Motor sargı ucu bulma? Sargı tipi bulma? Alternatör Yapımı?

asicocuk34

Aktif Üye
Katılım
1 Kasım 2022
Mesajlar
214
Elimde çamaşır makinesi motoru var. Motordan 4 adet kablo çıkıyor. kırmızı,siyah,kahverengi,beyaz. direnç değerleri şöyle,
kırmızı-siyah-22ohm
kırmızı-beyaz-48ohm
kırmızı-kahverengi-93ohm
siyah-beyaz-29ohm
siyah-kahverengi-74ohm
beyaz-kahverengi-100

Yapmış olduğum birkaç voltaj verme deneyinde de şu sonuçlar çıktı;
kırmızı-siyah 24 voltta 1.3 amper çekiyor.
beyaz-siyah 24 voltta 0.89 amper çekiyor.
kırmızı,beyaz,kahverengi-siyah 24 voltta 1.8 amper çekiyor.
siyah,beyaz,kahverengi-kırmızı 24 voltta 1 amper çekiyor.
kahverengi-kırmızı 0.3 amper çekiyor.

bu motorda 1 adet kalın sargı dışta, 1 adet ince sargı içte, 36 oyuk var. bu motor kaç faz? kaç bobin? neden bütün kablolar bir birine değiyor. yoksa bozuk mu?
 

Ekler

  • WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.14 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.14 (1).jpeg
    174.4 KB · Görüntüleme: 86
  • WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.14 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.14 (2).jpeg
    108.8 KB · Görüntüleme: 79
  • WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.15.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-14 at 23.37.15.jpeg
    145.4 KB · Görüntüleme: 87
Son düzenleme:
Bu bir üniversal motor. İki tane sargısı vardır, stator sargısı ve rotor sargısı. Resimlerde görünen stator sargısı. Kabloların uçlarını takip ederken hangilerinin stator sargısına gittiğini belirleyebilirsin.

Rotor sargısına giden kablolar da kömürlere bağlı olacak, o şekilde tespit edebilirsin. Böyle ölçüm yaparak olmaz. Zaten tutarsız sonuçlar almışsın. Kırmızı-siyah ve beyaz siyah dirençleri birbirine yakın, ama 24 V ta çektikleri akımlar birbirinden 4 kat fazla.
 
Pardon kusura bakmayın yanlış yazmışım. Beyaz-siyah 0.89 amper çekiyor. Kahverengi-kırmızı da 0.3 amper çekiyor. Maalesef motor kömürlü değil. Rotor sargısı da yok. rotor ve stator da mıknatıs yok. Bu işte bir yanlışlık var gibi. Sargılarda yıldız bağlantı gibi bir şey olabilir mi? kırmızı-siyah dış kalın sargı o kesin diğer beyaz ve kahverengi neyin nesi onu anlayamadım. bobin iplerini kesip düzeni de bozmak istemiyorum. mono fazlı motorlarda 2 sargının bir birine değmemesi gerekiyor diyorlar.
 

Ekler

  • WhatsApp Image 2022-11-15 at 21.15.00.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-15 at 21.15.00.jpeg
    205.2 KB · Görüntüleme: 101
  • WhatsApp Image 2022-11-15 at 21.16.59.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-15 at 21.16.59.jpeg
    162.6 KB · Görüntüleme: 127
Son düzenleme:
Hmm çamaşır makinalarında genelde üniversal motor olur tamburu yüksek devirde döndürebilmek için, ilginç. Bu normal, düz asenkron motor. Ölçtüğün direnç değerlerine göre, sargıyı kademeli yapmışlar. Bu şekilde asenkron motorda devir ayarı yapılabiliyor mu bilmiyorum, ama herhalde amaç o olsa gerek.
 
Veya belki de üç fazlı asenkron motor bu ve bir VFD ile sürülüyor. O zaman daha yüksek devirde de döndürülebilir. Bu durumda 4 kablodan 3 tanesi fazlar, bir tanesi de yıldızın orta noktası. Belli bir teli referans alıp diğer üç telde de aynı direnci ölçüyorsan durum budur.

1668538644554.png
 
O zaman asıl soru bu direnç değerlerine göre orta nokta hangisi olması lazım?... Emekleriniz için teşekkür ederim.
 
orta uç siyah. buldum sanırım direnç değerleri toplamı neredeyse tutuyor.
 

Ekler

  • aaaaaaaaaaaaaaaaaa.png
    aaaaaaaaaaaaaaaaaa.png
    7.2 KB · Görüntüleme: 69
Her sargı aynı dirençte olacak. Toplamları değil. Eğer böyle bir ortak uç bulamıyorsan olayı çözemedik demektir.
 
"Sargıyı kademeli yapmışlar." demiştiniz.

