Li-ion batarya için kapasite diyagramı

farukcandemirel

Aktif Üye
Katılım
7 Temmuz 2022
Mesajlar
110
Mümkün olduğu kadar az para harcayarak yapmaya çalıştığım bir Elektrikli bisiklet projem var bunun için bozuk laptop bataryaları toplayıp içindeki pilleri test etmeye başladım ama internetten pilin voltajı kaç olduğunda testi bırakmam gerektiğini araştırdığımda kimi 2.5volt demiş kimi 3 volt demiş bazı diyagramlarda ise 2 volta kadar bile gözüküyor emin olamadım bu yüzden size soruyorum. Ekstra olarak 3s14p bir batarya yapmaktayım diyelim pillerin %70 i 1900-2100 mah arası %30 u ise 1600 ile 1900 arası bu pillerin aynı pakette kullanmam sıkıntı yaratırmı?
 
Mümkün olduğu kadar az para harcayarak yapmaya çalıştığım bir Elektrikli bisiklet projem var bunun için bozuk laptop bataryaları toplayıp içindeki pilleri test etmeye başladım ama internetten pilin voltajı kaç olduğunda testi bırakmam gerektiğini araştırdığımda kimi 2.5volt demiş kimi 3 volt demiş bazı diyagramlarda ise 2 volta kadar bile gözüküyor emin olamadım bu yüzden size soruyorum. Ekstra olarak 3s14p bir batarya yapmaktayım diyelim pillerin %70 i 1900-2100 mah arası %30 u ise 1600 ile 1900 arası bu pillerin aynı pakette kullanmam sıkıntı yaratırmı?
Evet pilinin max kapasitesi devredeki en küçük kapasiteli pil kadar olur.

Mesela 6 pili seri bağladığını düşün.
Bu pillerin 5 tanesi 3000mAh
1 tanesi 1000mAh

Senin batarya kapasiten 1000mAh

Zincir gibi düşün en zayıf halkası kadar güçlüdür.
Ben 18650 pillerimi https://mekatronik.org/forum/threads/19-6v-power-bank-yapimi.2891/ bu konuda nasıl test ettiğimi yazdım pek güvenli bir yöntem değil başında bekleyip gözetmen gerek
 
Pillerin iç dirençlerini de ölçmek lazım. Çektiğin akım biraz yükseldiğinde beklediğinden daha düşük kapasiteyle karşılaşabilirsin. Bu durumda pil paketin dengeli şarj ve deşarj olmamaya başlayıp pil grubu verimsiz çalışmaya başlar, hatta bu tehlikeli de olabilir. Pillerden 1A ve 2 A kadar akım çekerken voltajlarının ne kadar düştüğünü test etmelisin. hatta kapasitelerini de böyle farklı akımlarla test etmelisin. 1A 1900mAh kapasite ölçülen pil 2A çekince farklı sonuç verebilir. Sonuçları da bir tabloya koyup karşılaştır. Kötü durumda olanlar ortaya çıkacaktır. Bunun dışında her bir paralel grubun toplam kapasitesinin aynı olmasını sağladığında ve BMS kullandığında sorun olmayacaktır.
 
Evet pilinin max kapasitesi devredeki en küçük kapasiteli pil kadar olur.

Mesela 6 pili seri bağladığını düşün.
Bu pillerin 5 tanesi 3000mAh
1 tanesi 1000mAh

Senin batarya kapasiten 1000mAh

Zincir gibi düşün en zayıf halkası kadar güçlüdür.
Ben 18650 pillerimi https://mekatronik.org/forum/threads/19-6v-power-bank-yapimi.2891/ bu konuda nasıl test ettiğimi yazdım pek güvenli bir yöntem değil başında bekleyip gözetmen gerek
[

Mesela 6 pili seri bağladığını düşün.
Bu pillerin 5 tanesi 3000mAh
1 tanesi 1000mAh

]

bu kısım tamamdır da 3 seri bağlı 14paralel olan bir paket yapıyorum ve aralarındaki fark en fazla 300-400mah olacak pillerin 14 paralel pilin içindeki 2-3 tane pilin 300mah daha az olması çok fark yaratırmı ki?
 
