Boş araba aküsü şarjı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
24,831
Dün farları açık unutmuşum, arabanın aküsü tamamen boşalmış. Akü 12V 55Ah. 14.4 V ve 5.5 A ile şarj etmeye başladım bakalım. Sonrasında yükleme testi yapacağım. Ayrıca hemen yanında H[SUB]2[/SUB]S ölçeri de çalıştırıyorum, ev şartlarında tamamen boş bir akü şarj edilirse herhangi bir gaz çıkışı oluyor mu göreceğiz

1723820828087.jpeg


1723820837366.jpeg
 
Akım 300 mA seviyesine kadar indi, voltaj da 14.4 V. 30 A çektim, voltaj 13 V lara düştü. Tam deşarj olunca ömründen kaybetti ama bereket ölmemiş.

Şarj olurken de hiçbir gaz çıkışı olmadı. Daha önce benim UPS'deki Varta araba aküleri için de ölçüm yapmıştım, bu Mutlu akü için de ölçüm yapmış oldum. Herhalde bu tip tamamen kapalı akülerde gaz sızıntısı diye bir problem yok.
 
Çok önceleri (2000 den önce) sanayide akücüler sulu tip aküleri şarja bağlarlar, kapaklarını açıp fokur fokur kaynatırlardı :) Gaz çıkışı denince aklıma onlar geliyor.

Bakımsız kuru tip akülerde sanırım basınç valfi var. Yeterli iç basınç oluşmazsa dışarısı ile bağlantı kesiliyor. Aynı zamanda sıvı kaybıda minimum seviyeye iniyor.

Akü kaç yıllıktı? Yeni akü ise tam deşarjdan biraz zarar görmüş denebilir.
 
Evet aşırı basınç oluşumunda gaz çıkışı olabilir. Böyle bir durum nasıl ortaya çıkar?

Akü iki yıllık yanlış hatırlamıyorsam. Arabayı nadir kullanıyorum o yüzden fazla dayanmıyor bana akü, bir iki yılda değiştirmem gerekiyor.
 
Dün farları açık unutmuşum, arabanın aküsü tamamen boşalmış. Akü 12V 55Ah. 14.4 V ve 5.5 A ile şarj etmeye başladım bakalım. Sonrasında yükleme testi yapacağım. Ayrıca hemen yanında H[SUB]2[/SUB]S ölçeri de çalıştırıyorum, ev şartlarında tamamen boş bir akü şarj edilirse herhangi bir gaz çıkışı oluyor mu göreceğiz

35518 eklentisine bak

35519 eklentisine bak
Yakın zamanda aynısı başıma geldi. Sökmeye üşendiğim için takviyeyle çalıştırıp arabanın alternatörü ile şarj ettim. Akü 4 yıllık, dikkatimi çekti bu tamamen deşarj olayından sonra örneğin yoldan geçerken 10 dakika markete uğruyorum (farlar açık) döndüğümde sanki marş eskiye kıyasla daha zayıf basıyor. Özellikle Akü eskiyse tam deşarj olduktan sonra dikkatli davranmak gerekir diye düşünüyorum.

Hocam bir de biliyorsunuz akülerin kutuplarının herhangi bir şekilde kısa devre olması durumunda geçen akım oldukça büyük oluyor. Bu nedenle akü maşalarına giden kabloya uygun amperajda eriyen telli bir sigorta bağlamanızı tavsiye ederim.
 
Bunu daha önce hiç görmedim. Sanayide sorayım bakalım.
Ben bu şekilde kullanıyorum (aküyü şarj ederken) ne olur ne olmaz diye. Kullandığım sigorta yuvası "taş sigorta yuvası" diye geçiyor. İçinde de uygun akımda taş sigorta kullanıyorum (eski O302 otobüslerin sigorta tablolarında falan bu sigortalardan vardı hatırlarsınız belki). Ne olur ne olmaz güç kaynağının içinden kablo çıkar kısa devre vs bir şey olur diye. Başka kullanana pek rastlamadım. Fazla evhamlı olabilirim.
 
Akü şarjı için akım sınırlamalı güç kaynağı kullandığım için akü şarjında sigortaya ihtiyacım olmaz. Ben araba normal kullanılıyorken olan sigorta anladım. Tabi böyle bir sigortanın geç atması lazım, yoksa marş basarken ilk kalkış akımında atar.
 
Akü şarjı için akım sınırlamalı güç kaynağı kullandığım için akü şarjında sigortaya ihtiyacım olmaz. Ben araba normal kullanılıyorken olan sigorta anladım. Tabi böyle bir sigortanın geç atması lazım, yoksa marş basarken ilk kalkış akımında atar.
Bende akım sınırlamalı kullanıyorum ama ne olur ne olmaz jaklarda fişlerde kısa devre olur diye bu şekilde ilave bir önlem aldım.

Bazı araçlarda akü kutup başında büyük yükler için ana sigorta tablosu var. Marş içinde sigorta var, tabii marş akımına dayanıklı. Büyük olanları megaval küçük olanları midival diye geçiyor Hocam.
 
Benim aracın da aküsü basmadı, Korad ile bendeki aküyü şarj edebilirim sanırım, dikkat etmem gereken bir şey var mı?
 
14.4V 3A ile şarj edebilirsin.
 
Farketmez. 700A de olsa 3A ile şarj edebilirsin. Sadece şarj daha uzun sürer. Korad'ını 5A akıma ayarlayıp hırpalamanın bir anlamı yok :)
 
Akım sınırlama ve voltaj sınırlama modunu açınca çıkışı da açar açmaz Korad devreyi kesiyor neden acaba?

WhatsApp Image 2025-02-06 at 18.21.17.jpeg
WhatsApp Image 2025-02-06 at 18.21.02.jpeg
 
OVP ve OCP açık. Onları sadece gerektiği zaman kullanman lazım.
 
Farketmez. 700A de olsa 3A ile şarj edebilirsin. Sadece şarj daha uzun sürer. Korad'ını 5A akıma ayarlayıp hırpalamanın bir anlamı yok :)
Aküleri 0.1C'den düşük akımlarla şarj etmek tavsiye edilmemektedir; hücreler arasında voltaj dengesizliğine sebep olabilir.
 
7A ile şarj etmem için 2 adet korad birlikte kullanmam gerekecek.
3A ile şarj etsin bakalım, araç üzerine takınca kendini toparlayabilir voltaj dengesizliği olursa.

1 hafta arabayı kullanmadım akü bitti :kizgin2:
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
7,347
Mesajlar
124,247
Üyeler
2,977
Son üye
ykurt52

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Freemont2.0 herbokolog Freemont2.0 wrote on herbokolog's profile.
nick iniz yakıyor
:D
Freemont2.0 posta Freemont2.0 wrote on posta's profile.
Merhabalar :)
az bilgili çok meraklı
Prooffy semih_s Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Unal taydin Unal wrote on taydin's profile.
Timur Bey, Arduino kontrollü bir akü şarj cihazı yapmaya çalışıyorum. Aklımdaki fikri basit bir çizim olarak konu açmıştım. Özellikle sizin fikirlerinizi çok önemsiyorum.
Back
Top