PCB işleme için mini CNC tasarımı

Anladım. 25 lik ray ve araba kullanırsak, 12 lik de vidalı mil, bu uygulama için yeterince rijit olur herhalde, çünkü fazla uzun da olmayacak vidalı mil. Eğer yeterince rijit olmuyorsa 16 lık vidalı mile geçeriz.

Yukarıdaki hazır yapıyı alınca iş epey kolaylaşacak, ama öğretici değeri hiç olmayacak. Ayrıca bir yerinde modifikasyon gerekirse, gene kendin yapmış kadar uğraşacaksın. O yüzden kendimiz yapalım.

Tek eksen için bir çizim yaparsak, diğer eksenler için de aynı olacaktır.
 
BK12'nin içi şöyle bir şey... Eğer daha optimize halde yapmayacaksak hazırını almaya değer. Çünkü kaydırmayan, mili tutan bu..

689 eklentisine bak

Oradaki iki rulman da karşılıklı olarak bağlanmış konik rulman herhalde?

690
 
Veya gene konik rulmanlar gibi eksenel yük taşıyabilen şu tip rulman olabilir. Konik rulmanların küçükleri muhtemelen yoktur, o yüzden bu aşağıdaki tip rulman olması daha büyük ihtimal.

691
 
Hmm tamam şimdi Hİwin'in bir dokümanına baktım, şöyle bir iç yapı gösteriyor. Yani yukarıda gösterdiğim ikinci tip rulman kullanıyorlar.

692
 
İç yapı diyagramlarında gösterilen "seal" denen şey bizim sanayide hangi adla geçiyor? Toz girmesini ve yağın çıkmasını engelleyen birşey, ama bunu sanayideki satıcıya anlatmak mümkün olmaz. Adını söylemek lazım :)
 
Onun yerine şahin 25AL kullansak yüksekliği 36mm mm ediyor.(zeminden araba ile birlikte). Fiyatı 26 dolar. Fakat bundada motoru sığdıramıyoruz.
Mavi olan 42.80mm. Yani rayın yüksekliği 42 olacakki motor üzerine geçsin. Veya motoru yandan bir flanş ile daha aşağıdan monte edeceğiz ama bu seferde aşağıda taşacak ayak vs. 25AL değil hatta 30AL arabamı kullansak? Onun yüksekliği 42mm..

Motor nereye sığmıyor anlamadım. Motor dışarıya doğru taşsa da olur bence. Tablanın altına sığmasına gerek yok. Yanlış mı düşünüyorum?
 
Seal denilen şey keçe. Hani çamaşır makinaların kazanının içindeki rulmanın üstünde su gitmesin, gresi tutsun diye konuluyor. Aynısı. Ölçüleri, çeşitleri var.

Kauçuğun içinde yay var. Boğazı sıkar gibi mili sıkıyor işte. O kanala ise gresi dolduruyoruz.

Benim BK10 bozulunca şunu aliexpressten almıştım. BK10 lock nut diye geçiyor. 6 bolu parça. Yan tarafında minik setuksur var. İnce iş. Elle zor. Bunu filan yapacaksa hazır almalı.
694 eklentisine bak

Bunu hazır alırız tabi. Rulman aksesuarları ile uğraşmaya değmez. Ama rulmanları, keçeyi vs barındıran gövdeyi yapmak iyi olur diye düşünüyorum. Oradaki spacer'i de yaparız, ama doğrusu ne işe yaradığını pek anlamadım. Herhalde bilyalı somun çok yaklaşmasın diye konmuş.
 
tapatalk hiç kullanmadım, bir inceleyeyim.

Bu forumda kullanılan Xenforo için müşteriler hep mobil uygulama talep ediyor, ama adamlar hiç oralı olmuyor. Xenforo için mobil uygulama geliştirmiş olan başka bir firma var, onlar da ancak ayda 20 dolara kullanım izni veriyorlar.
 
Yükledim bakalım. Deneyebilir misin?
 
Tamamdır tapatalk üzerinden yazıyorum. BK ile uğraşılmaz. Yapacaksak bile bk gibi değil farklı şekilde yaparız.


O zaman kısa zamanda birşey ortaya koyabilmek için BK ve BF yi hazır alalım. İç yapısını da görelim. Sonra da kendimiz yaparız.

