Elektrikli motor beyin ve hall effect sensördeğişimi ve motordan gelen gürültülü ses.

asicocuk34

Aktif Üye
Katılım
1 Kasım 2022
Mesajlar
214
Elektrikli motorum Volta VSN 4 akülü 48 volt 22 amper. motora 1 akü daha seri bağlayarak 60 volta çıkardım ve cys293 model beyin ile değiştirdim. aşağıda belirtmiş alduğum adresten satın aldım. https://www.n11.com/urun/cys-48v60v72v-akilli-beyin-40am-21775807?magaza=altaymoto

biraz bir elektronik bilgim var. bu değişiklikleri yapmadan önce motorun orjinal 48 volt 22 amperlik beyini arızalandı.eski beyini tamir ettim. hub motorun hall sensörünün bir tanesi de arızalıymış. 3 adet hal sensörlerinin hepsinin modeli "502F" di. internette araştırdım. bipolar hal sensörü olarak geçiyor. bu modelin yerine en çok kullanılan hall sensörü "41F" miş. arızalı olan 1 tane hal sensörlerini değiştirdim. yeni aldığım beyinin dışında hem 60 hemde 120 dereceyi desteklediği yazıyor.

internette yazıların hepsi yukarı bakıyorsa motorun 120 derece olduğu söyleniyor. eğer ortadaki sensör yukarı bakıyorsa 60 derece olduğu söyleniyor. benim sensörlerin hepsinin yazısı gözüküyordu.

sorun şu ki 120 derece hal sensörleri arasında boşluk olmaz deniliyor ama benim sensörler sırası ile yandıktan sonra hepsi sönüyor.

hub motor bazen hemen harekete geçmiyor. biraz ileri ittikten sonra çalışıyor. motor eskisine göre gürültülü çalışıyor. sanki bir şey takılmış gibi
Sebebi ne olabilir?
 
Voltaji %25 arttirmak yuke uygulanan gucun %50 artmasi demektir. Motor normalde 1 KW cekecekse bu sekilde 1.5KW ile calismis. Yakinda mefta edersin boyle calistirmaya devam edersen.
 
Voltaji %25 arttirmak yuke uygulanan gucun %50 artmasi demektir. Motor normalde 1 KW cekecekse bu sekilde 1.5KW ile calismis. Yakinda mefta edersin boyle calistirmaya devam edersen.
Bu çıkarımı nasıl yaptınız?


120 Derece ile yerleştirilmiş hall effect sensorler var ise, 3 ü aynı anda low ya da high olamaz. Eğer oluyorsa yanlıştır ve sürücünün normalde bu durumu anlayıp hataya geçmesi gerekir. Eğer sırası ile yandıktan sonra hepsi sönüyordan kastınız hepsinin low olduğu bir durum var demek ise demek ki sizin sensorler yanlış durumda. 502F ya da 41F in ne olduğunu bilmiyorum ancak yazılı taraflarına gelen yönler farklı ise o zaman sizin şu anki dizilim 120 derecelik olmuyor. Eğer dizilim yanlışsa/kayıksa ya da sadece bazıları kayıksa ve sürücü sürmeye zorlanırsa motordan garip sesler gelir, dolayısı ile ben olsam sensörlerin 3 ünü de aynı yaparak başlardım.
 
Bu çıkarımı nasıl yaptınız?


120 Derece ile yerleştirilmiş hall effect sensorler var ise, 3 ü aynı anda low ya da high olamaz. Eğer oluyorsa yanlıştır ve sürücünün normalde bu durumu anlayıp hataya geçmesi gerekir. Eğer sırası ile yandıktan sonra hepsi sönüyordan kastınız hepsinin low olduğu bir durum var demek ise demek ki sizin sensorler yanlış durumda. 502F ya da 41F in ne olduğunu bilmiyorum ancak yazılı taraflarına gelen yönler farklı ise o zaman sizin şu anki dizilim 120 derecelik olmuyor. Eğer dizilim yanlışsa/kayıksa ya da sadece bazıları kayıksa ve sürücü sürmeye zorlanırsa motordan garip sesler gelir, dolayısı ile ben olsam sensörlerin 3 ünü de aynı yaparak başlardım.
bir sorun daha var aslında. 2.bir elektrikli motorum var. bozulan beyni ona takmıştım onunda hall sensörleri yandı. 3 adet hall sensörünüde "41f" taktım. oda 120 derece ama gene bir sinyal boşluğu var.. :/
 
