Hazır yapışkanlı cam tabla, sonuç kötü!

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Daha önce bir tarafı hazır yapışkanlı bir cam tabla almıştım. Yapışkan tarafı çok kalın bir yapışkan kaplama idi. Diğer tarafı da siyah, çok ince zımpara gibi pürüzlü. Ben de ikilemde kaldım hangi taraf üstte olacak diye ...

Ve yapışkanlı tarafı yazıcının tablasına yapıştırıp pürüzlü tarafa baskı yapmayı denedim. İlk yapıştırırken acaba iyi tutar mı diye tereddüt ederken, daha camı tablaya koyar koymaz adamakıllı yakaladı ve artık kıpırdamaz şekilde yapıştı. İyi yapışmasına sevindim önce ama, üzerinde birşey basılabilecek mi diye de endişelenmeye başladım.

ABS ile bir şırınga pistonu basayım dedim. Tablayı 100 °C ye getirdim ve baskıyı başlattım. HİÇ TUTMADI :mad:

Demekki diğer taraf üstte olacakmış ama, şimdi çıkar camı çıkarabilirsen!

İskarpela ve 30 cm lik gönyenin metali ile girdim tablaya, bütün kuvvetimle cam ile tabla arasına saplamaya çalışıyorum. Baya bir hırpaladım ve camı söktüm. Ayar vidaları falan artık sallanmaya başladı. Bilmiyorum artık bu şekilde iş görür mü. Tablanın ana taşıyıcı metal çerçevesi ve bilyalı millere birşey olmamıştır ama bu tabla terazi vidaları laçka gibi duruyor. Bütün vücudumla yüklendim gönyeyi camın altına sokmak için.

Neyse, siz siz olun, sakın bir tarafı yapışkanlı 3d yazıcı camını tablaya yapışkan tarafı ile yapıştırmayın ...
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Bu şekilde bir baskı yapmayı deneyeceğim. Eğer olmazsa da terazi ayar vidalarını yenileyeceğim.
 

batubay

Kayıtlı Üye
Mesajlar
218
Yaş
28
Konum
Tekirdağ
Sıkıntı çözüldü mü hocam? Ben de 120 liraya size bahsettiğim mıknatıslı yay çeliğinden sipariş geçicem ama üstüne mavi bant istiyor yine. Tabla ne zamana gelir bilinmez ama bakalım. Aslında yapışmayla ilgili bir problemim yok ama sökmeyle ilgili problem yaşıyorum. Tabladan sökerken tabla ayarım kaçıyor.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
O yapışkanlı camı söktükten sonra hemen çöpe attım. Kesinlikle önermiyorum.

Bir yandan diyorum ki belki yapışkan taraf üstte olacaktı, ama o da mantıklı değil. Yapışkan kaplama öyle açık vaziyette ne kadar yapışkan kalabilir? Bir de kaplama ne kadar homojen? terazileme probu o yumuşak yapışkana dalıyor olacak. Yani hiç mantıklı değil.

Aldığım ürün şuydu (şu anda fiyatı iki katına çıkmış, ben 79 TL ye almıştım).

 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Camı söktükten sonra aluminyum tablanun durumu (30 cm lik gönye lamasının çizikleri görülüyor)

IMG_20200511_234033.jpg
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Tekrar düz cama döndüm ben. Ama yakın zamanda hem aynayı deneyeceğim, bir de şu aşağıdaki videoda eleman polikarbonat ile deniyor ve hem PLA hem ABS çok iyi yapışıyor duyor.

 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Elimde 5mm polikarbonat levha var. Ondan uygun ölçüde kesip deneyebilirim.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Sıkıntı çözüldü mü hocam? Ben de 120 liraya size bahsettiğim mıknatıslı yay çeliğinden sipariş geçicem ama üstüne mavi bant istiyor yine. Tabla ne zamana gelir bilinmez ama bakalım. Aslında yapışmayla ilgili bir problemim yok ama sökmeyle ilgili problem yaşıyorum. Tabladan sökerken tabla ayarım kaçıyor.

PLA için düz cam benim işimi çok iyi görüyor. Baskı öncesi camsil ile tertemiz siliyorum. Tabla sıcaklığını 60 °C, ekstruder sıcaklığını 210 °C yapıyorum ve 80 mm/s hızla basıyorum.

Ama ABS de işler değişiyor. Bir çeşit yapıştırıcı kullanmak gerekiyor, mesela saç spreyi. Bazıları da aseton içinde ABS eritip o eriyiği cama sürüyor ve öyle kullanıyor. Bir de ABS için mutlaka tablanın 100 °C civarına çıkarılması, ve özellikle yüksekliği fazla olan parça basılıyorsa da yazıcının her tarafının kapalı olması gerekiyor.
 

