Araç alternatörünü BLDC motora dönüştürme

Hira

Üye
Katılım
14 Nisan 2022
Mesajlar
82
Merhaba, hobi projesi olarak ilgilendiğim ve başlıkta da belirttiğim üzere 12 volt 140 amper güç verebilen araç alternatörünü bldc motora dönüştürmek istiyorum. Bu projenin yapılmış örnekleri var olsa da ben biraz daha farklı bir versiyonunu yapmayı hedefledim.

Alternatör de hali hazırda 12 adet stator sargısı ve rotor üzerinde 12 adet manyetik kutup var. Kendi rotorunu kullanmayıp yeni bir rotor yapacağım. Yapacağım rotorda mıknatıs sayısını arttırmayı düşünüyorum. Maksadım daha düşük devirde daha yüksek tork elde etmek.

Bu konuda en temel iki sorum olacak.

Yeni yapacağım rotorda 12 değil de 24 adet n , s , n , s şeklinde mıknatıs konumlandırsam teorik olarak devir ve tork hesabı beklediğim gibi olur mu?

Ve bu mıknatısların n ve s hattı genişilikleri ne kadar olması gerekiyor? Yani mıknatısın genişlik ölçüsünü ona göre seçeceğim. Her bir stator sargısının çekirdek genişliği 25 mm. Orjinal rotorun kutup genişlikleri de 25 mm (25 mm s, 25 mm n şeklinde devam ediyor). Ben mıknatıs sayısını arttırabilmek için daha dar ölçülerde mıknatıs kullanmam gerekiyor. Bu durumda bir sorun yaşar mıyım? Neticede statör çekirdeğinin genişliği 25 mm kalacak ama rotor manyetik kutuplarının genişliği 12.5 mm olacak. Burada bir çıkmazım var.

Yada en baştan yanılıyor muyum? Yani stator sargısı eşittir rotor kutup sayısı mı olmak zorunda? Eğer yol gösterir fikirlerinizi beyan ederseniz çok memnun olurum.
 
  • Beğen
Reactions: nt
asenkron motorlardan hatirladigim kadariyla tork ile kutup sayisi arasinda bir iliski yok, tork icin reduktor kullanman gerek sanirim, yada daha guclu bir motor.
 
Stator sargı sayısı ile kutup sayısı aynı olmak zorunda değil. Özellikle gerilimdeki harmonikleri vs etkileyen bir durum bu. Sorunuza büyük ihtimalle net bir cevap alamayacaksınız çünkü şak diye söylenebilecek şeyler değil.
 
Bence kutup sayısı denirken rotordan bahsedilmiyor. Sargının kutup sayısından bahsediliyor. 2 kutup 4 kutup denirken. Dönen alanın kutup sayısı önemli. Bu sayıya göre devir değişiyor. Frekansa göre. Dolayısı ile rotor daki kutup sayısıda statora göre olması gerekli. Yani sadece rotor modifiyesi yada sadece stator modifiyesi ile değil her ikiside değişmeli.
 
Merhaba, hobi projesi olarak ilgilendiğim ve başlıkta da belirttiğim üzere 12 volt 140 amper güç verebilen araç alternatörünü bldc motora dönüştürmek istiyorum. Bu projenin yapılmış örnekleri var olsa da ben biraz daha farklı bir versiyonunu yapmayı hedefledim.

Alternatör de hali hazırda 12 adet stator sargısı ve rotor üzerinde 12 adet manyetik kutup var. Kendi rotorunu kullanmayıp yeni bir rotor yapacağım. Yapacağım rotorda mıknatıs sayısını arttırmayı düşünüyorum. Maksadım daha düşük devirde daha yüksek tork elde etmek.

Bu konuda en temel iki sorum olacak.

Yeni yapacağım rotorda 12 değil de 24 adet n , s , n , s şeklinde mıknatıs konumlandırsam teorik olarak devir ve tork hesabı beklediğim gibi olur mu?

