Elektrikli scooter yaparken motor akü ve redüktör seçimi

Muratklc34

Üye
Katılım
1 Haziran 2021
Mesajlar
11
Öncelikle merhabalar;
Aklıma bir fikir düştü hemen gelip üstadlarıma sorayim dedim. Bir elektrikli scooter yapmak istiyorum. Kaç watt lık ve kaç voltluk motor, kaç amperlik akü ve nasıl bir dişli kutusu olmalı diye düşünür iken dedim ki hepsi bir biriyle uyumlu olmalı. Tabiki şunu da söyleyeyim piyasadaki elektrikli scoterlardan hızlı olmalı ki el yapımı olduğu belli olsun 30-35 km/h . Anlayacağınız üzere acemiyim biraz arduino bilgim var ve babam sayesinde de elektronikle biraz içli dışlıyım. Ama tam kavramış değilim. Ne kadar güçlü bir motor lazım olur , motorun gücü watt mıdır yoksa volt mu , akü veya lithyum bataryalar güç kaynağı olarak işe yarar mı ? Bir keresinde motoru tekere bağlamayı denemiştim lakin haraket bile ettirememişti. Bunun için dişli kutusu lazım olur mu ,olursa neye göre seçilir. Hız göstergesi gaz pedalı vs lerin montajı nasıl yapılır bu konuda bol bool yardıma ihtiyacım var siz değerli abilerimden , yardımlarınızı esirgemeyiniz , hayırlı günler dilerim
 
Motor ve elektronik den önce mekanik kısımları düşünmelisin bence. Şuan da piyasada satılan elektrikli scooter ların çoğu işe yaramaz. Çünkü amortisör sistemleri yok. Fayans gibi düz yerlerde sorunsuz kullanılırken parke taşı döşenmiş bir yerde iki gün kullan üçüncü gün çöpe gönderirsin. İlk önce bu gibi durumları araştır.

İkinciside motorlarda tork olayını araştır.
Bisikletin olmuştur diye düşünüyorum. Ondaki dişli sistemini incele. Büyük dişli küçük dişliyi çevirirken pedal hafif olur seni zorlamaz ve yavaş ilerlersin ama küçüç dişli ile büyük dişliyi çevirirsen bu sefer çok zorlanırsın ayakların ağrır ve belli bir ivme kazanınca daha hızlı gidersin.
Şimdi kendi bacakların yerine motoru koy ve o motorda kullanman gereken dişlileri hayal et.

Bu gibi durumları kafanda oturttuktan sonra motor, akü, gaz verme sistemi üzerine konuşuruz. Yani özellikle ben değilde hep beraber konuşuruz bende öğrenirim :D
 
Bu küçük - büyük dişli olayında yanılmış olabilirim. Tam tersi de olabilir. Uzun zamandır bisiklete binmiyorum. Emin olamadım şimdi :)
 
Şöyle ekleyeyim de tam olsun.

 
Çok teşekkürler. Şöyle zannediyorum ki tork artar ise hız azalır. Ama hem torku hem hızı yüksek yapmak istiyor isek watt değerinden çook yüksek bir motor seçmeliyiz sanırım. Sizce kaç wattlık bir motor işimi görebilir ve onun ucuna nasıl bir dişli sistemi takmalıyım. Bir de bunu külüstür bir bisiklete taksam diyorum sizce nasıl olur ? Ve dediğiniz gibi amorsitör konusında bisikletler daha güvenilir geliyor. Buna karşılık olarak bir batarya seçtik diyelim ki bunun kullanım süresini nasıl anlarız ben ampere göre anlaşılıyo diye bulmuştum. Şimdiden yardımlarınız için teşekkürler
 
Şöyle ekleyeyim de tam olsun.

Motor ve elektronik den önce mekanik kısımları düşünmelisin bence. Şuan da piyasada satılan elektrikli scooter ların çoğu işe yaramaz. Çünkü amortisör sistemleri yok. Fayans gibi düz yerlerde sorunsuz kullanılırken parke taşı döşenmiş bir yerde iki gün kullan üçüncü gün çöpe gönderirsin. İlk önce bu gibi durumları araştır.

İkinciside motorlarda tork olayını araştır.
Bisikletin olmuştur diye düşünüyorum. Ondaki dişli sistemini incele. Büyük dişli küçük dişliyi çevirirken pedal hafif olur seni zorlamaz ve yavaş ilerlersin ama küçüç dişli ile büyük dişliyi çevirirsen bu sefer çok zorlanırsın ayakların ağrır ve belli bir ivme kazanınca daha hızlı gidersin.
Şimdi kendi bacakların yerine motoru koy ve o motorda kullanman gereken dişlileri hayal et.

Bu gibi durumları kafanda oturttuktan sonra motor, akü, gaz verme sistemi üzerine konuşuruz. Yani özellikle ben değilde hep beraber konuşuruz bende öğrenirim :D
Bu küçük - büyük dişli olayında yanılmış olabilirim. Tam tersi de olabilir. Uzun zamandır bisiklete binmiyorum. Emin olamadım şimdi :)
Çok yararlı video teşekkürler
 
Motorlara hakim değilim.
Şöyle yapalım;
P = Power, V = Volt, I = Amper
Tamamen sallamasyon bir motor seçelim.
Mesela seçtiğimiz motor 12V 8Ah bir akü ile çalışıyor olsun. Bu durum da:
P=VxI
P=12x8
P=96
Power' watt cinsinden ölçtüğümüze göre 96 watt lık bir motorumuz var elimizde.
Bu motoru tam performans kullanırsak 1 saat boyunca 8 amper çeker ve 1 saat sonunda akü biter. Eğer yarım performans kullanırsak 4 amper çeker ve 2 saat sonra biter. Bunları böyle hesaplayabilirsin. Ama "kaç watt'lık motor kullanacağım" sorusuna ben cevap veremem. O kadar hakim değilim motorlara.
Çok büyük motor kullanırsan ona göre de akü alman lazım. Sonuçta o aküyüde taşıyacak bir iskelet lazım.

