Oto amfi ters bağlantı sorunu

goktug.59

Üye
Katılım
16 Nisan 2024
Mesajlar
68
Dün gece dalgınlıkla amfiye + - ters verdim ve sanırım amfi yandı. Amfide 4 adet MUR1620CT, 12 tane irf3205, 8 tane de irf640n var.

MUR1620CT leri söküp amfiye voltaj verdiğimde amfi açılıyor, mur1620ctleri takıp 12 tane irf3205leri söktüğümde amfi açılıyor,
İrf3205ten bi tanesini takınca mosfet aşırı ısınıyor amfi kırmızı yakıyor. Nerede sorun olabilir?
14610.jpg
 
Burada sistematik olarak kontrol etmen lazım. Bu tip amfiler iki ana bloktan oluşuyor:

* Boost converter. Bu blok, 12V akü gerilimini yükseltiyor.
* Power amplifier. Bu blok da, yükseltilmiş olan voltaj ile çalışan bir amfi.

Öncelikle boost converter kısmının bağımsız çalıştığını teyit et. Bunun için, bir şekilde devreyi inceleyerek amfi katını devreden çıkar. Eğer boost converter çalışıyorsa, o zaman power amplifier kısmına odaklan.
 
IRF3205 datasheet'ine bakarsak, bunun RDSon 8 miliohm olan bir MOSFET olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla bu, SMPS anahtarı. MUR1620CT lar da sekonder doğrultucusu.

Yani senin IRF640N leri sökmen lazım. IRF3205 ve MUR1620CT ları takman lazım. Sonra da amfinin DC bus voltajının oluştuğunu görmen lazım. Bu voltajın değeri o amfide nedir bilmiyorum ama 12 V un üzerinde bir değer olur bu. Bunu görmeden, class D amfi tarafı ile ilgili yapacağın hiçbir inceleme anlamlı olmaz.

1767955874207.png
 
Bence öncelilke dümdüz bir şekilde ilerleyerek polarize kapasitörlerini kontrol et, ters besleme verdiysen polarize kapasitörlerinden herahangi birinin patlamamış olma ihtimali çok düşük.

Amfi kartı üzerinde sigorta göremedim ama sigortası vardır muhakkak, sigortası yanmamış olsa bile değiştirmekte fayda var.

Eğer multimetren varsa mosfetlerin hepsini kontrol et bence eğer ısınma sorunu yaşıyorsan bazıları anahtarmala yapmıyor olabilir. Değiştirmen gereken mosfetler olabilir.
 
IRF3205 datasheet'ine bakarsak, bunun RDSon 8 miliohm olan bir MOSFET olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla bu, SMPS anahtarı. MUR1620CT lar da sekonder doğrultucusu.

Yani senin IRF640N leri sökmen lazım. IRF3205 ve MUR1620CT ları takman lazım. Sonra da amfinin DC bus voltajının oluştuğunu görmen lazım. Bu voltajın değeri o amfide nedir bilmiyorum ama 12 V un üzerinde bir değer olur bu. Bunu görmeden, class D amfi tarafı ile ilgili yapacağın hiçbir inceleme anlamlı olmaz.

46201 eklentisine bak
640nlerin tamamını söküp 1620ctleri taktım. Test için de 1 adet 3205 takıp denedim amfi sadece kırmızı yaktı 3205te ısınma yok. Pek profesyonel değilim nasıl voltaj ölçeceğimi bilmiyorum.
 
3205i tam lehimleyememişim. Şimdi amfiye güç verdiğimde mavi ışık ufak yanıp sönüyor ona eşlik eden bi tır tır tır diye ses geliyor ve mosfet ısınıyor


3205i söktüğümde de amfi normal bi şekilde açılıyor maviyi yakıyor. 640nler olmadan, hala çözebilmiş değilim. Acaba 3205ler yandı mı
 
Son düzenleme:
zor değil, çok yüksek akımlı sistemlerde ters bağlantı koruması yapmak epey masraflı.
 
IRF3205 datasheet'ine bakarsak, bunun RDSon 8 miliohm olan bir MOSFET olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla bu, SMPS anahtarı. MUR1620CT lar da sekonder doğrultucusu.

