cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
Belki boştada atlıyor bilemiyorum. Onu tespit etmek gerçekten zor. Keşke onu deneyebilsem. Ama makina 48v'dan sonra traktör koysan çeker. O kadar kuvvetli. Yani mekanik veya motorun zorlanması sebepli yapıyor olma ihtimali yok gibi. Çünkü atlamayı daha çok ilk başlarda 1-2mm ahşaba face yaparken yapıyor.

Osiloskop işi yarına kaldı gidebilirsem. Bu arada bu size bahsettiğim denemeleri filan ben yapmıyorum. Abim, babam yapıp bana rapor ediyorlar. Şimdi yeni bir olay var.

Normalde step motorlar aktif edilip hiçbir işlem yapılmadında, yani enerji verildiği kitleme modunda olması için pc sürekli pulse gönderiyor. Bu pulse ve kilitlenme step motorda bir nebze sısss sesi,vınlama gibi ses yapıyor. Yapıyordu. Bu gayet normaldi.

48V'a geçtikten sonra bu ses takur, tukur hale geldi. Süreki sanki stepler arasında atlama yapıp ayakta tutmaya çalışıyor ama baya zorluyordu. Ve monitör ekranında parazit olarak gördüğüm şey bu takırdı başladığında, yani motorlar aktif edildiğinde oluyordu. Motorlar kapanınca gidiyordu. Yani monitören ekranında bu paraziti yaratan step motorlar.

Bu sebeple tek tek denemeye başladık;
1. Deneme;
Sadece X ekseninin step motorunu taktım. Hafif vınlama, sıslama sesi var. Gayet normal seviyede. Monitörde parazit görünüsü çok az seviyede ama yine var. Çok çok az.

2. Deneme;
Y eksenini de step motorunuda bağladım. Sistemde 2 step motorda aktif olunca hafif tıkırdanma bağladı. Ama üçü birden takılı olan hali gibi değil. Orta seviyede...

3.Deneme;
Z eksenini de step motoruna bağladım. Sistemde 3 motor olunca takır tukur sesi başladı. Monitördeki parazit görüntü arttı.

4.Deneme;
Yukarıdakilere ek olarak sadece Z, Sadece Y'de denedim. Yine aynı şekilde tek olunca takır, tukur ses gidiyor. Yerini tatlı bir vınlama alıyor. Tekli olunca sorun yok yani.

5.Deneme
Yine yukarıdakilere ek olarak voltajların step motolara yüksek geldiğini düşünerek 41V'a kadar düşürüyoruz. Yine aynı. Takır tukur.

6.Deneme
Voltaj değil, amper fazla olduğunu düşünerek jumper ayarlarını 3.8'den 3.2A'e ayarlıyoruz. Yine aynı. Üçü bir arada çalışınca takır tukur.

7.Deneme
Üç step motorda bağlıyken enerjimin kesitinin yeterli olmadığını düşünüp genel giriş geriliminde bir düşme olup olmadığına bakıyoru. 225V çıkıyor.

SONUÇ;
3 step motor aynı anda aktifken kendini kilitli tutabilmek için PC>MACH3>LPT>CNC Breakout board vasıtasıyla sürekli bir pulse gönderiyor. Bu pulse'ı 3 ayrı motor için, 3 ayrı pin'den yapıyor. Tek pinden yaparken sorun yok.

Şimdi düşünürse;
A-)Ya PC+Mach3 bu 3 motora birden sinyal göndermeye yetişemiyor. Paylaşım yaparken gecikmeler oluyor. Bu gecikmeler sebebiyle motorlar hafif boşa düşüp geri girme hadiseler yaşadığından takır tukur yapıyor.
B-)Ya da 3 step motora birden sinyal giderkeni, birbirleri ile kabloların yakınlığı, ekranlamanın yanlış yeterli olmaması sebebiyle çakışıyorlar. Birbirlerinin pulse'larını etkiliyorlar. Voltaj'da zaten 48V'a çıktığından birbirlerini daha fazla etkiliyorlar

Daha fazla takır/tukur sesinin, daha fazla monitörde parazit yaptığını düşünürsek kablolar/pulse'lar birbirlerini mi etkiliyordur yoksa sistem yetişemden mi böyle bir ses yapıyordur?

