Toyota hibrit arac deneyim

serkan_48

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2019
Mesajlar
1,779
Merhaba arkadaşlar.

İs için istanbuldayim. Ulaşım için bu aracı verdiler. İlk defa hem elektrikli hemde yakıtlı bir araç kullanıyorum.

Açıkçası aracın Elektrik kısmı beni biraz hüsrana uğrattı. Yada benim beklentilerim daha yüksekti.

Araç dolu aku ile yaklaşık şehir içinde 10 - 15 dakikalık seyahatte aku bitiyor. Hemen motora geçiyor. Ve sarj etmeye başlıyor. Şarj durumunu da takip ediyorum deşarj olma süresi kadar sürede yani 10 - 15 dakikalık performanslı bir suruste aku %90 civari kapasiteye çıkıyor. Cok hızlı şarj olup çok hızlı deşarj oluyor. Araç yine yokuş aşağı giderken yakıtlı motoru kapatıp elektrikli motorla hemen aku sarjina geçiyor. Yolda giderken gazdan ayağınızı çektiniz ve motor firen yapıyorsunuz bu süreçte de Elektrik motoru şarja başlıyor. Bu durum Elektrik motoru ile yakıtlı motor arasi geçişleri çok arttırıyor.

Araçta 1.3 kW aku kapasitesi var. Bence aku kapasitesi biraz daha yüksek olabilirdi.

Araçta bulunan elektrik motoru hem jeneratör hem motor olarak çalışıyor.
20240119_163004.jpg

Screenshot_20240121-082950_Chrome.jpg
 
Bahsettiğin durumlar sürüş konforunu mu azaltıyor, ya da aracın kullanılmasını zorlaştırıyor mu?
 
çok merak ettiğim ve hiçbir kaynaktan alamadığım bir cevap var toyota hibrit ile ilgili.

Araç geri geri giderken daima elektrik ile mi gidiyor?

CVT şanzıman içindeki zincir ve kasnak seti en çok geri giderken aşınıyor bunu elektrik motoru ile yapıyorsa şanzıman ömrüne büyük katkısı var demektir
 
Bahsettiğin durumlar sürüş konforunu mu azaltıyor, ya da aracın kullanılmasını zorlaştırıyor mu?
Günlük kullanıcı kadrana bakmadığı sürece anlayamaz elektrik ile mi gidiyor benzin ile mi gidiyor 1.8 dohc motoru çok sessiz çalışıyor müzik vs. dinlerken çalıştığını kulak ile anlamak çok zor
 
Bahsettiğin durumlar sürüş konforunu mu azaltıyor, ya da aracın kullanılmasını zorlaştırıyor mu?

Herhangi bir konfor düşüşü filan yok benim beklentim aku ve Elektrik motoru ile daha uzun yol gideceği idi malesef gitmiyor.
çok merak ettiğim ve hiçbir kaynaktan alamadığım bir cevap var toyota hibrit ile ilgili.

Araç geri geri giderken daima elektrik ile mi gidiyor?

CVT şanzıman içindeki zincir ve kasnak seti en çok geri giderken aşınıyor bunu elektrik motoru ile yapıyorsa şanzıman ömrüne büyük katkısı var demektir

Geri ⏮ giderken hangi motorla gidiyor deneyebilirim. Ancak şöyle bir durum var mesela yokuş yukarı olursa belki Elektrik değil ana motorla gidiyor olabilir emin değilim. Normal yolda geri vitesi test ederim.

Motor geçişleri gerçekten çok sessiz ve geçişler anlaşılmıyor. Bu anlamda çok iyi.
 
Motor geçişleri gerçekten çok sessiz ve geçişler anlaşılmıyor. Bu anlamda çok iyi.
motor içindeki valfleri 2konuma sahip.
Bir yarım açık(soft) modu birde tam açık modu var valflerinin.

İlk start anında 16 valf'de soft modda açılıyor güç gerektiği durumda valfler full moda geçiyor daha az egoza çıkış ve daha az emiş sessiz çalışmasına olanak sağlıyor motorun ama 3bin devrin üstüne çıkardığınızda inanılmaz bağırmaya başlıyor motor canı çıkıyor sanarsınız.
 
Bence hibrit araçlar tamamen elektriklilere göre daha iyi bir çözüm. Kocaman ağır pilleri arabayla gezdirmek yerine, konutlarda çatılardaki güneş panelleri ile birlikte kullanmak daha mantıklı. Kullanıcı tercihleri tabii ki değişebilir de, kaynakların verimli kullanımı bakımından daha doğru gibi görünüyor.

Mobiliteyi azaltmamak için istasyonlardaki şarjların güçlü olması gerekiyor, bataryaların hacimsel verimliliğinin yüksek olması gerekiyor vs.

