Hangi amac icin hangi olcu aletine ihtiyac var?

Bakis acisi.

Fazla vergi vermemek demek bir kac anlama gelir.
Is yapamamak, vergi kacirmak, sirkete yatirim yapmak.

Vergi vermemek adina ihtiyac olmadigi halde luks araba almak sirkete yatirim anlamina gelmez.
 
Sirf bu yuzden millet ese dosta luks arabalar cekmeye basladi diye devlet araclara sirket logosu vs koyma zorunlulugu getirdi diye hatirliyorum.
 
Yanlis hatirliyor da olabilirim belki de kanun tasarisiydi.

Trafikte cok fazla luks arac gezinmeye baslayinca bunun sebebinin sirketlerin gelir vergisini dusurmek icin arac alip yakin akraba erbabina kullandirdigi soyleniyordu.

Cozum olarak da sirket araclarina logo yazdirilacak deniyordu.

Dedigim gibi bir sene once ki bir soylenti de olabilir.
 
Yanlis hatirliyor da olabilirim belki de kanun tasarisiydi.

Trafikte cok fazla luks arac gezinmeye baslayinca bunun sebebinin sirketlerin gelir vergisini dusurmek icin arac alip yakin akraba erbabina kullandirdigi soyleniyordu.

Cozum olarak da sirket araclarina logo yazdirilacak deniyordu.

Dedigim gibi bir sene once ki bir soylenti de olabilir.


Böyle bir uygulama yok. Aksine;
1- Logo koyabilmek için bazı kurallar/izinler, ruhsata işletme ve reklam vergisi vs var.
2- Kamu araçlarından da "Resmi Hizmete Mahsustur" silindi.

Bu şirketlerin vergiden düşme konusu çoğu zaman yanlış anlaşılıyor.
1- Popüler bir söylem şu: "Bağış yapıyor ama ona zararı yok, nasıl olsa vergiden düşüyor". Böyle birşey yok. Bağış ya da başka bir harcamayı (ödenmiş KDV hariç) vergiden düşemezsiniz. En fazla gider (o da sadece kanunla belirlenmiş dernek ve vakıflara yapılanlar için geçerli) yazabilirsiniz ve karınızdan düşersiniz (vergiden değil). Farkı şu. 1000 birim bağış yaptınız diyelim, bunu izin veriliyorsa gider yazıp karınızdan düşersiniz. Sadece 250 birimlik bir vergi tasarrufu olur. Bağışın size net maliyeti 750 birim olur, sıfır değil.

2- Demirbaş aldığınız zaman; aldığınız demirbaşı (5-6 bin gibi belli bir değerin altındakiler hariç) direk gider yazamazsınız. Kullanım ömrü belirlenir ve o ömür boyunca her ay o aya düşen eskime payını gider yazabilirsiniz. Örneğin 5 yıllık ömrü olan bir cihazı 60000 birime aldınız, her ay (5x12=60 ay) 1000 birimlik kısmını gider yazabilir ve sadece 250 birim vergi avantajı elde edersiniz. Ancak demirbaş için ödediğiniz KDV'yi yaptığınız satışlardan ötürü devlete ödeyeceğiniz KDV tutarından düşebilirsiniz. Birgün o demirbaşı satarsanız da kalan defter değeri ile satış fiyatı arasındaki farkın (yani karınızın) vergisini ödersiniz.

3- Otomobil aldığınız zaman; KDV'sini sadece işiniz araç kiralama, taşımacılık gibi o araçla yapılan bir iş kolu ise düşebilirsiniz. Aracı yine doğrudan gider yazamazsınız, kullanım ömrüne göre aylık eskime payını gider yapabilirsiniz. Ancak burada üç tane önemli konu var:
. - Araç değeri için maksimum bir amortisman limiti var. Geçen yıl 500 bin Lira'ydı yanlış hatırlamıyorsam. Yani 3 milyona da araç alsanız 500 bin lirasını 5 yılda eskime payı olarak gider yazıp toplamda 5 yılda 125 bin TL vergi tasarrufu yaparsınız. Bu arada aracın bakım vb giderlerini doğrudan gider yazabilirsiniz.

. - Ancak aracı elden çıkartmak istediğiniz zaman, aracı güncel piyasa değeriyle satarsınız. Diyelim ki 5 yıl doldu ve eskime payı olarak toplam 500 bin lira gider yazdınız. Aracınızın defter değeri 2.5 milyona indi. Aracı satarken de (5 yılda) aracın güncel değeri 3.5 milyon oldu. Aradaki 1 Milyon Lira'nın %25 vergisini ödersiniz. Bu yüzden artık şirketler özellikle personel araçlarında bununla uğraşmıyor ve genellikle kiralama yapıyorlar.

