0xyit
Aktif Üye
- Katılım
- 6 Nisan 2025
- Mesajlar
- 486
Bir kaç gündür lazerleri araştırıyorum, aslında başta sıfırdan bir mopa 1064nm lazer yapmaktı, ama işin ciddiyetini biraz araştırınca farkettim, şu cız cız yapınca pcb kazıyan, engraving/marking yapan fiber lazerlerden bahsediyorum, ben zannediyordum ki bir tane lazer diyotu var, optiğe bağlıyorlar, kafada galvo head ile iş bitiyor
fakat gerçekte çok daha farklıymış, çalışma mantığı şu şekilde
sürücü -> seed lazer -> pulse kontrol -> izolatör-> wdm <-pompa diyotu -> yb katkılı fiber -> filtre -> kolimasyon -> beam expander -> galvo -> f-theta lens
MOPAda amaç aslında şu şekilde, seed lazer dediğmiz 1064nm bir lazer oscillator görevi görüyor, tetikleyici küçük bir lazer, bir de yb katkılı fiberi amfi olarak kullandığımızda bir mopa elde etmiş oluyoruz (master osc. power amp.)
seedden çıkan kontrol sinyali bir izolatöre giriyor (izolatör bildiğimiz diyotun optik hali, lazer yansıyıp geri dönerek parçalara zarar vermesin diye kullanılıyor)
ardından wdm de iki sinyali birleştiren bir kaplin aslında, seed lazerini ve gücünü yükselttiğimiz asıl kesimi yapacak lazer ışını burada birleşiyor.
şimdi asıl bizim kesimi yapacak güçlü lazer ışınımızın nasıl oluştuğuna bakalım, ben bunları araştırmadan önce dümdüz bir 1064nm lazer olduğunu zannediyordum, ki böyle bir şey yok, pompa diyot dediğimiz bir olay var
yukarıda gördüğünüz şey bir pompa diyot, bir sürü küçük diyot lazer aynalarla birbiriyle birleştiriliyor ve yüksek güç ortaya çıkıyor, örn. 60mw 10 tane lazer ile 600mw lazer yapabiliyorsunuz. bütün lazerler birleştirildikten sonra bir aynayla odaklanarak fiberin içine iletiliyor.
asıl fiber lazer dediğimiz olay burada başlıyor, yukarıdaki lazer pompası 1064nm değil 976nm ve güçsüz, şimdi iterbiyum katkılı fiber bir kabloyu coil haline getirerek amfi olarak kullanıyoruz, bunun basitçe mantığı da şu şekilde, pompadan çıkan 976nm ışık, iterbiyum katkılı fiber kablodaki iterbiyumlara çarpar, iterbiyum atomları uyarılır ve enerji depolar, seed lazeri ile kontrol edilmek istendiğinde ise wdm içinde birleşen seed+pompa ışığı aynı iterbiyum fiberinin içinden geçerek seed lazerin üzerine enerjisini boşaltıyor. iterbiyumun elektronları aşağı inerken bıraktığı enerjinin yaklaşık 1064nmye eşit olması da bizim işimize yarayacak ışığı veriyor. aşağıda gördüğünüz coil halindeki fiber optik kablosu aslında iterbiyum katkılı.
artık çıkış ışığımızı elde ettik, bunu düzeltmemiz gerekiyor, kolimasyon lensleri ile de bu durumu hallediyoruz, dağınık ışıklar tek bir nokta haline geliyor. geri kalanı optik zaten, beam cleaning, dalga boyu filtreleme v.s. en sonunda çıkan ışık ise fiber optik ile galvo heade aktarılıyor, ardından ışık galvo headden f-theta lense yansıtılıyor
bu lenslerin özelliği, ışığı hangi açıda gönderirseniz gönderin, 90 derece yansıtabiliyor, bu şekilde aslında çalışma alanının neresinde kesim yapmak isterseniz isteyin, kesim mükemmele yakın oluyor.
