Hava akışmetre "hassas" kablosu onarımı

B-Devi

Aktif Üye
Katılım
11 Mart 2021
Mesajlar
112
Otomotiv genel olarak konumuz dışı olduğu için fazla detaya girmeyeceğim ama 3.0 cc Bmw aracım var. Geçen gün buji kontrolü yaparken hava filtresi ve emiş yollarının baya tozlandığını gördüm. Hava filtresi, hortumlar, akışmetre, rölanti valfi vs ne varsa söküp eve çıkarıp temizledim.
Gelelim forumumuzla alakalı uzmanlık alanımıza;
Hava akışmetreyi her zaman sadece balata spreyi kullanarak temizlerdim, bu sefer diş fırçasıyla derinlemesine temizleyeyim dedim. Tabi ne kadar sakar olduğumu unutmuşum. Çok geçmeden olan oldu ve içerideki hassas kablolardan birini kopardım. 300 ile 450 °C sıcaklık aralıklarında denemeler yaparak yerine lehimlemeyi denedim ama bir türlü tuturamadım (Alan dar olduğu için çalışmak zor). Sonra herhangi bir TTR kablodan aynı uzunlukta parça kessem ne olur acaba dedim, demez olaydım. O kabloyu lehimlerken yanındakini de kopardım. Bu sefer mecbur her iki kabloyu da değiştirdim. Tahmin edeceğiniz gibi akışmetre çalışmadı.
İnternette yaptığım araştırmalarda teli kopan akışmetrelerin çöpe gittiğinden bahsediliyordu ama ben NEDEN OLMASIN diyorum. Orijinal tellerin direncini ölçtüğümde 0,4 ohm'luk bir değer görüyorum (TTR'dan kopardığım damar 0 ohm). Yaklaşık 1,8-2cm uzunlukları var. Biraz daha hassas işçilikle kopan orjinal kabloları yerine lehimlemeyi deneyeceğim. Olur veya olmaz emin değilim ama olursa bizden sonra konuyu araştıran arkadaşlarımız için referans olması açısından buraya konu açmak istedim. Aynı zamanda hocalarımızın fikirlerinden de faydalanabilirim diye düşünüyorum.
 

Ekler

  • WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.07.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.07.jpeg
    143.7 KB · Görüntüleme: 141
  • WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.07 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.07 (1).jpeg
    190.4 KB · Görüntüleme: 141
  • WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.08.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.42.08.jpeg
    335.2 KB · Görüntüleme: 142
Akışmetrenni çalışma prensibi şöyleymiş;
İçerisinde bulunan bir direnç ısıtılarak beyin tarafından değeri kaydediliyormuş Daha sonra içeriden geçen hava tarafından soğutuldukça değişen direnç değeri vasıtasıyla akışmetreden geçen havanın debisi tahmin edilerek beyine iletiliyor ve ne kadar yakıt püskürtülmesi gerektiğine karar veriliyormuş. Dolayısıyla hava/yakıt karışımı için hayati öneme sahip bir parça.

Zaten araç kısa süreli bile çalıştırıldığında akışmetrenin alüminyum bölümü (bknz. alttaki foto) neredeyse el değmeyecek kadar sıcak oluyor. Bizim kopan tellerin ne iş yaptığı hakkında da maalesef bir fikrim olmadığı için tek başıma yorumlayamadım.

WhatsApp Image 2021-06-20 at 18.51.07.jpeg
 
Isı ve titreşim bu telleri yolculuk esnasında kopartır ve genelde bu tarz işlemler insanı pişman edecek vaziyette bırakır. Bence bunun daha sağlam bir yolunu ya da yenisini araştırmalısın.
 
Çalışma prensibinden de anlaşılacağı üzere, orijinal telin direncinin hava akışı değişimleri ile, yanı sıcaklık ile, değişmesi isteniyor. Dolayısıyla direnci ısıya duyarlı olan bir tel kullanılmıştır orada. Normal bakır kablo aynı işi görmez.

Bir de orijinal tellerin bağlantısı yapıldıktan sonra, mevcut bağlantıya göre bu akış ölçer kalibre edilmiştir. Şimdi sen teli bir şekilde yerine takmayı başarsan bile artık bu akış ölçerin tekrar kalibre edilmesi gerekecek. Eğer kalibre etme işinin nasıl yapıldığını biliyorsan orijinal telleri bir şekilde yerine takmaya uğraşabilirsin.
 
Isı ve titreşim bu telleri yolculuk esnasında kopartır ve genelde bu tarz işlemler insanı pişman edecek vaziyette bırakır. Bence bunun daha sağlam bir yolunu ya da yenisini araştırmalısın.

Tabii ki son çare o olacak. Yenisi fiyatından dolayı imkansız olsa da temiz ve sağlam bir çıkma parça alınabilir. Bir diğer alternatif de aynısının hurdasını bulunabilirse blok olarak değişimi yapılabilir. Bu çok daha hesaplı olur.

Çalışma prensibinden de anlaşılacağı üzere, orijinal telin direncinin hava akışı değişimleri ile, yanı sıcaklık ile, değişmesi isteniyor. Dolayısıyla direnci ısıya duyarlı olan bir tel kullanılmıştır orada. Normal bakır kablo aynı işi görmez.

Bir de orijinal tellerin bağlantısı yapıldıktan sonra, mevcut bağlantıya göre bu akış ölçer kalibre edilmiştir. Şimdi sen teli bir şekilde yerine takmayı başarsan bile artık bu akış ölçerin tekrar kalibre edilmesi gerekecek. Eğer kalibre etme işinin nasıl yapıldığını biliyorsan orijinal telleri bir şekilde yerine takmaya uğraşabilirsin.

