Evde 0.2 mm yol kalınlığında PCB pozlama

IMG00027.JPG


IMG00029.JPG


IMG00030.JPG
 
@Sercan ile buluştuk ve beraber çalıştık bunun üzerinde. Esasında pozlama süresi ve geliştirme süresi ile denemeler yaparken belki 5 tane baskı aldık. Her baskıda bu PCB'yi kullandık ve her seferinde bu çözünürlüğü yakaladık. Ama pozlandırma ve geliştirme doğru yapılmayınca boya sökülüyor tabi.

Sistem tam oturmadığı için zaten süreler ve dozajlar ile ilgili ayrıntıya girmedim. Onları netleştirdikten sonra ayrı bir konuda anlatacağım. Burada iki tane sorun var aşılması gereken. Bunlar da aşıldıktan sonra deterministik bir şekilde bu çözünürlükte PCB üretebiliyor olacağımı düşünüyorum.

1) Kuru filmi PCB'ye kaplarken, ortam tozu filmin altında hapsoluyor ve filmin tam o noktasında iyi yapışma olmadığı için UV-A ışık sızıyor alta. Bunun çözümü için tozsuz ortamda çalışmak lazım. İki hepa filtre ve iki fan ile bu düzeneği de yapacağım inşallah.

2) İki tane 8 mm akrilik arasına koyuyoruz aydınger ve PCB'yi, Levhanın ağırlığı 1 kg gibi, ama bu ağırlık levhanın yüzeye gereken baskıyı yaptığını garanti etmeyebilir. Bu durumda da gene ışık sızmaları olur. O yüzden iki levhayı birbirine tutturmak için iyi bir yol bulmak lazım. kenardan mandalla tutturamıyoruz çünkü o zaman ortası bombe yapıyor. Ya vakumla bitiştireceğiz (profesyonel sistemlerdeki durum) veya mandallarla öyle bir sıkacağız ki bombe dışa doğru değil içe doğru olacak ve böylece aydınger ve PCB tam olarak boşluksuz bitişmiş olacak.
 
Onları netleştirdikten sonra ayrı bir konuda anlatacağım.

Bu konu kesinlikle (NASA standartları gibi) baştan sonra makale olarak yayınlanmalı.

Ülkemizde bazı forumlarda kısım kısım çok güzel sonuçlar görüyoruz. Fakat bu konular gösteriyor ki bölük pörçük olması PCB üretmekle ilgilenenler için yeterli gelmiyor. Çünkü herkes bir şekilde sonuç elde edebiliyor. Bir yerden sonra "elimin ayarı yok" minvalinde cümleler duyuluyor.

Planladığımız gibi çift taraflı, delik içi kaplamalı ve solder mask ile baştan sonra kadar net bir şekilde deterministik olarak tanımlayacağız inşallah.

Böylece öğrencilerden profesyonellere kadar her ilgili için yol gösteren makale elde edilir ve bunun ülkemize çok faydası olacağı aşikar.
 
Aynen vaktiyle youtube yok iken hidrojer peroksittten 2 kapak gibi ölçüler verirlerdi. Şimdi herkes farklı kapak attığından o da orada yok. Karman çorman. Halbuki fotoğraf tab kimyası gibi, ısısında, ölçeğinde bu konu bence tam olacak.
Aynen katılıyorum oran aslında karışacak sıvıların derişimine bağlı. Burda da devreye üzerinde yazıp yazmadığı ve doğru olup olmadığı giriyor. Kimyayla pek aram yok ama sadece 1 tane Türk forumunda birisi denklemi vermiş ve ölçüleri söylemiş herkes yapabilsin diye de Karışacak malzemeleri rastgele derişimlerde alarak bir de örneklemişti bulursam onu atayım çok faydalı bir paylaşım. Bizde hesap kitap az olunca herkes aldığı markaya göre deneyerek bir oran tutturuyor ama yeni başlayınca insan 1-2 denemede başarıyı elde edemeyince şevki kırılıp bu işi bırakabiliyor. Bu yüzden ben Demir klorürle başladım işe :katil2: oran falan yok tek sıvı tek maliyet diye. İşe yarıyor ama çok yavaş peroksitli yönteme göre,15 dkyı geçebiliyor. Bendeki %40 derişimde ben de üreticinin yalancısıyım.
 
