UPS için 12 V 25 Ah akü, hangisini almalı?

Akü kabinini çıkardım masanın altından.

IMG_20210103_221222.jpg
 
Her bir akünün voltajı 13 V a çok yakın. Akülerde herhangi bir ısınma, şişme yok ... Toplam voltaj 78 V

Akü grubunun şarj akımını ölçtüm 0.6 A
 
Hmmm bir dakka ... Eğer benim sessizleştirici dirençleri devreye sokarsam, şarj akımı tam olarak 0'a düşüyor :cheeky5: O zaman ben bunu sessizleştireyim derken o dirençler şarj akımının tamamını tüketiyor ve aküler artık şarj olmayı bırakıyordu! Nasıl olur bu yav? Benim direnç grubu 1 A akım çekecek şekilde ayarlandı. Bunun şarj devresi sadece 1 A mi verebiliyor yani? 25 A lik akü grubunu 1 A ile mi şarj etmeye çalışıyor bu? Eğer durum bu ise o zaman benim sessizleştirici dirençleri kullanmamam gerekiyor ve bunun cırıltısını çekmem gerekiyor.

Veya Tunçmatiği getirip devreye alayım sonra da bunu direnç grubu olmadan sessizleştirmenin yollarına bakayım.
 
Evet şu anda şarj akımı 0.3 A seviyesine inmiş, bu aküler şarj oluyor şu anda.
 
Bakalım akülerin şarjı tamamlasın, elimdeki DC elektronik yük ile 25 A çekeceğim her bir aküden. Eğer 25 A verebiliyorsa her birisi o zaman akülerde bir sorun yok. Benim sessizleştirici dirençler aküleri aç bırakmış demektir. Ama hala bana tuhaf geliyor. 25 Ah lik aküleri şarj eden bir şarj devresi nasıl akımı 1 A değerine sınırlar yav?
 
Zaten bu şekilde cırıltılı kullanamam bunu, o yüzden cırıltı sorununu çözmeden yeni akü de almam buna.
 
Yıllarca motorsiklet kullandım ilk motorum sulu akü idi.Her sene kışa girerken aküyü full doldurup içindeki asiti boşaltır sonra saf akü suyu ile yıkar sonrada tekrar asitle doldurudum.Son senesinde bunu yapmadığım için değiştirmek zorunda kaldım.Bence upslerdede bu aküyü kullanmak gerekli.guvenlik amaçlı kullanilmiyor olabilir ama daha uzun ömürlü.kuru aküler kısmen nemli akü.o ben kaybolunca da ölüyorlar.

 
Yıllarca motorsiklet kullandım ilk motorum sulu akü idi.Her sene kışa girerken aküyü full doldurup içindeki asiti boşaltır sonra saf akü suyu ile yıkar sonrada tekrar asitle doldurudum.Son senesinde bunu yapmadığım için değiştirmek zorunda kaldım.Bence upslerdede bu aküyü kullanmak gerekli.guvenlik amaçlı kullanilmiyor olabilir ama daha uzun ömürlü.kuru aküler kısmen nemli akü.o ben kaybolunca da ölüyorlar.

Sulu akü benim de aklıma yatmıştı, ama kapalı oda, H2S gazı da son derece toksik bir gaz imiş. O yüzden yattı o iş. Zaten araba akü fiyatları da çok farklı değil. Kaliteli 12 V 25 Ah kuru aku 650 TL, kaliteli 12 V 60 Ah araba aküsü 450 TL.

Gerçi görüntüsüne bakarsan sanki kapalı bir akü gibi duruyor ama, net bir bilgi bulamadım

1609747883111.png
 
Sulu akü benim de aklıma yatmıştı, ama kapalı oda, H2S gazı da son derece toksik bir gaz imiş. O yüzden yattı o iş. Zaten araba akü fiyatları da çok farklı değil. Kaliteli 12 V 25 Ah kuru aku 650 TL, kaliteli 12 V 60 Ah araba aküsü 450 TL.

Gerçi görüntüsüne bakarsan sanki kapalı bir akü gibi duruyor ama, net bir bilgi bulamadım

7001 eklentisine bak
Aküde drenaj hortumu vardı.Onu dışarıya verebilirsin.Kuru akü de aynı gazı ortama veriyor.Sadece miktarları farklı.
Hem bahsettigin aküler arasında nerdeyse 3 kata yakın kapasite farkı var.fiyatlar aynı sayılmaz.araba aküsü daha avantajlı.

