Fazla akımda atan role

Katılım
6 Kasım 2019
Mesajlar
18
Merhabalar;
Öncelikle şunu belirteyim elektrik,devre,direnç diyot pek anlamam ama verilen şemayı verilen kompanentleri doğru yerleştirebilirim.
Aklımda bir proje var. Proje 12v ile çalışacak ve 2 adet role olacak roleler de bir dc motora bağlanacak. Dc motor olması gerekenden fazla akım çektiğinde(Örneğin 3a çekiyorsa 4a çekince) roleler otomatik atacak devre kapanacak bu devreyi nasıl hazırlarım ?

yapmak istediğim devreyi şunda kullanacağım araç için alarmdan bir çıkış buldum cam kaldırma çıkışı bunu kullanmak istiyorum bunun için hazır devreler var biliyorum ama belki benim gibileriniz vardır aranızda kendim yapmak daha hoşuma gidiyor ve piyasada olanlar önce sol sonra sağı kaldırıyor ben ikisini de aynı anda kaldırsın istiyorum.
 
Yani cam motorları camı kapatacan sonra da duracak. Camın kapandığını da motorun çekeceği yüksek akımdan anlayacaksın öyle mi? Eğer öyle ise uygun akım değerinde bir otomatik sigorta iş görebilir.

Ama motor camı kaldırırken 3 A çekiyorsa, cam yukarı dayandığı zaman 4 A gibi bir akım çekmez, çok daha yüksek bir akım çeker. Aynı şekilde motora ilk hareket verildiğinde de 3 A den çok daha fazla akım çeker. Senin EN AZ 10 A veya 16 A lik otomatik sigorta ile denemen lazım.

otomatik_sigorta.png
 
Ho
Yani cam motorları camı kapatacan sonra da duracak. Camın kapandığını da motorun çekeceği yüksek akımdan anlayacaksın öyle mi? Eğer öyle ise uygun akım değerinde bir otomatik sigorta iş görebilir.

Ama motor camı kaldırırken 3 A çekiyorsa, cam yukarı dayandığı zaman 4 A gibi bir akım çekmez, çok daha yüksek bir akım çeker. Aynı şekilde motora ilk hareket verildiğinde de 3 A den çok daha fazla akım çeker. Senin EN AZ 10 A veya 16 A lik otomatik sigorta ile denemen lazım.

4142 eklentisine bak
Hocam doğru söylüyorsunuz ama arabaya sihırta bağlamak pek aklıma yatmıyor ve yine doğru söylüyorsunuz ilk harekette fazla akım çekecektir onu hesaba katmadım. Ben şöyle düşündüm 1a baz alırsak camı kaldırırken motor 1a çekiyorsa,cam tam kapanınca motor zorlanacak 1a dan fazla çekecek örneğin 2a çekince devre tamamlanacak role OFF olacak diye düşündüm. Bunlarla hiç uğraşmadan sadece Zamanlı roleyle de yapabilirim ama bu sefer cam tam açık değil de yarım açık olsa yine belirlediğimiz süre boyunca Role ON olacak bunu istemiyorum. Düşündüğüme göre ya cama switch bağlayacağım tam kapandığını bilmek için ya da bunu dediğim gibi akımı belirleyerek yapabilirim diye düşündüm tabi sizin fikrinizi de almak isterim.
 
Bunu yapmadan önce motor kaç akım çekiyor onu ölçeceğim normal çalışırken motor 10a çekiyor zorlanınca 12a çekiyorsa ben 12a çekince devreyi tamamlatmak istiyorum
 
Evet otomatik sigortanın dezavantajı, arayabay bindiğin zaman sigortayı açık duruma getirmen lazım. Eğer bunu unutursan cam kapanmayacak. Limit switch biraz sıkıntılı olur. İyi su sızdırmazlığı sağlamak için camın adamakıllı contalara dayanması lazım. Bu baskı miktarını limit switch ile ayarlamak zor olur. Ayrıca sıcak havaya soğuk havaya göre değişir, contalar aşındıkça değişir.

Herşey full otomatik yapmak için elektronik devre kurmak lazım. OPAMP de kullanmak gerekiyor akım eşiğini belirlemek için. Elektronik bilgisi olmadan yapılacak birşey değil.
 
En pratik olan camın tam acılıdığı ve kapadığı noktalarda switch kullanman.