MACH3 LPT portu tuning ayarlarında, 35.000 kHZ'de iletişimi excellent gösteriyor. 25.000kHZ yapıncada ses devam ediyor. 45.000kHz yapınca bilgisayar desteklemiyor. LPT anaboarddan değil. Ayrı bir PCI LPT kartı mevcut.

Motorun bahsettiğin sesi aşağıda. Kayıtta 2-3 kat fazla çıkmış ses. Ama yine de belirgin. Olmaması gereken bir durum.

 
Son düzenleme:

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,016
Bir dakka, motoru belli bir pozisyonda tutmak için MACH3 den sürekli pals gitmemesi lazım. Senin duyduğun vızzzz sesi motor sürücünün PWM yaparken oluşturduğu dalga şekli. MACH3 den pals sadece pozisyon değişirse gitmesi lazım.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,016
O yüzden zaten MACH3 den gelen DIR ve STEP sinyallerine bakmamız lazım. Keskin ve lojik 0 ve 1 arasında net geçişler yapıyor olması lazım. Ama eğer sinüse beyzeyen yayvan palsler ise o zaman step kaçırma sorununu açıklar.

Ama takır tukur konusunda birşey diyemiyorum. Eğer tüm eksenler tutuluyorken şebeke voltajı da 225 V ise o zaman şebeke sorunu da yok.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
Düzeltme. Ben reset tuşuna basınca(motorları aktif edince) motorlar açılsın sinyalinin sürekli mach3'den üretiliyor diye bilerek söylüyorum. PWM'i üreten sürücü doğru. Ama bu sürücüye bir emir gitmeden, yani g-code gitmeden o pwm'i üretemez(diye biliyorum). Yani mach3'den loop şeklinde bir sinyal sürekli olarak gidiyor(diye biliyorum).

Monitördeki bahsettiğim paraziti çekmişlerdi ama pek belli olmuyor video. Reset butonunun etrafındaki kırmızı halka kalkınca, motorlar aktif olunca özellikle o lacivert alanda belli oluyor parazit.

 
Son düzenleme:

ismaily

Kayıtlı Üye
Mesajlar
88
Konum
Çanakkale
@taydin 'ın da söylediği gibi motorlar hareketsiz iken PC veya breakout karttan sürücülere sinyal gitmez.
Sürücü farklı motor sargılarını enerjilendirmeden veya akım yönünü değiştirmeden step motor dönmez.

Sürücüler genelde chopping denen modda çalışıyorlar. Yani motor sargılarına PWM ile gerilim verilir, sense direnci üzerinden akım okunur. Akım belli bir seviyeye ulaşınca PWM puls'ı sonlandırılır. Bunun için PC, karttan sinyal gelmesi gerekmez.

Step motorların sargı endüktansları motor hareketiyle çok değişir.
Çoğu sürücüde Motor hareketsiz iken, motorları pişirmemek için belli bir süre step sinyali gelmezse akımı düşüren yapılar var. Burada bir sorun olursa ilk pulslarda motoru düşük akımla sürme ve adım kaçırma olasılığı var.

Motor sıcaklıkları kontrol edilmeli. Ama öyle kısa süreli çalışmalarda değil.
Daha önce bir yazılım hatası nedeni ile motor akımı bir şekilde yüksek kalıp, step motor aşırı ısındıktan sonra motorun eski performansında çalışmadığını da görmüştüm. Motor mili belli küçük bir açı aralığında sorunlu iken, diğer açılarda motor sorunsuzdu.

Monitör titremesi gibi şeyler, voltaj çökmesi gibi şeylerde yoksa çevrede parazitik bir elektromanyetik dalga olduğunu da söylüyor. Yani dir-puls sinyalleri de bozuluyor olabilir.
Motor gövdelerinin topraklamaları gibi şeyler kontrol edilmeli.
Breakout kart ekranlanması, sinyalin blendajlı kabloyla taşınması.