batubay

Kayıtlı Üye
Mesajlar
218
Yaş
28
Konum
Tekirdağ
Hmmm. Hocam benim de aklıma şöyle bir şey geldi. Yay çeliği dediğim 1mm ya var ya yok. Benim enderin yatağı mayın tarlası gibi. Ortası bombeli bir tablası var. Aynadan vazgeçersem eğer iş sarpa saracak gibi. Sizin dediğiniz malzeme de esnek galiba. En azından 4 tarafından sabitleyince esneyecek gibi duruyor. Satıcının bana verdiği tavsiye aynayı tablaya sıvı contayla yapıştır daha sonra üstüne yay çeliğini koy. Öyle yaparsam da camı bir daha zor sökerim fakat en önemli sorun ısıtıcı, alüminyum tabla, sıvı conta, ayna, 2 adet mıknatıs, yay çeliği ve mavi bant sıralamasıyla pasta gibi bir yapı ortaya çıkmış olacak. Bu tabladaki ısıyı ne derece dağıtır bilemiyorum. İşin özü aynaya devam.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Yay çeliğini levha olarak nerede var? Kendim denemedim ama yay çeliği, değişik sıcaklıklarda düz durması gereken birşey için uygun gelmiyor bana. Sertleştirilmiş çeliklerde, sertleştirme sürecinden kaynaklanan bir sürü gerilim vardır. Sıcaklık değişiminde de çok şekil değiştirir.

Isıl genleşme açısından düşünürsek aslında seramik bir levha çok iyi olması lazım. Metal işleme tezgahlarında da, dinlendirilmiş (uzun süre bekletilerek) döküm tablalar kullanılır. Bunlar da ısıya bağlı olarak çok az değişir.

Bir de şunu sorayım: Tablayı otomatik terazi edince yüzey koordinatına göre değişimler ne kadar çıkıyor? Ben mesela 60 °C terazileyince en fazla 0.2 mm gibi bir fark görüyorum (genelde cam aşağı doğru bombe yapıyor, yani camın ortaları çökük oluyor). Bu farkı tabi manuel terazileme vidaları ile gideremiyoruz. Bunu yazıcının kontrol kartı Z koordinatlarını uygun bir şekilde değiştirerek kompanze ediyor.
 

batubay

Kayıtlı Üye
Mesajlar
218
Yaş
28
Konum
Tekirdağ
Facebookdan birisi satışa çıkartmış. Standart ölçülerde kesip gönderiyor. Seramik levha da ısıyı iletmez. Enderde 2.7 mm alüminyum tabla var. Nereden tutarsanız elinizde kalır. Bende otomatik kalibrasyon yok hocam. Daha o mertebeye ulaşamadık. :D Bunu şöyle gideriyorum. Sizin her baskı öncesi otomatik olarak yaptığınız taramayı ben elle 15-20 baskıda bir yapıyorum. Bir elimde kağıt bir elimde z offset değeri artık elim ne kadar hassassa o kadar oluyor. 25 noktadan bu işlemi tekrarlıyorum. Artık ara bölgeleri ne kadar enterpole edebilirse makine. Benim gördüğüm en yüksek değer 140 mikron civarı. 25 noktadan yapıyorum
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Mesajlar
9,595
Sizin her baskı öncesi otomatik olarak yaptığınız taramayı ben elle 15-20 baskıda bir yapıyorum. Bir elimde kağıt bir elimde z offset değeri artık elim ne kadar hassassa o kadar oluyor. 25 noktadan bu işlemi tekrarlıyorum. Artık ara bölgeleri ne kadar enterpole edebilirse makine. Benim gördüğüm en yüksek değer 140 mikron civarı. 25 noktadan yapıyorum

Gene de %90 olarak aynı süreç. Tek fark, kağıt ile yapılan kısım. Aslında otomatik olmasının da dezavantajı var. Bütün ayrıntıları benden gizliyor, birşeyler yapıyor. Mesela o kadar aradım, probu indirip kaldıran G kodunu, hala bulamadım. O yüzden prob ile nozul ucu arasındaki Z offseti hassas olarak belirleyemiyorum :mad: Ne taklalar attım onu ölçmek için. Kafayı tablanın ön kenarına getirip kumpas ile ölçmeye çalışıyorum. Halbuki probu indir koordinat oku, sonra probu kaldır ve kağıt ile nozulu sıfırla, koordinat oku, iki Z arasındaki fark istediğim Z offset işte.

Kullandıkça bu kapalı kutu Repetier yazılımdan nefret ediyorum. Çok yakında Marlin veya benzeri birşeye geçebilirim. Marlin açık kaynak kodu, istersem kaynak kodunu değiştirip tekrar derleyebilirim. Her şeyiyle tam benim kontrolümde olan bir yazıcı istiyorum, o yüzden bu yerli makinayı aldım. Tüm hardware bileşenleri modüler. Ama yazılım kapalı ...
 

batubay

Kayıtlı Üye
Mesajlar
218
Yaş
28
Konum
Tekirdağ
Geçen konuştuğumuz inset mevzusu gibi. Müdahale etme sorunu bende de vardı aslında. Yazıcı marlin kullanıyordu ama yazılıma müdahale ettirmiyordu. Bootloader flashladım sonra yeni versiyon marlin gömdüm. İstediğim ayarla oynayabiliyorum. Hocam sizde tek sıkıntı hazır profil dosyası bulamayabilirsiniz. O sorun nasıl çözülür bilemedim. :/
 
Top