. - Peki neresi faydalı? Sahbi olduğunuz şirketinizin (LTD, AŞ) kazandığı para sizin değil, şirketindir. İstediğiniz gibi kullanıp harcayamazsınız. Önce parayı şirketten kar payı olarak almanız gerekli. Bunun için (şirket karın %25 vergisini ödedikten sonra) size ödeyeceği kar payı için de %15 ilave stopaj ödemesi, sonra sizin bu geliri beyan etmeniz ve uygun vergi diliminden vergisini tamamlamanız gerekiyor. Yani nasıl ki bir çalışan, ücretinin belli bir kısmını kazandığı anda gelir vergisi olarak devlete ödüyor, şirket ortağı da aynı şekilde şirketin vergi sonrası net karını şirketinden alırken gelir vergisi ödüyor. Bu özel teşvik bölgeleri hariç her yerde böyle. Ancak bazı ülkeler çalışan ya da şirket sahiplerinin vergilerini alırken, kişisel harcamalarını (eğitim, sağlık, kira, gıda, uaşım...) da gider olarak beyan edip matrahtan düşmelerine izin veriyor. Bizde bu cüzi miktarda bir eğitim harcaması hariç mümkün değil. Öyle olunca şirket sahibi şirketinde elde ettiği karı kendisine aktarırken ciddi bir maliyete katlanıyor. Bu sebeple bazı açıklanabilir harcamalarını ya da satınalmalarını şirket üzerinden yapmak daha anlamlı hale geliyor. Vergi kaybı da daha çok burada. Aynı kişi bu arabayı kendisi alacak olsa sahibi şirketten karpayı olarak 3 milyon çekmesi gerekecek ve minimum %15 vergi ödeyecek, bakım sigorta vb. masraflarını da gider yazamayacak.
 
Avrupa Komisyonu'na göre, "lüks araç" segmenti F-segmentidir. Caddelerde o kadar da çok lüks araç olduğunu düşünmüyorum. Bizimkilerin E sınıfı bir araç görünce lüks diye sınıflandırmak, ebebeyn banyosu var diye "lüks ev" demek gibi bir huyu var. Sanıyorum Türk filmlerinde empoze edilen fakir-zengin tanımlamaları bence bir kuşağı perişan etti.

@ozkarah eklemeyi unutmuş; Bir diğer konu da şirket adına kayıtlı binek araç yakının %70'ini gider yazabiliyorsunuz. Araç şirketin ama her masraf da değil... :D
 
Bilmece: Şirket, aracı 100bin liraya almış. Şimdiki fiyatı 1000 000. Bunu satmış olsa gelir vergisi çıkacak.

Araç kaza yaparak pert olsa, sigortadan 1 milyon lira gelse... vergi çıkar mı? Yoksa maliye sadece geçmiş olsun mu der? Sigortaya pert olan araç için fatura kesilir mi?
 
Bilmece: Şirket aracı 100bin liraya almış. Şimdiki fiyatı 1000 000. Bunu satmış olsa gelir vergisi çıkacak.

Araç kaza yaparak pert olsa, sigortadan 1 milyon lira gelse... vergi çıkar mı? Yoksa maliye sadece geçmiş olsun mu der? Sigortaya pert olan araç için fatura kesilir mi?
sonuçta yine gelir elde ediyorsunuz ve fatura keseceksiniz. 900,000 tl kar etmiş olacaksınız(aslında tamda böyle olmuyor aracın kaç senelik olduğuna bağlı olarak amortisman ve yeniden değerleme rakamlarına göre belirleniyor) bu rakam üzerinden %25 vergi ödersiniz.
 
Avrupa Komisyonu'na göre, "lüks araç" segmenti F-segmentidir. Caddelerde o kadar da çok lüks araç olduğunu düşünmüyorum. Bizimkilerin E sınıfı bir araç görünce lüks diye sınıflandırmak, ebebeyn banyosu var diye "lüks ev" demek gibi bir huyu var. Sanıyorum Türk filmlerinde empoze edilen fakir-zengin tanımlamaları bence bir kuşağı perişan etti.

@ozkarah eklemeyi unutmuş; Bir diğer konu da şirket adına kayıtlı binek araç yakının %70'ini gider yazabiliyorsunuz. Araç şirketin ama her masraf da değil... :D

Kelimelere takilma.

Cogu calisan icin ay sonuna dogru disarida ailecek yemek yemek luks sayilir. Halbuki disarida yemek yemek luks degildir.

Burda bahse konu luks araclar yollarda dolasan araclara kiyasla cok daha yeni model araclar.

Sonucta vatandas 10 yasinda 15 yasinda 2 el arac aliyor. Hangi markanin en son modelini verirsen o ona gore luks aractir artik.
 
Bilmece: Şirket, aracı 100bin liraya almış. Şimdiki fiyatı 1000 000. Bunu satmış olsa gelir vergisi çıkacak.

Araç kaza yaparak pert olsa, sigortadan 1 milyon lira gelse... vergi çıkar mı? Yoksa maliye sadece geçmiş olsun mu der? Sigortaya pert olan araç için fatura kesilir mi?
dediğiniz gibi bir yol olsaydı olsaydı "şirket araçlarınız itinayla pert edilir" sloganlı bir işkolu oluşabilirdi :)
 
Sigorta fatura isteyebilir mi diye tereddüt ettim. Mantıken ister. istemeli. yoksa parayı ödemez. şahıstan istemiyor.
 
Son düzenleme:
Evet keseceksiniz. Sigorta şirketi aracı üçüncü bir kişie o halde satarsa satış bedelini o kişiye, kalan tazminatı sigorta şirketine fatura edeceksiniz. Satmazsa tazminatın tamamını sigorta şirketine fatura edeceksiniz.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,989
Mesajlar
102,202
Üyeler
2,517
Son üye
Dzenit

Son kaynaklar

Son profil mesajları

deneyci wrote on hakan8470's profile.
Sibonge uNkulunkulu ngokuhlukahluka asinike kona.

Bu hangi dil? :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
Back
Top