Katil robotlar aramızda (neredeyse)

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
21,896
Güney Kore'de bir robot adam öldürmüş. Herhalde hiç kimse bu robota Asimov kanunlarından bahsetmedi :katil2: Ama kanunu bilmemek bahane değil tabi, robot işten el çektirilip bakıma alınmış ...

1699527309272.png
 
  • Haha
Reactions: nt
Biliyordum isin buraya varacagini, yillardir alistira alistira aramiza sokuyorlar. Aspirator.......vantilator........derken predator, terminator. Sonumuz hec iyi deel.
 
"Çalışın lan teneke yığınları. Çalışmayana şarj yok". Sonrası:

 
Son düzenleme:
 
endüstriyel robotların kullanıldığı proseslerde robotların çalışma alanları bariyerlerle insanlara kapatılır. çalışan girmemesi gereken yere girmişse yaralanma ve ölüm çok normal.
 
Adam bakım teknisyeniymiş ,robot adamı dolma biberi kasası zannetmiş :) (Gerçekten öyle yazıyor)
Zannetmek deyince yıllar önce bizim fabrikada yaşanmış bir olay aklıma geldi :
Öğlen 12 ye 2-3 dakika kala bir tırcı, tırı bizim fabrikaya sokuyor yükleme yapacak adamda tırın üstünde sağını solunu topluyor o sıra da zil çalıyor içerideki 150 kişi hep beraber son sürat dışarıya koşunca ,Tırcı da can havliye tırdan atlayıp o da dışarı koşuyor.
Kapıdaki güvenlikçi
-Hemşerim nereye gidiyon
demiş.
Tırcı :
-Abi baksana herkez dışarı kaçıyor yangın var heralde fabrika da
deyince
-Ya yok ,o yemek zili onlar yemekhaneye koşuyor gir içeri
demiş. :)
 
Sanayide hareketli parçaların kontrolünde yapay zekaya mahal yok!
Tamamen bir insan tarafından yazılan döngüde çalışacak mekanik sistem her zaman en güvenlisidir.

Hatta bence hala en güvenilir yol mesela bir bant sisteminde inverter tarafından sürülen bir motor ve akım kontrolü.

Daha önce avrupalı bir fabrikada otomasyon mühendisi olarak çalışan bir tanıdığın dediklerine göre fabrikaya ürün zayiyatından daha çok zarar veriyor iş kazası bu sebeple fabrikada binlerce sensör yüzlerce hassas akım kontrollü sürülen motorlar var her türlü dikkatsizlikte dahi ders alacak ama hiç birşey olmayacak şekilde dizayn etmekten yoruldum da bıraktım işi diyordu.


Sistem normal çalışma seyrinde örneğin 3A çekiyor invertere alarm set ediyorlar 3.05 akım çekildiği an motor fren direnci ile ile acil stop başlıyor alarm ötmeye zamanla eskiyen rulmandan biriken tozdan motor daha fazla akım çekince millet sanıyor ki konveyöre biri sıkıştı.
 
Adam bakım teknisyeniymiş ,robot adamı dolma biberi kasası zannetmiş .
Bakımcının hatası, enerji açıp kapatan şalterlerde dahi asma kilit takma yeri olur asma kilit takarsın şaltere alırsın anahtarı yanına gider bakımını yaparsın ki kimse gelip enerji vermesin diye.

Pano kapaklarına uzanan şalterler bulunur pano kapağıını açmak için şalteri off pozisyona çekmen gerekir.

Bu kadar güvenlik önlemi varken bakımcı için yine böyle kazalar yaşıyorsa bakımcı hatasız değil.
Normalde böyle riskleri olan bölgeye lazerli sensör konur lazerin önünden birşey geçerse sistem anına stop durumuna geçer.

