Tam köprü mosfet sürücülerde snubber

Katılım
13 Şubat 2021
Mesajlar
19
Merhabalar,
Tasarlamaya çalıştığım bir devre var.
DC motorun bazı durumlarda İLERİ bazı durumlarda GERİ dönmesini istiyorum.
Mosfetler üzerinde Motordan kaynaklanacak ters gerilimleri sönümlemek için snubber devresi tasarlamak istiyorum.
Tam emin olamadığım bir nokta var.
Resimdeki snubber devresinde diyotların yönü doğru mu? Yardımcı olabilir misiniz?

SNUBBER.png
 
Last edited by a moderator:
Diyotların yönü doğru.
 
İlave olarak şunu da belirteyim, günümüzde artık MOSFET'ler baya dayanıklı. Diyotlu RCD snubber yerine sadece RC snubber ve daha yüksek voltaj dayanımı olan MOSFET kullanmak maliyet açısından daha avantajlı olabiliyor.
 
Baya bir mosfet yakıp mee ledikten sonra kendi tecrübelerime binayen yük akımı yüksek ise snubber gerekli... Nasıl hesaplağım forumda mevcut.
 
Burada belirleyici olan motorun sargı endüktansı ve sargının kaçak direnci. Endüktans yüksek, kaçak direnç de düşük ise, az akımda bile o motor her türlü MOSFET'i katleder. Çünkü akımı sınırlayan direnç yok, endüktans da yüksek olduğu için o bobin mevcut akımın geçmesini devam ettirmek için voltajı binlerce volta çıkarır.

Amaç sadece MOSFET'leri korumak ise, hiç snubber koymayıp uygun güçte motora paralel bir TVS de bağlanabilir. Bu TVS, köprü OFF olduğunda motorun sargılarındaki enerjiyi kendi üzerinde tüketir. Ama amaç hem MOSFET'leri korumak, hem de EMI azaltmak ise, o zaman snubber devresi gerekli.
 
Motorun endüktansı bunda HİÇ, tekrar yazıyorum HİÇ önemli değildir.

Motorun sargılarının endüktansı fazla ise, kaçak direnç de düşük ise, tüm MOSFET'ler OFF durumuna geçtiği anda manyetik alanda biriken enerji nasıl boşaltılacak?
 
Tüm moslar kesimde ike Mosfetlerin body diode üzerinden kaynağa aktarılır. Yanlışım yoksa buna slow decay deniyordu. Bu durumda kaynak voltajını sınırlamak için tvs diyot kullanılabilir. Veya hi side veya low side moslar aynı anda iletime sokularak enerji mosfetler üzerinde harcanıyor. Buda fast decay olmalı...

Bence snubber sadece anahtarlama ile ilgili, yük endüktif olmasa bile yüksek akımlarda moslar gidebilir. Burda da konu Fırat ın dediği gibi kaçak endüktansa geliyor.

1646331294229.png

Bu resmi buldum. Yan ben ters hatırlıyorum yada grafikte fast/slow yerleri yanlış.
 
Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ediyorum.
PCB yi böyle çizdim.
Dediklerinizi uyguladım Fırat bey :)
Umarım olmuştur.
motor_driver.png
 
Last edited by a moderator:
Görünüşe göre yolları mümkün olduğunca düz çekmeye çalışmışsın.
Bence yollar bu kadar bir birine yakın olacağına bir miktar daha çapraz gitse devreye hiç bir zararı olmaz.
Ayrıca pcb de bol bol yer varken yolları ince çekmişsin.
Yine bence eğer pcb de yer varsa yollar olması gerektiğinden bir tık kalın çekilmeli.

motor_driver.png
 
Görünüşe göre yolları mümkün olduğunca düz çekmeye çalışmışsın.
Bence yollar bu kadar bir birine yakın olacağına bir miktar daha çapraz gitse devreye hiç bir zararı olmaz.
Ayrıca pcb de bol bol yer varken yolları ince çekmişsin.
Yine bence eğer pcb de yer varsa yollar olması gerektiğinden bir tık kalın çekilmeli.

15840 eklentisine bak
Hocam yollardan çok düşük akım geçecek sorun yaşamadım açıkçası
 
Sorun yaşamadıysanız güzel ama yine de yol çekimi belli bir simetri üzerine yapılmalı diye düşünüyorum. Daha sonra başka biri incelediğinde daha kolay anlaşılabilir. Ayrıca bu şekilde çizmeye alışırsanız daha sonra, daha spesifik çizimler yaptığınızda da böyle devam edersiniz. O zaman işler karışabilir. Tabi tercih sizin. Nasıl rahat ediyorsanız öyle yapın. Benimkisi sadece ürünün global olması için bir öneri.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,663
Mesajlar
97,424
Üyeler
2,440
Son üye
turankaya

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top