Arkdaşlar bir başka tecrübemi paylaşayım. Bu konuyu açtığımda Osram ULTRA VITALUX 300 W 230 V E27 lambayı 250 TL'ye alabiliyorduk. Bugün bulabildiğim en ucuz fiyat 440 TL olmuş. Aynı şekilde kullanılan toner koyulaştırıcı (Kruse Ofset Aydınger Spreyi Toner) spreyin fiyatı da bugün 120 TL.

Bu yöntemi kullanmak isteyenlere tavsiyem bir an önce kullamalzemeleri tedarik edin. Ben işin başında bütün malzemeleri alacağım paraya bugün sadece lambayı aldım...
 
Arkdaşlar bir başka tecrübemi paylaşayım. Bu konuyu açtığımda Osram ULTRA VITALUX 300 W 230 V E27 lambayı 250 TL'ye alabiliyorduk. Bugün bulabildiğim en ucuz fiyat 440 TL olmuş. Aynı şekilde kullanılan toner koyulaştırıcı (Kruse Ofset Aydınger Spreyi Toner) spreyin fiyatı da bugün 120 TL.

O bu yönteme kullanmak isteyenlere tavsiyem bir an önce kullamalzemeleri tedarik edin. Ben hafta başında bütün malzemeleri alacağım paraya sadece lambayı aldım...
Bu şartlar altında toner transfer o kadar da kötü görünmemeye başladı bana. Hatta toner transfer candır :) . 0,2mm yollara kalkışmadım bile daha önce ama bu akşam 5*5 cm bir deneme baskısı alasım geldi.
 
Bu şartlar altında toner transfer o kadar da kötü görünmemeye başladı bana. Hatta toner transfer candır :) . 0,2mm yollara kalkışmadım bile daha önce ama bu akşam 5*5 cm bir deneme baskısı alasım geldi.
Toner Transfer + Ütü Candır ama buradaki yaklaşım işi biraz daha profesyonelce yapmak, gerektiğinde seri şekilde üretim yapmaktır.
Aksi halde biraz üzerine düşşem toner+ütü ile bende 0.2mm yol basarım. Master yaptım bu konuda :)
 
Toner transferle 0.2mm yolları yaptım. Artık solder mask için pozlama öğrenmem lazım.
 
Bunlar mesnetsiz haliyle anlamsız cümleler. Bir konu olarak bir çalışmanızı görmek isteriz. :D
Pcb olarak çok fazla çalışmam var. Ama özellikle 0.2mm çalışma görmek istiyorsan onu da müsait bir zamanda yapar paylaşırım. :)
Ama yine diyorum doğru olan sizin yaptığınız. Kendi adıma benimkisi fantezi.
 
özellikle 0.2mm çalışma görmek istiyorsan

Buradaki iddaa bu.

Hangi yöntemin doğru olduğuna karar vermek için ajantaj ve dezavantajlarını karşılaştırmak gerekiyor. Eğer toner transfer ile bu işlem tekrarlanabilir şekilde yapılabiliyorsa dry filmden kat kat daha avantajlı olur. Burada önemli olan tekrarlanabilir şekilde aynı kalitede üretim yapabilmek.

"Doğru yöntem" diye tanımlamak ar-ge ruhuna aykırı. Deneyip gözlemlemek gerek. Madem yapabiliyorsunuz, bu konuya rekabet halinde toner transfer konusu olsa karşılaştırma için muhteşem olur.
 
Buradaki iddaa bu.