Benim de yanlışım olabilir, ustalar düzetir.
 
Motorlara hakim değilim.
Şöyle yapalım;
P = Power, V = Volt, I = Amper
Tamamen sallamasyon bir motor seçelim.
Mesela seçtiğimiz motor 12V 8Ah bir akü ile çalışıyor olsun. Bu durum da:
P=VxI
P=12x8
P=96
Power' watt cinsinden ölçtüğümüze göre 96 watt lık bir motorumuz var elimizde.
Bu motoru tam performans kullanırsak 1 saat boyunca 8 amper çeker ve 1 saat sonunda akü biter. Eğer yarım performans kullanırsak 4 amper çeker ve 2 saat sonra biter. Bunları böyle hesaplayabilirsin. Ama "kaç watt'lık motor kullanacağım" sorusuna ben cevap veremem. O kadar hakim değilim motorlara.
Çok büyük motor kullanırsan ona göre de akü alman lazım. Sonuçta o aküyüde taşıyacak bir iskelet lazım.

Benim de yanlışım olabilir, ustalar düzetir.
Çok sağol peki 12 v luk bir motoru 12 v luk bir akü mü götürür ?
 
İstediğin şey çok, kolay bir iş değil. Hesap kitap yapmak lazım. Hesapsız olursa karambole olur. Ne kadar hız istiyorsun, bu hıza ne kadar sürede çıkacaksın. Buna göre tork hesabı yapmalısın. Sonra bu torka uygun motor bulacaksın. Motoru buldun. Gücü belli akımı belli... Gerisi elektronik...
 
İstediğin şey çok, kolay bir iş değil. Hesap kitap yapmak lazım. Hesapsız olursa karambole olur. Ne kadar hız istiyorsun, bu hıza ne kadar sürede çıkacaksın. Buna göre tork hesabı yapmalısın. Sonra bu torka uygun motor bulacaksın. Motoru buldun. Gücü belli akımı belli... Gerisi elektronik...
Evet çok haklısınız. Elimde bir adet düz scooter var onu değerlendirmek için böyle bişey yazmıştım. 20 km/h çok ideal ama biraz da yokuş kapasitesi olması lazım. 500 wattlık motorlar var. Ve hub motorlar var. Pillerde lipo lar var ve kuru akü var hangisini tercih etmeliyim bilmiyorum
 
Bu tarz işlerde hemen hemen her yerde lipo piller kullanıyor. Tesla bile lipo ile çalışıyor.

Ama dediğim gibi önce kuvvet hesabı yapmalısın.
 
Bu tarz işlerde hemen hemen her yerde lipo piller kullanıyor. Tesla bile lipo ile çalışıyor.

Ama dediğim gibi önce kuvvet hesabı yapmalısın.
Tamaam önce kuvvet hesabı yapalım. Scooter 2 kg ben yaklaşık 75 kgyim toplam yük 80 kg desek. Teker başına 40 kglik basınç. Bana nasıl kuvvet hesabı yapacağımı söylerseniz çok memnun olurum.
 
Formulleri var. Ezbere hatırlamıyorum. Yarın notlarıma bakayım bulabilirse. Yazarım. İşin özü şöyle,

Toplam agırlık: 80kg diyelim.
Ne kadar hıza çıkmak istiyorsun 20km/s. Yani yaklaşık 5mt/sn.

Sıfırdan bu hıza ne kadar sürede çıkmak istiyorsun... Atıyorum 2 saniye,

İvme a=v/t den
a=5/2=2.5

F=mxa
Kuvvet = kutle x ivme
F=80x2.5 = 200newton kuvvet gerekir. Bu düz yol için. Yokuş yukarı dediğinmi kaç derecelik bir yokuş olacağı önemli.

30 derece lik bir eğim için. Formülü söyle olmalı.
F = 80 x (2.5+(8.91 x cos ( 30)))

Bunlar kaba yaklaşımlar ama işini görür.

Neyse bir kuvvet hesapladın. Bunu tork a çevirmen lazım. Tork döndürme kuvveti. Newtonmetre...

Motora doğrudan tekerlek bağladın tekerin yarı çapı 1 mt olsun abartık.ihtiyacın olan torl 200nm. Teker yarıçapın 10cm olsun torn 20nm olur. Oranla...

Sonuçta geleceğin nokta 20nm olarak tork hesaplamak... Sonra 20nm tork değerine sahip motor bulmak
 
Son düzenleme:
Reduktor torku artırır. Hızı düşürür. Motorların tork değeride sabit değildir devire göre değişir.
 
Son düzenleme:
Bu işin içinde baya daha baya detay var. Bende konunun uzmanı değilim ama umarım sana kabaca bir fikir vermişimdir.
 
Zincir dönüşümü daha mantıklı olur bence. Mümkün olan en hafif, en yüksek tork üreten DC motor, en hafif, en yüksek kapasiteli pil kullanmak lazım.

Bizim şirkette bir mühendis vardı, borsa konusunda, şu hisseyi al, şunu sat muhabbeti duyarsa hep şöyle diyordu: Yav arkadaş size bir türlü öğretemedim, borsa işi çok kolay! Hisseyi değeri düşük iken alacaksın, değeri yüksek iken satacaksın, bu kadar basit! Benim yukarıdaki tarifim de biraz böyle oldu :katil2:
 

Forum istatistikleri

Konular
5,917
Mesajlar
100,976
Üyeler
2,502
Son üye
FURKAN1

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
Back
Top