[

Mesela 6 pili seri bağladığını düşün.
Bu pillerin 5 tanesi 3000mAh
1 tanesi 1000mAh

]

bu kısım tamamdır da 3 seri bağlı 14paralel olan bir paket yapıyorum ve aralarındaki fark en fazla 300-400mah olacak pillerin 14 paralel pilin içindeki 2-3 tane pilin 300mah daha az olması çok fark yaratırmı ki?
Hayır büyük farklar yaratmaz.

Fakat paralel grubu şarj ederken @semih_s abimin dediği gibi şarj sırasında bu farklar verim düşmesine sebep olacaktır paralel gruptaki piller arasında 50mA'den büyük farklar olmamalı.

Ayrıca 14S bms kullanınca 60V en az 5A bir kaynağa ihtiyacın var eğer şarj kaynağın bu değerin altında ise şarj çok uzun sürecektir.
 
paralel gruptaki piller arasında 50mA'den büyük farklar olmamalı.
Paralel grupta kapasite farkları çok önemli değil. Paralel bir grupta İlk bağlantı yapılırken voltajların eşit olmasına dikkat etmek lazım. Yoksa paralel pillerden akım çekmeye başladığında her pil toplam akıma kapasitesi ve iç direnciyle orantılı katkı yapar. Güvenli voltaj aralığı aşılmadığında düşük kapasiteli pil ve yüksek kapasiteli pil abi-kardeş gibi çalışırlar ( abi veya kardeşin puşt olmadığı varsayılmıştır.)
 
Pillerin iç dirençlerini de ölçmek lazım. Çektiğin akım biraz yükseldiğinde beklediğinden daha düşük kapasiteyle karşılaşabilirsin. Bu durumda pil paketin dengeli şarj ve deşarj olmamaya başlayıp pil grubu verimsiz çalışmaya başlar, hatta bu tehlikeli de olabilir. Pillerden 1A ve 2 A kadar akım çekerken voltajlarının ne kadar düştüğünü test etmelisin. hatta kapasitelerini de böyle farklı akımlarla test etmelisin. 1A 1900mAh kapasite ölçülen pil 2A çekince farklı sonuç verebilir. Sonuçları da bir tabloya koyup karşılaştır. Kötü durumda olanlar ortaya çıkacaktır. Bunun dışında her bir paralel grubun toplam kapasitesinin aynı olmasını sağladığında ve BMS kullandığında sorun olmayacaktır.
iç direnç ölçme olayına zamanında bakmıştım da ya alet gerekiyor ya da 2 tane multimetre 2 multimetre olsa bile biraz uğraştırıcı

valla şu pillerle ne kadar uğraşırsam o kadar karmaşıklaşmaya başlıyor işler ve ölçüm zamanları uzadıkça uzuyor elimde sadece 2 tane tp4056 modül var zaten pillerin şarjı min 1.5 2 saat sürüyor sonrasında deşarj için sadece tek cihazım var 1 le deşarj yapıyorum o da 3 4 saat sürüyor gittikçe işler uzuyor arada pillerin bazılarıda 700 800 mah ölü piller oluyor o kadar uğraş boşa gidiyor filan
 
Paralel grupta kapasite farkları çok önemli değil. Paralel bir grupta İlk bağlantı yapılırken voltajların eşit olmasına dikkat etmek lazım. Yoksa paralel pillerden akım çekmeye başladığında her pil toplam akıma kapasitesi ve iç direnciyle orantılı katkı yapar. Güvenli voltaj aralığı aşılmadığında düşük kapasiteli pil ve yüksek kapasiteli pil abi-kardeş gibi çalışırlar ( abi veya kardeşin puşt olmadığı varsayılmıştır.)
hmm eğer paralel bağlı pillerin arasındaki kapasite farkı çok fazla değilse sorun oluşturmuyor yani tamamdır teşekkür ederim. son 10 gündür filan artık pil görmekten çıldırıcam rüyamda filanda bataryalarla uğraşıyorum artık
 
iç direnç ölçme olayına zamanında bakmıştım da ya alet gerekiyor ya da 2 tane multimetre 2 multimetre olsa bile biraz uğraştırıcı

valla şu pillerle ne kadar uğraşırsam o kadar karmaşıklaşmaya başlıyor işler ve ölçüm zamanları uzadıkça uzuyor elimde sadece 2 tane tp4056 modül var zaten pillerin şarjı min 1.5 2 saat sürüyor sonrasında deşarj için sadece tek cihazım var 1 le deşarj yapıyorum o da 3 4 saat sürüyor gittikçe işler uzuyor arada pillerin bazılarıda 700 800 mah ölü piller oluyor o kadar uğraş boşa gidiyor filan
Toplam 21 tane pili 9-10 saat'de şarj-deşar yapıp fikir edindim pillerden.

