Gokrtl

Gökhan Kartal (TeknoDay)
Staff member
Katılım
27 Şubat 2019
Mesajlar
11,180
Kendin Yap Isıtıcılı Manyetik Karıştırıcı

Devre Şeması
Ekran görüntüsü 2024-02-04 000650.png
Ekran görüntüsü 2024-02-04 000819.png


3D Üstü Taraf Görünümü.
Ekran görüntüsü 2024-02-04 000836.png
Ekran görüntüsü 2024-02-04 000851.png


Arduino Kodları.
Ekran görüntüsü 2024-02-04 001645.png


20240204_004345.jpg
20240204_004357.jpg



20240204_004405.jpg
20240204_004527.jpg


20240204_004717.jpg
20240204_004607.jpg



Buradan Aşağısı Eski Konu

Daha önce yukarıdaki gibi bir manyetik karıştırıcı yapmıştım.
Ufak tefek iş görse de çok basit bir düzenek idi ve çam reçinesinden flux yapmak istediğimde su koyuvermişti.
Şimdi bu manyetik karıştırıcının daha profesyonel versiyonunu yapmaya başladım.

Aşağıdaki linkteki Coming Soon konusunda da 1-2 ipucu vererek Cihazı bilmenizi istemiştim ama bilemediniz :D
Künefe tabağı ve hoparlör kabinini bu manyetik karıştırıcı projesinde kullanacağım. Bunların detayına konu içerisinde değineceğim.


Konunun devamını parça parça mesajlar halinde paylaşacağım.
Tek mesajda bu işi bitirmeyeceğim için konunun dağılmaması adına öneri yada hatalı bir kısım bildirmek için mesaj yazabilirsiniz ama tebrik etmek için, eleştirmek için, yada konu dışına çıkıp işi sohbet havasına çevirmemek adına mesaj yazmayınız. Bu tür işleri ben projeyi bitirdikten sonra dilediğimiz gibi konunun devamında konuşabiliriz.
 
Son düzenleme:
Şimdi önce nasıl bir sistem olacağından bahsedeyim.

Sistemi beslemek için elimde bulunan 12v 5A switch mode bir adaptörü kullanacağım.
Yaptığım teste göre En çok gücü harcayan rezistans 1,5A akım çekiyor. İkinci olarak uçak motoru da 250mA civarı bir akım çekiyor.
diğer elemanlar, arduino, led, buzzer, röle gibi ufak akımlar ile çalışan şeyler. O yüzden bu 5A'lik adaptör, gerçekten 5A vermese bile sisteme yetecektir.

20210804_161858.jpg


Manyetik karıştırıcıyı 80-85 dereceye kadar kendim belirlediğim bir değerde ısıtabileceğim.
Bu ısıtma işi opsiyonel olacak. Isıtmayı kullanmadan sadece karıştırıcı olarak da kullanabileceğim.
Isıtacağım tablayı künefe tabağı seçmemin nedeni hem görsel olarak çok iyi görünüyor, hem alüminyum olduğu için mıknatıstan etkilenmiyor hem de ısınması çok çabuk gerçekleşiyor. Tabağı delik deşik etmek istemediğim için @taydin abinin önerisi ile Sun-Fix kullanarak rezistansı ve lm35 ısı sensörünü tabağa yapıştırdım.
Buradaki mantık yine basit olacak.LM35 ile tabağın ısısını okuyacağım, tabak ısısı belirlediğim sıcaklığa ulaştığında arduino ile tetiklediğim röleyi kapatacağım ve tabak soğumaya başlayacak. Ve yine ısı belirlediğim değerin altına düştüğünde röleyi tetikleyeceğim.
20210731_151704.jpg
20210804_162319.jpg
20210731_154600.jpg


Motor olarak 12v ile çalışan 1000kv lik bir Fırçasız uçak motoru kullanacağım. Bu motoru arduino ile kontrol edebilmek için de bir ESC (Elektronik Speed Controller) kullanacağım.
20210804_161833.jpg
20210804_162234.jpg
20210804_162243.jpg


Manyetik balığı döndürebilmek için N11 üzerinden 40mm çapında, 5mm kalınlığında 2 adet daire neodmium mıknatıs aldım. Bir tanesi yetecek diye düşünüyorum ama olmazsa ikisini birden kullanacağım.
20210804_164808.jpg
20210804_164830.jpg
20210804_164850.jpg


Tüm bu elemanları da yerleştirmek için hoparlör kabini kullanacağım.
20210718_144050.jpg
 
Hoparlör kabininin kötü görüntüsünün önüne geçmek için üzerine kıl testeresi ile ince bir kontraplak kestim.
Bu kıl testeresini en son orta okulda (1998 olması lazım) iş eğitimi dersinde kullanmıştım. O gün bu gündür alet çantasında uçları ile birlikte durur. Kullanmak bu güne kısmet oldu. Aslında bu testere ile tahta model yapmak çok zevkli oluyor. Ben okul yıllarında sallanan sandalye yapmıştım. Neyse konuyu dağıtmayayım :D
Bu kontraplağa tabağın oturacağı daireyi kesebilmek için kıl testeresi biçilmiş kaftan. Tabi daireyi çizmek içinde yine uzun zamandır elime almadığım pergelimi kullandım.

