Kısırlı Yada Çiğ Köfteli Altın Günü

Onlar VRAM çipleri, altında pad yok. Yapıştırılmış olacağını da sanmıyorum. Sorun PCB nin çok katmanlı ve bol bakır barındırıyor olması, ve çipe yeterince ısının gitmeyişi. Isının büyük bölümünü PCB deki bakır katmanlar emiyordur. Kartı bir elektrikli ocağın üzerine koyup o şekilde sökmeyi deneyebilirsin.
 
Onlar VRAM çipleri, altında pad yok. Yapıştırılmış olacağını da sanmıyorum. Sorun PCB nin çok katmanlı ve bol bakır barındırıyor olması, ve çipe yeterince ısının gitmeyişi. Isının büyük bölümünü PCB deki bakır katmanlar emiyordur. Kartı bir elektrikli ocağın üzerine koyup o şekilde sökmeyi deneyebilirsin.
Timur hocam üstüne kestane de koymak gerekiyor mu ?
 
Bu sefer bağlantı pinlerine ilk önce lehim uyguladım. Daha sonra sıcak hava . Baya beklemem gerekti ama sonunda cıktı yerinden. Biraz acele etmişim herhalde baya pin zayiatı var . Bu biraz acılı oldu. 3 hakkımız daha var
20231026_100224.jpg
 
Sıcaklık çok fazla galiba.. ortalık kavrulmuş.
 
Altinda yapiskan ya da bakir levha yok. Normalde rahat cikmasi lazim. Havanin sicakligi dusuk sanirim. Kac derecede yapiyorsunuz sokme islemini? Cok zorlamissiniz, cimbizla kanirttiniz galiba cikmayinca.
 
Altinda yapiskan ya da bakir levha yok. Normalde rahat cikmasi lazim. Havanin sicakligi dusuk sanirim. Kac derecede yapiyorsunuz sokme islemini? Cok zorlamissiniz, cimbizla kanirttiniz galiba cikmayinca.
Üflemeli havya kullanım kitabında üfleme kısmını 300 dereceden yukarıda kullanmanızı tavsiye etmeyiz , ondan sonrasından mesul olmayız , bıdı bıdı birşeyler yazıyor . Bende kırk yıl sonra ilk defa işyerine adam gibi bir makina aldırmışım onunda canına okurum korkusundan o değerden daha yukarı çıkmaya korkuyorum . Normalde küçük çiplerde bu sıcaklık yeterli oluyordu ama bunda yetmedi malesef. Sıcak havayla ısıtırken bir yandan kendimde sağından solundan tornavida ile yokluyordum acaba oynarmı diye , Oynadı hakikaten ama Erik Dalı oldu malesef . Tecrübe edindik neyse diyelim . Kart yüzeyindeki parlama lehim pastası muhtemel . Yanma emaresi yok kartta.
 
Üflemeli havya kullanım kitabında üfleme kısmını 300 dereceden yukarıda kullanmanızı tavsiye etmeyiz , ondan sonrasından mesul olmayız , bıdı bıdı birşeyler yazıyor . Bende kırk yıl sonra ilk defa işyerine adam gibi bir makina aldırmışım onunda canına okurum korkusundan o değerden daha yukarı çıkmaya korkuyorum . Normalde küçük çiplerde bu sıcaklık yeterli oluyordu ama bunda yetmedi malesef. Sıcak havayla ısıtırken bir yandan kendimde sağından solundan tornavida ile yokluyordum acaba oynarmı diye , Oynadı hakikaten ama Erik Dalı oldu malesef . Tecrübe edindik neyse diyelim . Kart yüzeyindeki parlama lehim pastası muhtemel . Yanma emaresi yok kartta.
300 derecenin ustune cikarsaniz hava kolu zarar gormez. O uyari asiri isi soktugunuz aleti bozabilir anlaminda. Siz zaten perte cikmis kartta deneme yapiyorsunuz. Normalde ayaklara lehim verip bir de pasta - flux vb gibi bir sey kullandiktan sonra bu tip bir entegrede en fazla 15 saniyede cikarabilecek sicakligi deneme ile bulabilirsiniz. Bir de tornavidadan kurtulun. Cimbizin ucuyla cok hafifce durtmeye tepki verir zaten yerinden kurtuldugunda. Yoksa bakir yollari yolarsiniz. Fazla isi uygularsaniz kart kararir, belli olur. Bir de ufleme hizini cok dusuk tutmus olablirsininiz. Onu da biraz arttirmaniz gerekebilir. Deneye deneye insan alete adapte oluyor. Ilk denemede yapilabilseydi keske. Sippadanak tamir ederdik herseyi. :dans1: :dans1: :katil2::katil2:
 