Hemde 21 tane pili 4056 ile doldurup araba farı ile deşarj ettim.

4056 akım direnci tablosu var o direnci değiştirip şarj akımını arttır.(sanyo ve markasız piller'de yüksek ısınma olacaktır)
Bağlayabileceğin max yükü bağla bu benim kendi methodum kimine göre aptallık olabilir 12V 60W otomobil ampülü bağlıyorum direkt pillere ama bu sırada pensampermetrem ve devreye bağlı voltmetremden anlık gözlem yapıyorum ani çökmeler fazla dalgalanmalar görürsem deşarjı hemen kesiyorum ve pili balkondaki saksıya koyup gidiyorum patlarsa orada patlasın diye.

Deşarjında ısrarcı olduğum bir çin malı radyo pili dumanlar atmaya başladı ve neredeyse 1 saat kaynamış tencere sıcaklığında geldi saniyeler içinde onu camdan attım.

Uğraşırken çok dikkatli olmak gerekir bu piller ile.
 
Toplam 21 tane pili 9-10 saat'de şarj-deşar yapıp fikir edindim pillerden.

Hemde 21 tane pili 4056 ile doldurup araba farı ile deşarj ettim.

4056 akım direnci tablosu var o direnci değiştirip şarj akımını arttır.(sanyo ve markasız piller'de yüksek ısınma olacaktır)
Bağlayabileceğin max yükü bağla bu benim kendi methodum kimine göre aptallık olabilir 12V 60W otomobil ampülü bağlıyorum direkt pillere ama bu sırada pensampermetrem ve devreye bağlı voltmetremden anlık gözlem yapıyorum ani çökmeler fazla dalgalanmalar görürsem deşarjı hemen kesiyorum ve pili balkondaki saksıya koyup gidiyorum patlarsa orada patlasın diye.

Deşarjında ısrarcı olduğum bir çin malı radyo pili dumanlar atmaya başladı ve neredeyse 1 saat kaynamış tencere sıcaklığında geldi saniyeler içinde onu camdan attım.

Uğraşırken çok dikkatli olmak gerekir bu piller ile.
ya para olsa direkt aletini alıcam takıyorsun 4 tane pili şarjını ediyor deşarjını ediyor kapasitesini söylüyor tek seferde mis gibi. şu ölçme işlerim bitsin batarya paketini kurmaya başlıyacam bms olarakta laptop bataryasından çıkardığım bms i kullanıcam ama sadece şarj için ve pil voltajlarını dengelemek için çıkışı direkt bataryadan alıcam leptop bms 5 6 amperden çok çektiğin an kendini kitliyor
 
ya para olsa direkt aletini alıcam takıyorsun 4 tane pili şarjını ediyor deşarjını ediyor kapasitesini söylüyor tek seferde mis gibi. şu ölçme işlerim bitsin batarya paketini kurmaya başlıyacam bms olarakta laptop bataryasından çıkardığım bms i kullanıcam ama sadece şarj için ve pil voltajlarını dengelemek için çıkışı direkt bataryadan alıcam leptop bms 5 6 amperden çok çektiğin an kendini kitliyor
bms olarak o devreleri kullanman çok zor.

O devrelerin üstündeki şarj kontrol entegresi programlı enerjisi kesilince şarj programını unutuyor/veya üretici tarafından bilerek unutturuluyor.
Elindeki BMS'lerin %90ı enerjisi kesildiği için kullanılmaz durumda kullanınabilir olan'da çıkış yapaması için karşı taraftan yani laptopdan aç sinyali bekliyor olacaktır.