Şimdilik elektriğin akaryakıta göre daha ekonomik olduğu söylenebilir, ama devletlerin motorlu taşıtlardan aldıkları vergiden vazgeçecek hali yok, toplamda kullanma maliyetinin kafa kafaya olmasını sağlarlar mutlaka.
 
Bence hibrit araçlar tamamen elektriklilere göre daha iyi bir çözüm. Kocaman ağır pilleri arabayla gezdirmek yerine, konutlarda çatılardaki güneş panelleri ile birlikte kullanmak daha mantıklı. Kullanıcı tercihleri tabii ki değişebilir de, kaynakların verimli kullanımı bakımından daha doğru gibi görünüyor.

Mobiliteyi azaltmamak için istasyonlardaki şarjların güçlü olması gerekiyor, bataryaların hacimsel verimliliğinin yüksek olması gerekiyor vs.

Şimdilik elektriğin akaryakıta göre daha ekonomik olduğu söylenebilir, ama devletlerin motorlu taşıtlardan aldıkları vergiden vazgeçecek hali yok, toplamda kullanma maliyetinin kafa kafaya olmasını sağlarlar mutlaka.
Corolla hibriti 3 yakıtla kullnıyor insanlar.

1.8 dohc motoru lpg'ye ideal bir uyum sağlıyor, LPG+BENZİN+ELEKTRİK. Aşırı ekonomik hale geliyor.

100km mesafenin;
15ini elektrik ile
70ini LPG ile,
15 ini'de benzin ile gidiyorlar ve bunu yazılımsal olarak ayarlıyorlar bu şekilde 100km direkt yakıt hesabına vurursak 3,5-4 litre yakmış gibi hesap edebiliyoruz şuan 4 litreler motorsiklet gibi araçlarda mümkünken toyota hibrit ile konfordan ödün vermeden gitmek çok olası.
 
Elektrik motor gücünün bu kadar az olması beni çok şaşırttı açıkçası. Normal bir araba motoru 90 kW gibidir. Full elektrikli araçlarda da motor gücü çok yüksektir, ama hibritte sadece 1.3 kW :cheeky5:.
 
Benim elektrikli bisiklet bile 700 W peak güç verebiliyor ...
 
Elektrik motor gücünün bu kadar az olması beni çok şaşırttı açıkçası. Normal bir araba motoru 90 kW gibidir. Full elektrikli araçlarda da motor gücü çok yüksektir, ama hibritte sadece 1.3 kW :cheeky5:.
1.3kW 1.7 beygir falan yapıyor abi o motor gücü değil pil kapasitesi.

53kw gücünde bir elektrik motoru var ve yanlış bilmiyorsam bu motor cvt şanzımana tahrik vererek arabayı ilerletiyor.
 
Elektrik motor gücünün bu kadar az olması beni çok şaşırttı açıkçası. Normal bir araba motoru 90 kW gibidir. Full elektrikli araçlarda da motor gücü çok yüksektir, ama hibritte sadece 1.3 kW :cheeky5:.

Abu bu değer batarya kapasitesi. Bir yerde motor kapasitesini okumuştum. Onu bulup ekleyeyim.

Zaten arada dağlar kadar fark olduğu için batarya çok hızlı deşarj oluyor.
 
Ne bileyim, tuhaf geliyor bana. 53 kW motor var, 1.3 kWh akü ile çalıştırılıyor :bilmem3:
 
Daha büyük batarya, daha yüksek güçlü motor vs hepsi tabiki yapılabilir ancak burada bir kullanım senaryosu seçilip ona göre üretim maliyeti, bakım, fayda gibi değerlerin optimize edilmesi lazım. Cayenne mesela 25kWh kapasiteye sahip, xc90 da aynı şekilde 20 civarına ve plug in olması lazım(kendiniz de şarj edebilirsiniz şebekeden) ama bu araçlar büyük ve ağır, hem batarya sığdıracak alanı var hem de zaten bu araçları hareket ettirmek için gereken enerji daha büyük.

Elimde bir bilgi olmadna tahmine dayalı yorum yaparak, corolla nın amacının elektrik ile yolculuk sağlamak olduğunu düşünmüyorum. Zaten herkesin bildiği üzere içten yanmalı motorlu araçlarda en yüksek yakıt tüketimini hızlanma ve kalkışta görüyoruz, ayrıca frenleme esnasında tamamen ısıya dönüşüyor kinetik enerjimiz. Rölanti tüketimi için 0.7-0.8Lt saat ön görebiliriz, ancak zaten start stop sistemi ile trafikli yerlerde yaşayan çoğu kişi zaten rölanti tüketimini çok daha aza indiriyor. Ancak dur kalk bir trafiğe girdiğiniz durumda, her seferinde kalkıp 7.2km/sa(2m/s) hıza getirmek 1tonluk bir araç için 2kJ kinetik enerji istiyor, sistemin kayıplarını düşünmesek bile hızlandık durduk 2kJ(0.55wh civarı) gitti. Bunu tekrar tekrar yaptığınız durumda batarya-elektrik motoru ikilisi sizi çok daha az tüketim ile götürür. Dur kalk a girmeseniz dahi gün içindeki kalkış ve duruşlarda size her türlü kazanımı sağlayacaktır. Kısacası amaç burada sistemin genel verimliliğini arttırmak, ama bunu yaparken ilk yatırım maliyeti, bakım maliyeti de hep optimizasyon parametresi olacak.