bunu sizle paylaşmamın amacı, belki birileri çıkar ve bir fikir verir, bu sistemi çok daha basit hale getirebiliriz, evde yapılabilir hale büründürebiliriz diye.
belki evde bir fiber lazer yapamayacağımı anladım ama lazerlerle alakalı baya bir şey öğrendim işin sonunda, hala öğrenecek tonla şey var, ama zevkliydi :]
sürücü -> seed lazer -> pulse kontrol -> izolatör-> wdm <-pompa diyotu -> yb katkılı fiber -> filtre -> kolimasyon -> beam expander -> galvo -> f-theta lens
MOPAda amaç aslında şu şekilde, seed lazer dediğmiz 1064nm bir lazer oscillator görevi görüyor, tetikleyici küçük bir lazer, bir de yb katkılı fiberi amfi olarak kullandığımızda bir mopa elde etmiş oluyoruz (master osc. power amp.)
seedden çıkan kontrol sinyali bir izolatöre giriyor (izolatör bildiğimiz diyotun optik hali, lazer yansıyıp geri dönerek parçalara zarar vermesin diye kullanılıyor)
ardından wdm de iki sinyali birleştiren bir kaplin aslında, seed lazerini ve gücünü yükselttiğimiz asıl kesimi yapacak lazer ışını burada birleşiyor.
şimdi asıl bizim kesimi yapacak güçlü lazer ışınımızın nasıl oluştuğuna bakalım, ben bunları araştırmadan önce dümdüz bir 1064nm lazer olduğunu zannediyordum, ki böyle bir şey yok, pompa diyot dediğimiz bir olay var
yukarıda gördüğünüz şey bir pompa diyot, bir sürü küçük diyot lazer aynalarla birbiriyle birleştiriliyor ve yüksek güç ortaya çıkıyor, örn. 60mw 10 tane lazer ile 600mw lazer yapabiliyorsunuz. bütün lazerler birleştirildikten sonra bir aynayla odaklanarak fiberin içine iletiliyor.
asıl fiber lazer dediğimiz olay burada başlıyor, yukarıdaki lazer pompası 1064nm değil 976nm ve güçsüz, şimdi iterbiyum katkılı fiber bir kabloyu coil haline getirerek amfi olarak kullanıyoruz, bunun basitçe mantığı da şu şekilde, pompadan çıkan 976nm ışık, iterbiyum katkılı fiber kablodaki iterbiyumlara çarpar, iterbiyum atomları uyarılır ve enerji depolar, seed lazeri ile kontrol edilmek istendiğinde ise wdm içinde birleşen seed+pompa ışığı aynı iterbiyum fiberinin içinden geçerek seed lazerin üzerine enerjisini boşaltıyor. iterbiyumun elektronları aşağı inerken bıraktığı enerjinin yaklaşık 1064nmye eşit olması da bizim işimize yarayacak ışığı veriyor. aşağıda gördüğünüz coil halindeki fiber optik kablosu aslında iterbiyum katkılı.
artık çıkış ışığımızı elde ettik, bunu düzeltmemiz gerekiyor, kolimasyon lensleri ile de bu durumu hallediyoruz, dağınık ışıklar tek bir nokta haline geliyor. geri kalanı optik zaten, beam cleaning, dalga boyu filtreleme v.s. en sonunda çıkan ışık ise fiber optik ile galvo heade aktarılıyor, ardından ışık galvo headden f-theta lense yansıtılıyor
bu lenslerin özelliği, ışığı hangi açıda gönderirseniz gönderin, 90 derece yansıtabiliyor, bu şekilde aslında çalışma alanının neresinde kesim yapmak isterseniz isteyin, kesim mükemmele yakın oluyor.
bunu sizle paylaşmamın amacı, belki birileri çıkar ve bir fikir verir, bu sistemi çok daha basit hale getirebiliriz, evde yapılabilir hale büründürebiliriz diye.
belki evde bir fiber lazer yapamayacağımı anladım ama lazerlerle alakalı baya bir şey öğrendim işin sonunda, hala öğrenecek tonla şey var, ama zevkliydi :]