Aslında senin yapmak istediğini de anladım ben. Benim arabada var o sistem. Motor zorlanınca duruyor. Hatta cam açıkken kolun sıkışırsa motoru ters döndürüyor. Aşağıya bir link ekliyorum. İstediğini yapan bir devre ama uğraştırıcı olabilir...

 
En pratik olan camın tam acılıdığı ve kapadığı noktalarda switch kullanman.

Aslında senin yapmak istediğini de anladım ben. Benim arabada var o sistem. Motor zorlanınca duruyor. Hatta cam açıkken kolun sıkışırsa motoru ters döndürüyor. Aşağıya bir link ekliyorum. İstediğini yapan bir devre ama uğraştırıcı olabilir...

Oo evet benim için zor bi devre bu. Ters döndürmesine gerek yok ya zorlandığında dursa yeter benim için bunun basit bir yolu yok mu. Bu karmaşık ve çok kompanent gerektiriyor ben basit devreleri hazırlayabilirim ama bu kadarı fazla sanırım.
 
Evet otomatik sigortanın dezavantajı, arayabay bindiğin zaman sigortayı açık duruma getirmen lazım. Eğer bunu unutursan cam kapanmayacak. Limit switch biraz sıkıntılı olur. İyi su sızdırmazlığı sağlamak için camın adamakıllı contalara dayanması lazım. Bu baskı miktarını limit switch ile ayarlamak zor olur. Ayrıca sıcak havaya soğuk havaya göre değişir, contalar aşındıkça değişir.

Herşey full otomatik yapmak için elektronik devre kurmak lazım. OPAMP de kullanmak gerekiyor akım eşiğini belirlemek için. Elektronik bilgisi olmadan yapılacak birşey değil.
Hocam su almasını falan ayarlayabilirüm ucunda teker olan switchi kapırtanın iç kısmında bir yere monte edebilirim su da kaçırmaz hiç bir şey olmaz mekanik olarak iş basit de ben işi elektronik olarak nasıl yapabilirimi merak ettim. Sanırım yapamıyoruz istediğim devreyi
 
Hocam su almasını falan ayarlayabilirüm ucunda teker olan switchi kapırtanın iç kısmında bir yere monte edebilirim su da kaçırmaz hiç bir şey olmaz mekanik olarak iş basit de ben işi elektronik olarak nasıl yapabilirimi merak ettim. Sanırım yapamıyoruz istediğim devreyi

Alarm durumunda alarm cihazından bir sinyal aldığını söylemiştin. Bu sinyal alarm olunca sürekli var mı? Yoksa alarm durumunda kısa süre bir sinyal mi veriyor? Ona göre OPAMP'li bir devre çizeyim. Ama temel elektronik ekipmanları da olması lazım. Multimetre, havya gibi.
 
Hmm ama bir dakka. Limit switch ile camı durduracaksan zaten bu opamp devresine de gerek kalmıyor. Akımı takip etmeye gerek yok artık. Alarm sinyali direkt olarak camlara enerji vermesini istiyorsun o durumda. Öyle değil mi?
 
Alarm durumunda alarm cihazından bir sinyal aldığını söylemiştin. Bu sinyal alarm olunca sürekli var mı? Yoksa alarm durumunda kısa süre bir sinyal mi veriyor? Ona göre OPAMP'li bir devre çizeyim. Ama temel elektronik ekipmanları da olması lazım. Multimetre, havya gibi.
Multimetre ve havya veya diğer malzemelerim var. Hocam komple olayı baştan anlatıyım daha kolay olur. Arabamda sonradan takılan inwells alarm sistemi var ben taktırmadım ama geçen günü kurcalarken arabayı kilitleyince 30sn boyunca 12v çıkış veriyor ama güçlü bir çıkış değil bu da cam çıkışı için yeterli ama bunu direkt cama bağlarsam alarm sistemi bozulacaktır. Ben ayrı bir devrede akım kontrolü yaparak kapıları kilitlediğimde o çıkıştan bilgi alıp camları kapatmak istiyorum tamamen otomatik bir sistem yapmak istiyorum bu yüzdeb akım ile otomatikleştirmek istiyorum switch bağlamak ikinci planda
 
