Yuksek devirli motor miline pens tutucu takmak

Mikro Step

Kıdemli Üye
Katılım
25 Eylül 2022
Mesajlar
3,719
Herkese merhaba,

Yuksek kalitede PCB kazima yapacak makine konusunda calisiyorum.

Elimde 40 Bin rpm donebilen motor var.
Aliexpress'te bulabildigim en kucuk pens tutucum ER8.

Pens tutucunun motora baglanacak deliginin capi 5mm. Motor milim de 5mm. Fakat gerek motor milinin 2/3 bolumune acilmis vida disi gerek toleranslar nedeniyle mukemmel birlesme olmuyor. Baski ile yada isitma/sogutma ile montaj yaparsam yapi siki gecmeye musait.

Ancak en kucuk (ama en kucuk) eksenel kaciklik bile bu devir sayilarinda zincirleme olarak eksenel kaciklikta artisa neden oluyor ve inanilmaz vibrasyon yapiyor. Birakin motoru ve rulmanlarini motoru takacagim sistemi bile tahrip edecek seviyede.

Ornek vermek gerekirse motor + tutucu+ montaj duzenegini 1..2kg agirligindaki mengenede siktigimda vibrasyon mengeneyi yurutuyor ve mengene cenelerini sikma vidasi gevsiyor.

Halbuki uygulamamda vibrasyonun minimum seviyede olmasi gerekiyor. Kaldiki bulabilirsem 40 bin yerine 60 bin rpm motor kullanacagim.

(Pens tutucuyu motor miline gecirdigimde bosluk varken motoru calistirdigimda vibrasyon dehset. Fakat donme esnasinda elimle pens tutucuya hafif itmeler yaparak eksenleri hizalayabiliyorum ve vibrasyon bir anda kabul edilebilir degerlere iniyor)

Siki gecme yaptigimda mil eksenlerini es-eksende oturtamazsam her sey cop olur.

Hazir pens sistemi de uzerine monteli 60 bin rpm gibi cok yuksek devirli motorlar (spindle) var. Son kurusuna kadar hakettikleri bir kac bin dolarlik fiyatlar benim amacim icin cok fazla pahali. Ben gene de bu spindle isini bir sekilde ucuza yapabilecegime inandim.

Ticarilestirmek icin ugrastigim projem de spindle konusunda tikanmis durumdayim.

Ne yapacagimi bilemiyorum. Her turlu fikire acigim.

40..60 Bin RPM lik spindle sorunumu 200 USD nin altinda bir fiyata cozmemi saglayacak arkadasa ilk uretecegim makinelerden birisini de hediye edecegim.

!!! 40 yada 60 Bin rpm Motor + pens tutucu = 200 USD !!!
 
Eğer mengeneyi oynatacak kadar titreşim varsa oradaki kaçıklık çok bariz olmalı. Spindle motorun ve E8 in resimlerini koyarsan daha faydalı yardım alabilirsin.
 

Motorun kucuk gorundugune bakmayin. Deliyor biciyor.

Screenshot_20220925-140922.jpg
 
Last edited by a moderator:
Motorun milini sökme durumu var mıdır? Eğer varsa, ben olsam tornada o dişi tamamen uzaklaştırıp orayı 4 mm ye indiririm. Sonra iç çap 4, dış çap 8 mm bir boru yaparım. Bunun için civa çeliği iyi bir seçenek olur. Sonra da ER8 tutucunun mevcut 5 mm deliğini 8 mm ye çıkarırım.

Yalnız burada çok hassas çalışmak gerekir. Herhangi bir harcıalem tornacı bununla uğraşmaz. Üstelik böyle perakende iş getirince adamlar ellerindeki en dandik, ikinci dünya savaşından kalma tornayı kullanıyorlar (çok kez tecrübe ettim. Ama artık kendi tornam var, nazlarını çekmek zorunda değilim :) ).

Boruya delinecek 4 mm deliği 3.8 mm ile delip 4 mm rayba salmak lazım. ER8 tutucuya delinecek deliği de 7.8 mm ile delip 8 mm rayba salmak lazım. Dış çapları da tornalarken çok hassas, 0.01 mm tolerans ile çalışmak lazım. Son ölçüye 0.05 mm kadar yaklaşınca parçanın soğumasını beklemek lazım. Son birkaç 0.01 mm yi de zımpara ile sabırlı bir şekilde almak lazım, tüm ölçümleri de parçayı soğuttuktan sonra almak lazım.

