Laminasyon Yöntemi ile evde PCB imalatı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Pozitif 20 yöntemi üzerinde ben de uzun yıllar önce uğraşmıştım. Uygun UV-B amplulü aldım, uygun pozlandırma kutusu yaptım, kimyasalların hepsini de tedarik etmiştim. Hatta İngiltere'den hazır Pozitif 20 kaplı plaketler de getirtmiştim. Ama pek üzerinde uğraşamadan öyle kaldı. Kaplamalı plaketler hala elimde duruyor ama bu kadar zaman sonra ışığa duyarlılıklarını kaybetmiştir.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Pozitif 20 yöntemi ile daha küçük ayrıntılar elde edilebiliyor. Ama daha kapsamlı, teferruatlı iş. Mesela UV-B lambasını bulana kadar akla karayı seçtim :rolleyes: Karaköy'de lambacıların hepsini gezdim ve sonunda birinde buldum ve hemen aldım.
 

serkan_48

Moderatör
Staff member
Pozitif 20 yöntemi ile daha küçük ayrıntılar elde edilebiliyor. Ama daha kapsamlı, teferruatlı iş. Mesela UV-B lambasını bulana kadar akla karayı seçtim :rolleyes: Karaköy'de lambacıların hepsini gezdim ve sonunda birinde buldum ve hemen aldım.
Abi ,

Uv lambaya cokta ihtiyac yok. Benim bir arkadasim gunes ışığı ile bende 20 watt fluorescent lamba ile yapıyordum. Sadece ilk denemelerde sureyi ayarlamak kaliyor.
 

serkan_48

Moderatör
Staff member
Aslında benzer bir uygulamayi kase imalatinda gordum. Jel kivamdaki malzemeyi yine ayni sekilde aydingere ters basilmis goruntu ile pozlanarak jelkn sertleşmesi saglaniyor. Bu sistemde kullanilabilir.

Jel plakete dokulur uv ile pozlanir v.s.
 

uyesercan

Yönetici
Staff member
Bu üründe kullanılan kimyasal aseton değilmiş ama aseton-ipa alkol karışımı da iş görüyormüş.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Uv lambaya cokta ihtiyac yok. Benim bir arkadasim gunes ışığı ile bende 20 watt fluorescent lamba ile yapıyordum
Süre epey uzun oluyordur ama ... UV-B lamba ile saniyeler sürüyor. Bu da, üzeri kapatılan bölgenin ışıktan daha az etkilenip asite daha dayanıklı olmasını sağlar.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Bu doğruysa boşuna uğraşıyoruz gibi :)
Hakikaten herifin aldığı sonuç benimkinin bir göbek ötesinde :D Atölyede kaynak işlerinde kullandığım bir teneke aseton var, izopropil alkol de var. Ama niye karışım olması gerekiyormuş anlamadım. Asetonu biraz mayıştırmak için herhalde. İki şekilde de denemek lazım.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Aslında şu aklıma geldi: Bu metot ile kuşe kağıdı PCB üzerine koyup, üzerine basınç uygulamak için laminasyon makinasından soğuk olarak geçirebiliriz :D

Bir diğer nokta ise, ısı ile transferde PCB'nin genleşmesinin yaratacağı hatadan bahsediliyorken, aseton emdirilmiş kuşe kağıdın boyutunda bir değişiklik oluyor mu, oluyorsa ne kadar oluyor o belli değil.
 

uyesercan

Yönetici
Staff member
Arkadaşlar benim yazıcı bozuldu. Fuser hatası verdi. Haliyle nedir ne değildir diye araştırmaya koyuldum. Belki biliyorsunuzdur ancak ben yeni öğrendiğim için yazma ihtiyacı hissettim.
Fuser (Fırın), lazer yazıcılarda kağıda aktarılan tonerin son aşamada fırınlanarak kağıda yapıştırma aşaması. Genellikle 180°C de çalışıyor. K Tipi Termokupl ile ısı takip edilerek fuser'in çalışıp/çalışmadığı mikroişlemci ile kontrol ediliyor.
Benim aklıma gelen soru şu: Bir şekilde yazıcıya yapılacak müdahale ile fırınlama aşamasını atlatıp, fırınlama işlemi yapılmamış tonerli çıktıyı laminasyon ile bakıra doğrudan fırınlama mükemmel olmaz mı? Toneri iki kere ısıtıp soğutmak yerine, doğrudan tek seferde bakır üzerine aktarmış oluruz. Ne dersiniz?
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Anladığım kadarıyla oradaki sorun mekanizma ile ilgili. Normalde lazer yazıcıya kağıt, 180° döndürülüp sürülüyor. Ayrıca tambur aralıkları da kağıda göre. Mekanizmayı kağıt yerine PCB geçecek şekilde değiştirebilirsek bu mümkün olabilir.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Ben de zamanında rapido kalemleri ve CNC kullanarak direkt olarak bakır üzerine yolları yazdırmak istemiştim. Bunun için 0.1 mm den başlayan ve 1 mm ye kadar giden bir rapido takımı da almıştım. Ama aside dayanacak bir mürekkep bulamamıştım. Böyle bir mürekkep varsa, bu rapido çözümü çok verimli olur. Tabi kalem değiştirerek yapılması gerekir, gerektiğinde 0.1mm kalem, gerektiğinde de 1mm kalem.
 

serkan_48

Moderatör
Staff member
Eskiden bir arkadaş şöyle bir uygulama yapmıştı.

