Bu "yerli ve milli" tarafını öne çıkartan, suistimal, reklam ya da lobi malzemesi yapan ama aslında kendisi bu anlayış ve bilinçten uzak çok fazla firma var. Tutamadım kendimi, bir tanesi ile yaşadığım bir anıyı aşağıya ekleyeyim.
Firma büyük bir gıda firması. Çikolata vb ürünlerde Türkiye'nin en büyük firması diyebiliriz. Hatta bu konuda büyük bir İsviçre firmasını da satın aldı. Bu firma ile ERP yazılımı satın alma sürecinde oldukları zaman tanıştık. Bir çok analiz çalıması yaptık, çeşitli ekiplerle toplantılar yaptık. Proje planı ve teklif hazırladık. Rakibimiz ERP yazılımı alanında dünya devi olan bir Alman firması.
Sonrasında üst düzey yüneticilerin de olduğu geniş bir toplantıya davet edildik. Bir tür pazarlık toplantısı olacaktı. Toplantıya gittik. Genel konuları konuştuk. Sonrasında bilgi sistemleri direktörü sözü aldı ve biz büyük bir firmayız, çalışacağımız firma da bir Türk firması değil, dünyaca bilinen ve prestijli bir uluslararası firma olmalı, o yüzden size teşekkür etmek için çağırdık, biz XXX firması ile anlaştık dedi. İçimden geçen cevabı kendime sakladım, uzatmadan teşekkür edip kalktık. (Bu arada o zaman biz de Türk kökenli, ama çoğu Avrprupa Birliği ülkesi olmak üzere 33 ülkede müşterileri, 8 ülkede ofisleri olan bir firmayız)
Şimdi neden o zaman bize o saate kadar dünyanın zamanını ve emeğini harcattıkları, oyaladıkları bunu söylemek için üst düzey yöneticileri çağırdıkları konusuna filan girmiyorum. Anlaştıkları XXX ( XXX temsili isimdir) firmasından aldıkları modüllerin hangileri olacağını bile bilmiyorlardı. Teknik bir karşılaştırma filan yapmamışlardı. O kadar teknik açıdan bilinçsiz bir karardı ama ona da girmiyorum. Biz sizin analiz raporlarınızı, proje planınızı, teklifinizi ve yazılımınızı inceledik; şu sebeplere böyle bir seçim yaptık desler hiç problem yok.
Akşam eve gittim, ve televizyonda bu firmaya ait YYYY Turka içeceğinin futbol milli takımızın oynadığı "yerli ve milli" duygu yüklü reklam filmini seyrederek gülümsedim.