KREDİ KARTI İLE ALDIĞIM ÜRÜN TESLİM EDİLMEDİ, BANKA ZARARIMI KARŞILAR MI?
Bankaların hem POS cihazını hem de kredi kartını kullanarak bir ürün satın alındığında satın alınan ürün için sorumluluğu bulunmaktadır. Kredi kartı kullanılarak bir alışveriş yapıldığında alınan ürünün teslim edilmemesi gibi bir durumla karşılaşıldığında meydana gelen zarardan kredi kartı kullanılan banka sorumludur. Bu durumda bu kartın sahibi, bankadan zararının karşılanmasını talep edebilir, bu işleme ise “ters ibraz” (chargeback) işlemi denilmektedir. Kart sahibinin talebi ile kredi kartı kullanılan banka bu zararı karşılamak zorundadır.
Ters İbraz (Chargeback) Nedir?
Ters ibraz, kart sahibi tarafından, kart düzenleyici bankaya yapılan “resmi iade” talebidir. Kredi kartı kullananlar, gerçekleştirmiş oldukları işlemler karşısında iş yeri ile sorun yaşarsa veya kendisi tarafından gerçekleştirilmemiş işlemler olduğunu tespit ederlerse; bu işlemlerle ilgili olarak kartı veren bankaya “harcama itirazı” olarak da bilinen “ters ibraz” (chargeback) talebinde bulunma hakkına sahiptir.
Ters ibraz talebini sadece satın alınan ürünün teslim edilmemesi durumunda değil;
- Kartın sahibinin bilgi veya izni olmadan kullanılması,
- Alınan ürünün veya hizmetin düşük olması,
- Kalitesiz olması veya hasarlı olması,
- Tüketicinin bilmeden birçok kez sipariş vermesi hallerinde de tüketicinin ters ibrazı talep etme hakkı bulunmaktadır.
Kredi Kartı İle Satın Aldığım Ürün Teslim Edilmediğinde Bu İşlemi Nasıl Yapabilirim?
“Harcama itirazı” olarak bilinen ters ibraz işlemi talebi,
kartın sahibi tarafından
kartın ait olduğu bankaya yapılmalıdır. Harcama itirazı yapılan banka, alışveriş yapılan iş yerinden itiraza konu olan işlem ile ilgili detayları talep etmektedir. Talep edilen detayların yetersiz olması durumunda kart sahibi haklı bulunursa, itiraz edilen
işlem tutarı banka tarafından ilgili iş yerinden tahsil edilmekte ve kartın ait olduğu bankaya aktarılmaktadır.
Kaç Gün İçerisinde Harcama İtirazında Bulunmalıyım?
Harcama itirazında bulunabilmek için geçerli süreler her ne kadar yapılan işleme göre değişiklik gösterse de her halükarda işlemin karta yansıma tarihinden itibaren
540 günü geçemez. Bu süreyi geçmemek kaydı ile kart sahipleri; ürün/hizmet temini ile ilgili itirazlarda, beklenen teslim tarihinden, iade ya da iptal belgesi söz konusu olduğunda belgenin düzenlendiği tarihten itibaren, diğer itiraz türlerinde ise yapılan işlemin karta yansıma tarihinden itibaren en fazla
120 günlük itiraz süresi vardır.
Banka Zararımı Karşılamazsa Dava Açabilir Miyim?
Yukarıda harcama itirazı ve harcama itirazı için yapılacak başvuruyu detaylıca anlattık. Bankalar süresi içinde ve usule uygun şekilde yapılan harcama itirazlarına cevap vermez ya da sizin nezdinizde meydana gelen zararı karşılamazlar ise bu durumda bankaya karşı dava açılabilir. Bankanın müşterilerine karşı haksız uygulamaları neticesinde müşterinin uğradığı maddi ve manevi zararlar karşısında hukuki sorumluluğu vardır. Bankacılık Kanununda da düzenlendiği gibi bankalara karşı açılan tazminat davalarında bankaların, kusursuz sorumluluğu, objektif özen yükümlülüğü, hukuki sorumluluğu, dolandırıcılık durumunda bankanın sorumluluğu ve her türlü bankacılık işlemlerinden doğan sorumluluk gibi yüküm ve sorumlulukları bulunmaktadır.
Bankaya Karşı Açılacak Tazminat Davasında Görevli Ve Yetkili Mahkeme Nedir?
Harcama itirazında bulunulmasına rağmen bankanın üstüne düşen yükümlülükleri yerine getirmemesi durumunda ise bankaya karşı açılacak tazminat davasında görevli mahkeme
Asliye Hukuk Mahkemeleridir.
Davalı tarafın banka yani tüzel kişi olması sebebiyle yetkili mahkeme tüzel kişinin merkezinin bulunduğu yerdeki
Asliye Hukuk Mahkemesidir.
Örneğin: Davacı Kırklareli’nde yaşayan ve merkezi Ankara’da olan A bankasının kredi kartını kullanan bir müşteridir. Davacı kredi kartından bir ürün almış ve aldığı ürün teslim edilmemiştir. Davacı buna karşın A bankasına harcama itirazında bulunmuş ancak bankadan hiçbir dönüş alamamıştır. Burada davacı, A bankasına karşı açacağı tazminat davasını A bankasının merkezinin bulunduğu, somut olayda, Ankara Asliye Hukuk Mahkemeleri’nde açmalıdır.
Bankaya Karşı Açılacak Tazminat Davasında Zamanaşımı Süresi Nedir?
Tazminat davalarında zamanaşımı süresi dava konusu olaya göre değişkenlik göstermektedir. Bu sebeple dava açmadan önce dava konusunun iyi tespit edilmesi gerekmektedir. Çünkü açacağınız davanın konusu suç teşkil eden bir eylem oluşturuyor ise ayrı zamanaşımı süreleri, dava konusu haksız fiilden kaynaklanıyor ise ayrı zamanaşımı süreleri, dava konusu sözleşmeden kaynaklanıyor ise ayrı zamanaşımı süreleri düzenlenmiştir.
Banka müşterileri ile bankalar arasında mevduat, kredi ve kredi kartı hizmetleri bakımından sözleşme ilişkisi bulunmaktadır. Bu durumda açacağınız dava temelini sözleşme ilişkisinden almaktadır. Bu sebeple genel zamanaşımı süresi olan 10 yıllık zamanaşımı süresi söz konusu olmaktadır.