20210803_181939.jpg
20210803_182317_001.jpg
20210804_170136.jpg


20210804_162319.jpg
 
Devre için ise ilk çizimim aşağıdaki gibi.
Daha sonra kodlarını yazarken ekleme - çıkarma gibi değişiklikler yaparsam yine paylaşırım şemayı.

kicad şema.PNG
 
Şemaların giderek daha düzgün hale geliyor Gökhan. Ama hala yeterince şase sembolünü kullanmıyorsun. Bütün şase olan hatları birleştirme, onun yerine her şase olan yere şase sembolünü koy. Bu hem şemadaki çizgi kalabalığını azaltım şemanın okunmasını kolaylaştırır, hem de devredeki ayrı ayrı blokların daha iyi görülmesini sağlar.
 
Bana iki farklı sorun varmış gibi göründü.

Birincisi ısıtıcı 80° filan olacaksa o kontraplak dayanmayabilir. İnce kontraplak bir şekilde izole etmek lazım, zor ihtimal görünsede Allah korusun evi yakarsın. Yangın çıkartmasa bile bir süre sonra toz olur. Kontraplak yerine alüminyum kullanabilirsin çok ucuz ve şık olur.

İkinicisi ise mıknatıs seçiminde iki mıknatısı ters kullanıp iki farklı uca koymalısın. Bunlar bana biraz büyük gibi göründü. Profösyenel olan cihazlarda daha küçük ve kalın iki mıknatıs kullanılıyor. Şu an çizimle anlatamam ama dik konumlandırılmış uçak pervanesinin iki ucunda mıknatıs varmış gibi düşün.
 
12703 eklentisine bak

Manyetik balığı döndürebilmek için N11 üzerinden 40mm çapında, 5mm kalınlığında 2 adet daire neodmium mıknatıs aldım. Bir tanesi yetecek diye düşünüyorum ama olmazsa ikisini birden kullanacağım.


Tüm bu elemanları da yerleştirmek için hoparlör kabini kullanacağım.
Kolay gelsin. Ben ayarlanabilir fandan bozma ısıtıcısız ve basit bir tane yapmıştım, düzgün çalıştırana kadar bir takım sorunlar oldu. Örneğin mıknatısın güçlü olması da zayıf olması kadar sorun oluyor, mıknatısların arasındaki boşluğun karıştırıcı balığa uygun olması gerekiyor yoksa devirlenirken balık merkezden savrulup kabın bir kenarına kaçıyor, hızlanmayı düşürsem bile balık-mıknatıs uyumu olmayınca karışmıyor. Bir de sizin prototipte mıknatıslar motordan çok uzakta, eğer yataklamayacaksanız ağır mıknatıslar titreşimle merkezden biraz kaçtığında salgı yapıp işler sarpa sarar gibi görünüyor.
 
Şemaların giderek daha düzgün hale geliyor Gökhan. Ama hala yeterince şase sembolünü kullanmıyorsun. Bütün şase olan hatları birleştirme, onun yerine her şase olan yere şase sembolünü koy. Bu hem şemadaki çizgi kalabalığını azaltım şemanın okunmasını kolaylaştırır, hem de devredeki ayrı ayrı blokların daha iyi görülmesini sağlar.
Hep unutuyorum ya. :D
Düzelttim onları.
kicad şema.PNG

Birincisi ısıtıcı 80° filan olacaksa o kontraplak dayanmayabilir. İnce kontraplak bir şekilde izole etmek lazım, zor ihtimal görünsede Allah korusun evi yakarsın. Yangın çıkartmasa bile bir süre sonra toz olur. Kontraplak yerine alüminyum kullanabilirsin çok ucuz ve şık olur.
Aslında neyi kaç derece de karıştıracağımı bilmiyorum. Belki de bu ısı olayını hiç kullanmayacağım veyahut da çok lazım olacak.
Önceki karıştırıcıyı daha önce sadece flux yapımında kullanmıştım, başka hiç bir şey için lazım olmadı. O yüzden hem deneyimim olmadığı için, hem de daha önce endüstriyel yapılmış bir makine görmediğim için kıyaslayamadım. Kontraplak ile bir süre gözlemleyeyim. Eğer sararma koyulaşma gibi şeyler olursa ki bu karıştırma süresine bağlı biraz da, o zaman alüminyum bir parça kestiririm üzerine.
Resimdeki tabağın sağ tarafında kalan boşluğa enkoder, lcd ekran tuş takımı gibi elemanlar gelecek. İşlemesi kolay olacağı için seçmiştim kontraplağı.

