Yüksek hızlı spindle 50 Hz ile çalışır mı?

Şimdi hertz motor dan fiyat aldım. Motor HM90_10_ER32 3000 rpm. Standart 6000 serisi çelik rulman var ve nominal çalışma frekansı 50 Hz. Fiyat 255 Avro. Bakalım bu gelsin, doğrudan 380 vereceğim buna. Eğer sıkıntısız çalışırsa böyle kullanacağım. Devir ayarı gerektiği noktada da bir VFD alırım artık. Devir ayarı sadece farklı çapta taş kullanılacağı zaman gerekecek. Belli bir yüzey hızını elde etmek için küçük çapta taşın daha yüksek, büyük çapta taşın daha düşük devirde dönmesi gerekiyor.

Şimdi buna bir taş tutucu yapmam gerekecek. Bir tarafı 20 mm (ER32) diğer tarafı da kullanılacak taşın göbek çapı olacak. Bir de dayama yeri ve uygun diş açılacak. Bir de motor tutucu gerekecek. Bu da motoru takım bağlama yerine tutturmak için gerekli. Bunları ayrı bir konu başlığı altında yapacağım.
bende 2008 model siemens vfd var abi verebilirim sana 2.2k
 
50Hz 3000dd için özel motora gerek var mı? Yani mildeki özelleştirmeleri ve motorun boyutlarını dikkate almadığımızda devir/frekans/voltaj açısından standart motordan farksız oluyor. Fiziksel adaptasyonu yapılabildiği durumda muhtemelen motor fiyatı çok daha uygun olacaktır?
 
Son düzenleme:
3000 rpm motoru cnc router için düşük olur. Zannedersen matkap 2.000devir. Düşük deviri, düşük ilerleme hızı demek. Ben ahşapta 18.000 devirden aşağı kullandığımı hatırlamıyorum. Router biraz freze gibi değil.


O motorun ucuna disk vs bağlamak için arel kendisi flanş aparatlar filan satıyordu.
konuda kim söyledi cnc yapıldığını sadece ufak ufak talaş alacak :katil2:
 
50Hz 3000dd için özel motora gerek var mı? Yani mildeki özelleştirmeleri ve motorun boyutlarını dikkate almadığımızda devir/frekans/voltaj açısından standart motordan farksız oluyor. Fiziksel adaptasyonu yapılabildiği durumda muhtemelen motor fiyatı çok daha uygun olacaktır?

Amaç taşlama, yani milimetrenin yüzde birinden daha az talaş kaldırılacak. Bunun için milin salgısı çok az olan, hiç boşluk olmayan ve çok iyi balanslanmış şekilde dönen bir mil lazım. Standart piyasa asenkron motorunda bu kriterler olmaz. Ama şu olabilir: Salgısı çok az olan, hiç boşluk olmayan ve çok iyi balanslanmış şekilde dönen bir mili yaparsın, sonra da bunu kayış/kasnak ile bir asenkron motor çevirebilir. Ama böyle bir sistemin fiyatı da benim spindle'a verdiğim paradan az olmaz herhalde.
 
O motorun ucuna disk vs bağlamak için arel kendisi flanş aparatlar filan satıyordu.

Taş tutucuyu iki şekilde yapabilirim. ER32 ye pens ile bağlanan bir aparat olarak, veya ER32 kapağın takıldığı dişe doğrudan vidalanan bir aparat şeklinde. Hangisini yapmak daha mantıklı olur?
 
3000 rpm motoru cnc router için düşük olur. Zannedersen matkap 2.000devir. Düşük deviri, düşük ilerleme hızı demek. Ben ahşapta 18.000 devirden aşağı kullandığımı hatırlamıyorum. Router biraz freze gibi değil.

Router olarak da iş görmesi kriterinden vazgeçtim. Aslında eğer su soğutmalı ve çok yüksek güçlü (5 kW veya üstü) bir 18000 rpm spindle alsam, bunun devrini belki 4000 lere falan düşürebilirdim ve bu devirde de yeterince gücü kalırdı. Ama fiyat çok uçuk olurdu. O yüzden bu 3000 rpm spindle sadece taşlamaya yarayacak. Eğer iç çap taşlama gerekirse de ayrı olarak yüksek devirli bir spindle alırım artık.
 
Motor miline tas baglayinca motorun govdesi aynaya vs cok yakin olacak hatta bir yerlere carpacak.
Motora dogrudan tas baglamak yerine motoru tornadan bayagi uzaga ceksen ve kayis kasnak ile tasa hareket aktarsan daha az sorun yasarsin.