Bu iş için hazır devreler var onlara yönel her sorunu atlatlıp kullanılabilir hale getirsen dahi elektrikli bisiklette kullanmak için uygun değil o bmsler.
 
bms olarak o devreleri kullanman çok zor.

O devrelerin üstündeki şarj kontrol entegresi programlı enerjisi kesilince şarj programını unutuyor/veya üretici tarafından bilerek unutturuluyor.
Elindeki BMS'lerin %90ı enerjisi kesildiği için kullanılmaz durumda kullanınabilir olan'da çıkış yapaması için karşı taraftan yani laptopdan aç sinyali bekliyor olacaktır.

Bu iş için hazır devreler var onlara yönel her sorunu atlatlıp kullanılabilir hale getirsen dahi elektrikli bisiklette kullanmak için uygun değil o bmsler.
elimdeki bms i hali hazırda kurulmuş bir bataryaya takıp deniyorum ilk taktığım zamanda dediğin gibi kitli olduğu için kullanamıyorsun ama bataryanın + sı ile laptop bmsinin çıkışındaki + yı değdirip 3 4 saniye tutunca bms aktif oluyor hatta çıkış bile sağlıyor zaten en başından beri laptop bms inden çıkış almayı düşünmüyorum bms i sadece şarj için kullanıcam
 
elimdeki bms i hali hazırda kurulmuş bir bataryaya takıp deniyorum ilk taktığım zamanda dediğin gibi kitli olduğu için kullanamıyorsun ama bataryanın + sı ile laptop bmsinin çıkışındaki + yı değdirip 3 4 saniye tutunca bms aktif oluyor hatta çıkış bile sağlıyor zaten en başından beri laptop bms inden çıkış almayı düşünmüyorum bms i sadece şarj için kullanıcam
enerjiyi kesip verince aynı döngü tekrarlanıyor mu?
Yoksa bir kere açılınca enerjiyi kesip verince hep devam mı ediyor çıkış yapmaya
 
ama bataryayı çıkartırsam ve geri takarsam laptopun bms ine yeniden + ları birbirine değdirmem gerekiyor
Bunun doğru bir yöntem olmadığını düşünüyorum.
Ama bunları kullanmak zorunda değilsin şarj için hazır bmsler hem şarj'da yapıyor hem kontrollü çıkışta yapıyor.
 
Bunun doğru bir yöntem olmadığını düşünüyorum.
Ama bunları kullanmak zorunda değilsin şarj için hazır bmsler hem şarj'da yapıyor hem kontrollü çıkışta yapıyor.
biliyorum ama çıkışından elektrikli bisiklet için en az 30 amper geçirebilmesi lazım benim amacıma uyması için onlarda çok pahalılar normal 10 amperlik bms ler bile 80 90 lira
 
güçlü bulmalısın.
laptoptan çıkanlardan'da 5-6A'den fazla çekemezssin.
galiba yazdıklarımı dikkatli okumuyorsun 4 kere filan yazdım. zaten bmsin çıkışından çıkış almıyacağım direkt bataryanın +12 ve - sinden elektrikli bisiklete çıkış alıcağım kullandığım laptop bms i sadece balance ve şarj için
 
galiba yazdıklarımı dikkatli okumuyorsun 4 kere filan yazdım. zaten bmsin çıkışından çıkış almıyacağım direkt bataryanın +12 ve - sinden elektrikli bisiklete çıkış alıcağım kullandığım laptop bms i sadece balance ve şarj için
bu şekilkde kullanmaman gerekiyor. O yazdığına bu yüzden cevap vermiyorum.
Deşraj kontrolü yapmıyorsun!
Aşırı akım kontrolü yapmıyorsun!

Bunlar olmadan gözlerin bağlı 3 şeritli otoyoldan karşıdan karşıya geçmek gibi oluyor.
İnşallah bana araba çarpmaz diyip yürümeye başlıyorsun ama çarparsa suçlu olan gözü bağlı sensin.

Burada işini görecek bms mevcut.
Türkiye'de çok sınırlı bms satışı var getirmek istemiyorlar satılmaz diye.
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,847
Mesajlar
99,719
Üyeler
2,481
Son üye
rfdog12

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top