120 dereceden kastınız mekanik bir açı değil, bunu bildiğinizi var sayıyorum. Bahsettiğiniz durumu paintten çizerek varsa fotoğraf ile vs destekleyebilir misiniz, doğru anladığımdan emin olmak istiyorum. ve bu 41F nedir yok mu datasheet i falan?
 
120 dereceden kastınız mekanik bir açı değil, bunu bildiğinizi var sayıyorum. Bahsettiğiniz durumu paintten çizerek varsa fotoğraf ile vs destekleyebilir misiniz, doğru anladığımdan emin olmak istiyorum. ve bu 41F nedir yok mu datasheet i falan?
"41f" hall effect sensor datasheet -

120 derecenin grafiksel görselini ekledim. kaynak -

akıllı beyinlerin hal sensörsüzde çalıştığı söyleniyor ama benim akıllı beyin(cys293) motoru düzgün hiç çalıştıramadı. sorun bazen hemen çalışmaması ve gürültülü çalışması. performas ve hız artışı oldu.
 

Ekler

  • 120deg.jpg
    120deg.jpg
    20.1 KB · Görüntüleme: 50
  • using-bldc-hall-sensors-as-position-encoders-pt1-img3.jpg
    using-bldc-hall-sensors-as-position-encoders-pt1-img3.jpg
    104.3 KB · Görüntüleme: 47
Attığınız datasheette 4. sayfanın sonunda bir çizim var motorun üstündeki kalan 2 sensörün çizimi de o çizimle uyuşuyor mu bir doğrular mısınız? 120 derecenin çizimi diye attığınız şeyleri internetten almışsınız, ben zaten onları biliyorum sizin de sinyalleriniz öyle ise o zaman hall sensörlerinizde sorun yoktur.. Attığınız görselde de görüldüğü üzere araları mekanik olarak 120 derece değil, elektriksel olarak 120 derece. Sizde bu şekilde yerleştirdiniz değil mi? Ya da söktüğünüz aynı noktaya koydunuz?
 
Attığınız datasheette 4. sayfanın sonunda bir çizim var motorun üstündeki kalan 2 sensörün çizimi de o çizimle uyuşuyor mu bir doğrular mısınız? 120 derecenin çizimi diye attığınız şeyleri internetten almışsınız, ben zaten onları biliyorum sizin de sinyalleriniz öyle ise o zaman hall sensörlerinizde sorun yoktur.. Attığınız görselde de görüldüğü üzere araları mekanik olarak 120 derece değil, elektriksel olarak 120 derece. Sizde bu şekilde yerleştirdiniz değil mi? Ya da söktüğünüz aynı noktaya koydunuz?
evet resimdeki ile uyuşuyor. internete bu "41f" sensör ile çalıştıran birçok kişinin videosu var. evet hepsi doğru noktada.

peki benim beyin sinyal kablo renkleri ile hub motorun sinyal kablo renkleri farklı ise nasıl doğru sıralama bulunur? elektronik bilgim var. multimetre kullanabilirim. osiloskopum yok
 
Sıralamayı değiştirip değiştirip dene, 6 farklı sıralama yapabilirsin. Bu 6 sıralama içinde bazılarında hiç dönmez tak tak eder bazılarında döner ama daha yüksek akımla döner ve mesela ileri dediğinde geriye dönen sıralamada mevcut. Değiştirip denemek en pratiği. Akımı ölç ve bu deneyi kontrollü yap, elindeki motor sürücü eğer düzgünce tasarlanmışsa bozulmadan bu deneyi yapabilirsin. (Bunları yaparken tabiki teker hava olacak)
 
Bu çıkarımı nasıl yaptınız?