Yani senin IRF640N leri sökmen lazım. IRF3205 ve MUR1620CT ları takman lazım. Sonra da amfinin DC bus voltajının oluştuğunu görmen lazım. Bu voltajın değeri o amfide nedir bilmiyorum ama 12 V un üzerinde bir değer olur bu. Bunu görmeden, class D amfi tarafı ile ilgili yapacağın hiçbir inceleme anlamlı olmaz.

46201 eklentisine bak
Uzun süreden sonra tekrar merhaba hocam. Bugünlerde yine amfi ile uğraşasım tuttu yine başladım uğraşmaya.

Kartın ölçmediğim yeri kalmadı bir sıkıntı gözükmüyor.
Yapay zeka desteği ile baya bi yol gittim ölçümlerimde kart üzerinde bir sıkıntı görünmüyor.

irf640n(çıkış) tarafını komple söküp iptal ettim.

Kartın sağında 2 adet MUR1620CT solunda 2 adet MUR1620CTR var.

IRF640N ve IRF3205'ler sökükken MUR1620'ler takılı şekilde voltaj verdiğimde amfi açılıyor mavi yanıyor,

IRF3205'ten karşılıklı şekilde 2 adet veya 1 adet taktığımda amfi kırmızı yakıyor, 3205'ten hızlı şekilde tırtırtırtırtır ses geliyor yanacak derecede ısınıyor, amfinin mavi ışığı da bu tırtırtır sesiyle beraber senkronize şekilde göz kırpıyor.

3205'i multimetre ile ölçtüm bir sıkıntı gözükmüyor, yapay zekaya sorduğumda yarım arızalı olabileceğini ve yük altında kartı kısa devreye düşürebileceğini söyledi.

Kartta enerji varken mosfetten tırtırtır sesi gelirken hızlı bir şekilde ölçtüğümde 2 ve 3 numara, 1 ve 3 numara bacağın kısa devre olduğunu gördüm.
Kartta enerji yokken kısa devre yok, ufak bip sesi gelip gidiyor ve multimetre ekranında değer yükselmeye başlıyor. Yapay zeka bu durumunda normal olduğu söylüyor ve yeni alacağım mosfeti karta taktığımda sıkıntısız şekilde çalışıp sorunu çözeceğini söylüyor.

Osiloskopum olmadığı için TL494'ün çıkışlarını kontrol edemiyorum. Yapay zeka tekrardan devreye girdi ve mosfetin gate bacağını AC voltaj konumunda multimetre ile ölçmemi söyledi. Yaklaşık 1 küsür volt AC var, yapay zeka TL494'ün sıkıntısız çalıştığını söyledi. Zaten tl494'ü yeni değiştirmiştim. Onun haricinde etrafındaki sürücü transistörleri tek tek söküp kontrol ettim bir sıkıntı göremedim. Mosfetlerin önündeki gate dirençlerini tek tek söküp kontrol ettim bir sıkıntı yok.
 
Son düzenleme:
Anfiye hiç giriş vermeden voltajları ölç. Driver (Mosları süren devre) sıfır volt sürmeli her iki transistör gurubu için de (Dual beslemede sıfır volta göre ölçülür).
Sonrasında herbir mosfet için gate ve source arası gerilimleri ölç. Gene sıfır volt olması gerek.
Enerji vermeden gete source arası dirençleri ölç. Hepsinin sağlam olup olmadığını kesinleştir.
Gate süren dirençleride ölç ki her iki mosfet gurubunda da dirençler sağlam olmalı.

2 ihtimal war.
Ya gate sürücü devre arızalı yada çıkış devresinde arızalı bir eleman war.
Sinyal girişi yokken Mosfet enerjilendiğinde kısadevreye düşmemeli. Özellikle gate source yada gate drain arasında kısa devre olmamalı.
Omaj ölçmeye kalkarak ölçümde yapılmamalı. Voltaj ölçerek yapılmalı. Omaj ölçmeye kalktığında enerji altındayken mosfete ayrıca gerilim uyguluyorsun demektir.