 
Sanki şöyle birşey deniyor: Hem kuru aküde hem de bu sulularda emniyet valfleri var. Normalde kapalı, ama eğer akü aşırı ısınır veya aşırı şarj edilirse bu valflerden birikmiş gaz salınıyor. Bu durumda dediğin gibi risk aynı. Ki daha önce benim line interaktif UPS'deki akü ısınıp şişmişti ve gaz çıkışı olmamıştı. O kadar da büyük bir risk değil belki de.
 
Sanki şöyle birşey deniyor: Hem kuru aküde hem de bu sulularda emniyet valfleri var. Normalde kapalı, ama eğer akü aşırı ısınır veya aşırı şarj edilirse bu valflerden birikmiş gaz salınıyor. Bu durumda dediğin gibi risk aynı. Ki daha önce benim line interaktif UPS'deki akü ısınıp şişmişti ve gaz çıkışı olmamıştı. O kadar da büyük bir risk değil belki de.
Abi kuru aküler de lastik kapaklar var.İcindeki gaz basınç yaptığında bu kapakları biraz açarak gaz ve su buharı kaçırıyor.Zamanla içindeki asitin özelliği gittiği ve suyu bu şekilde bittiği için aküler bu yüzden ölüyor.Sulu aküler gibi müdahale edilemediği için ölüyorlar bu yüzden.Karbonatla ve biraz su ekleyerek şarj edip kuru aküleri tekrar çalıştiran kullananlar var.Ama bakımları asitliler kadar kolay değil.Asitlilerde drenaj borusu var.hortumu bağlayıp dışarı verdiğinde gaz sorunu olmaz.zamanla uçan hidrojen ve kükürt bileşeni asitin özelliğinin gitmesine neden oluyor.asiti yenileyince de akü tekrar kullanılabilir hala geliyor.

 
Araba aküsü benimde aklıma yatan bir durum.

1. Sakınca şarj/deşarj uzun sürecek. Ups in devresi tasarlandığından uzun süre çalışacak soğutma uygun değil ise ısı bağlı sorun çıkabilir.

2. Normalde Akünün kapakları kapalı ancak araç üzerinde şarj döngüsü kısa akü tam bitmiyor, tam boşalmıyor. Oto elektrikciler aküyü şarja bağladıklarında işlem uzun süreceği için akü kapaklarını açıyorlar. Aku sıvına bakınca gaz çıkışı gözle görünüyor. Elektrik 5 dk kesildi sorun yok ama uzun bir kesinti oldu akü şarjı uzun sürecek bu esnada gaz çıkışı/basıncı fazla olabilir. Yada bu durum şarj akımı ile de alakalı olabilir. Aküler 3-5A ile şarj oluyorlar. 1A ile şarj edince belki sorun yoktur... En güzeli balkon varsa aküleri oraya koyup hat çekeceksin...
 
Araba aküsü benimde aklıma yatan bir durum.

1. Sakınca şarj/deşarj uzun sürecek. Ups in devresi tasarlandığından uzun süre çalışacak soğutma uygun değil ise ısı bağlı sorun çıkabilir.

2. Normalde Akünün kapakları kapalı ancak araç üzerinde şarj döngüsü kısa akü tam bitmiyor, tam boşalmıyor. Oto elektrikciler aküyü şarja bağladıklarında işlem uzun süreceği için akü kapaklarını açıyorlar. Aku sıvına bakınca gaz çıkışı gözle görünüyor. Elektrik 5 dk kesildi sorun yok ama uzun bir kesinti oldu akü şarjı uzun sürecek bu esnada gaz çıkışı/basıncı fazla olabilir. Yada bu durum şarj akımı ile de alakalı olabilir. Aküler 3-5A ile şarj oluyorlar. 1A ile şarj edince belki sorun yoktur... En güzeli balkon varsa aküleri oraya koyup hat çekeceksin...
Bir akünün şarj edilme şartları vardır.Elektron transferi ciddi ısı çıkaran bir olay.Akulerin iç direnci çok düşük.Ama nihayetinde dirençler gibi davranıyorlar.Uzerinden ne kadar akım akıtır isen onun karesi orani ile ısı açığa çıkarırsın.O yüzden aküler kapasitelerinin yüzde onu ile yedisi arasında bir akımla şarj edilir.Arabada bu durum böyle kontrol ediliyor.
Diğer yandan marş dinamosu 200 ampere yakın anlık akım verebiliyor.Bunda dahi o kadar sorun olmuyor ise psu da birşey olacağını zannetmiyorum.
Aküleri sıcaktan korumak su ve sülfür kaybınin sıcakta artması nedeni ile önemli ve mantıklı.