Evet bakır kablo aynı işi görmedi. Muhtemelen yapısı veya kaplaması yüzünden. Kalibrasyon konusunu da araç beyni kendisi halledecektir. Sonuçta bunlar sürekli kirlenen, ısınan, soğuyan parçalar. Sonuçta beyin bunların üzerindeki kir, pas veya diğer fiziksel değişikliklere göre sürekli benzin haritası yazarak sistemi optimumda tutmaya çalışıyor. Bunu öğrenmenin en iyi yolu denemek. Tabii ki ben illa bu tamir olacak diye ısrar etmiyorum. Ama eğer bunu onarmanın bir yolu varsa bunu ihtiyacı olan herkes öğrensin, en azından denesin diye üzerime düşeni yapmaya çalışıyorum.
 
Kalibrasyonu otomatik yapıyorsa o zaman tamam :) Bir şekilde orijinal teli tutturmak lazım. Lehim tutuyor mu o teller? Belki de bir çeşit krom nikel falandır ve yerine mekanik olarak kıstırılmıştır.
 
Evet, adamlar lehimlemişler hocam. Kopan telleri yerlerinden çıkarırken havya ile lehimlerini ısıttım, çıktılar. Ama kopan uçlarına bir türlü lehim tutturamadım. Hazır onlar sökülüyken ön lehimleme yapmayı denicem.
Bir de dikkatimi çeken bir durum daha var hocam. Alt tarafları normal tutturmuşlar ama yukarıda birbirlerine temas eden yerleri halka şeklinde bağlamışlar, elimden geldiğince çizmeye çalışıcam. Bunun nedeni hakkında fikrimiz olursa bu işi çözebiliriz gibi geliyor. Sol alttan başlıyor, sağ/sol üst taraflarda halka şeklinde dönüp, sağ altta bitiyor. Yani normalde bu kablo tek parça. Bana akkor ampulü hatırlatıyor.

Adsız.jpg
 
Ne kadar işe yarar bilmiyorum. Bu nedenle lehim konusundan ve parçadan umudu kestiğin noktada kopan teli bir birine lazer kaynak ile ekleyebilirsin. Bu işe uygun lazer kaynağıda kuyumcu atelyelerinde bulursun. Adamlara rica edersin birleştirirler.
 
Ne kadar işe yarar bilmiyorum. Bu nedenle lehim konusundan ve parçadan umudu kestiğin noktada kopan teli bir birine lazer kaynak ile ekleyebilirsin. Bu işe uygun lazer kaynağıda kuyumcu atelyelerinde bulursun. Adamlara rica edersin birleştirirler.
Çok iyi fikir hocam. Kablo fiber optik olmadığına göre o yöntem işe yarayacaktır :) Peki halkalar hakkında ne düşünüyorsunuz?
 
Halkaların amacı bence mümkün olduğunca fazla telin hava akışını görmesi. Böylece ölçüm çözünürlüğü daha fazla olur.
 
Şu PCB percinlerini telin ucuna geçirip sıkıştır sonra kolayca lehim yapılabilir.

Yine aklıma gelen acaba markadan markaya bu direnç değeri çok oynar mı? Degilse daha makul markanın parçası işinizi görebilir mi?
 
Teli mıknatıs çekiyor mu?

Krom-nikel tel olabilir mi?
Denemedim ama hiç çekecek gibi durmuyordu.

Çok şükür lehimleme işini halledip montajı yaptım. Araba önce güzelce çalıştı, 3-5sn sonra rölanti 300-400'lere kadar düştü. Stop etti edecek gibi çalıştı. Birkaç dk rölantide bekledim, bir gelişme olmayınca "Ya Allah" deyip bir test sürüşü yapayım dedim. Yaklaşık 25-30km yol yaptıktan sonra döndüğümde rölanti 650-700 arası gibi bir yerde sabitlenmişti. Zamanla az bir miktar daha artıp toparlarsa uğraştığımıza değecek evvelallah. Çekişte önemli bir artış vardı ama bunun sebebinin yaptığım temizlik olduğundan şüphem yok. Akşam 50-60km'lik bir yol daha yapıcam, umarım sorun kökten çözülmüştür. 1 hafta 10 gün sorunsuz çalışırsa aynı sorunu yaşayanların faydalanabilmesi için konuyu tekrar güncellemeyi düşünüyorum. Hayırlısı inşallah.

Resimleri ekliyorum. Küçük boyutlar ve dar alan yüzünden çok sanatsal bir çalışma olmadı maalesef ama umarım uzun ömürlü olur.

NOT: İlk fotodaki zarf ve mandal boyut hakkında yanılsamaya düşürmesin. Mini boyutlarda hediyelik şeyler. Mandalın uzunluğu 24mm :)
 

Ekler

  • WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.36.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.36.jpeg
    210.5 KB · Görüntüleme: 147
  • WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.37.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.37.jpeg
    167.4 KB · Görüntüleme: 136
  • WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.38.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-21 at 13.58.38.jpeg
    220.8 KB · Görüntüleme: 139
Şu arduinolar için modül olarak satılan eğilme algıyanlar teller var. O sistemde olmasın bu?

Sanmıyorum. Isıyla miliohm seviyesinde direnci değişen bir tel parçası. Özelliğini tam çözemedik henüz ama @slewrate arkadaşımızın dediği gibi Krom-nikel olabilir. Benim tek korkum oluşan ısının lehimleri eritmesiydi ancak yaptığım araştırmalarda bu ısının 120°C civarlarında olduğu bilgisine ulaştım.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,826
Mesajlar
99,392
Üyeler
2,476
Son üye
mrmandos

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top