Yüksek hızlı spindle 50 Hz ile çalışır mı?

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
21,746
Aşağıdaki link'teki spindle için konuşuyorum. Bu spindle için üreticinin aşağıdaki tablosu var. Buradan şunu mu anlıyoruz? 50 Hz - 400 Hz arasında çalışır bu. 50 Hz verirsen 3000 d/d ile döner, 400 Hz verirsen 24000 d/d ile döner. 50 Hz de güç de 0.55 kW dır.

Bana taşlama için böyle bir spindle lazım. Ama VFD almak istemiyorum. Doğrudan 380V uygulamak ve 3000 d/d ile çalıştırmak istiyorum. Bunu yapabilir miyim?

1668097776484.png


1668097800222.png
 
HMB170 modelini alirsan zaten 3000 devirin ustune cilamazsin. Dogrudan sebekeye bagladiginda 3000 rpm civarinda donecektir.
 
HMB170 modelini alirsan zaten 3000 devirin ustune cilamazsin. Dogrudan sebekeye bagladiginda 3000 rpm civarinda donecektir.

Zaten devir ayarı falan istemiyorum. 3000 devirde 0.55 kW bana yeter. Ama atölyeye aldığım herşeyi çok amaçlı almaya çalışıyorum. Bunu da hem taşlama amaçlı hem de yeri geldiğinde VFD de alıp bir router spindle olarak kullanabileceğim.
 
Merhaba, bu tip özel motorlar her zaman şebekeden yol verme yöntemi ile çalışmayabilirler. Türkiye'de bu motorları üreten Hertz ve Arel gibi firmalar var, üreticiye danışmak sizi kesin sonuca götürür.

Asenkron motor ve 50Hz 380V yazıyor, buna rağmen şebekeden yol verilemeyecek motor mu var? derseniz, evet, piyasada kare gövde asenkron motor ya da asenkron servo motor diye tabir edilen, aslında sürücü ile çalışacağı varsayılarak tasarlanmış, standart asenkron motordan bir miktar daha verimli olabilen özel motorlar mevcut. Bu motorlar sürücü ile çalışmaya özel tasarlandığından genellikle cebri soğutma fanı ve enkoder gibi dahili aksesurlar ile sunuluyor. Neden şebekeden yol veremiyoruz derseniz, rotor sargı direnci (kısadevre çubuklarının direnci) daha düşük olduğundan standart asenkron motorlarda olduğu gibi direk şebeke voltajı tatbik edildiğinde rotor direncinin çok düşük olması nedeniyle rotorda endüklenecek gerilimin seviyesi de düşük olmakta, bu denli yüksek kayma frekansı altında (0Hz duran motor 50Hz dönen şebeke durumu) motorun şebekeden çekeceği kalkış akımı çok çok yüksek olmakta yeterli kalkış momentini üretemez, standart asenkron motorlarda ise kalkınma momentini yüksek tutarken kalkış akımını da sınırlandırabilmek için asenkron motorun veriminden feragat etmek pahasına rotor direnci yüksek tutularak motor tasarlanır. Uzun lafın kısası, üretici en doğru cevabı verecektir. Kolaylıklar.
 
Son düzenleme:
Elbet ureticisine danismakta fayda var fakat aciklamanizi dogru bulmuyorum.

Kisa devre cubuklu 3 fazli bir motorun kalkis yapamamasini hayal bile edemiyorum. Motorun kalkis yapmasini istemiyorsaniz bunun tek yolu rotorun kisa devre baglantisini acmaktir)

Rotor direncinin dusuk olmasi kalkis acisindan avantaj bile sayilir. Rotor iletkenlerinde enduklenecek gerilimin iletken direnci ile alakasi yok. Haa kalkis akimi yuksek olabilir.

Ornegin bilezikli asenkron motorlarda kalkis momenti dusuk olsun, sebekeden az akim ceksin diye rotora reosta baglanir. Motor tam torkta calissin diye de reostalar kisa devre edilir.

Motor tek fazli olsaydi evet surucusuz kalkamayabilirdi.
 
Son düzenleme:
Hmm bunun yerli olduğunu farketmemiştim :) İnternet sayfası varsayılan olarak ingilizce açılıyor ve İngiliz bayrağı var. Bana da çalışır gibi geliyor ama kimi yabancı forumda 50 Hz de hiç dönmediği, 100 Hz de sadece titrediği falan bellirtilmiş.
 
O sayfalari gorebilirmiyiz.