 
Evet şarj uzun sürecek, ama hiç sorun değil. Elektrikler bir kere kesildikten sonra, araba aküsünü bile şarj edecek kadar süre geliyor. Tek potansiyel sorun, derin deşarj nedeniyle akünün yıpranması. Ama kapasiteyi neredeyse 3 katına çıkarmış oluyoruz. Benim de hedefim 2 saat çalışması. 2 saatte de kesinlikle %50 den yukarı çıkmaz deşarj.

Benim normal şartlarda kullanımım 500 W gibi. 600 W UPS şebekeden çekiyorsa, 600 W da akülerden çeksin. 9 A akım diyelim. 60 Ah lik bir akünün %100 deşarjı için 6.6 saat geçer. 2 saat sonra %30 deşarj olur bu da emniyet marjları içerisinde. Derin deşarj meydana gelemiyor yani.
 
Tek sorun UPS'in cırıltısı. Bununla ilgili ayrı bir konu açıp tekrar ele alacağım, işin içinde çok ayrıntı var. Eski ve %100 sessizleştirdiğim Tunçmatik ile bir süre idare edip bunun da cırıltısını çözeyim, sonra da araba akülerini alacağım.
 
Bu arada artık akülerin çektiği akım sıfıra inmiş. Bakalım fişi çekeyim ne kadar dayanacak. Bir süre benden haber alamazsanız bilin ki aküler kesmiştir ve ben bir yandan söverek tekrar ayağa kaldırmaya çalışıyorum :katil2:
 
Evet şarj uzun sürecek, ama hiç sorun değil. Elektrikler bir kere kesildikten sonra, araba aküsünü bile şarj edecek kadar süre geliyor. Tek potansiyel sorun, derin deşarj nedeniyle akünün yıpranması. Ama kapasiteyi neredeyse 3 katına çıkarmış oluyoruz. Benim de hedefim 2 saat çalışması. 2 saatte de kesinlikle %50 den yukarı çıkmaz deşarj.

Benim normal şartlarda kullanımım 500 W gibi. 600 W UPS şebekeden çekiyorsa, 600 W da akülerden çeksin. 9 A akım diyelim. 60 Ah lik bir akünün %100 deşarjı için 6.6 saat geçer. 2 saat sonra %30 deşarj olur bu da emniyet marjları içerisinde. Derin deşarj meydana gelemiyor yani.
Hesapta bir yanlışlik olduğunu düşünüyorum.Derin deşarj denilen şey düşünüldüğü gibi tehlikeli değil.Bir hücrenin kimyasal kimliğini koruması voltaj özelliğine bağlı.Asitli aküler hücrelerine göre voltaj sınırlari taşır.Full dolu bir akü 13.8 v kabul edilirken.Bos akü de 11.8 v kabul edilir.Yabi bir akü sürekli şarj ve deşarj olmalı.Akuleri bu yüzden öldürüyorsunuz.

Laptop bataryalarınin genelde öldüğünü görürsünüz sebebi ise biziz.Usengec olduğumuz için bilgisayarı hep şarjda bırakırız.Koruyucu devre olsa bile full akımda bile çok az miktar akim çekilir.bu da akünün daha fazla şarj olması ve ölmesi demektir.bir UPS zaman zaman komple boşalmali ve zaman zaman full şarj edilmeli.akuler genelde stok esnasında full değil yüzde yetmiş şarj ile saklanır.

Hesaba göre de şöyle 600 w alabilmek için aküden 50 amper çekmelisin.yani akü bir saat 12 dakikada bitecek demektir bu.ya aküyü paralel ya da seri baglamak koşulu ile kapasiteyi artirman gerekiyor.

 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,952
Mesajlar
118,755
Üyeler
2,824
Son üye
selocan32

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top