Hangi yöntemin doğru olduğuna karar vermek için ajantaj ve dezavantajlarını karşılaştırmak gerekiyor. Eğer toner transfer ile bu işlem tekrarlanabilir şekilde yapılabiliyorsa dry filmden kat kat daha avantajlı olur. Burada önemli olan tekrarlanabilir şekilde aynı kalitede üretim yapabilmek.

"Doğru yöntem" diye tanımlamak ar-ge ruhuna aykırı. Deneyip gözlemlemek gerek. Madem yapabiliyorsunuz, bu konuya rekabet halinde toner transfer konusu olsa karşılaştırma için muhteşem olur.
Her zamanki gibi konunun bütününden cımbız ile parçayı çekip çıkarıyorsun. Zaten söylemişim bizimki fantezi diye.

Bir bakır plaketin üzerine her seferinde;
1- Aynı oranda film kaplayabilirsin,
2- Aynı oranda pozlama yapabilirsin,
3- Aynı derecedeki sıcaklıktan geçirebilirsin
4- Aynı oranda asite atıp, aynı oranda bekletebilirsin.
Bu şekilde her seferinde (bence) yada (ben yapsam) her seferinde 90% oranla aynı pcb çıkar ortaya.
Ama..
Bir kağıdın üzerine her seferinde aynı oranda toner aktaramazsın. Daha kafadan yattığımıza göre diğer maddeleri uzun uzadıya yazmaya gerek yok. Gün gibi ortada ki dry film bu işte en iyisi mi bilmem ama çok iyi olduğu kesin.
 
Pcb olarak çok fazla çalışmam var. Ama özellikle 0.2mm çalışma görmek istiyorsan onu da müsait bir zamanda yapar paylaşırım. :)
Ama yine diyorum doğru olan sizin yaptığınız. Kendi adıma benimkisi fantezi.

Yıllardır benim için de fanteziydi toner transferle dip bacaklarının arasından geçip dillere ulaşmak, jumper kullanmadan daracık aralıklardan, olmadık yerlere değdirmeden sinyal taşımak. ;) Ama o kadar da zor değilmiş. Şimdi şehir dışındayım, bir aksaklık olmazsa yarın daha büyük ve karmaşık bir pcb deneyeceğim.
 

Ekler

  • IMG20211201172931.jpg
    IMG20211201172931.jpg
    224 KB · Görüntüleme: 153
Her zamanki gibi konunun bütününden cımbız ile parçayı çekip çıkarıyorsun. Zaten söylemişim bizimki fantezi diye.

Madem bir fantezi var neden gerçek olmasın?

Bunu deterministik şekilde ele alırsan belki de bizim yaptığımızdan daha pratik bir yöntem ortaya çıkacak.

Bence önemli olan aradan cımbızlayıp boş yazışmak değil, sonuca erişmek için bütün alternatiflere açık olabilmek...
 
Madem bir fantezi var neden gerçek olmasın?

Bunu deterministik şekilde ele alırsan belki de bizim yaptığımızdan daha pratik bir yöntem ortaya çıkacak.

Bence önemli olan aradan cımbızlayıp boş yazışmak değil, sonuca erişmek için bütün alternatiflere açık olabilmek...
Tonerli baskı devre olayını zaten onlarca kez denedik. Hem de çoğumuz ayrı ayrı denedik. Tatminkar olsaydı zaten dry filme yönelmezdik.
Yani amerikayı baştan keşfetmeye gerek yok. Bizim forumun dışına çıkıp diğer kaynaklarda da arama yapsak dry filmin toner transfere göre daha iyi olduğunu görebiliriz.
Benim kendi çalışmam eğer kaynak ayırabilseydim dry filmi nasıl iyileştirebilirim değil, evde nasıl seri hale getirebilirim seçeneği olacaktı. Sonuç itibarı ile dry filmin zaten iyi bir yöntem olduğunu ben daha önceden kavradım. Ne olduğunu bildiğimiz halde hala toner transfer ile uğraşmak gerçekten boş yapmak olur.
 