(50 hz de donmedigi, 100 hz de titredigi konusunda yazisilan sayfalar)
 
Elbet ureticisine danismakta fayda var fakat aciklamanizi dogru bulmuyorum.

Kisa devre cubuklu 3 fazli bir motorun kalkis yapamamasini hayal bile edemiyorum. Motorun kalkis yapmasini istemiyorsaniz bunun tek yolu rotorun kisa devre baglantisini acmaktir)

Rotor direncinin dusuk olmasi kalkis acisindan avantaj bile sayilir. Rotor iletkenlerinde enduklenecek gerilimin iletken direnci ile alakasi yok. Haa kalkis akimi yuksek olabilir.

Ornegin bilezikli asenkron motorlarda kalkis momenti dusuk olsun, sebekeden az akim ceksin diye rotora reosta baglanir. Motor tam torkta calissin diye de reostalar kisa devre edilir.

Motor tek fazli olsaydi evet surucusuz kalkamayabilirdi.
4kW'dan büyük bir motorsa yıldız üçgen geçiş yaptırılır.
4kW'dan küçük yükü'de az ise yıldız bağlı.

Bunu ben yapıyorum 4kW'dan küçük ama kalkınma yükü ağır bir motorsa çok kısa üçgen koklatıp yıldız devam ettiriyorum(örneğin vida makinesi)
 
Türkiye'de bu motorları üreten Hertz ve Arel gibi firmalar var

Bu markalarun ürünleri baya birbirine benziyor. Fiyatlar da benzer. Hangisini tercih etmeli? Benim uygulamada motora 100 mm çapında bir taş bağlanacak ve komple motor tornanın arabasına monte edilecek.
 
4kW'dan büyük bir motorsa yıldız üçgen geçiş yaptırılır.
4kW'dan küçük yükü'de az ise yıldız bağlı.

Bunu ben yapıyorum 4kW'dan küçük ama kalkınma yükü ağır bir motorsa çok kısa üçgen koklatıp yıldız devam ettiriyorum(örneğin vida makinesi)

Yük çok az olacak. Herhalde sürekli yıldız çalıştırırım.
 
Her "kısa devre çubuklu motor"un aynı kısa devre çubuğu tasarımına sahip olmadığını benden daha iyi biliyorsunuzdur. Bu kısa devre çubuklarının şekli ve yerleşimi, hatta çift kısa devre çubuklu rotor tasarımına sahip motorların var olmasının önemli bir sebebi şebekeden kalkınması gereken motor kalkış torkunun istenen seviyede tutulurken aynı zamanda motor verimliliğinin de yüksek kalabilmesi içindir. Aslında motor tasarımında bu durum verimlilik ve kalkış torku arasında bir "trade-off"tur. Yüksek kalkış torku elde edebilmek için yüksek rotor direnci gerekir, rotor kısa devre "sargısının" endüktif etkisinin karşısında çok düşük bir rotor direnci sonuç olarak düşük PF, düşük kalkınma torku, çok yüksek kalkış akımı elde ederiz. Bu durumu iyileştirebilmek için rotor direncini artırırız. Bilezikli asenkron motorlarda yol verme esnasında kalkış torkunu azaltmak için değil artırmak için yüksek dirençle başlar, düşük dirence doğru gider, en sonunda kısa devre durumuna geçiririz.

Şebekeden kalkınamayan asenkron motor derken kasettiğim, bu kalkış torku iyileştirmesi/verim kötüleştirmesi yapılmayan motorlarda, şebekeden kalkış esnasında kalkış torku yetersiz olacağı için yük altında şebekeden çekeceği kalkış akımlarının çok yüksek olmasından ötürü şebeke ile kalkınması mümkün olmayan motorlardır. Bunlar bazı markalarda inverter duty motor olarak da geçer.
 
Son düzenleme:
Her "kısa devre çubuklu motor"un aynı kısa devre çubuğu tasarımına sahip olmadığını benden daha iyi biliyorsunuzdur. Bu kısa devre çubuklarının şekli ve yerleşimi, hatta çift kısa devre çubuklu rotor tasarımına sahip motorların var olmasının önemli bir sebebi şebekeden kalkınması gereken motor kalkış torkunun istenen seviyede tutulurken aynı zamanda motor verimliliğinin de yüksek kalabilmesi içindir. Aslında motor tasarımında bu durum verimlilik ve kalkış torku arasında bir "trade-off"tur. Yüksek kalkış torku elde edebilmek için yüksek rotor direnci gerekir, rotor kısa devre "sargısının" endüktif etkisinin karşısında çok düşük bir rotor direnci sonuç olarak düşük PF, düşük kalkınma torku, çok yüksek kalkış akımı elde ederiz. Bu durumu iyileştirebilmek için rotor direncini artırırız. Bilezikli asenkron motorlarda yol verme esnasında kalkış torkunu azaltmak için değil artırmak için yüksek dirençle başlar, düşük dirence doğru gider, en sonunda kısa devre durumuna geçiririz.