Daha büyük pil kapasitesine sahip ve plug in de olabilen hybritler(ufakların plug in olmamasının iki sebebi var, birincisi batarya ufacık zaten bir şekilde hızlıca şarj edersin ikincisi onboard charger koymak, bunun için harness koymak hep ekstra maliyet) 40-50km menzil sunabiliyor mesela, bu araçlar tam şehir içi elektrikli şehirler arası klasik içten yanmalıdan daha verimli olan ama içten yanmalı konforunda araçlar.

Bizim gibi arabalardan inanılmaz vergiler alınan bir ülkede ortam koşulları dünyanın kalanı gibi olmuyor, bir aracın tasarımı, doğrulanması çok yüksek maliyetli işler. Dolayısıyla bu arabayı satar mıyız optimizasyonunu yaptıkları geniş coğrafya içerisinde türkiye yer alsa bile çıktı türkiye için en iyi uyumu sağlamıyor olabilir.

Ek bir bilgi olarak, elektrikli ve hibrit araçlarda kullanılan elektrik makinalarının permanent magnet temelli yapılması biraz sıkıntı, dolayısıyla daha farklı makina tasarımları da çıkıyor. Bu açıdan da oldukça ilgimi çekiyor, ilgisi olanlar özellikle tesla ya bakabilir, permanent magnet motorlarında hem reluctance hem de magnetten tork üreterek(bu motor tipini tabiki onlar bulmadı ama tasarımları oldukça güzel ve sanıyorum üstünde patentleri vardı) güzel bir optimizasyon yaptılar. İnduction machine kullanmak pek çözüm olmadığı için diğer firmalarında farklı fikirleri var, mesela wireless power transfer ile field a enerji vererek magnetten kurtulmak gibi argeler mevcut.
 
Ne bileyim, tuhaf geliyor bana. 53 kW motor var, 1.3 kWh akü ile çalıştırılıyor :bilmem3:
Benzinli motorun soft start alabilemesinin başlıca sebebi bu aslında.
İkiside kalıcı bir hareket kaynağı değil.

Benzinli motor pilini doldurduğu an gerekli şartlar sağlandıysa hemen durduruyor kendiin elektrikle gidiyorsun pil azaldığı an elektrik motoru çalışıyor.

Sistem başarılı bunu 1.0 veya 1.2 motora uygulayabildiklerinde çok başarılı bir yakıt ekonomisi göreceğiz

dipnot:arabada 5 kişi 3 bavul yokuş çıkarken göremeyeceğiz bu tasarrufu
 
Elektrikli araçların ortalama pil kapasitesi 69.5 kWh imiş

 
O zaman hibrit aracın ne olduğu ile ilgili benim bilgim yanlış imiş. Benim kafamdaki, kullanıcı istediği zaman benzinli, istediği zaman elektrikli seçiyor, ikisinde az çok benzer bir sürüş performansı ile kullanıyor şeklinde idi. Ama işin aslı, hibrit, benzinli ve elektrikli motorunu doğrudan yönetip bir yakıt tasarrufu sağlamaya çalışıyor. Kullanıcının hiçbir müdahalesi yok hangi motorun aktif olduğu konusunda.
 
O zaman hibrit aracın ne olduğu ile ilgili benim bilgim yanlış imiş. Benim kafamdaki, kullanıcı istediği zaman benzinli, istediği zaman elektrikli seçiyor, ikisinde az çok benzer bir sürüş performansı ile kullanıyor şeklinde idi. Ama işin aslı, hibrit, benzinlik ve elektrikli motorunu doğrudan yönetip bir yakıt tasarrufu sağlamaya çalışıyor. Kullanıcının hiçbir müdahalesi yok hangi motorun aktif olduğu konusunda.
İstenirse bazılarında elektrik kısmı durdurulabiliyor sanırım, özellikle amerika da çok fazla pirius sattı, bunların en eski olanlarının pilleri öldü, bazıları yenilendi bazıları yenilenmedi ama hala çalışıyorlar. Buradaki optimizasyonu bir kullanıcının yapması mümkün değil, dolayısıyla seçim de yapamıyorsunuz.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,844
Mesajlar
99,695
Üyeler
2,481
Son üye
rfdog12

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top