Laminasyon Yöntemi ile evde PCB imalatı

Pozitif 20 yöntemi üzerinde ben de uzun yıllar önce uğraşmıştım. Uygun UV-B amplulü aldım, uygun pozlandırma kutusu yaptım, kimyasalların hepsini de tedarik etmiştim. Hatta İngiltere'den hazır Pozitif 20 kaplı plaketler de getirtmiştim. Ama pek üzerinde uğraşamadan öyle kaldı. Kaplamalı plaketler hala elimde duruyor ama bu kadar zaman sonra ışığa duyarlılıklarını kaybetmiştir.
 
Pozitif 20 yöntemi ile daha küçük ayrıntılar elde edilebiliyor. Ama daha kapsamlı, teferruatlı iş. Mesela UV-B lambasını bulana kadar akla karayı seçtim :rolleyes: Karaköy'de lambacıların hepsini gezdim ve sonunda birinde buldum ve hemen aldım.
 
Pozitif 20 yöntemi ile daha küçük ayrıntılar elde edilebiliyor. Ama daha kapsamlı, teferruatlı iş. Mesela UV-B lambasını bulana kadar akla karayı seçtim :rolleyes: Karaköy'de lambacıların hepsini gezdim ve sonunda birinde buldum ve hemen aldım.

Abi ,

Uv lambaya cokta ihtiyac yok. Benim bir arkadasim gunes ışığı ile bende 20 watt fluorescent lamba ile yapıyordum. Sadece ilk denemelerde sureyi ayarlamak kaliyor.
 
Aslında benzer bir uygulamayi kase imalatinda gordum. Jel kivamdaki malzemeyi yine ayni sekilde aydingere ters basilmis goruntu ile pozlanarak jelkn sertleşmesi saglaniyor. Bu sistemde kullanilabilir.

Jel plakete dokulur uv ile pozlanir v.s.
 
Bu doğruysa boşuna uğraşıyoruz gibi :)
 
Bu üründe kullanılan kimyasal aseton değilmiş ama aseton-ipa alkol karışımı da iş görüyormüş.
 
Uv lambaya cokta ihtiyac yok. Benim bir arkadasim gunes ışığı ile bende 20 watt fluorescent lamba ile yapıyordum

Süre epey uzun oluyordur ama ... UV-B lamba ile saniyeler sürüyor. Bu da, üzeri kapatılan bölgenin ışıktan daha az etkilenip asite daha dayanıklı olmasını sağlar.
 
Bu doğruysa boşuna uğraşıyoruz gibi :)

Hakikaten herifin aldığı sonuç benimkinin bir göbek ötesinde :D Atölyede kaynak işlerinde kullandığım bir teneke aseton var, izopropil alkol de var. Ama niye karışım olması gerekiyormuş anlamadım. Asetonu biraz mayıştırmak için herhalde. İki şekilde de denemek lazım.
 
Aseton doğrudan kullanıldığında toneri dağıtıyor diye kullanılmıyor yukarıdaki linkte açıklamış, videosu:
 
Aslında şu aklıma geldi: Bu metot ile kuşe kağıdı PCB üzerine koyup, üzerine basınç uygulamak için laminasyon makinasından soğuk olarak geçirebiliriz :D

Bir diğer nokta ise, ısı ile transferde PCB'nin genleşmesinin yaratacağı hatadan bahsediliyorken, aseton emdirilmiş kuşe kağıdın boyutunda bir değişiklik oluyor mu, oluyorsa ne kadar oluyor o belli değil.
 
Arkadaşlar benim yazıcı bozuldu. Fuser hatası verdi. Haliyle nedir ne değildir diye araştırmaya koyuldum. Belki biliyorsunuzdur ancak ben yeni öğrendiğim için yazma ihtiyacı hissettim.
Fuser (Fırın), lazer yazıcılarda kağıda aktarılan tonerin son aşamada fırınlanarak kağıda yapıştırma aşaması. Genellikle 180°C de çalışıyor. K Tipi Termokupl ile ısı takip edilerek fuser'in çalışıp/çalışmadığı mikroişlemci ile kontrol ediliyor.
Benim aklıma gelen soru şu: Bir şekilde yazıcıya yapılacak müdahale ile fırınlama aşamasını atlatıp, fırınlama işlemi yapılmamış tonerli çıktıyı laminasyon ile bakıra doğrudan fırınlama mükemmel olmaz mı? Toneri iki kere ısıtıp soğutmak yerine, doğrudan tek seferde bakır üzerine aktarmış oluruz. Ne dersiniz?
 
Anladığım kadarıyla oradaki sorun mekanizma ile ilgili. Normalde lazer yazıcıya kağıt, 180° döndürülüp sürülüyor. Ayrıca tambur aralıkları da kağıda göre. Mekanizmayı kağıt yerine PCB geçecek şekilde değiştirebilirsek bu mümkün olabilir.
 