Bunun dışında adım kaçırma ile ilgili, sürücü girişindeki opto kaynaklı, sürücü deki sense direnci kaynaklı sorunlar da gördüm.
Bir logic analizör veya çok kanallı scop varsa hem sürücüye giden sinyalle birlikte sürücü girişindeki opto çıkışlarına bakmakta fayda var.
Kontak direnci, breakout kart çıkışı vs. sorunlar olabilir.

Tam hatırlayamadım.
KK forumda adım kaçırma ile ilgili bir sorunun kaynağı lpt kartın SPP/ECP gibi çalışma modu ayarlarıydı.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
Makinanın yayına gidemeyince gcode'lara bir bakayım dedim. Özellik sanki şuralarda yapıyor hatayı. Dikkati mi çeken 719. satırdaki F1800'den sonraki nokta.. Sanki olmaması gerekli bunun. Daha önceden yoktu diye biliyorum mach3 gcode'unda... Acaba anlamlandıramadığı bir şey mi?



1611239210286.png
 

Endorfin35+

Apartman Kapıcısı
Mesajlar
1,508
Konum
İzmir
Hocam bence ilk baslarda dogru yonde idin ama step kacirma konusunda yanlis yone kaydin.

Elektrik hatti emi filter ile alakasi yok bu isin.

1611249100353.png


2000mm/dk hizinda atliyor dediydin. 5mm vidali milin olsa 400 dev/dk yapar. Step motor icin az bir devir degil. Hele yuk altinda. Zaten motoru sok istersen yok ver hesapla devri. Atiyorum 600 devirde rezonans yuzunden motor kitlenecek.

Tahminimce ne yaparsan yap sorun devam edecek. (Pulse sinyalinde bir gurultu olmadigini varsayiyorum)

Tezgahi 2000 le degilde 1500 ilerleme ile kullansan sorun cikmayacak. Devir arttikca tork duser. Dusuk devirde traktor ceker eyvallah ama gaza bastinmi kendini cekemez olur.

Neden step atlar.
1. Tork yetmez. Belli bir bolgede yapiyor ise eksende kasinti olabilir.
2. Motor icindeki miknatisin manyetik ozelligi azalir.
3. Yuksek hiz ile pulse frekansi arttigi icin gurultu kaynakli atlar. Daha once yazdiydim kontrol karti destekliyorsa difransiyel baglanti yapmalisin.

Tezgahin hareketli kopru ve motorlarin ayni tip ise muhtemelen kopruyu hareket ettiren eksen step atliyordur. En cok yuku o eksen cekiyor.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
-Mekanik değil ona eminim. Üzerine 100 kilo çıktı. İlgili yere g-Code ile 3-4 sefer gönderdim. Atlama olmadı. Hele 48V'dan sonra çok çok iyi durumda
-Zorlanma sebebiyle değil ona da eminim (1mm face'de atlama yapıyor, ahşapta)
-Hız sebebiyle değil 1500 denedim zaten defalarca. Hatta 1200 denedim
-Bu makina daha rijit değilken, neredeyse yağsız, tozlu eksenler zor hareket edecek kadar pis durumda iken bile atlama bugüne kadar yaşamadım.
-Köprüyü hareket ettiren atlamıyordu. Sadece X atlıyordu en son. 5-6 defa sadece X'de atladığından emin olduktan sonra, o eksenin sürücüsünü Y'ye taktım. Ve bu sefer atlama sadece Y'de(köprü) olmaya başladı. 1 kaç defa yaptı. Halen Y'de bir kez daha atlama yapmasını bekliyorum. Sonra sürücüyü tekrar X'e geri takacağım. Bu seferde atlama Y'de bitip X'de başlarda bu yer değiştirdiğim sürücünün bozuk olması netleşmiş olacak.

