Lazer ile baskı devre imalatı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
21,545
Çok pahalı taramalı lazerlerle çok ayrıntılı PCB yapımını gösteren videolar hepimiz seyretmişizdir. Gene lazer kullanarak, ama taramalı değil de CNC mantığı ile boyayı kazıyan bir makina için nasıl bir lazer diyot seçmeliyiz?

1) Lazerin dalgaboyu ne olmalı? Önemli mi?
2) Odaklama sistemi nasıl olmalı? PCB yapımı için özel bir odaklama sistemi gerekiyor mu?
3) Hangi güçte olmalı?

Bir kere uygun bir lazer diyot seçtikten sonra artık eksen hareket hızı gibi unsurları sonra optimize edebiliriz.
 
Yalnız burada bir endişem de var. @Gokrtl boyalı ön paneli lazer ile yaptırırken, yanan boyanın sıvazlandığını söylemişti. Ama taramalı çalışan pahalı lazerlerde bu problemin olmadığı anlaşılıyor.

Bu durumda acaba bu işi halletmenin tek yolu, çok güçlü lazer ve çok kısa temas mıdır? Yani lazer çok güçlü bir şekilde boyanın tepesine binecek, boya daha ne olduğunu anlayamadan buharlaşıp gidecek, bitişikteki boyaya da birşey olmayacak. Eğer durum bu ise, o zaman bizim iş klasik CNC mantığı ile olmaz.
 
Mühendis bakış açısına göre, değerleri listeleyip, hesap yapıp kağıt üzerinde alınan sonuca uygun çıktı beklemek yerine, başka bir mühendis düşünce düşünme biçimi olan deneme yöntemi burada daha hızlı ilerleme sağlayabilir. Aslında bir çok sorunun cevabını bulmak için lazer cihazı olan reklamcılarda çaktırmadan bakır üzerinde bir kaç deneme yapmak daha hızlı ilerleme sağlayabilir. :) Dolayısı ile ne tarz güçte lazer yazıcıdan nasıl sonuç alındığı doğrudan gözlemlenir...
 
Mühendis bakış açısına göre, değerleri listeleyip, hesap yapıp kağıt üzerinde alınan sonuca uygun çıktı beklemek yerine, başka bir mühendis düşünce düşünme biçimi olan deneme yöntemi burada daha hızlı ilerleme sağlayabilir. Aslında bir çok sorunun cevabını bulmak için lazer cihazı olan reklamcılarda çaktırmadan bakır üzerinde bir kaç deneme yapmak daha hızlı ilerleme sağlayabilir... :)

Benim arkadaşta var bir lazer. Anodize aluminyum üzerine gravürle yazı yazıyor. Ama adamın da işini aksatmak istemem. İyi bir lazer diyodu belirlesek ben alırım bir tane ve hiç düşünmeden aklımıza gelen her türlü testi yaparız.
 
Pek tabii kimsenin işini aksatmak hoş olmaz. Belki mesai bitimine yakın bir zamanda rica edilebilir. Aslında sokak aralarında bile lazeri olan reklamcılar oluyor. Sormak lazım, uygun fiyata hazır cihazlarda deneme imkanı olabilir.
 
Yalnız burada bir endişem de var. @Gokrtl boyalı ön paneli lazer ile yaptırırken, yanan boyanın sıvazlandığını söylemişti. Ama taramalı çalışan pahalı lazerlerde bu problemin olmadığı anlaşılıyor.

Bu durumda acaba bu işi halletmenin tek yolu, çok güçlü lazer ve çok kısa temas mıdır? Yani lazer çok güçlü bir şekilde boyanın tepesine binecek, boya daha ne olduğunu anlayamadan buharlaşıp gidecek, bitişikteki boyaya da birşey olmayacak. Eğer durum bu ise, o zaman bizim iş klasik CNC mantığı ile olmaz.
Bu gün başka bir lazercide şansımı denedim. Giderken yanımda önceki kazıttığım parçayıda götürdüm ve durumu anlattım. Adamın yorumu şu oldu; "Bunun için kafayı ayarlamak lazım, 10 saniyelik iş. Neden yapmamış ki? Ben yaparım erimiş boya izi filanda kalmaz" dedi. Ama maalesef makinesi çok dolu olduğu için bayramdan sonraya kalır dedi. Bayağı bir umutladım.
Kafa ayarı 10 saniyelik iş dediğine göre ya programdan ayarlanıyor yada cihaz üzerindeki düğmelerden.
 
