elektrık süpürge motoru devır ayarı

loki

Yeni Üye
Katılım
7 Ekim 2018
Mesajlar
7
selamlar, eskı bır elektrık süpürgesinden çıkardığım motor ıle bir matkap yapmak ıstıyorum. motor devır sayısını nasıl ayarlayabılırım. tşk.
 
Eğer çok özel bir süpürge değilse, evlerde yaygın olarak kullanılan ve aşırı gürültülü çalışan ( ;D ) süpürgelerdense, bu çıkardığın motor, bir üniversal motordur. Bu tip motorların devirleri yaygın olarak faz dilimleme yöntemi ile kontrol edilmektedir. Lambaların parlaklığını ayarlamak için kullanılan dimmer devreleri de faz dilimleme kullanır, dolayısıyla uygun güçte bir dimmer ile o motorun devrini ayarlayabilirsin.

Bunun uygulamasını yaptıktan sonra resimlerini konuya eklersen başkaları için de güzel bir örnek olur :)
 
teşkkürler yarın dımmer ıle deneyeceğım. Motorun ıkı ucunu fışe bağladım ama sadece vınıltı çıkıyor motor da ısınıyor ama dönmüyor.
 
Üniversal motorda iki değil en az dört uç olmalıydı. İki uç, rotora giden kömürlere bağlı olmalı, iki veya daha fazla uç da stator sargılarına gidiyor olmalı. Belki de stator sargılarına giden terminaller vardır ve bu terminallerdeki kablolar sökülmüştür.

Aman kardeşim dikkat et! Çok fazla tecrübeli değilsin gibi duruyor, ama şebeke voltajlarıyla uğraşıyorsun :O

Yardımcı olmak isterim, ama tehlikeli bir iş ile uğraşıyorsun. En iyisi tanıdığın, ve elektrikten anlayan birisi ile beraber bakın o motora ...
 
ben endüstrı meslek lısesı elektrık ıkıncı sınıf okuyorum elektrığe yabancı değılım! Ölçü aletım , havya felan elektrıkle alakalı aletlerım var ama bunun gıbı motorlarla pek uğraşmadım.motora bakıyorum baska bağlantı yerı göremıyorum.
 
Tamam o zaman :)

Motorun birkaç açıdan resimlerini çek ve buraya yükle. Belki de üniversal motor değil bu (ama hiç zannetmem, süpürgeden çıktı ise neredeyse %100 üniversal motordur bu.) Belki de stator sargılarının uçları terminallere gitmiyor, oradan direkt kablo ile dışarı çıkarmışlardır ve sonradan o kablolar sökülmüştür.

Neyse, stator ve rotor sargılarını paralel bağlaman lazım ve bu şekilde şebekeye bağlaman lazım. Eğer motor doğru yönde dönmeye başlarsa mesele yok. Ama ters dönüyorsa o zaman ya rotor veya stator sargılarının yönünün değiştir.

Bir de şuna dikkat et: Üniversal motoru kesinlikle yüksüz çalıştırmaman lazım! Yoksa motorun devri giderek artar ve bu artış, motor kendini parçalayana kadar devam eder!
 
Çok eskiden üniversal motorların stator sargıları paralel bağlanıyordu, ama bu bağlantı şekli ile elde edilen performans çok iyi değildi. Nedeni de stator ve rotor sargılarının arasında devir sayısı ve yüke göre faz farklılıklarının oluşması. Günümüzün üniversal motorlarında artık stator ve rotor sargıları hep seri bağlıdır. O yüzden stator sargıları için ayrıca terminal bulunmaz ve sadece iki tane rotor sargısı kablosu vardır.

Eğer motora şebeke verildiğinde dönmeden vınıldıyorsa, milinde sıkışma olabilir. Elle mili döndürünce serbestçe dönüyor mu?
 
Aradan zaman geçtı yazamadım motor ıle ılgılı sorunu hallettım sargılarda sorun varmış komple tekrar sardım. normal lamba dımer ıle denedım devır ayarı olur ama dusuk devırde motor çok zayıf oluyor. Böyel olması normal mı?
 
Motor sorununu halletmene sevimdim. Dimmer ile devir kontrolünün öyle bir sakıncası var ne yazık ki. Düşük devirlerde tork epey düşer. Eğer düşük devirlerde de iyi tork almak istiyorsan, TDA1085C ile yapılmış devir kontrol devresini yapabilirsin. Bununla ilgili elektronikprojeler.com forumunda bir konu var, bir incele bakalım. Eğer elektronik devreyle uğraşmak istemiyorsan, bu entegre ile yapılmış hazır bir devre belki bulabilirsin.

TDA1085 ile devir kontrolü
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,787
Mesajlar
98,997
Üyeler
2,464
Son üye
s4met

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top