İkinicisi ise mıknatıs seçiminde iki mıknatısı ters kullanıp iki farklı uca koymalısın. Bunlar bana biraz büyük gibi göründü. Profösyenel olan cihazlarda daha küçük ve kalın iki mıknatıs kullanılıyor. Şu an çizimle anlatamam ama dik konumlandırılmış uçak pervanesinin iki ucunda mıknatıs varmış gibi düşün.
Yukarıda da dediğim gibi daha önce karıştırma makinası görmediğim için ezbere gidiyorum. Mıknatısı büyük seçmemin nedeni manyetik balığın daha kuvvetli dönmesini sağlamak. Flux yaparken çam reçinesi aşırı yapışkan olduğundan alkolle buluştuğunda yumuşayıp behere sıvanmıştı, manyetik balıkta karışımı çevirememişti. Mıknatısların konumlandırılması konusunda bir kaç deneme yapmaya çalışacağım.
Bunlar çok kuvvetli oldukları için bir birlerine yakın olarak yan yana konumlandırmak kolay değil.

Kolay gelsin. Ben ayarlanabilir fandan bozma ısıtıcısız ve basit bir tane yapmıştım, düzgün çalıştırana kadar bir takım sorunlar oldu. Örneğin mıknatısın güçlü olması da zayıf olması kadar sorun oluyor, mıknatısların arasındaki boşluğun karıştırıcı balığa uygun olması gerekiyor yoksa devirlenirken balık merkezden savrulup kabın bir kenarına kaçıyor, hızlanmayı düşürsem bile balık-mıknatıs uyumu olmayınca karışmıyor. Bir de sizin prototipte mıknatıslar motordan çok uzakta, eğer yataklamayacaksanız ağır mıknatıslar titreşimle merkezden biraz kaçtığında salgı yapıp işler sarpa sarar gibi görünüyor.
Mıknatısların motordan uzak olmasının sebebi motora etki etmemeleri için. Önceki fanlı devremde güçlü mıknatıs kullanınca fanı etkilemişti. O yüzden uzak yaptım. Biraz da yaparak öğreneceğim artık. Duruma göre buradan yine destek isteyeceğim.
 
Son düzenleme:
@Sercan

Şöyle bir modül çizdim. Üzerine de bir tane dikdörtgen çizip vidalayacağım. Mıknatıslar arada sandviç olacak. Uygun mudur?

MAGNET.PNG
 
Mesafeye filan bakmak lazım ezbere bir şey söylemek mümkün olmaz ama bence olur gibi duruyor
 
Mesafeye filan bakmak lazım ezbere bir şey söylemek mümkün olmaz ama bence olur gibi duruyor
Biraz araştırmaya çalışayım. Bakalım daha önce yapan tamir eden filan var mı.
 
Buradaki arkadaş kendi cihazını tamir ederken göstermiş mıknatısları.
2 adet 20x10mm gibi görünüyor mıknatıslar. Üstelik neodmium bile değiller.
Bu cihazları 300-500tl ye sattıklarını düşünürsek benim cihaz 3-5 bin liralık modellere denk olur herhalde :D
Mıknatısların nasıl konumlandığını gördük ama kutupları konusunda bilgi yok. Onu da deneyerek çözeceğiz artık.
mıknatıs.PNG



Motor ve esc konusunda eli bol davranmışsın...
Tam tersi yokluktan onları kullanıyorum. Motor normalinden çok hızlı hiç kullanışlı değil aslında. Yani kazana su doldurup içine balık atsam onu bile çevirir bu motor, hatta taşırır. Daha küçük versiyonlarına baktım ama almış başını gitmiş fiyatlar.
ESC yi de iyi paraya çinden almıştım uçağım için. Yatacağına kullanayım mantığıyla ilerliyorum.
 
Bunlarda yüksek güç gerekmez, zaten devrini aldığı zaman gerisi çok basit. Bence RS380 kullan hatta bir bilgisayar fanının ikisi hariç pervanelerini traşla onu kullan. Devir de okuyabilirsin. Diğerleri ziyan olur.
 
Mıknatısları yan yana sabitledim.
20210805_125030.jpg


Motor olarak rs380 i deneyeceğim.
Tek şüphem var oda mıknatıslar ağır olduğu için motorun zorlanması olayı. Eğer böyle bir sorun olursa diye netten motor sürücü alırken yanında birde 12v 3000rpm redüktörlü motor sipariş ettim.

redüktörlü motor.PNG
 
Alt tarafın baskısı da bitti.
Bunu gönyeli bir şekilde dik yerleştirmek zor olacak sanırım.

20210805_173151.jpg


20210805_173132.jpg
 
Motor 4.8v da çok hızlı çalışıyor. Test için 1.7v verdim ama 3A akım çekiyor. Bu normal değil sanki?

20210806_123121.jpg
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,659
Mesajlar
97,343
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top