Diyot ile deneme yapilacaksa Fiyat/performansa gore uygun diyotlar tespit edilip datasheetlerini iyice incelemek lazim. Diyot icin surucuyude dusunmek gerekli. Hadi bunlari cozduk diyelim. Birde odaklama lensi gerekli... Lens temin etmek zor is. İthalati bile sorunlu. Yanliz bugun bir sey gordum hosuma gitti adamin biri her nekadar baska bir amac icinde olsa cdrom icindeki lensleri kullaniyordu. Bir ihtimal ise yarabilirler...
 
Bütün değişik seçenekler arasında ben sanki uv pozlandırma metodunun en mantıklı olduğunu düşünmeye başladım. En basit metot olması açısından değil, çok yüksek çözünürlüğe erişebilmesi açısından. Elimde bu iş için gereken UVA lamba var. Sadece pozlandırma kimyasalına ihtiyacım olacak bir de bir pozlandırma kutusu yapmam gerekecek. Malzemeleri toplayayım bir konu açarım.

Basit, fazla ince hat içermeyen tek taraflı PCB'ler için ise 3D yazıcı kafasına bağlı 0.5 mm lik Edding permanent marker ile PCB çizme konusunu da denemek istiyorum. Burada da sadece kafaya bağlanacak bir aparat gerekiyor, kalemi aşağı yukarı indirecek ve yaylı olacak.
 
Son düzenleme:
Hem kalem ile çizim hem de videonun sonunda lazer kullanıyor. Lazeri neden kullandığını anlamadım ama 2 eksenli düzeneği çok basit görünüyor.
 
Adam kayış yerine misina kullanmış :)
 
Herif odundan bir çerçeve ve misina ile yapmış. Bende koca yazıcı var, yapamazsam çok ayıp olacak :cheeky2:
 
  • Haha
Reactions: 333
Aslında ben ekstruder step motoru ile kalemi indirip kaldırmayı değerlendiriyordum, ama böyle bir servo ile yapmak daha mantıklı hakkaten. Komple kafayı söküp (ekstruder step motor dahil) servolu aparat koymak lazım.
 
Lazeri pozitif 20 gibi yada isikla pozlanabilen bir katmani pozlamak icin ornek vermis.

+20 kapli pcb yada dry filmi pozlamak icin.

Bu gunlerde bende bu is icin bir duzenek yapmayi dusunuyorum.
 
Hazır positive 20 ile boyanmış, sonra üzeri siyah filmle kaplanmış pcb satılıyor mu?

Positive 20'yi sıkmak mesela...
Dışarıda sıkamıyorsunuz, içeride kokuyor. Ev şartlarından zaten zor.
Hadi yeri hallettiniz diyelim. 20 yıllık boyacılar bile o spreyleri zor kullanıyor. KAtmak kalın oluyor vs.
O sebeple PCB'lerin artık hazır boyalı, filmli satılması lazım.

+20 değilde artık bu işi film halinde satılıyor. DRYFİLM adında geçiyor. Bu filmi bakır plakete yapıştırıyorsun. Sonra pozluyorsun v.s. tüm işlemler +20 ile aynı.

İşlemin örnek yapılışı şu videoda gösteriliyor.

 
Öncelikle herkese merhaba, iyi forumlar.

Halbuki direk bir firma temiz PCB üzerine positive20 kaplayıp belirli ölçülerde stickerlı şekilde satsa.. Kimse uğraşmasa bunlar. Alsa direk pozlasa. Hatta direk aldığı bu pcb'yi stickerı söküp daha önce bahsettiğim gibi scanner gibi olan cihaza koyup direk pozlasa.