Benim iki teorim vardı. Birincisi bunun monofaze, kademeli sargılı asenkron motor olduğu. İkincisi de bunun bir üç fazlı asenkron motor olduğu ve VFD ile sürülerek devrinin yükseltildiği.

Birincisi konusunda emin değilim. Kademeli sargı ile devir değiştirilebiliyor mu bilmiyorum. Ama mümkün bile olsa ancak düşürülür devir, yükseltilemez. Çamaşır makinasında da yüksek devir lazım kurutma yapabilmesi için.

İkincisi bana daha mantıklı geliyor, ama üç eşit sargı yoksa ikinci teori doğru değil.
 
Tek fazli yardimci sargili, cift ana sargili motor olabilir.

1. Ana sargi birinci devir icin
2. Ana sargi ikinci devir icindir,
Yardimci sargi ilk kalkista kapasitore baglidir. Motor donmeye basladiktan sonra devreden cikiyordur.

Dedigim gibi ise

Siyah Notur.
Kirmizi birinci ana sargi
Beyaz ikinci ana sargi
Kahverengi de yardimci sargidir.
 
Son düzenleme:
Tek fazli yardimci sargili, cift ana sargili motor olabilir.

1. Ana sargi birinci devir icin
2. Ana sargi ikinci devir icindir,
Yardimci sargi ilk kalkista kapasitore baglidir. Motor donmeye basladiktan sonra devreden cikiyordur.

Dedigim gibi ise

Siyah Notur.
Kirmizi birinci ana sargi
Beyaz ikinci ana sargi
Kahverengi de yatdimci sargidir.
Sanırım söküldüğü sırada bir kapasitöre bağlıydı. Bana şimdi lazım olan bunun sargı türü çünkü ben bu motoru bir alternatöre dönüştürmek istiyorum. Alternatöre dönüştürmek için motor sargı türü uygun mu? Ne kadar verim alabilirim? bilmem lazım.
 

Ekler

  • WhatsApp Image 2022-11-15 at 23.18.47.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-15 at 23.18.47.jpeg
    83.8 KB · Görüntüleme: 68
Bu cizim de motor sargılarını tahmini olarak çizmeye çalışmıştım.

Tahmini olarak;
Mavi çizgili olan kalın tel kırmızı kablo,
Kırmızı çizgili olan kalın tel beyaz kablo,
Yeşil ve sarı çizgili olan ince teller aslında aynı kablo yani kahverengi,

Kutuplar bu şekilde olması lazım çünkü 36 oyuk var. Haliyle tam verimli dönebilmesi için rotor 12 ye bölünmüş. Kutup sırasının 3 N, 3 S şeklinde sıralanması gerektiğini gösteriyor.
 

Ekler

  • aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.png
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.png
    34 KB · Görüntüleme: 70
Son düzenleme:
Motor hız ayarı için motor sürücü kullanmış olabilirler. çamaşır makinesi sadece 2 devir ile olmaz normal yıkarken çok yavaş göner kurutmaya geçince çok daha hızlı döner. bu makinede motor sürücü kullanılmış olabilir.
 
Rotora miknatislar yerlestirmen lazim. Rotorda miknatis olduktan sonra o sargilar voltaj uretir zaten.

Sorun kac devirde ne kadar voltaj istediginle alakali. En kotu ihtimal motor sargilarini sokup yeniden sararak cok kutuplu hale getirirsin. Dusuk devir sayilarinda da voltaj uretir.

@Mırat

Motor yikarken cok yavas, kurutmaya gecince cok hizli donuyorsa bu durumda motor 2 devirli demektir. 80'li 90'li yillarin makineleri hep iki devirliydi.
 
Yardimci sargidan yuksek voltaj alirsin, ana sargilar daha dusuk ve muhtemelen ayni voltaji verirler fakat frekanslari farkli olur.

Sorun voltaji dogrultmak degil. Rotoru 100rpm de cevirdigini varsaylim. Bu durumda cok dusuk voltaj verir. Eger 100 rpm de bile yuksek voltaj istersen o zaman sarimlarda cok ciddi degisiklik yapman gerekir. Tabiki miknatislari rotora mantikli sekilde dizmen gerekiyor.
 
RPM kısmı fizik kuvvet kuralları ile alakalı. Onunla ilgili başka bir konu açmayı düşünüyorum. benim için önemli olan sargıları değiştirmeden en verimli şekilde kullanabilmek.
Tabiki miknatislari rotora da mantikli sekilde dizmen gerekiyor.
12 mıknatıs kullanmam bu sargı tipine göre en verimli hali olmuyor mu?
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,821
Mesajlar
99,360
Üyeler
2,476
Son üye
mrmandos

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top