120 Derece ile yerleştirilmiş hall effect sensorler var ise, 3 ü aynı anda low ya da high olamaz. Eğer oluyorsa yanlıştır ve sürücünün normalde bu durumu anlayıp hataya geçmesi gerekir. Eğer sırası ile yandıktan sonra hepsi sönüyordan kastınız hepsinin low olduğu bir durum var demek ise demek ki sizin sensorler yanlış durumda. 502F ya da 41F in ne olduğunu bilmiyorum ancak yazılı taraflarına gelen yönler farklı ise o zaman sizin şu anki dizilim 120 derecelik olmuyor. Eğer dizilim yanlışsa/kayıksa ya da sadece bazıları kayıksa ve sürücü sürmeye zorlanırsa motordan garip sesler gelir, dolayısı ile ben olsam sensörlerin 3 ünü de aynı yaparak başlardım.
Isaretledigim bolgeye dayanarak yaptim.

PIVR.jpg
 
Isaretledigim bolgeye dayanarak yaptim.

26965 eklentisine bak

Burada yük bir motor, voltajı uyguladığınız ise motor sürücü. Tamamen tasarıma bağlı parametreler bunlar, ama hadi çok basit bir kaç hesaplama yapalım belli varsayımlar yaparak ve bakalım gerçekten voltajı 1.25 katına çıkartmak gücü 1.5 katına her zaman çıkarır mıymış yoksa motor-motor sürücü bir direnç olmadığı için bu çıkarım sağlıklı değil mi görelim.

Bir elektrik makinasında gerilim hız ile, akım ise tork ile ilişkilidir diyebiliriz. Makinanın sargı direncini 0 saysak, gerilimi 1.25 katına çıkarırsanız hızı da o kadar arttırmış olursunuz. Bu durumda çıkış gücünüz 1.25 kat artar. Girişe gelince işler çok değişir, sargı direncini 0 yaptığımız için copper loss yok ama core hakkında bir şey söylememiştik. Frekansınızda 1.25 katına çıkacağına göre core loss artış gösterecektir, materyali belli edersek Steinmetz's denkleminden bir yaklaşımda bulunuruz. Kısacası motorlar, motor sürücüler işin içine giriği zaman V^2/R gibi denklemler olmaz.

Şimdi burada bir motor sürücü var diyelim ki hız kontrollü bir sürücü, sürücüyü de motoru bilerek tasarlıyoruz. Besleme gerilimini isterseniz 200V yapın yine bir şey olmaz.

Neyse uzun lafın kısası DC barayı arttırdınız, hızınız arttı. Çıkış gücünüz barayı arttırdığınız oranda arttı. Hız arttığı için hysteresis loss artacak, dolayısı kayıplarınız artacaktır. Ama sürücü zaten hızı kolluyorsa ya da motorunuz zaten o hızlarda tasarlandıysa o zaman hayatınızda hiç bir şey değişmez.

Daha bilimsel bir açıklama gerekmediğini düşündüğüm için yazdığım uzun yazıyı kırpıp biçtim, bu esnada anlamda kaymalar ve garip cümleler oluşmuş olabilir, kusura bakmayın.
 
Hahahah, ne guldum ne guldum. Abicim amma kasmissin yahu, "bilimsel aciklama gerekmedigini dusundugun icin" yazip yazip silmissin. Hic gerek yok bunlara. Tesla degil bu, dandik e-bike alt tarafi. Bunlara bagli olan BLDC suruculeri yaptigi tek sey 120 derece aciyla giris voltajini motora gondermek, hiz kontrolu olarak sadece duty cycle ile oynuyorlar. Yoksa giris cikis voltajini motora gore adapte edeyim falan gibi yetenekleri yok bunlarin. 48V verdiysen 48 gonderiyor motora, 60 verdiysen de 60. Bu kadar yazip yazip silecegine bir zahmet neymis lan bu e-bike'lardaki motor kontrolcusu diye youtube a sorsaydin soylerdi bunlari. Yazip yazip silmene gerek kalmazdi. Al sana 3 tane video, izle ogren. Bu aletler senin sandigin kadar karmasik degil. alt tarafi bir kac mosfeti % kac duty cycle ile surecegini hesaplayan kiytirik aletler. Izle de hayal kirikligina ugra bu muymus diye. BU arada sakin merak edip bir tanesine 200V falan vereyim deme, epey gurultu cikar mosfetler patlarken. :D Yok bu videolar beni kesmedi diyorsan Texas Instruments'in "daha bilimsel" bir videosunu ekleyeyim fircasiz motorlarin nasil calistigi hakkinda. Bilimsel bilimsel izlersin.