Şebekeden kalkınamayan asenkron motor derken kasettiğim, bu kalkış torku iyileştirmesi/verim kötüleştirmesi yapılmayan motorlarda, şebekeden kalkış esnasında kalkış torku yetersiz olacağı için yük altında kalkınması mümkün olmayan motorlardır. Bunlar bazı markalarda inverter duty motor olarak da geçer.
Motorun yanında üçgen de bağlayabilmen için 3 tane çubuk çıkıyor bir taraf şanslı oluyor o tarafı çift yapıyorum.

Bazen küçük de olsa motoru üçgen çalıştırmam gerekebiliyor bazı işletmelerde(tanıdığım sadece 1 tanesi) faz arası 220V :kizgin3:
 
4kW'dan büyük bir motorsa yıldız üçgen geçiş yaptırılır.
4kW'dan küçük yükü'de az ise yıldız bağlı.

Bunu ben yapıyorum 4kW'dan küçük ama kalkınma yükü ağır bir motorsa çok kısa üçgen koklatıp yıldız devam ettiriyorum(örneğin vida makinesi)
Motorun yanması ile sonuçlanacak bir eylem. Yüksek kalkış torku gerekiyorsa bu torku verebilecek bir motor seçmek lazım.

Bu markalarun ürünleri baya birbirine benziyor. Fiyatlar da benzer. Hangisini tercih etmeli? Benim uygulamada motora 100 mm çapında bir taş bağlanacak ve komple motor tornanın arabasına monte edilecek.
Benim bildiğim kadarıyla bu ürünler yoğunlukla ağaç işleme sektöründe kenar bantlama makinalarında kullanılıyor. Her iki markanın da ürünlerini bu makinalarda gördüm, özellikle bir sorun duymadım. Hatta birinin fabrikasını gezme fırsatım da oldu. Büyük asenkron motor üreticilerimize kıyasla çok daha dar bir sektör, bu nedenle hacimleri daha küçük, kıyaslama şansım yok ancak fabrikasını gezdiğim firmadan daha sonra ihtiyaç olduğunda bir motor da satın aldık, uzun zamandır sorunsuz çalışıyor.
 
Forumda bir kısıt var mı bilmiyorum ancak konuyu açıklayan iki kısa yazı paylaşmak isterim.
@Cemre.

Rotor direnci ile kalkis momenti arasindaki iliskiyi gozden gecirin derim.
 
Motorun yanında üçgen de bağlayabilmen için 3 tane çubuk çıkıyor bir taraf şanslı oluyor o tarafı çift yapıyorum.

Bazen küçük de olsa motoru üçgen çalıştırmam gerekebiliyor bazı işletmelerde(tanıdığım sadece 1 tanesi) faz arası 220V :kizgin3:

Yüksek tork gerekmiyor bana. Taş çok az talaş kaldıracak. O yüzden üçgene geçmeme gerek olmaz.

İki rulman ile bir mili sabitleyip standart ucuz bir asenkron motor/kasnak kullanmamamın sebebi hazır spindle ile eksenel olarak boşluk olmuyor, yanal olarak da salgı çok az. Bunu ben uğraşsam hazır spindle kadar iyi sonuç almam zor.
 
Motorun yanması ile sonuçlanacak bir eylem. Yüksek kalkış torku gerekiyorsa bu torku verebilecek bir motor seçmek lazım.
Vida makineleri kalkışta metali kalıptan ayırdığı için kalkış akımı normal çalışma akımının 2 katından daha fazla
ilk kalıptan ayırmaya döndüğünde 25A civarına dayanıyor ama bu 25A ilk turu attıktan sonra 15 civarına iniyor.

bende 2 saniye üçgen süresi veriyorum gayette güzel çalışıyor daha bu bağlantı yüzünden kül olan motorum yok :)
 

Forum istatistikleri

Konular
5,813
Mesajlar
99,257
Üyeler
2,476
Son üye
mrmandos

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top