Sıkı geçme kriteri 0.02 mm dir. Eğer ısıtıp soğutarak yapacaksan 0.01 mm.
 
Merhaba, tamamen sezgisel olarak yazıyorum. Motor mili ince ve motor yataklamaları arasındaki mesafe kısa, mesafenin kısa olması motor milindeki savrulma boşluğunu arttırır. Birde motor miline uzun bir parça ekleyince vibrasyon kaçınılmaz olur. Dediğiniz gibi yataklamalar bozulabilir. Onunda ötesinde motor mili vibrasyon sırasında sürekli çok az esner ve metal yorgunluğundan mil kırılabilir. Yanlış görmüyorsam motorun siyah bölümü mil ile beraber dönüyor. Mile aşağıdaki gibi bir parça ile gövdeden destek olmak vibrasyonu azaltabilir.

1664106617803.png



Ancak yinede yataklamalar stress altında olacaktır.
 
İkinci bir fikir olarak kayış aktarma bana daha sağlıklı geliyor. Aşağıda örnek bir resim ekliyorum.

1664106986810.png
 
Kayış ile 60 bin RPM lere çıkılabilir mi?
 
Yapmaya calistigim duzenegin aynisinin yukaridaki resimlerde yapildigini goruyoruz. Fakat ordaki motorlar ve kayis kasnak caplari devir sayisi dusurme uzerine.

Benim derdim ise tam tersine devir sayisini artirmak.

Bunun icin daha once cektigim bir video var ve orada 90 bin rpm e ulastim. Hatirlarsaniz teyp mekanizmalarinda kafanin onunden gececek bandi ilerletmek icin lastik teker bir mile basar ve band ikisinin arasindan gecerdi. Ayni yontemi kullandim. Ancak batenaj sorunu var ve lastik teker kisa zamanda eriyecek gibi gorunuyor.

Buna ragmen adamin birisi bu teknigi kullaniyor. Asagidaki videoda 0:25 - 1:00 ve 2:05 2:15 araligina dikkat edin.


Asagidaki de benim denemem.

 
Son düzenleme:
Soyle bir teklif olursa da acigim. Ben bu istedigin spindle duzenegini yaparim. Her istediginde de aynisini yaparim derseniz sizden satin almaya da raziyim.

Hatta fiyatinizi da siz belirleyin belki kafama yatar.

Ya da asil cihazdan pay isterseniz ona da varim. Yeter ki spindle sorunumu cozun.

Bu konuya o kadar odaklandim ki en nihayetinde havlu atmadan once eger isimi kolaylastiracak ise (motor milinin kendisini pens tutucu olarak kullanabileceksem) hazir motorlari modifiye edecek hatta ve hatta kendi motorumu yapmaktan bile cekinmeyecegim.
 
Son düzenleme:
Aliexpress'te şöyle ER8 collet tutucular da var. Şaftı 60 mm. Gerektiğinde biraz da kesilebilir. Bir ara maşon gibi bir parça ile mile tutturulabilir.

Bir de şu değerlendirilebilir: Bu aşağıdaki collet'in 8 mm şaft kalınlığı olanı var. bunu alıp içine 5mm delik delip motor milindeki dişe uygun diş açılabilir.

Ama tabi şu var: Hem bu aşağıdaki gösterdiğim collet, hem de hali hazırda elinde olan collet o motora bağlandığında artık 40 bin devir almak mümkün olmayacaktır sürtünmeden dolayı.

1664109728095.png
 
Kayış ile 60 bin RPM lere çıkılabilir mi?

Biraz sikintili. Fakat pantograf makinelerinde yuksek devirli fircali motor kullaniliyor ve hareketin kayis ile aktarildigini biliyorum.
Fakat ne kadar yuksek devir bilmiyorum.

IM3.jpg
 
Son düzenleme:
Soyle bir teklif olursa da acigim. Ben bu istedigin spindle duzenegini yaparim. Her istediginde de aynisini yaparim derseniz sizden satin almaya da raziyim.

Hatta fiyatinizi da siz belirleyin belki kafama yatar.

Ya da asil cihazdan pay isterseniz ona da varim. Yeter ki spindle sorunumu cozun.

Bu konuya o kadar odaklandim ki en nihayetinde havlu atmadan once eger isimi kolaylastiracak ise (motor milinin kendisini pens tutucu olarak kullanabileceksem) hazir motorlari modifiye edecek hatta ve hatta kendi motorumu yapmaktan bile cekinmeyecegim.