494 ün çıkışını bir kapasiteden geçirerek ölçü aletinin ac kademesinde çıkışını ölçebileceğin gibi, gene bir kapasitörden geçirerek basit bir yüksek omajlı hoparlöre bağlayarak ses ile takip edebilirsin (frekans çok yüksek ise duymakta zorlanırsın.
 
Anfiye hiç giriş vermeden voltajları ölç. Driver (Mosları süren devre) sıfır volt sürmeli her iki transistör gurubu için de (Dual beslemede sıfır volta göre ölçülür).
Sonrasında herbir mosfet için gate ve source arası gerilimleri ölç. Gene sıfır volt olması gerek.
Enerji vermeden gete source arası dirençleri ölç. Hepsinin sağlam olup olmadığını kesinleştir.
Gate süren dirençleride ölç ki her iki mosfet gurubunda da dirençler sağlam olmalı.

2 ihtimal war.
Ya gate sürücü devre arızalı yada çıkış devresinde arızalı bir eleman war.
Sinyal girişi yokken Mosfet enerjilendiğinde kısadevreye düşmemeli. Özellikle gate source yada gate drain arasında kısa devre olmamalı.
Omaj ölçmeye kalkarak ölçümde yapılmamalı. Voltaj ölçerek yapılmalı. Omaj ölçmeye kalktığında enerji altındayken mosfete ayrıca gerilim uyguluyorsun demektir.

494 ün çıkışını bir kapasiteden geçirerek ölçü aletinin ac kademesinde çıkışını ölçebileceğin gibi, gene bir kapasitörden geçirerek basit bir yüksek omajlı hoparlöre bağlayarak ses ile takip edebilirsin (frekans çok yüksek ise duymakta zorlanırsın.

Hocam ilk olarak 2 adet sıfır irf3205, tl494c yanındaki transistörlerden(üstlerinde 2L, M6, AL6, G1 yazıyor) alıp takıp deneyeceğim.
3205 takılı değilken sanırım tam emin değilim ama 1 ve 3 numaralı mosfet padini ölçtüğümde 4v gibi değer görmüştüm.
Enerji vermeden mosfet sökük konumda 1 ve 3 numaralı padlerde 1025-1045 ohm gördüm.
 
Hocam ilk olarak 2 adet sıfır irf3205, tl494c yanındaki transistörlerden(üstlerinde 2L, M6, AL6, G1 yazıyor) alıp takıp deneyeceğim.
3205 takılı değilken sanırım tam emin değilim ama 1 ve 3 numaralı mosfet padini ölçtüğümde 4v gibi değer görmüştüm.
Enerji vermeden mosfet sökük konumda 1 ve 3 numaralı padlerde 1025-1045 ohm gördüm.
Mosfeti süren devreyi incele. Muhtemelen kısadevre yada açıkdevre bir transistör çıkabilir karşına.
Sinyal yokken voltaj görmen anormal.
Power supply dengeli besleme çıkarıyormu? +- voltajlar sıfıra göre eşitmi.?
 
Hocam tam büyük kondansatörlerde 65v oluştu, bu sefer yanlış transistör taktığım için TL494c katı zarar gördü gibi :D
Amfi eskisi gibi voltaj verince açılmıyor, TL494 katındaki bir dirence köprü yaptığımda amfi açılıyor. Direnci kontrol ettim sağlam, köprü yapıp amfiden ses almayı denedim maalesef ses yok.
 
Hocam tam büyük kondansatörlerde 65v oluştu, bu sefer yanlış transistör taktığım için TL494c katı zarar gördü gibi :D
Amfi eskisi gibi voltaj verince açılmıyor, TL494 katındaki bir dirence köprü yaptığımda amfi açılıyor. Direnci kontrol ettim sağlam, köprü yapıp amfiden ses almayı denedim maalesef ses yok.
Seni tersine mühendislik paklar bu saatten sonra.
Şemasını çıkarmaya çalış. Power devresini ayrı Güç anfisi devresini ayrı şemalaştır.
Tek yüzlü baskı devre ise işin kolaydır.
 

Forum istatistikleri

Konular
9,244
Mesajlar
148,369
Üyeler
3,782
Son üye
nalburx

Son kaynaklar

Back
Top