Bu linkini verdiğin sayfada "spacer" denen parçanın ne işe yaradığını da anlatıyor. Eğer spacer olmazsa, toza karşı koruyan keçe, vidalı milin dişli bölümünde oluyor, ve diş kanallarından gene içeri toz girebilir. Ama spacer olunca keçe, rulmanların olduğu bölümü tamamen korumuş oluyor. Yalnız bu spacer'i BK tarafına koymamış. Bu mantıkla BK tarafında da aynı şeyin yapılması lazım, çünkü orada da gene keçe vidalı milin dişine gelecek.

Bir de şöyle bir detay belirtilmiş: BK tarafında milin üzerinde sadece bir segman var, yani vidali mil rulman'a sıkı bir şekilde geçmiyor ileri geri hareket edebilecek durumda. Bunun da amacının, ısıl genleşme nedeniyle kasıntı oluşmaması olarak açıklanmış. Bizim yaptığımız kısa milde bu bir sorun olmasa da uzun millerin olduğu büyük makinalarda önemli bir konu.
 
X ve Z eksenleri için SHN 30 B ile tek raylı yapalım. Ama Y ekseni için çift ray, 4 araba daha uygun olur gibime geliyor. Çünkü X eksen hareketi 120 x 2 = 240 mm olacak. 250 mm genişlikte olacak. 250 mm lik bir tablayı da sadece 90 mm lik tek ray üzerinde sağlıklı olmaz. Hem esneme çok olur hem de titreşim.
 
30'luk rayda titreşim vs hiçbir şey olmaz. Ton kaldırır. Beni raylar 20'lik. Köprü üstüne oturayım 80 kilo beni götürür cnc.

Olay yük kaldırma kapasitesi değil Cevdet. 30 luk rayın üzerine arabayı koydun, sonra da üstüne 1m lik bir çubuk koydun ve ucunu biraz bastırdın. 2 kg bile koysan o araba baya esneyecektir. o uç noktada freze çalıştır, gitar teli gibi titreşecektir.
 
Vidali mile bağlı. Vidali mil'de boşluk yok. Yine örnek vereyim. Mesele sabit değil hareketli köprü yapıyoruz diyelim. Ne yapıyoruz yandan ray yapıyoruz. Hemen yanındanda vidali mil yapıyoruz. Kaç araba koyuyoruz. 2 araba. Neden 2? Titreşim değil köprüyü taşısın esnetmesin diye. Titreşim olsa orada olur.

Bunu çizimi yapmadan tam olarak anlatamayacağım, ama çizimi yapana kadar şunu belirteyim: 240 mm boyunda olan X ekseni, Y eksenine 90° dik vaziyette. Yani 30 mm ray ve vidalı milden oluşan sistemin genişliği 130 mm de olsa, 240 - 130 = 55 mm bir tarafta, 55 mm diğer tarafta havada kalacak tabla. Çizince bunu daha detaylı irdeleriz.

Şimdiye kadarki bildiklerimize göre şu siparişi geçtim. Sadece tek eksen üzerinde denemeler yapıp kesinleştirelim, diğer eksenler için gereken ilaveleri de sipariş edeceğim.

Gelen BK 12 deki rulman ölçülerine göre, vidali milden ne kadar yer tornalayacağız, nereye diş açacağız, nereye segman kanalı açacağız, kaçlık keçe ve rulman sıkma somunu kullanacağız belli olacak.

695
 
Mesele üstteki 30'lu iptal. Kule'yi büyütüp o ekseni üstte yatay yapıyoruz.

Z ekseni aşağı yukarı hareketi nasıl sağlanacak anlamadım :(

Yani zeminde sadece 1 eksen olacak. Aşağıdaki görseldeki gibi olursa motor rulman vs sıkıntı olur.

Önden bakınca sağa sola hareketine X dersek, ileri geri harekete de Y dersek, altta Y ekseni, üstte X ekseni var.

Ben Y ekseni vidalı miline BF koysak da titreşim ve esneme sorunu olur diye şüphelenirken, sen BF yi de kaldırmışsın. Bu durumda X ekseni aksamını tutan tek şey araba ... Bu yapı bence esnemeye ve titreşime çok müsait. X eksenindeki ani bir hareket bile o tablayı sağa sola silkeleyecektir. Unutma, PCB ile çalıştığımız için 0.05 mm lerden sözediyoruz. ani bir X hareketinde oluşacak silkelenme bu değerin çok üzerinde olacaktır.

Bence Y nin çok sağlam oturması lazım. X için de mutlaka vidalı milin ucuna BF koymamız lazım. Bu rijitlik için gerekli.
 
