DC Fırçalı Motor ile elektrik üretme?

Endorfin35+

Kayıtsız Üye
Katılım
1 Mayıs 2020
Mesajlar
4,448
Sorum şu;

Motorun +/- uçları belirgin(sabit. bir ucu + diye işaretledik) olsun. + uçtan Motora voltaj verdik. Motor sola dönmeye başladı. Sonra kaynağı ayırdık.

Motoru dışardan tahrik ettik. Voltaj ölçüyoruz.

Motor elektrik üretirken + uç diye belirlediğimiz uçtan + mı çıkar - mi çıkar?
 
+ çıkar.

Motorun ürettiği voltaj her zaman kaynaktan gelen voltajın tersidir. O yüzden zaten motor devir aldıkça daha az akım çeker.
 
Motor elektrikle donerken de zaten elektrik uretiyor.
Uyguladigin harici voltaj ile motorun urettigi voltajin farki, motorun cekecegi akimi belirliyor.

Dolayisi ile motor donerken motorun + girisinden akim iceriye giriyorsa motora uygulanan voltaji dusurdugunde motorun + ucundan akim disari cikacaktir. Bu da dinamik frenlemeyi aciklar.
 
Son düzenleme:
Motor elektrikle donerken de zaten elektrik uretiyor.
Uyguladigin harici voltaj ile motorun urettigi voltajin farki, motorun cekecegi akimi belirliyor.

Dolayisi ile motor donerken motorun + girisinden akim iceriye giriyorsa motora uygulanan voltaji dusurdugunde motorun + ucundan akim disari cikacaktir. Bu da dinamik frenlemeyi aciklar.

Tamda uğraştığım konu bu.

Trafo + Köprü diyot + mosfet ile pwm kontrolü var. Pwm i azalttığımda motor istediğim gibi yavaşlamıyor. Anladığım kadarı ile motorun ürettiği voltajı tüketen birşey yok. O zaman sanırım +/- raylar arasına bir direnç eklemeliyim...
 
Acaba servo sürücülerin içinde gerçekten direnç mi var yoksa bir transistör ile dönüş akımını sınırlıyarak ısıya mı çeviriyorlardır...
 
Hehe.

Evet Eger dinamik frenleme istiyorsan ve PWM isin icine giriyorsa off peryodunda motordan akim asilman gerekir.

Akim asilirsan elektriksel pwm, akim asilmazsan mekanik pwm yapmis olursun.

Birisinde atiyorum 1Khz pwm gerekirken digerinde 10...100hz pwm yeterli olur.
 
Suruculerde dinamik frenleme direnci var.

Ama frenleme gereksinimi yoksa ve motor yuksuz kalip harici etkenlerle cok yuksek devirlerde donup urettigi voltaj surucuyu bozmayacaksa direnc kullanmaya gerek yok.
 
Hehe.

Evet Eger dinamik frenleme istiyorsan ve PWM isin icine giriyorsa off peryodunda motordan akim asilman gerekir.

Akim asilirsan elektriksel pwm, akim asilmazsan mekanik pwm yapmis olursun.

Birisinde atiyorum 1Khz pwm gerekirken digerinde 10...100hz pwm yeterli olur.

iki ayrı mosfet değil mi?
biri düşük frekans motor sürme için diğeri yüksek frekans akım çekmek için... yok tersi galiba
 
Tamda uğraştığım konu bu.

Trafo + Köprü diyot + mosfet ile pwm kontrolü var. Pwm i azalttığımda motor istediğim gibi yavaşlamıyor. Anladığım kadarı ile motorun ürettiği voltajı tüketen birşey yok. O zaman sanırım +/- raylar arasına bir direnç eklemeliyim...

Ray arasina dogrudan direnc ekleme de bir mos ile off peryodunda direnc devreye girsin. Aksi halde surekli guc ceker.
Zaten off peryodunda motor besleme hattindaki kondansatoru sarj ederek voltaji yukseltir fakat bu yeterince firenleme yapamaz.
 
Son düzenleme:
iki ayrı mosfet değil mi?
biri düşük frekans motor sürme için diğeri yüksek frekans akım çekmek için... yok tersi galiba

Yok yok. Eger mekanik pwm yapacaksan dusuk pwm frekansinda motoru on off yaparsin mekanik aksam torku filitreler ve devir ayari yapilmis olur. Cocukken bisikletten sokulme lastik tekeri sopa ile durte durte yollarda yuruttuysen bilirsin bu teknigi.
 
Yok yok. Eger mekanik pwm yapacaksan dusuk pwm frekansinda motoru on off yaparsin mekanik aksam torku filitreler ve devir ayari yapilmis olur. Cocukken bisikletten sokulme lastik tekeri sopa ile durte durte yollarda yuruttuysen bilirsin bu teknigi.

Şu an devremde frenleme için herhangi bir eleman yok. Kendi ataleti ile yavaşlıyor. Pwm i %100 den birden %10 a çekiyorum. bir süre düzgün yavaşlayıp düşük hızda devam ediyor. Bu durumda pwm i kademeli düşürmenin çok anlamı yok gibi. Sadece motor üzerindeki değişken yükler nedeni ile yavaşlamayı bir miktar daha kontrollü sağlayabilir...
 
Frenleme dediğiniz olay yavaşlatmak ise aslında sürücününüzün kaç quadrant çalışmasına izin verdiğine göre değişir. Ayrıca yönden bağımsız braking quadrantlarında mekanik enerjiyi elektriksel enerjiye çevirdiğiniz için bu elektriksel enerjinin bir yere gitmesi gerekiyor. O yüzden bazı sürücülerin frenleme direnci oluyor. Bu enerji çok az ise ve güç kaynağı tek yönlü çalışıyorsa kapasitörde depoşanabilir, ama çok ise mecburen direnç üzerinde ısı enerjisine döndürmek pratik olur. Güç kaynağı çift yönlü ise zaten oraya iade edilir.
 
Eger motor yukunde surtunme yoksa ya da buyuk atalet varsa voltaj kisarak hizi kisa zamanda istedigin degere oturtamazsin. Hizlanma surecinde pwmin etkisi tam olur ama ani voltaj dusurme islerinde kontrol, tamamen yukun elindedir. (Tek transistorle motor surdugunu varsayiyorum)

Sicaklik kontrolunda da boyledir. Voltaji ayarlayarak sicakligi istedigin gibi artirirsin ama istenen sicakligi astiysan artik elektrikle kontrol sansin kalmaz. Sistemin termal ataletinin ve kayiplarinin insiyatifine kalirsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
7,285
Mesajlar
123,208
Üyeler
2,939
Son üye
Cano

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Freemont2.0 herbokolog Freemont2.0 wrote on herbokolog's profile.
nick iniz yakıyor
:D
Freemont2.0 posta Freemont2.0 wrote on posta's profile.
Merhabalar :)
az bilgili çok meraklı
Prooffy semih_s Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Unal taydin Unal wrote on taydin's profile.
Timur Bey, Arduino kontrollü bir akü şarj cihazı yapmaya çalışıyorum. Aklımdaki fikri basit bir çizim olarak konu açmıştım. Özellikle sizin fikirlerinizi çok önemsiyorum.
Back
Top