Youtube'da Mr. Solderfix diye bir kanal var. Hem normal lehim hem de hava tabancasi kullanimi ile ilgili cok guzel ipuclari veriyor. Plastik soketler zarar vermeden nasil cikarilir, entegreler nasil kolay sokulur, hava tabancasi olmadan entegre nasil havya ile kolayca cikar gibi. Bir goz atin isterseniz.
 
300 derecenin ustune cikarsaniz hava kolu zarar gormez. O uyari asiri isi soktugunuz aleti bozabilir anlaminda. Siz zaten perte cikmis kartta deneme yapiyorsunuz. Normalde ayaklara lehim verip bir de pasta - flux vb gibi bir sey kullandiktan sonra bu tip bir entegrede en fazla 15 saniyede cikarabilecek sicakligi deneme ile bulabilirsiniz. Bir de tornavidadan kurtulun. Cimbizin ucuyla cok hafifce durtmeye tepki verir zaten yerinden kurtuldugunda. Yoksa bakir yollari yolarsiniz. Fazla isi uygularsaniz kart kararir, belli olur. Bir de ufleme hizini cok dusuk tutmus olablirsininiz. Onu da biraz arttirmaniz gerekebilir. Deneye deneye insan alete adapte oluyor. Ilk denemede yapilabilseydi keske. Sippadanak tamir ederdik herseyi. :dans1: :dans1: :katil2::katil2:
Yarın kullanım kitapçığını tekrar inceleyip bakalım ne yumurtlamış imalatçı firma bakarım :)
 
Youtube'da Mr. Solderfix diye bir kanal var. Hem normal lehim hem de hava tabancasi kullanimi ile ilgili cok guzel ipuclari veriyor. Plastik soketler zarar vermeden nasil cikarilir, entegreler nasil kolay sokulur, hava tabancasi olmadan entegre nasil havya ile kolayca cikar gibi. Bir goz atin isterseniz.
Hepsini uzun zamandır izliyorum ama pratikte uygulamada bulunmak böyle küçük parçalarda daha zor . Çok tecrübe istiyor . Böyle benim gibi aaaa bu kolaymış deyip sökmeye çalışıp sonra pinlerin alayını kart üzerinden yolan bir sürü kullanıcı var . Onların videoları da gırla var internette . Özellikle usb girişli taşınılabilir belleklerdeki önemli bilgileri almak için hiç pin kalmamış kartlara çok çılgın uygulamalar yapan tamircilerin videoları baya keyifli.
 
Flux candir, tekrar soyleyeyim de. Elinizdeki pastalari biraz alkolle karistirip oyle uygulayin, farkini gorursunuz hazir flux almam diyorsaniz. O bile epey farkeder.
 
Flux candir, tekrar soyleyeyim de. Elinizdeki pastalari biraz alkolle karistirip oyle uygulayin, farkini gorursunuz hazir flux almam diyorsaniz. O bile epey farkeder.
Bugün 350 ye kadar yükselttik sıcak havayı, yine banamisin demedi . Üstüne lehimde verdim bir umut . Kadı kızı gibi oturuyor maşallah. Gram hareket yok .
 
Kovanın dibinde kocaman bir delik varsa, senin çeşmeden tazyikli su akıyor olmasının bir önemi yok. Çeşmeyi açmaya devam edersen, sonunda tazyikten dolayi kova zarar görür.

Komponent için de aynı şey geçerli. Sıcaklığı sen ne kadar arttırırsan arttır, o sıcaklık hemen PCB deki bakır plakalar tarafından emiliyor. Sıcaklığı arttırmaya devam edersen, en sonunda komponent aşırı sıcaklıktan gider, ama lehimler sapasağlam erimeden durmaya devam eder.
 
