Turbo Konum Sensörü - Arıza

frekans50

⁵⁰
Katılım
8 Ekim 2022
Mesajlar
1,445
Diğer konularda bahsettiğim
BMW 116d, b37 motor araç.

Turbo üzerinde DC motor ile bir kolu hareket ettiren bölümde sorun çıkmış.

MAF sensör arızası için, yeni sensör taktım. Fakat bunu takar takmaz hata çıktı. Motor acayip titremeye başladı. Korkup söktüm.

Satıcı OEM koda uygun doğru ürün verdiğini, çeşitli parça sitelerinden ispatladı. MAF sensör sağlam ve kesin uyumlu olsa gerek. Motor uzun süre çalışmadığı için ECU tarafından algılama kalibrasyon gibi işlemler yapılamadı diye düşünüyorum.

Belki önceden hava akışı algılama (MAF sensör) çalışmadığı için ECU turboyu açıp kapama işleriyle ilgilenmiyordu. Sağlam sensörü görünce böyle mi oldu?

Bir kaç sene önce turboyu kontrol eden DC motor değişmişti. Benzer bir sorun olabilir. Kablo kopması vb olabilir.


IMG_20251012_174007.jpg


Turbo şuna benzer bir parça. Galiba 2bin devir üzerinde kol hareket ediyor..

1760291265809.png


Screenshot_20251013_003853.jpg


Eski MAF sensörü taktım, araç tıkırtılı boş olmayan bir sesle çalışıyor. Fazla gaz vermeden yakın mesafe kullanıyorum.

Turbonun fişini çekerek yeni MAF sensörün normal çalıştığını doğrulamaya karar verdim. Bu durumda MAF sensör hatası düzelmeli, Sadece Turbo hatası görülmeli. Tahrik uyarısı çıkmalı.

Ustaya sorduğumda "orijinal çıkma MAF sensörü" ile deneme yapmamı önerdi. Sanki sorun sensörle ilgiliymiş gibi. Sizce nedir?

Başka MAF sensör deneme imkanı olur mu bilmiyorum. Çıkmacı biraz uzak. Sensör iadesi olmaz diyorlar. Çıkma olursa deneyip iş göreceğini anlamak belki mümkün olur.
 
Son düzenleme:
gaz pedalına tamamen basınca bir düğme hissediyor musunuz?

Eğer hissediyorsanız birisi o birisi pedala tam basarken birisi de turboya bakacak o klepesini açıyormu?

Eğer bu düzenekler motorda yoksa yeni maf sensörü ile bu arıza meydana geldiyse aklıma birkaç ihtimal geliyor.

Araç artık ne kadar hava aldığını bildiği için yakıtı az üflüyor depodaki yakıtta kalitesizsse az yakıt ile oluşan patlama verimli dönüşe engel oluyor bu ütopik bir ihtimal mümkünse güzel yakıt alıp deneyin.

Eğer westgate sağlam enjektör grubu sağlam araç da hesabını doğru yapıyorsa 2bin devir üstünde de bu sorun devam ediyorsa egrniz açık kalmış olabilir
 
Turbo fişini çekerek denemeler yaptım

Yeni sensörde aynı sorun çıktı. Titreme sapıtma yapıyor.

Bozuk sensör ölçmüyor ama böyle bir sorun yapmıyor.

Satıcı ile neredeyse kavga edecektim. iade ettim toptancıya gönderecekmiş. İnceleme sonucu para iadesi yapabilirler.

Öncesinde sıfır orijinal sensör taktım sorun düzeldi. Bu kadar emin olamazdım. Aracın başka yerlerini kurcalayıp duracaktık

Uyumlu olduğu iddia edilen MAF sensör, turbo sensör hataları ve titreme, abartılı sallanma yaptı.

Delphi MAF sensör pişmanlıktır. Delphi marka toplu iğne dahi alınmaz.
 
uyumlu diye verdikleri parça fiziksel olarak uyumlu olsa da çıkış voltajı-kalibrasyonu vs. farklı olabilir. şekline bakıp bu uyar diye vermiş olabilirler. bu tip işleri ilgili forumlardan (mümkünse yurtdışı) bakıp araştırmak gerek.

maf sensor doğru veri üretiyorsa araç kapalı çevrimde çalışır yani gelen yakıt-hava-ısı vs tüm parametrelere bakar ve buna uygun olarak gereken güç için hesapladığı minimum yakıtı püskürtür. maf sensörden veri alamıyorsa açık çevrime geçer yani artık bu parametrelere bakmaz ve düz karbüratörlü bir araç gibi gaza basma miktarına bağlı ezbere yakıt püskürtür. tabi bu durumlar ecunun programlanmasına bağlı. aynı marka modelde bile farklı ecu versiyonu varsa araç farklı davranabilir.
 