Bunların hiçibirisine takılmayıp o bakımcı o robotun yanına ulaşabiliyorsa fabrikada ciddi problemler vardır.
 
güvenlik seviyelerine göre farklı tedbirler alınabilir.
elektromekanik kapı kilitleri, ışın bariyerleri, siviçler, sensörler vs.
emniyet sisteminin kısmi veya tamamen nasıl by-pass edileceğini en iyi teknik ekip bilir.
 
güvenlik seviyelerine göre farklı tedbirler alınabilir.
elektromekanik kapı kilitleri, ışın bariyerleri, siviçler, sensörler vs.
emniyet sisteminin kısmi veya tamamen nasıl by-pass edileceğini en iyi teknik ekip bilir.
Günümüzde sadece kamera ve yapay zeka modelini çalıştıracak bir kart ile ile tamamen güvenli şekilde çalışmaları mümkün son yıllarda görüntü işemede ve yapay zekada ciddi gelişmeler var yavaş yavaş sanayiye uygulanmakta
 
Sanayide hareketli parçaların kontrolünde yapay zekaya mahal yok!
Tamamen bir insan tarafından yazılan döngüde çalışacak mekanik sistem her zaman en güvenlisidir.

Hatta bence hala en güvenilir yol mesela bir bant sisteminde inverter tarafından sürülen bir motor ve akım kontrolü.

Daha önce avrupalı bir fabrikada otomasyon mühendisi olarak çalışan bir tanıdığın dediklerine göre fabrikaya ürün zayiyatından daha çok zarar veriyor iş kazası bu sebeple fabrikada binlerce sensör yüzlerce hassas akım kontrollü sürülen motorlar var her türlü dikkatsizlikte dahi ders alacak ama hiç birşey olmayacak şekilde dizayn etmekten yoruldum da bıraktım işi diyordu.


Sistem normal çalışma seyrinde örneğin 3A çekiyor invertere alarm set ediyorlar 3.05 akım çekildiği an motor fren direnci ile ile acil stop başlıyor alarm ötmeye zamanla eskiyen rulmandan biriken tozdan motor daha fazla akım çekince millet sanıyor ki konveyöre biri sıkıştı.
Daha gelişmiş sistemlerde motor 3.05 amper çektiği zaman rulmanın değişme vakti geldiğini yoksa ileride problem çıkartabileceğini tespit edebilir sistem buna önleyici bakım diyorlar çok değişik şeyler var mesela youtubeda vw araba fabrikasıyla ilgili dmaxda bir programin bölümü var orada hidrolik presin sesini dinleyerek çıkabilecek arızayı tespit eden bir sistem var büyük fabrikalarda en büyük maliyet hattın durmasıdır oyüzden önleyici bakimi çok ciddiye alırlar
 
Günümüzde sadece kamera ve yapay zeka modelini çalıştıracak bir kart ile ile tamamen güvenli şekilde çalışmaları mümkün son yıllarda görüntü işemede ve yapay zekada ciddi gelişmeler var yavaş yavaş sanayiye uygulanmakta

mutlaka faydası olur fakat yapay zekalı bi sistemin insan kontrolunde olması bile başlıbaşına bi güvenlik açığıdır.
 
  • Beğen
Reactions: nt
Muhtemelen o robot sisteminin, seri imalat ortamının son derece üst seviyede güvenlik önlemleri var idi. Ama işte oradaki ustalar bizim ustalar gibi ise, rahat çalışmak için bütün güvenlik önlemlerini ya kapatmıştır yada işlevsiz kılmıştır. Ben kendimden biliyorum, torna ve matkap tezgahı gelince ilk yaptığım iş, bütün güvenlik tertibatlarını sökmek oldu çünkü işi zorlaştırıyordu :dusun2:
 
  • Haha
Reactions: nt
Gene bir robot saldırısı. Birilerinin artık bu robotlara öğretmesi lazım Asimov kanunlarını. Eğitim şart!

 
Etimesgut da her nasıl olduysa bilmiyorum bir askeri kendi kendine ezen bir tanka çürüme cezası verildiği askerler arasında anlatılır dururdu . Şehir efsanesi olma ihtimali fazla .
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,885
Mesajlar
100,432
Üyeler
2,493
Son üye
cym247

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top