Ve bu mıknatısların n ve s hattı genişilikleri ne kadar olması gerekiyor? Yani mıknatısın genişlik ölçüsünü ona göre seçeceğim. Her bir stator sargısının çekirdek genişliği 25 mm. Orjinal rotorun kutup genişlikleri de 25 mm (25 mm s, 25 mm n şeklinde devam ediyor). Ben mıknatıs sayısını arttırabilmek için daha dar ölçülerde mıknatıs kullanmam gerekiyor. Bu durumda bir sorun yaşar mıyım? Neticede statör çekirdeğinin genişliği 25 mm kalacak ama rotor manyetik kutuplarının genişliği 12.5 mm olacak. Burada bir çıkmazım var.

Yada en baştan yanılıyor muyum? Yani stator sargısı eşittir rotor kutup sayısı mı olmak zorunda? Eğer yol gösterir fikirlerinizi beyan ederseniz çok memnun olurum.
(gündüz yazıyordum yarım kaldı şimdi tamamlayayım)
şarj dinamosu bir senkron jeneratör, motor olarak kullanınca da senkron motor olacak. senkron motorlarda rotordaki sabit manyetik alan statorda dönen manyetik alana "tutunur" ve onunla birlikte döner yani aslında rotor dönerken gözle görülmese de statorda da manyetik alan aynı hızda dönüyor.

rotora eskisinin yarısı genişlikte 2x sayıda mıknatıs takınca;
-statordaki her N kutbunun karşısına yarım boy N ve S gelecek stator N in tutması gereken rotor S hem küçülecek hem yanındaki rotor N ile iptal olacak belki çok zayıf bir tutunma olur
-mıknatısların kendi arasında akan akı stator üstünden akıp statoru doyuracak doygun stator daha fazla akı taşıyamayınca stator akımı ve sıcaklığı hızla yükselecek sonunda yanacak

olmaz kısaca
 
Anladığım stator kutup sayısı değişmedikçe rotordaki manyetik kutup sayısı değiştirilemeyeceği yönünde. Bu arada stator sargı sayısı derken yanlış ifade etmişim sanırım aslında kutup sayısından bahsediyordum. Zaten mantığı, çalışma şekli üzerine biraz yoğunlaşınca stator kutup sayısı ile rotor kutup sayısının birbiri ile uyumlu olması gerektiği anlaşılıyor. Cevabımı aldım yazdıklarınız ile tasdiklemiş oldum tekrardan teşekkür ediyorum.
 
Bilfidiğim kadarıyla araç alternatörlerinde mıknatıs yok.
Rotor ve stator sadece sargıdan oluşuyor. Stator sargısı manyetik alan kuvvetini ayarlamak için konjektör tarafından kontrol ediliyor. Bu sayede devir değişse bile voltaj yükselmiyor. Tersi durum da geçerli.
Alternatör BLDC motor olarak kullanılmaz diye düşünüyorum. Yanlış mıyım?
 
yenilerde rotor miknatisli, senin dedigin eski tip bilezikli.
 
Yeni tip alternatörlerden sökmedim hiç. Doğrudur. Demek ki onlar da teknolojiden nasibini almış . Foto varsa ekleyebilir misiniz? Ben de revize olayım :saril:
 
@fide foto yok ama youtube da söküm videolari var.
 
Last edited by a moderator:
Rotorda elektromıknatıs bulunuyor kömür yatakları üzerinden besleniyor.

64ef9e6ec398893742fe6af7_Alternator-major-components.webp
 
Bilfidiğim kadarıyla araç alternatörlerinde mıknatıs yok.
Rotor ve stator sadece sargıdan oluşuyor. Stator sargısı manyetik alan kuvvetini ayarlamak için konjektör tarafından kontrol ediliyor. Bu sayede devir değişse bile voltaj yükselmiyor. Tersi durum da geçerli.
Alternatör BLDC motor olarak kullanılmaz diye düşünüyorum. Yanlış mıyım?
İkaz akımı stator devresine değil rotor devresine uygulanıyor. Elektriği de statordan alıyorsunuz. Saygılarımla...
 
ben karistirdim o zaman, hala uyartimi bileziklerle mi yapiyorlar.
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,844
Mesajlar
99,713
Üyeler
2,481
Son üye
rfdog12

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top