Ustelik titresimler motoruna daha az hasar verir.
 
Motor miline tas baglayinca motorun govdesi aynaya vs cok yakin olacak hatta bir yerlere carpacak.
Motora dogrudan tas baglamak yerine motoru tornadan bayagi uzaga ceksen ve kayis kasnak ile tasa hareket aktarsan daha az sorun yasarsin.

Ustelik titresimler motoruna daha az hasar verir.
en ucuz asenkron 1kW motoru 4 tane vibrasyon cihazının olduğu somuna klavuz çekme makinesinde kullanıyorduk yine de motorlar 2 sene civarı dayanıyordu @taydin abinin tezgah her dakika çalışmıyor en az motorun 4-5 yıl hatta çok daha fazla dayanması lazım.
 
Bunun için milin salgısı çok az olan, hiç boşluk olmayan ve çok iyi balanslanmış şekilde dönen bir mil lazım.
@taydin, bu kadar hassas olmasına hakikaten gerek var mı acaba? Sonuçta her taşlama öncesi, taşı, taş düzeltme elması ile taşı sıfırladıklarını görüyorum.
ER32 kapağın takıldığı dişe doğrudan vidalanan bir aparat şeklinde. Hangisini yapmak daha mantıklı olur?
Bence en iyisi pens ile bağlamak. Pensin oturduğu yer hassas olarak taşlanmıştır ama diş kısmını düzgün yaptıklarını sanmam.
Eğer iç çap taşlama gerekirse de ayrı olarak yüksek devirli bir spindle alırım artık.
Bilmediğim için soruyorum, İç çap taşlama devir olarak neden dıştan farklı?
 
Motor miline tas baglayinca motorun govdesi aynaya vs cok yakin olacak hatta bir yerlere carpacak.
Motora dogrudan tas baglamak yerine motoru tornadan bayagi uzaga ceksen ve kayis kasnak ile tasa hareket aktarsan daha az sorun yasarsin.

Ustelik titresimler motoruna daha az hasar verir.

Taşın nerede döneceği tamamen kullanıcının torna arabasını nereye götürdüğüne bağlı. Aynaya yakın da olabilir uzak da.

Taşın kendisi üretimde balanslanıyor. Sadece bağlama aparatına takılınca oradaki boşluktan kaynaklanan ufak bir balanssızlık oluyor. Bunu da özel bir elmas ile taşlama öncesi alıyorsun. Yani bir nevi taşın kendisini tornalayarak muntazam dönmesini sağlıyorsun. Artık bu noktada titreşimin yok denecek kadar az olmasını bekliyorum.
 
Bilmediğim için soruyorum, İç çap taşlama devir olarak neden dıştan farklı?

Taslamayi tasin merkezden en uzak yuzeyi yapiyor.
Cap arttikca cevresel hiz artar. Ic taslamada tas capi kuculeceginden motor devir sayisi yuksek olmaliki cevresel hiz artsin.
 
  • Beğen
Reactions: umk
@taydin, bu kadar hassas olmasına hakikaten gerek var mı acaba? Sonuçta her taşlama öncesi, taşı, taş düzeltme elması ile taşı sıfırladıklarını görüyorum.

Eğer taş tam olarak merkezi dönmezse veya titreşim olursa, bu hem yüzey kalitesine yansıyor (yüzeyde bir pattern oluşuyor), hem de yüzey dalgalı olduğu için çap, hangi açıdan ölçtüğüne göre değişir. Burada mikrondan bahsediyoruz, o yüzden bu önemli hale geliyor.

Bilmediğim için soruyorum, İç çap taşlama devir olarak neden dıştan farklı?

Dış taşlamada taşın çapı mesela 150 - 200 mm olacak. Ama iç taşlama yaparken taşın çapı yerine göre 5 mm bile olabilecek. Bu durumda belli bir yüzey hızı elde etmek için 24000 devirlere çıkmak gerekecek. Ve seramik rulmanlı spindle şart olacak.
 
2.2kw 18.000 devir spindle ne kadar fiyat verdiler? Çok pahalı olmaması gerekir ama bu ara herkes herkesi düdüklediğinden..

Sadece taşlama için max kaç devir gerekiyor?

Motor illa spndle olacak diye bir şey yok. Cam silecek motoruyla bile tornaya taşlama eklentisi yapan vardı. (makara kasnak, rulman yataklı)

2.2 kW 24000 rpm seramik rulmanlı spindle için 300 Avro dediler.

Taşlama devri kullanılan taşın çapına bağlı.