 
Son düzenleme:
Hahahah, ne guldum ne guldum. Abicim amma kasmissin yahu, "bilimsel aciklama gerekmedigini dusundugun icin" yazip yazip silmissin. Hic gerek yok bunlara. Tesla degil bu, dandik e-bike alt tarafi. Bunlara bagli olan BLDC suruculeri yaptigi tek sey 120 derece aciyla giris voltajini motora gondermek, hiz kontrolu olarak sadece duty cycle ile oynuyorlar. Yoksa giris cikis voltajini motora gore adapte edeyim falan gibi yetenekleri yok bunlarin. 48V verdiysen 48 gonderiyor motora, 60 verdiysen de 60. Bu kadar yazip yazip silecegine bir zahmet neymis lan bu e-bike'lardaki motor kontrolcusu diye youtube a sorsaydin soylerdi bunlari. Yazip yazip silmene gerek kalmazdi. Al sana 3 tane video, izle ogren. Bu aletler senin sandigin kadar karmasik degil. alt tarafi bir kac mosfeti % kac duty cycle ile surecegini hesaplayan kiytirik aletler. Izle de hayal kirikligina ugra bu muymus diye. BU arada sakin merak edip bir tanesine 200V falan vereyim deme, epey gurultu cikar mosfetler patlarken. :D Yok bu videolar beni kesmedi diyorsan Texas Instruments'in "daha bilimsel" bir videosunu ekleyeyim fircasiz motorlarin nasil calistigi hakkinda. Bilimsel bilimsel izlersin.




Güç 1.5 katına çıkıyor muymuş çıkmıyor muymuş? Söylediğin bilgi yanlıştı, üzerine çok basit bir açıklama yapıp geçilebileceğini geç fark ettim, temizledim basitleştirdim sende bunu ego meselesi yaptın. Attığın videolardan TI ın olanı seneler önce izlemiştim, güzel videodur. Kalana hızlıca bir baktım, yeni bir şey katmadı. Bu e bike kontrolcülerin çeşitli tipleri var, aralarında akım kontrollü çalışanları da var ki artık çoğu bu kategoride zira xiaomi nin scooter ı ve diğerlerinin kontrolcüleri de böyle(yapılan akım kontrolüne göre şu hızda döneyim o zaman duty şu olsun tarzı şeyler yapamayabilirsin). Eğer ilk mesajın dilinde seni bilmeden böyle sinirlendirecek bir şey varsa kusura bakma, aksi halde egonu kenara bırak aaa evet her gördüğüm şeye direnç muamelesi yapamam doğru değilmiş/dalgınlığıma gelmiş de geç.
 
Güç 1.5 katına çıkıyor muymuş çıkmıyor muymuş? Söylediğin bilgi yanlıştı, üzerine çok basit bir açıklama yapıp geçilebileceğini geç fark ettim, temizledim basitleştirdim sende bunu ego meselesi yaptın. Attığın videolardan TI ın olanı seneler önce izlemiştim, güzel videodur. Kalana hızlıca bir baktım, yeni bir şey katmadı. Bu e bike kontrolcülerin çeşitli tipleri var, aralarında akım kontrollü çalışanları da var ki artık çoğu bu kategoride zira xiaomi nin scooter ı ve diğerlerinin kontrolcüleri de böyle(yapılan akım kontrolüne göre şu hızda döneyim o zaman duty şu olsun tarzı şeyler yapamayabilirsin). Eğer ilk mesajın dilinde seni bilmeden böyle sinirlendirecek bir şey varsa kusura bakma, aksi halde egonu kenara bırak aaa evet her gördüğüm şeye direnç muamelesi yapamam doğru değilmiş/dalgınlığıma gelmiş de geç.
Yahu neyi yanlis. Basbayagi 1.5 kat guc uyguluyor alet 60V a cikinca. Bu aletler voltaj genligi ile oynamiyorlar, sadece duty cycle degistiriyorlar. Tepe voltaj ne ise o. Son gucte %100 48 Volt veriyorsa 60V uygulandiginda da %100 60V veriyor. Burada kac turlu motor surme teknolojisi var diye tartismiyoruz, Cin mali e-bike suruculerden bahsediyoruz, tek calisitiklari prensip bu. Konuda bahsi gecen surucuyu mu yoksa Tesla'nin 800V ile surulen motorlarini mi konusacagiz. Neyin egosunu yapayim bu kadar basit bir konuda.
 