Kovanın dibinde kocaman bir delik varsa, senin çeşmeden tazyikli su akıyor olmasının bir önemi yok. Çeşmeyi açmaya devam edersen, sonunda tazyikten dolayi kova zarar görür.

Komponent için de aynı şey geçerli. Sıcaklığı sen ne kadar arttırırsan arttır, o sıcaklık hemen PCB deki bakır plakalar tarafından emiliyor. Sıcaklığı arttırmaya devam edersen, en sonunda komponent aşırı sıcaklıktan gider, ama lehimler sapasağlam erimeden durmaya devam eder.
Daha once sokemedigim bir entegreyi alt isitici plaka aldiktan sonra rahatca sokebilmistim on isitma ile. Sanirim bu PCB icinde benzer bir sey gerekiyor. Hemen kuruyup gitmeyen iyi bir flux mutlaka gerekiyor ama.
 
Bir PCB nin için bakır dolu ise, yani 8 katmanlı ve içinde bolca power plane olan büyük kartlar, PCB yi bütün olarak ısıtmak şart. Bir kere ısındıktan sonra üzerindeki her komponent kolayca sökülebiliyor.

PCB yi bütün olarak ısıtmak için de ısıl kapasitesi yüksek bir ısıtıcı lazım. Ekstrem bir örnek olacak ama benim osiloskobun anakartında belki onlarca katman var, bir sürü de power plane var. Bunu 200 dereceye getirebilmek için BGA rework makinasının 5 kW lık IR ısıtıcılarının 10 dakika çalışması gerekti. Ondan sonra yukarıdan ve aşağıdan sıcak hava veren diğer iki ısıtıcı, sıcaklığı 30 derece daha yükseltebildi ve çipleri sökebildim.
 
Bir PCB nin için bakır dolu ise, yani 8 katmanlı ve içinde bolca power plane olan büyük kartlar, PCB yi bütün olarak ısıtmak şart. Bir kere ısındıktan sonra üzerindeki her komponent kolayca sökülebiliyor.

PCB yi bütün olarak ısıtmak için de ısıl kapasitesi yüksek bir ısıtıcı lazım. Ekstrem bir örnek olacak ama benim osiloskobun anakartında belki onlarca katman var, bir sürü de power plane var. Bunu 200 dereceye getirebilmek için BGA rework makinasının 5 kW lık IR ısıtıcılarının 10 dakika çalışması gerekti. Ondan sonra yukarıdan ve aşağıdan sıcak hava veren diğer iki ısıtıcı, sıcaklığı 30 derece daha yükseltebildi ve çipleri sökebildim.
O kadar uzun süre 200 C ısı elektrolitik kondansatörleri foşur foşur kaynatmaz mı?
 
Bir PCB nin için bakır dolu ise, yani 8 katmanlı ve içinde bolca power plane olan büyük kartlar, PCB yi bütün olarak ısıtmak şart. Bir kere ısındıktan sonra üzerindeki her komponent kolayca sökülebiliyor.

PCB yi bütün olarak ısıtmak için de ısıl kapasitesi yüksek bir ısıtıcı lazım. Ekstrem bir örnek olacak ama benim osiloskobun anakartında belki onlarca katman var, bir sürü de power plane var. Bunu 200 dereceye getirebilmek için BGA rework makinasının 5 kW lık IR ısıtıcılarının 10 dakika çalışması gerekti. Ondan sonra yukarıdan ve aşağıdan sıcak hava veren diğer iki ısıtıcı, sıcaklığı 30 derece daha yükseltebildi ve çipleri sökebildim.
Eskiden çalışmayan dizel kamyonların altına teneke ile ateş yakarlardı. Valla aklıma direk o geldi :D
 
Aklıma başka bir yöntem geldi. Entegre bacaklarına boydan boya lehim teli yerleştirip üstten de vereceğim sıcak havayı. Bakalım ne olacak . Timur hocamın ekstrem ekipmanlı yöntemleri bize uymaz :D
 

Forum istatistikleri

Konular
6,953
Mesajlar
118,769
Üyeler
2,824
Son üye
selocan32

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top