Bunu yapabilecek donanım var bende ama ticari üretim anlamında vaktim olmaz. Ama proof of concept anlamında ilk prototipi yapma konusunda yardımcı olabilir. Hatta Gebze'ye yakın bir yerlerde isen beraber de yapabiliriz. Forum için faydalı bir konu çıkması benim için yeterli, ayrı bir para almama gerek yok :)
 
Bir de şu değerlendirilebilir: Bu aşağıdaki collet'in 8 mm şaft kalınlığı olanı var. bunu alıp içine 5mm delik delip motor milindeki dişe uygun diş açılabilir.

Benim icin dunyanin en zor isi delik delmek.

O mile delik delmektense o mili motora cevirmek daha kolayima gelir.

Asagidaki video eseksen baglanti sikintimi anlatiyor.

 
Prometheus'ta bağlantı nasıl yapılmış acaba? Videoda görünmüyor. Ama bence bu 8mm şaftlı collet'i delmeyi denemeye değer. Uygun ölçüye keseceğiz, tornada deliği delip motor milindeki dişe karşılık gelen kılavuz ile diş açacağız o kadar. Sonra da komparatör ile bakılır salgı ne kadar. Ama dediğim gibi o collet bağlandıktan sonra 40 bin devir alınmaz herhalde.
 
Prometheus icin belirttigim zaman araligina cok dikkat ederseniz yapi goruluyor. Benim yaptigim duzenekte kazima ucunun orta noktasindan lastikle dokunuyorum. Prometheus ise ucun en gerisinden dokunuyor.

Aslinda asinma konusuna cozum olarak, lastikleri cok ucuza imal eder ve makine ile birlikte avuc avuc verebilirim.

Kazima ucunu 1/8" delikli rulmana cok tatli bosluksuz sayilacak sikilikta gecirdiginizde yataklama sorunu %100 bitiyor.
Fakat iki ucu da bosta olan kazima ucuna lastikle teget dokunup dondurmeye basladiginizda kesici uc (mil) ileri ya da geri yurumek istiyor. Bir kac dakika sonra da uc ya on taraftan cikip dusuyor ya da arka taraftan cikmaya calisip motora surtuyor.

Ayni sorundan muzdarip Prometheus en uca miknatisli rulmanli plastik bir aparat yapmis ama basarili bir cozum olmamis.

Bahsettiginiz mili 40 bin rpm de dondururuz ama cok daha iri ve cok daha guclu motor kullanmak gerekir ki bu makinemim minyon yapisindan dolayi isime gelmez.

Su anda mekanigimin XY duzenegi hazir. Kart montaji ve yazilim isim var. Bu kisimlar degil ama spindle dert. Bu asamada mekanik anlamda Z eksenimi spindle sorunumdan dolayi yapamiyorum.
 
Hocam teyp mekanizması gibi yaptığınız düzenekte lastik silindir yerine birebir oranda dişli ile aktarmaya ne dersiniz. İstediğiniz malzemeden istediğiniz çapta ve diş sayısında bir dişliyi tel erezyon atölyelerinde kestirebilirsiniz.
 
Prometheus'ta bağlantı nasıl yapılmış acaba? Videoda görünmüyor. Ama bence bu 8mm şaftlı collet'i delmeyi denemeye değer. Uygun ölçüye keseceğiz, tornada deliği delip motor milindeki dişe karşılık gelen kılavuz ile diş açacağız o kadar. Sonra da komparatör ile bakılır salgı ne kadar. Ama dediğim gibi o collet bağlandıktan sonra 40 bin devir alınmaz herhalde.
Klavuzlu aktarma sıkıntı çıkartır illa salgı olur. Aslında direct drive için kaplin tarzı esnek bir çözümde düşünülebilir. Amaç vibrasyonu kesmek. Standart kaplinler çok kaba kaçar ama belki başka bir bağlantı olabilir. Mesela ben 6mm şaftları birleştirmek için sıkı geçme pnömatik hortum kullanıyorum. Sağlıklı oluyor ama devir falan yok bende...
 
Videoda motorun ortasında delik olduğunu belirtmişsin. Bir 1/8 inç rayba ile matkap şaftının aynı rulmana girdiği gibi girmesi sağlanabilir ama yerinde nasıl sabitlenecek o bir sorun.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,813
Mesajlar
99,258
Üyeler
2,476
Son üye
mrmandos

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top