Siparişi zaten mesajı attığımda geçmiştim. Malzemeler elime ulaştı.

Dediğin gibi BK12 ve BF12 bu mile uygun değil. Mil tornalanacağı için muhtemelen çapını 9 veya 8 mm ye düşüreceğiz, o yüzden rulmanların 609 veya 608 olması gerekecek. Ama BK/BF lerin yapısını görmek de iyi oldu. Bunlara bakınca, bu rulmanların hiçbir özelliğinin olmadığını görüyorum. Yani yukarıda belirttiğim, eksenel yüklere dayanıklı özel rulman değil bunlar. Ama büyük yükler sözkonusu olmadığı için bir sorun çıkmaması lazım.

IMG_20190620_141326.jpg
 
Somun ve arabayı deneyemedim, çünkü taş motoru ile kesmişler mili ve rayı, o yüzden kenarları çapaklı. Atölye'ye gidip kenarları düzeltmem lazım. Ama bu 30 luk ray/arabanın titreşimi konusunda hala tereddütlerim var :)

Yanlış anlama, sen bu konularda daha tecrübelisin, belki de dediğin gibi hiçbir titreşim sorunu olmaz, ama benim huyum bu, işi sağlama alma konusunda genelde abartırım işi. Çünkü birçok projede yaptığım hesaba göre iş yapıp sonra yetersiz kaldığını ve büyütmek zorunda kaldığım olmuştur, o yüzden emniyet marjını fazla seçiyorum hep.
 
Makina güzel. Eleman, arkadaki büyük makinanın Z tablasını o küçük makinada yaptığını anlatıyor. Servolarla da 37m/dak hız elde edebildiğini, ama genelde 20 m/dak civarında çalıştırdığını söylüyor. Omron VFD ve Technomotor'un 1.1 KW lık spindle motorunu kullanmış. Pens olarak da ER20 kullanıyor. Yazılım olarak da Eding CNC kullanmış. Servolar da JMC.

Ama kesinlikle fiyatı çok abartmışlar. 2550 avro sadece mekanik aksam için. Eksen motorları, spindle ve diğer gereken şeyler dahil değil. Bunlarla beraber fiyat rahatlıkla 5000 avronun üzerindedir. Üstelik çelik de işlemez bu. Eğer bu fiyat seviyesine çıkabilsem, Tormach PCNC 440 gibi bir makina düşünürdüm.

Üzerinde uğraştığımız CNC sadece PCB için olacak. Belki başka küçük parçaları kesmek için kullanılabilir, ama çok da önemli değil.

Ama bundan sonraki proje için buna benzer ölçülerde, aluminyum da işleyebilen bir makina tasarlarız. Hatta yapmışken, 3D yazıcı olarak da kullanılabilecek şekilde, çift amaçlı yapabiliriz :)
 
Son düzenleme:
Merhaba
Bu CNC konusunda öğrenmek istediğim bazı konular var.
-Ortalama maliyeti belli oldumu?
- Örneğin bende bu CNC den istesem ne ödemem gerekecek? (Örneğin bazı parçaların mekanik işlemleri yapılırken benim CNC içinde bu işlemlerde ödenecek ücretler belli oldumu?)
-Benim gibi hiç mekanikten anlamayan bir kişiye PCB çıkarma konusunda aliexpress vb veya türk firmalarından hangi CNC leri tavsiye edersiniz
 
Tasarım daha oturmadığı için maliyet belli değil. Tasarım oturduktan sonra, kullanılan malzemelerin maliyeti belli olacaktır, ama kullanılan parçalara yapılması gereken bazı işlemler için de maliyet çıkacaktır. Örneğin vidalı millerin ucunun hassas tornalanması ve diş açılması gerekiyor. Bu benim için çok düşük bir maliyet olacaktır, çünkü bunun için gereken ekipman elimde var. Ama sanayide yaptırılırsa, maliyet birikecektir.

Bir de şunu da gözönünde bulundurmak lazım: Burada bizim yapmaya çalıştığımız CNC, 0.05 mm doğruluk hedefleyen, çok rijit, boşluksuz olacak. Bunun için lineer raylar, vidalı mil ve somun kullanıyoruz. Bunlar maliyeti epey yükseltiyor. Maliyeti düşürmek için normal kırlangıç veya kutu yatakla da yapılabilir bu iş.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,841
Mesajlar
99,644
Üyeler
2,480
Son üye
mozcelikors

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top