Yukarıda dediğim gibi milin çok muntazam dönmesi lazım. Yoksa öyle silecek motorundan yapacak kadar bir sonuca razı olsam, bu aparatı hiç yapmam ve zımpara kağıdı ile işimi görürüm. Şimdiye kadar öyle yapıyordum zaten :)
 
Şimdi baktım motorun ağırlığına da, 11.5 kg :rolleyes: Sanırım benim istediğim kombinasyonun hafif olanı yok. Düşük devirde, o devir için yüksek olan 1 kW istiyorum ve ER32 pens bağlantı istiyorum. Torna taşır bir sorun olmaz, hatta titreşim açısından faydası bile olur. Ama lazım olduğu zaman bunu tornaya takmak benim için çok zor olacak.
 
@Mikro Step geçmiş mesajlarımda bazı düzeltmeler yaptım, ilk yazdığımda karıştırdığım kısımlar olmuş, sonradan gelip okuyacak biri olursa yanlış bilgi vermek istemem diye düzelttim, belki sizle de hemfikir olmuşuzdur :)
 
Merhaba, bu tip özel motorlar her zaman şebekeden yol verme yöntemi ile çalışmayabilirler. Türkiye'de bu motorları üreten Hertz ve Arel gibi firmalar var, üreticiye danışmak sizi kesin sonuca götürür.

Asenkron motor ve 50Hz 380V yazıyor, buna rağmen şebekeden yol verilemeyecek motor mu var? derseniz, evet, piyasada kare gövde asenkron motor ya da asenkron servo motor diye tabir edilen, aslında sürücü ile çalışacağı varsayılarak tasarlanmış, standart asenkron motordan bir miktar daha verimli olabilen özel motorlar mevcut. Bu motorlar sürücü ile çalışmaya özel tasarlandığından genellikle cebri soğutma fanı ve enkoder gibi dahili aksesurlar ile sunuluyor. Neden şebekeden yol veremiyoruz derseniz, rotor sargı direnci (kısadevre çubuklarının direnci) daha düşük olduğundan standart asenkron motorlarda olduğu gibi direk şebeke voltajı tatbik edildiğinde rotor direncinin çok düşük olması nedeniyle rotorda endüklenecek gerilimin seviyesi de düşük olmakta, bu denli yüksek kayma frekansı altında (0Hz duran motor 50Hz dönen şebeke durumu) motorun şebekeden çekeceği kalkış akımı çok çok yüksek olmakta yeterli kalkış momentini üretemez, standart asenkron motorlarda ise kalkınma momentini yüksek tutarken kalkış akımını da sınırlandırabilmek için asenkron motorun veriminden feragat etmek pahasına rotor direnci yüksek tutularak motor tasarlanır. Uzun lafın kısası, üretici en doğru cevabı verecektir. Kolaylıklar.

Her "kısa devre çubuklu motor"un aynı kısa devre çubuğu tasarımına sahip olmadığını benden daha iyi biliyorsunuzdur. Bu kısa devre çubuklarının şekli ve yerleşimi, hatta çift kısa devre çubuklu rotor tasarımına sahip motorların var olmasının önemli bir sebebi şebekeden kalkınması gereken motor kalkış torkunun istenen seviyede tutulurken aynı zamanda motor verimliliğinin de yüksek kalabilmesi içindir. Aslında motor tasarımında bu durum verimlilik ve kalkış torku arasında bir "trade-off"tur. Yüksek kalkış torku elde edebilmek için yüksek rotor direnci gerekir, rotor kısa devre "sargısının" endüktif etkisinin karşısında çok düşük bir rotor direnci sonuç olarak düşük PF, düşük kalkınma torku, çok yüksek kalkış akımı elde ederiz. Bu durumu iyileştirebilmek için rotor direncini artırırız. Bilezikli asenkron motorlarda yol verme esnasında kalkış torkunu azaltmak için değil artırmak için yüksek dirençle başlar, düşük dirence doğru gider, en sonunda kısa devre durumuna geçiririz.

Şebekeden kalkınamayan asenkron motor derken kasettiğim, bu kalkış torku iyileştirmesi/verim kötüleştirmesi yapılmayan motorlarda, şebekeden kalkış esnasında kalkış torku yetersiz olacağı için yük altında şebekeden çekeceği kalkış akımlarının çok yüksek olmasından ötürü şebeke ile kalkınması mümkün olmayan motorlardır. Bunlar bazı markalarda inverter duty motor olarak da geçer.
Düzeltme yaptığım mesajlar.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,789
Mesajlar
99,022
Üyeler
2,464
Son üye
s4met

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top