Ben de zamanında rapido kalemleri ve CNC kullanarak direkt olarak bakır üzerine yolları yazdırmak istemiştim. Bunun için 0.1 mm den başlayan ve 1 mm ye kadar giden bir rapido takımı da almıştım. Ama aside dayanacak bir mürekkep bulamamıştım. Böyle bir mürekkep varsa, bu rapido çözümü çok verimli olur. Tabi kalem değiştirerek yapılması gerekir, gerektiğinde 0.1mm kalem, gerektiğinde de 1mm kalem.
 
Eskiden bir arkadaş şöyle bir uygulama yapmıştı.

Zamanında bir marka büyük ihtimal HP idi lazer yazıcı kağıdı yatay olarak yazıcıya alıp yazdırıp arka yada üstten değilde kağıdı aldığı tarafa geri veriyordu. Mekanizma kağıdı sadece ileri geri yaptığı için sadece ufak bir kaç modifiye ile içine pcb verip çıktıyı doğrudan plakete alıyordu.

@taydin

pcb laminasyon uygulamanız nasıl gidiyor?
 
Son düzenleme:
Sanırım kalın kaplamalı PCB'lerde CNC metodu ile iyi sonuç alınır, çünkü normal kalınlıkta bakır ile kaplı PCB'lerde ince yollarda sorun çıkıyor. Yol yeterince tutunamıyor ve kopuyor.

Bunun dışında çok hassas ve rijit bir CNC olması lazım. Ahşap işlerinde kullanılan router'ların hem hassasiyet düşüktür, hem de rijitlikleri iyi değildir. Bu şekilde CNC ile PCB yapan ticari bir makina var. Bana kullanılan bakır kalınmış gibi geliyor, ama göz yanılması da olabilir.

 
Evet hakkaten yatakları çok kıytırık. Lineer rulmanlı yataklı yapmak lazım bunu. Köprü sabit olup tabla X Y hareketi yapacak şekilde olunca makina baya rijit oluyor. Ama tabla sabit, köprü X Y hareketi yapıyorsa, rijitliği sağlama daha zor. Çok kalın malzeme kullanmak gerekiyor.
 
Benim bahsettiğim rijitlik, zorlama ile ilgili değil aslında. Eksenin bir yöndeki hareketi durduğunda, esnemeden dolayı biraz daha ilerleme olmaması lazım. Eksenlerde servo motor kullanılıyorsa, bu çok daha önemlidir, çünkü servolar eksenleri çok daha hızlı hareket ettirir.
 
Servo gereksiz, doğru kablo kullanılırsa bahsettiğimiz pcb işlerinde stepper yeterli olur. Benim koca ağır makinede stepler yeterli oluyor. 10mm kare delrin işliyorum, 10mm olarak çıkıyor normalde. Ama ucu filan doğru kalibre etmezseniz. 10.065 olabiliyor.

Makinenin Z eksenin(dikey) yüksek olmayacağından o esneme olmayacaktır. Ayrıca sabit köprü. Alt zemin hareket edecek. Yüzey geni olduğundan esneme olmaz. 0,01-0,02 rahat yakalanır. Tek sorun backlash olur olur. Onunda çözümü ant-backlash.

Şu elimdeki projeleri biraz azaltayım, beraber bir mini CNC yapalım, burada da konu açarım. Çok yakınımda Doğuş Kalıp bayi var, her türlü sigma profil vs bulunabiliyor. Lineer yatak ve rulman da var. Sonra da PCB kazıma işini denerim. Kalın bakır kullanmak gerekiyorsa da herhalde bulunabilir diye düşünüyorum. Olmazsa Çin'den falan getirtilir.

Bu closed loop step motorları ilk defa görüyorum. Bu şekilde step motorlarda olabilen pozisyon hataları ortadan kaldırılmış oluyor tabii, ama servo motor kadar hızlı gitmiyordur herhalde. Neticede adım adım gitmesi lazım.
 
Bu pcb kazima olayina bende vakti zamaninda cok kafa yormustum. Danistigim forumlarda hic bulasma gibi yorumlar aldim. Halbuki youtube gibi yerlerde cok iyi sonuclarin alindigini goruyorum.

Acaba ornek veriyorum A4 boyutunda isleme alani icin ne kadar maliyet cikar acaba? Elimde nema17 yada emin değilim nema25 de olabilir 3 adet motor bulunmakta.

Birde isin yazilim kismindan hicbir bilgim yok. Yapmak istesem destek verir misiniz? Yardimci olurmusunuz bu konuda?
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,663
Mesajlar
97,373
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top