDK - https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf/80/db/fer/e_42_21_20.pdf

Sayfa 2 de görülen B66329G0000X187 kodlu N87 Malzeme olan "Ungapped" versiyonu aldık.

1) Çeşitli hesapları yaptıktan sonra bırakılması gereken hava boşluğunu nasıl hesaplarız ?

2) Hava boşluğu olmadığından dolayı araya bir boşluk katarsak tüm akı yolları boyunca boşluk kalacak. Doğal olarak 3 koldan hava boşluğu bırakmış olacağız.

AN-4137 vs notlarını inceledim fakat tatmin edici bir cevap bulamadım. Bu tarz notlarda "center pole gap" yani merkezden g mesafesi kadar hava boşluğunun hesabı yapılmış.

1612662180000.png


Özetle lg ile lcenterPole arasında nasıl bir ilişki kurabilirim ?

WhatsApp Image 2021-02-07 at 04.51.10.jpeg
 
Son düzenleme:
1. Soru için boşluk mesafesi şu şekilde hesaplanmış
1612714105327.png

Kaynak : https://www.ti.com/lit/ug/sluu096/sluu096.pdf?ts=1612691686581&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Sayfa 6
gap unit [cm]
Ae unit [cm]
Lp unit [Henry]

Ayrıca EPCOS (TDK) nın verdiği formü ile çok yakın çıkıyor.
1612714380108.png

Kaynak : https://www.tdk-electronics.tdk.com...8ae82f66b4cc/pdf-ecoresgeneralinformation.pdf
Sayfa 6

Ek : TI dökümanına ek olarak
1612715552352.png

Kaynak : https://ecee.colorado.edu/~ecen5797/course_material/Ch15slides.pdf
Sayfa 40


2. Soru için düşündüğüm cevap sanırım doğru. lgap = lcenterPole / 2 olmalı :) (Magnetic Circuit Eşdeğerini üzerinden gidilebilir ?)
1612714236317.png

Kaynak : https://meettechniek.info/compendium/magnetic-circuits.html

Eğer hatalı gördünüz bir nokta mevcut ise lütfen belirtin.
 
Son düzenleme:
2 Soru için:Zaten sac nüveli trafolarda da göbek kesit alanı diğer yandaki kesit alanın toplamı kadar olurdu.Bunlar da da aynı sı geçerli.

Diğer konu gap için gereken boşluğun değeri hesaplanıyor/ bulunuyor. Ama asıl önemi olan sorduğunuz soru gibi ne kadar boşluğun yeterli olduğu nasıl anlaşılır o önemli ve onuna ilgili birşey bende bulamıyorum
Bu arada gap trafonun saturasyona kolay girmesine engel olmasının dışında, başka avantajlarıda varmış ve tabiki fazla boşluk olanını seçmek çok daha fazla dezavantaj getiriyor.
Özetle SMPS zor konu birde bazı makaleler CGS ile anlatırken bazıları MKS için anlatıyor herşey karışabilliyor.
 
Flyback trafosu enerji depoladığı için hava boşluğuna ihtiyaç duyuyor. Saturasyondan ziyade enerjinin büyük bir bölümü hava boşluğunda depolanıyor. Bobinin depoladığı enerji formülünden giderek depolanacak ve aktarılacak enerji ile lgap arasındaki bir ilişki kurulabilir mi ?
 
Son düzenleme:
Lg ie alakalı bir yazı buldum excelde hesaplattırmaya çalışıyorum Biraz karmaşık formül
gap i buradaki pdf de izah ediyor.(Tamamını tercüme edemedim henüz)
 

Ekler

  • fyback gap.pdf
    1.1 MB · Görüntüleme: 186
Son düzenleme:
1612721833222.png

Şurada verilen integral hesapta depolanacak enerjinin Gap uzunluğuyla orantılı olduğu gözüküyor. (Alan sabit lgap (l) yi değiştirebiliriz)

Kaynak : https://electronics.stackexchange.c...-is-flyback-air-gap-needed-for-energy-storage

Hava boşluğu büyüdükçe fringing flux etkisi büyüyor.
Bu arada gap trafonun saturasyona kolay girmesine engel olmasının dışında, başka avantajlarıda varmış ve tabiki fazla boşluk olanını seçmek çok daha fazla dezavantaj getiriyor.
1612721925578.png
 
Aslında formül sadece hava boşluğu için değil herhangi bir birim hacim için olduğu gözüküyor fakat bu formülü hava boşluğu için düşünürsek havanın bağıl geçirgenliği ferritinkinden daha düşük olduğu için daha daha yüksek enerji depolama kapasitesine sahip öyle değil mi ?
 
O değer Al değeri Alan ve L uzunuğu ie ilgili değil
TDK nın 2 sayfasında nüve bilgisinde yazan değer
 
tamam da orada akı yoğunuğu ile hacim arasındaki bağıntı budur gibi bir cümle söylüyor
zaten L/N 2 =Al gibi bir bağıntısı vardır
 
Siz bana A ve l nin alan ve uzunluk olmadığını AL olduğunu söylediniz. Ben sadece Hacim ilişkisini gösteren link paylaştım. Burada hatalı bir şey mi var ? Endüktans faktörünün konuyla alakası nedir ?
 
@Baran EKREM hatta linkini eklediğiniz sayfanın üstünde yazıyor
Burada çekiecek akımın karesi ile endüktansı çarparsanız bunun yarısı enerjiyi verir
L endüktansı da Al cinsinden yazarsanız oradaki denkemlere ulaşırsınız


enduk.png
 
Zaten tasarımda endüktansınız bilinmek zorunda akımda aynı şekilde buna göre Al değerleri o nüvenin hangi endüktansa kadar sarılabileceğinin bilgisini verir.
 
Pardon ya burada A için effective area demiş ,l ye de yol demiş .Ama bu şekide izah etmesi yanlış Al ile karışabilir :)
Zaten bir formül 10 şekilde türetiliyor.Yani dediğiniz doğru
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
5,783
Mesajlar
98,928
Üyeler
2,462
Son üye
W.A.Semih Aslan

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top