Hmm ama bir dakka. Limit switch ile camı durduracaksan zaten bu opamp devresine de gerek kalmıyor. Akımı takip etmeye gerek yok artık. Alarm sinyali direkt olarak camlara enerji vermesini istiyorsun o durumda. Öyle değil mi?
Hayır hocam önceliğim akımı gözlemleyerek yapmak switch koyarsam devre bir roleye bir de switche bakıyor zaten onu kendim halledebilirim benim sizdeb öğrenmek istediğim bu sistemi motor 5A - 5.5A Arasında çalışıyorsa 6A çektiğinde devre tamamlansın istiyorum Bunu şöyle düşündüm. Kapıları kilitleyeceğim ve elimde alarmdan aldığım 12vluk 30 sn bi tetik voltajı olacak. Yapacağımız devreye tetik aldığında çalışmaya başlayacak camlar tam kapandığında veya arasında bir şey sıkışıp zorlandığında devre tamamlanacak ve bir dahaki tetiği bekleyecek. İlginiz için teşekkür ederim
 
Şu devreyi çizdim simulatörde ve doğru çalıştı.

1591900485824.png


Burada V1 araba aküsüne karşılık gelmiyor. Oradaki 12V'u sen alarm çıkışına bağlı bir röle ile vereceksin. Yani alarm çıkışı pasif ise röle bu devreye voltaj vermeyecek. Alarm çıkışı aktif olduğu anda röle bu devreye 12V verecek.

Burada R1 de silecek motoruna karşılık geliyor. Eşik akımını ayarlamak için R4 yerine 2.2 k trimpot koyabilirsin.

Bu devre, ilk voltaj aldığı anda motorun çekeceği demeraj akımını görmezden geliyor. Ama kabaca 300 ms sonraki aşırı akımları hesaba katıyor ve çıkışı kesiyor. Eğer daha uzun bir zamana ihtiyacın varsa C8 kondansatörünün değerini artırabilirsin.
 
Simulatör ile uğraşanlara ilave bilgi olarak, benim de yeni öğrendiğim bir bilgiyi aktarayım. Yukarıdaki devrenin simulasyonunu yaparken, simulatörün kütüphanesinde bulunan DC motor makrosunu kullanmadım çünkü tam olarak nasıl bir motorun parametrelerini simule ediyor bilmiyorum. Ne tür varsayımlar yaptığını da bilmiyorum. Onun yerine bir direnç koydum ve sümulatöre de bu direncin zamanla değişen bir direnç olduğunu ifade ettim. İlk zamanlarda düşük bir direnç, bir süre sabit bir direnç, sonlara doğru da gene düşük bir direnç olmasını tanımladım. Böylece kabaca bir motorun davranışını taklit etmiş oldum. Bu şekilde zamanla değişen komponent değerleri tanımlamak için o komponent değerinde TABLE direktifini kullanıyoruz:

1591899893011.png


Tam olarak değer şu:

TABLE(T, 0, 20, 0.05, 10, 0.1, 5, 0.15, 1, 0.2, 1, 0.25, 1, 0.3, 2, 0.35, 3, 0.4, 4, 4, 4, 5.1, 1)

Bu ifadenin anlamı şudur: T simulasyon zamanıdır. Ondan sonrası, zaman ve değer çiftlerinde oluşan bir liste. Yani:

Kod:
T = 0     R = 20
T = 0.05  R = 10
T = 0.1   R = 5
T = 0.15  R = 1
T = 0.2   R = 1
T = 0.25  R = 1
T = 0.3   R = 2
T = 0.35  R = 3
T = 0.4   R = 4
T = 4     R = 4
T = 5.1   R = 1
 
Tam olarak değer şu:

TABLE(T, 0, 20, 0.05, 10, 0.1, 5, 0.15, 1, 0.2, 1, 0.25, 1, 0.3, 2, 0.35, 3, 0.4, 4, 4, 4, 5.1, 1)

Teşekkürler, bu çok kullanışlıymış. LTspice'ta da şöyle oluyormuş: dirence ctrl + sağ klik, Value kısmına "R=TABLE(time, 0, 1k, 0.5, 10k, 0.8, 5k)"
 
Hatta direnç değerini zamanın bir fonksiyonu yapmak da mümkün:

VALUE = 1 + 2*T

1 Ω dan başlayıp her saniye 2 Ω artan direnç :)
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,957
Mesajlar
118,804
Üyeler
2,825
Son üye
karahanli7

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top