O bağlantıyı denemedim. Yani düz bağlantıyı diyorsun. Çünkü ben tarif ederek başkasına(ağabey, baba) yaptırıyorum. Zaten şu shieldleri topraklama hadisesi gördüğüm kadarıyla baya bir iptidai olmuş. Bu sürücüden de değilse el atıp onları dediğin gibi düz bağlantı haline getireceğim.

Lakin şu 3 motor bağlıyken tıkırtı sesi yapması, tek motor bağlıyken yapmaması işini bir türlü anlamadım. Neden olur ki?

Ben bu arada başka işlerle uğraştığımdan bizzat bakamıyorum. Online Eğitim beni de vurdu. Öğretmenler öğrenciler yatıyor, biz daha yoğun onlara arayüz yapacağız diye çalışıyoruz. Şu okullar açılsa biraz rahatlasam.
 
Son düzenleme:

ismaily

Kayıtlı Üye
Mesajlar
88
Konum
Çanakkale
Makinanın yayına gidemeyince gcode'lara bir bakayım dedim. Özellik sanki şuralarda yapıyor hatayı. Dikkati mi çeken 719. satırdaki F1800'den sonraki nokta.. Sanki olmaması gerekli bunun. Daha önceden yoktu diye biliyorum mach3 gcode'unda... Acaba anlamlandıramadığı bir şey mi?



7512 eklentisine bak
Benim dikkatimi çeken 717 satırın sonundaki "w".

Baştaki ve noktadan sonraki sıfırların yazılıp yazılmayacağı gcode başında belirtilebiliyordu diye hatırlıyorum. Leading Zero/Trailing Zero.
Veya mach3 'ün varsayılan formatına bakmalı.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
:) W nereden geliyor anlatayım.
Mac'de Cmd(control)+W pencere kapatma, sekme kapama. Haliyle hemen vscode'da açıp, ekran görüntüsü çekip sekmeyi kapatıyorum ki kendi işlerime karışmasın. Kapatırken tabi böyle W filan CMD'siz arada kaçabiliyor. Windows'da ALT+F4'tü sanırım kapatma. Ele uygun değil diye pek kullanılamıyor. Ama CMD+W olunca sürekli her şeyi el atında kapatma hastalığı oluyor. Oradan kalma..
 
Son düzenleme:

ismaily

Kayıtlı Üye
Mesajlar
88
Konum
Çanakkale
Gcode Trailing Zero Omit gibi bir parametre ile üretildiyse tamsayı hız veya koordinat verilerinde, gcode'da sıkıntı yok görünüyor.
Ama yinede Mach3'ün varsayılan parametrelerine bi bakmalı.

Sorunun geneli için sürücü/motor değişimi bir şeyler söyler belki.
Birde blendaj/topraklama/ekranlama konusu.
Dertli iş. Kolay gelsin size.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
@Endorfin35+ bugün bahsettiğin şekilde düz bağlamayı denedim. Yani GND'ler otak, pulse'lar filan + olarak. Mach3'den ayarlarıda yaptım. Yok nedense çalışmadı. Acaba benim cnc breakout board sadece DİR+, Ena+ mı destekliyor?
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
Çıkışlar direk şöyle. Eksisi artısı yok.

5V
GND
CK(pulse)
DIR
ENA

Mach3'den Active Low yapınca - diye ayarlıyor diye biliyorun. Fakat olmadı nedense.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
Kataloğuna şimdi baktım. Şöyle yapmışlar. Bi sn yanlış mı bağlattım acaba.
1611346741372.png


diye düşündüm ama yok doğru şu an böyle bağlı.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Mesajlar
1,035
Yaş
46
GND'yi direk bizim toprağa bağlıyorum. Bu şekil çalışan hali. Hatta toprağa bağlasamda çalışır, çalışıyor.
 

Endorfin35+

Apartman Kapıcısı
Mesajlar
1,508
Konum
İzmir
o zaman resimdeki gibi bağla yada eski bağlantını buna uygun hale getir.
1611348034187.png

iki secenek var sol üstte vcc dediği sende 5v.

mach3ten anlamam ama tahminimce solda ki bağlanıyı yaparsan active low seçeceksin.
 
Top