İlk kullandığımda sanırım yıl 2014 idi.
https://www.dorukanstore.com/100x16...ble-Sided-120306Z33-BEP100160A2,PR-19268.html
https://www.dorukanstore.com/kategori/epoksi-bakirli-plaketler

Sonrasında dry film kullanmaya başladım.
Dry film ile plaketi kaplarken, ıslatarak kaplıyorum. Aksi halde dokunduğu yere yapışıp düzeltmeye olanak vermiyor. Altta hava kalıyor vs. Sonrasında 100 derece gibi laminatörden geçiriyorum.

Dry film için gerçekten siyah basılı çıktı gerekiyor. Prof baskıcılardan çıktı alıyorum o yüzden.
Çift yüzlü için bir de ışıklı tabla kullanıyorum.

Pozlama süresi, UV şiddeti, Banyo için derişim, sıcaklık gibi şeyler önemli.

Toner transferi daha kısa sürüyor. Çinden alınma sarı transfer kağıtlarından kullanıyorum. Çok ince yollar (<0.3mm) yoksa transfer daha tercih edilesi yöntem.

Geçmişte cnc de kazıma vs de yapmıştım ama, işlem süresi, spindle gürültüsü, uçların ömrü vs. den dolayı tercih edilesi değil. Ama çok sayıda delik delmek gerekiyorsa cnc için nimet diyebilirim.
 
Dry Filmi solder mask niyetine bırakma denemesi. Yol kalınlığına fikir vermesi için; MCU 0.5 pitch LQPF100

20131113_153254.jpg
 
Dry filmi Türkiye'de bulabiliyor muyuz arkadaşlar? Ben bir ingiliz firma buldum ama bizim baş belası gümrükten tırsıyorum :mad: Alınacak KDV ve %20 ÖTV den değil. %100 vergi bile olsa hiç sorun değil. Ama 40 dolarlık kuru filmi ticari kabul ederse gümrük, EN AZ 2000 TL girer.
 
Dryfilm de bir kaç uygulama sonrası eliniz alışır.
Plaketin temizliği önemli deterjan ve sert sünger yeterli kağıt havlu ile kuruladıktan sonra uygulama yeterli.
@ismaily arkadaşımızın yaptığı gibi ( cama film yapıştıranlar gibi .. ) su içerisinde de yapabilirsiniz.
Plaketin üzerine bastırmadan hafifçe serin laminatöre verin yumuşak merdaneler hava kalmadan işi hallediyor.
Fotoğraf işlerinden kalma eski kauçuk merdane ya da fotokopi hurdasından merdane ile de olur , özet olarak sert bir şeyle bastırarak yapıştırma hava kalmasına sebep olur.
Bir kenarından başlayıp merdane ile ilerledikşe filmi sermek temel pratik yöntem.
Filmin boyasıda var , airbrush denilen mini boya tabancası ile ve ufak bir kompresör ile uygulama yapılabilir , P20 spreylemekten daha az hassas.
İnce kalın .. sonucu etkilemiyor.
Ama daha bir uğraştırıcı.
Zaten olay kısa sürede test pcb yi ele almak.
Ama devamında pcb ye solder mask da uygularım diyorsanız airbrush olabilir.
Bu işi kredi kartı ile de yapabilirsiniz ama airbrush daha bir havalı iş.
Dryfilm gözünüzü korkutmasın.
Aliex de var gümrükde sorun olmuyor.
Ayrıca gümrük işleri de ancak ticari boyutlarda olursa sorun.
Öyle 10-20 metre boyunda ( 30cm genişlik de oluyor genelde ) olan şeyler sorun değil.
15 küsur kafadan birde şansınıza ekleme olursa öyle 2000 filan değil 10-20 TL filan.

Youtube den sizler için bir kaç video seçip ekleyeyim.

Örnek :


 

Forum istatistikleri

Konular
5,656
Mesajlar
97,296
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top