Son düzenleme:
Orijinal OEM ile bu ürünü kim eşleştirmişse suç ondadır. İnsanlık görevimizi yaptık geribildirimde bulunduk. Ruhsat fotokopisi filan verdim. Firma hatayı görmelerini sağladığım için bana tazminat ödemeli.

Sensör fazla okuma yapıyor olabilir. Hava giriş deliğini %30..50 gibi folyo bant ile kapattım. Ayarlamaya çalıştım fayda etmedi.
 
hava giriş deliğini kapatmak hatalı ölçümü düzeltemez. sistem ölçüm mantığında çalıştığı için daha az hava girmesi demek aynı oranda gene daha az ölçüm yapmasına sebep olur. ayrıca motordan gelen vakum delik ufak da olsa ihtiyacı olan havayı emer.
 
Sensörün hava giriş noktasını bantla biraz daraltmıştım. Az okuyacak, sonuç normal okumaya denk gelecekti. Gerçeği okumuyor yani.


Yan sanayi sensörün karakteristiği farklıymış. o yüzden öyle yaptım. İşe yaramadı zaten.

Claude:
Screenshot_20251011_204403_com.android.chrome_edit_17098861303119.jpg


Orijinal sensörle aracın stop edişi bile güzelleşti. Titremeden duruyor :)
 
Son düzenleme:
Benimde konuyla ilgili sorum var.
Egzosdan CO2 sensörü ile hava yakıt karışımının ideal aralıkta olduğunu ölçebilirmiyiz?
 
egzostan karbondioksit değil lambda sensörü ile oksijen miktarı ölçülüyor. buna göre yanma verimliliği analizi yapılıyor.
araçların egzosundan çıkan gaz karbon monoxide.
 
co2'de çıkıyormuş.

Araba egzozundan çıkan başlıca gazlar şunlardır:
Ana zararlı gazlar:
  • Karbon monoksit (CO) - Zehirli, renksiz ve kokusuz gaz
  • Azot oksitler (NOx) - Hava kirliliğine ve asit yağmurlarına neden olur
  • Hidrokarbonlar (HC) - Yanmamış yakıt partikülleri
  • Partikül madde (PM) - Özellikle dizel motorlarda, ince is partikülleri
Diğer gazlar:
  • Karbon dioksit (CO2) - Sera gazı, küresel ısınmaya katkıda bulunur
  • Su buharı (H2O)
  • Kükürt dioksit (SO2) - Düşük kaliteli yakıtlarda daha fazla

Normal çalışan bir arabanın egzozundan çıkan gazların hacim olarak yaklaşık %12-15'i CO2'dir ve bu en yüksek orandır.
CO (karbon monoksit) ise çok daha az miktarda çıkar - genellikle %1'den az.

Neden CO2 daha fazla?
  • CO2, yakıtın tam ve verimli yanmasının sonucudur (istenen durum)
  • CO, yakıtın eksik yanmasından oluşur (istenmeyen durum)
  • Modern motorlar ve katalitik konvertörler, CO'yu CO2'ye dönüştürmeye çalışır

Lambda sensörü (oksijen sensörü), egzoz gazındaki oksijen miktarını ölçer.
Amacı:Yakıt-hava karışımının ne kadar zengin veya fakir olduğunu kontrol eder. Bu bilgiyi motor kontrol ünitesine (ECU) gönderir.

Nasıl çalışır:
  • Egzozda fazla oksijen varsa → Karışım fakir (çok hava, az yakıt)
  • Egzozda az oksijen varsa → Karışım zengin (az hava, çok yakıt)
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
8,392
Mesajlar
137,816
Üyeler
3,321
Son üye
osarbusa

Son kaynaklar

Son profil mesajları

mechanic ayhanarican mechanic wrote on ayhanarican's profile.
https://www.allmystery.de almanca biliyorsan burada araştır. Yapay zekada çeviriyor gerçi.
Almanların matematik bilgisi daha iyi oluyor.
“Kendi yolunu çizen kişi, kimsenin izinden gitmez.” – Nietzsche
Kim İslâm’da güzel bir çığır açarsa (güzel bir alışkanlık başlatırsa), onun sevabı ve kendisinden sonra ona uyanların sevapları, onların sevaplarından hiçbir şey eksilmeksizin ona da yazılır.
erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Back
Top