Zamanında bir marka büyük ihtimal HP idi lazer yazıcı kağıdı yatay olarak yazıcıya alıp yazdırıp arka yada üstten değilde kağıdı aldığı tarafa geri veriyordu. Mekanizma kağıdı sadece ileri geri yaptığı için sadece ufak bir kaç modifiye ile içine pcb verip çıktıyı doğrudan plakete alıyordu.

@taydin

pcb laminasyon uygulamanız nasıl gidiyor?
 
Son düzenleme:

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Vaktiyle pcb ile çok uğraştım. Epson durabite mürekkebi kısmen bakır pcb üzerinde kuruduğundan çok epson printer bozdum. Ama imkanlar dahilinde %100 verimli olmadı.

Haliyle en mantıklı yol yine laminasyon ile fakat onda da kağıt konusunda sıkıntı yaşadım. İstediğin kağıdı bulamıyorsun, milletin takvim kağıdıyla yaptım oldu dediği şey sende %100 olmuyor filan..

Neyse sonunda çözdüm. Ve %100 başarılı aktarıyor.

Lazer yazıcı (benimki Ricoh Sp-200 lazer) içerisinden, püskürmeli yazıcıda kullandığım normal glossy paper fotoğraf kağıdına devreyi çıkartıyorum.
Lazer bu kağıdı eritmiyor.(Önce eritir filan diye korkmuştum)

Daha sonra bunu normal porselen tabanlı ucuz ütü ile pcb'ye aktarıyorum. Islatıp kalan kağıdı çözüyorum.
Sonuç %99 değil, sonuç %100...

Fakat PCB yapıyorum mu derseniz yapmıyorum. Her şeyin hazır modülü var :) Zaten devreyi yaptınız diyelim bir de delik işi filan var. O gerçekten elle sıkıntı. İllaki kayma oluyor. O sebeple en iyisi zaman alsada CNC kazıma.

Aslında CNC'im var. Eagle ile yolları değil, sadece yol aralarını kazımak için PCB Code diye script var. Deliği felan hepsini halledip bitiriyor. Üstelik çift kat yapmak mümkün. Fakat uğraşmadım işte her şeyin hazırı var diye.. Yakında denerim belki.

Zaten devreyi hazır modül almak, yapmaktan daha ucuza geliyor. Komponentlerde mutlaka bir kazık yiyorsunuz. İstediğiniz elemanı bulamıyorsunuz. Muadili diye pcb'ye uymayacak elemanı satıcı size veriyor.

Yani nihai ürün üretmiyorsanız breadboard, sonra hazır pcb bastırma derim. PCBway türkiye'de olsa iyi olurdu aslında.
 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Eagle ile bahsettiğim şekilde sadece yolların arasını kazıma şekline çevirmek için şu eklentiyi kullanmıştım. Bu adam bir bug'i vs düzeltmiş, clearance ayarlarını yapmış vs. Güzel bir şekilde çizdiğiniz pcb'yi dönüştürüyor. FlatCAM diye bir alternatifi var ama işe yaramaz bence. Hem MAC sürümü yok onun. Bu her platformda çalışır.

 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Sanırım kalın kaplamalı PCB'lerde CNC metodu ile iyi sonuç alınır, çünkü normal kalınlıkta bakır ile kaplı PCB'lerde ince yollarda sorun çıkıyor. Yol yeterince tutunamıyor ve kopuyor.

Bunun dışında çok hassas ve rijit bir CNC olması lazım. Ahşap işlerinde kullanılan router'ların hem hassasiyet düşüktür, hem de rijitlikleri iyi değildir. Bu şekilde CNC ile PCB yapan ticari bir makina var. Bana kullanılan bakır kalınmış gibi geliyor, ama göz yanılması da olabilir.

 

cevdetfaikosman

Kayıtlı Üye
Kendi yaptığın cnc ise sorun çıkmadan olur. Ama hazır ucuz cnc'lerde olmaz. Kare kızak olacak, backlash olmayacak vs. 0,03 hassasiyet filan benimki.

Gerçi o malzemeye ve freze ucuna göre değişiyor. Freze uçları aşınıyor zamanlar. O kadar hassas ölçemiyorsunuz filan. Bir ton örnek işleyip ölçüp kalibre etmeniz gerekli. Ama öyle bil olmasa yeter.

Bu wegstr'yi biliyorum. En mini güzel örnek bu. Aslında CNC yapan çoğu kişinin amacı PCB kazımak oluyor. Fakat onuda yaparım, bunuda yaparım derken 1 metre boyunda, hassasiyeti daha az, yamuklu olan bir makine yapmış oluyorlar. wegstr'nin şasesi iyi olmamasına rağmen eğer hassas toplantıysa pcb için iyi bir cnc tasarımı.
 
Top