Son düzenleme:
Yahu neyi yanlis. Basbayagi 1.5 kat guc uyguluyor alet 60V a cikinca. Bu aletler voltaj genligi ile oynamiyorlar, sadece duty cycle degistiriyorlar. Tepe voltaj ne ise o. Son gucte %100 48 Volt veriyorsa 60V uygulandiginda da %100 60V veriyor.

60V versin neyi değişir? Hızı değişir. Ne kadar değişir 1.25 katı kadar değişir. Tork değişmezse(sürücü akım kontrollü ise değişmez) çıkış gücü 1.25 katına çıkar, neden? P=w.t, peki girişe nolur? Bilemeyiz, çünkü elimizde makinanın parametreleri yok. 1.5 katı da olur 2 katı da 1.35 katı da. E peki akım kontrollü değilse, o zaman işler biraz karışır basitleştirmek için diyelim ki bütün mekanik olaylar hızın karesi ile oranlı artsın(zaten drag force öyle artacak, rolling aslında artmayacak yani olması gerekenden daha fazla kayıp hesaplıyor olmamız lazım, çok değişken var uydurma bir model yaptık) o zaman 1.25 katına çıkan hız ile(sargı direnci 0 olsun, yoksa hızı da bulmak için işlem gerekecek) tork 1.56 katına çıkacak, ve güç neredeyse iki katına çıkmış olacak. Motor bir direnç değildir. V^2/R yi kullanabilmek için eşlenik R ye ihtiyacın var ki o R de bir çok şeyin bir fonksiyonu bu durumda.

Edit: ben burada sürücü voltajını değiştirin bir şey olmaz zararsız işlem falan demiyorum. Diyorum ki gelip burada gerilimi değiştirdin güç de gerilimin karesi oranında artar işi olmaz diyorum.
 
@Alt 255
Başka forumlarda bilgili insanları aşırı tepki vererek forumlara küstürenler oldu.@clc nin yazdığı cevaplarda önemli bilgiler var.
50-60 USD lik motor sürücüsü için kalpleri kırmamak en önemlisi.(Aslında 500 usd içinde kırılmaz ) :katil2:
Seninde benimle hemfikir olduğuna eminim.
Bu arada yakında bilgisayarımı değiştirecem kesinlikle sana sormaydan değiştirmeceğim .
Sonra "Verilirmi o para.Çöp o çöp "demeyesin:katil2:
 
Son düzenleme:
asıl konu ile ilgili yeterli cevap bulamadan, benim konu ile ilgili fikri olan var mı?
Her iki Hall sensörün datasheetlerine baktım birbirinin yerine kullanılacak gibi görünmüyor.
Hal502 zaten uzun süredir imal edilmiyormuş.
Eğer scooter tamiri yapanlardan temin edebilirsen -ki muhtemelen araştırmışsındır- en uygunu tekrar parça oalrak araştırman
yada yerine uygun bir hal sensörünü yabancı sitelerden tekrar araştırman olur
Ekleme:
@asicocuk34 A1326 hall sensör uygun diyorlar araştırın isterseniz
 
Son düzenleme:

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,897
Mesajlar
100,670
Üyeler
2,496
Son üye
can12

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top