Toner transfer her ne kadar çokça denenmiş ve ayrıntıları bilinen ve herkesçe uygulanan bir yöntem olsa da uygulama aşamalarındaki bazı detaylar sonucu çok fazla etkileyebiliyor. Ama bence en büyük etken yazıcı kalitesi ve toner kalitesi. Baskı tercihlerinde de yapılan bazı ayarlar başarı oranını çok etkiliyor ve bu ayarlar muhtemelen bazı yazıcılarda olmuyor. Bunun için ayrı bir konu açmam daha yerinde olacak. Konuyu trollemiş gibi oldu affola.
 
Toner transfer her ne kadar çokça denenmiş ve ayrıntıları bilinen ve herkesçe uygulanan bir yöntem olsa da uygulama aşamalarındaki bazı detaylar sonucu çok fazla etkileyebiliyor. Ama bence en büyük etken yazıcı kalitesi ve toner kalitesi. Baskı tercihlerinde de yapılan bazı ayarlar başarı oranını çok etkiliyor ve bu ayarlar muhtemelen bazı yazıcılarda olmuyor. Bunun için ayrı bir konu açmam daha yerinde olacak. Konuyu trollemiş gibi oldu affola.
Biz bu işin ithalatını, ihracatını, yeri geliyor imalatını yapıyoruz. Toner transfer bizim işimiz. :katil2:

 
Yıllardır benim için de fanteziydi toner transferle dip bacaklarının arasından geçip dillere ulaşmak, jumper kullanmadan daracık aralıklardan, olmadık yerlere değdirmeden sinyal taşımak. ;) Ama o kadar da zor değilmiş. Şimdi şehir dışındayım, bir aksaklık olmazsa yarın daha büyük ve karmaşık bir pcb deneyeceğim.

İki DIP ayak izi arasından yok geçirmek için 0.2 mm çözünürlüğe gerek yok. İki DIP ayak arası 2.54 mm. Ayak izi genişliği 1 mm desek, 1.54 mm boşluktan bir yol geçiriyorsun demektir. Yani 0.2 mm çözünürlük bunun neredeyse 8 katı.
 
İki DIP ayak izi arasından yok geçirmek için 0.2 mm çözünürlüğe gerek yok. İki DIP ayak arası 2.54 mm. Ayak izi genişliği 1 mm desek, 1.54 mm boşluktan bir yok geçiriyorsun demektir. Yani 0.2 mm çözünürlük bunun neredeyse 8 katı.
Delikleri 1mm delince ve halka kalınlığı da 0.4mm civarı olunca 0.74mm aralık kalıyor. 0.2mm yol geçtiğinde yol-pad boşluğu 0.2mm civarında kalıyor. Delikleri daha isabetli delecek ekipmanla deik çapını ve halka kalınlığını azaltıp 0.4mm yol bile yeterli olabilir tabii.
 
Delikleri 1mm delince ve halka kalınlığı da 0.4mm civarı olunca 0.74mm aralık kalıyor. 0.2mm yol geçtiğinde yol-pad boşluğu 0.2mm civarında kalıyor. Delikleri daha isabetli delecek ekipmanla deik çapını ve halka kalınlığını azaltıp 0.4mm yol bile yeterli olabilir tabii.

O zaman o entegre DIP değil. TSOP ise pinlerin arası 1.27 mm olur. Ayak izinin çapı da senin dediğin gibi 0.8 mm ise o zaman iki ayak arasında 0.47 mm yer olur. Buradan istikrarlı bir şekilde 0.2 mm lik yol geçirebiliyorsan işi çözmüşsün demektir, helal olsun. Ben o seviyede yapacak duruma gelmedim henüz.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,890
Mesajlar
117,777
Üyeler
2,798
Son üye
BlackEdition

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top