SMD malzemeleri firinda lehimlemek

1678484119870.png

Kumda lehimleme

 


2-jpg.22711
page-000001.png

Devresinin semasi yukarida. Bendeki cihazdan cok az farkliligi vardir. Role gibi gorunen elektromagneti role ile degistirdigimde dogrudan kullanabilecegim. Fakat 3 seri rezistansdanbirisini soktugumde iki rezistansli firin 220*2/3=150v ile calistirilmali.

220V hattina diyod baglayarak bu sorunun cozulebilecegini dusunuyorum. Fakat elektronik devrenin besleme gerilimi biraz yukselecek.

Neyse deneyip gorecegiz.

En azindan alttaki isitici rezistansin ustune metal elek koymakta fayda var. Kaza sonucu lehimlemek istediginiz pcb isitici ustune duserse voltaja maruz kalip pcb ve isitici kullanilamaz hale gelebilir.
 
Son düzenleme:
Ev tipi hakiki reflow fırın

Konveksiyonel fırın ile lehim yapıyorum. 8 dk kadar sürüyor. Galiba ikinci el olarak 60TLye almıştım

Mekanik termostatı iptal ederek dimmer taktım.

Öncelikle %70 gibi bir ayarda lehim tamamlanana kadar bekliyoruz. Sonra ısıtıcı kapalı, fan çalışıyor. Kapak yarım kapalı. Bu şekilde yavaş soğumaya bırakıyoruz. 3 dakika kadar sonra kapağı tamamen açarak kartı alıyoruz. Kart yükseltilmiş tel üzerinde oluyor. .

Aşırı ısı vermeden homojen ısıtıyor. Krem lehim üreticisinin bildirdiği profile benzetiyorız.
22708 eklentisine bak


https://www.hepsiburada.com/sinbo-sco-5002-konveksiyonel-firin-beyaz-pm-mtsinsco5002?


Süreci otomatik hale getirmek üzere devre yapılabilir. Termokupl ile ölçüm, display, pid vs... İkinci fan ilavesiyle kapağı aralamaya gerek kalmadan soğuma sağlanabilir. Bunlarla gerek duymadım.

Süre ve ısı çok kritik değil. Bir kaç denemeden sonra uygun ayarı tespit ettim.
Merhaba. Isınma esnasında malzemelerin yerleştirildikleri yerden sağa sola ileri geri doğru kayması oluyor mu? Böyle bir durumda düzeltme işlemini nasıl yapıyorsunuz?
 
1.jpg


Firini gerektiginde sık sık calistirip zorlayacagim icin plastik dis kutusunun eyiyecegini dusunuyorum. Bu yuzden asil lazim olan aksami duvara monte ettim.

Merhaba. Isınma esnasında malzemelerin yerleştirildikleri yerden sağa sola ileri geri doğru kayması oluyor mu? Böyle bir durumda düzeltme işlemini nasıl yapıyorsunuz?

Sivilarda yuzey gerilimi diye bir durum var. Lehim eridigi zaman pad uzerinde erimis lehimden olusan sivi adacik smd malzemeyi kendi ustunde merkezlemeye calisiyor. Yani sen malzemeyi egri konumlasan bile lehim eridiginde malzemeyi pad uzerine hizaliyor.

Tabiki arada bazi malzemeler kotu konumlanabiliyor. Bunlar uzerinde havya cimbiz vs ile daha sonra calisirsin.

Eger smd malzeme ile pad boyutu uygun degilse o zaman mezar tasi efekti olabiliyor. Iki bacakli malzemenin bir bacagi bir pade lehimlenip smd malzemenin diger bacagi lehimlenemeden mezartasi gibi dikiliyor.

Bu tip hatalar cok sık rastlanan seyler degil.

Firin lehimleme kolayliktir.
 
Last edited by a moderator:
En önemli konu taze lehim kullanmak.
Toplama veya beklemiş lehim gerçekten çöp gibi. Profesyonel iş yapacaksak smd lehimleme için kullanmamak lazım.

Tarihi 6 ay kadar geçmiş, üzerinden biraz kullanılmış yarım kutu lehim vardı. Buz dolabında saklıyorum. Lehim tabakası üzerinde naylon parçası var. Naylon havayla temasını azaltmış. Bu kutudan bile mükemmel sonuç aldım.
Diğer kutudaki toplama lehimi kulandığım zaman sonuç berbat.. Flux, tiner, alkol ekleyip kullanmaya çalıştım yine berbat. Biraz yeni lehim ile karıştırdım düzelir gibi oldu. Fakat yöntem tavır çok yanlış. Profesyonel iş olmadı.


Merhaba. Isınma esnasında malzemelerin yerleştirildikleri yerden sağa sola ileri geri doğru kayması oluyor mu? Böyle bir durumda düzeltme işlemini nasıl yapıyorsunuz?
Fırından kaynaklanan kayma olmuyor. Fan uygun hızda sirkülasyon yapıyor.

Eleği çok güzel ayarladım. 2. defa sipariş ettim. İlkinde padler abartılı küçük olmuştu. O tecrübeyle yeni stencil sipariş ettim.
Taze lehim kullanarak mükemmel sonuç. Sıfır hata. Hiç düzeltme yapmadığım kartlar oluyor. En hassas parça MSOP10 kılıf. Diğerleri 805 vs..

Bayat lehimle sorun çıkıyor tabi. Orijinal SMD fırın da var. Sorun fırında değil lehimdeymiş
Gerekirse parçalar üzerine biraz flux ve sıcak hava ile düzeltme yapıyorum
 
Son düzenleme:
Eline sağlık güzel olmuş. Duvara monte olunca da ortalıkta yer kaplamamış.
 
Evet duvara montaj guzel oldu. 3 dk sonunda metal aksam el yakacak kadar isiniyor. Bunu masa ustunde yatay kullanmak kesinlikle masanin kendisi, uzerindeki ivir zivirlar ve kullanici acisindan tehlike arzeder.

Makine dusey konumda kullanim icin tasarlandigindan konveksiyon hava akimi bahse konu dis aksam sicakligini dusurur. Fakat yatay kullanmaya kalktigimizda bu hava akimlarinin faydasi azalacak.

Eger masa ustunde kullanacaksa muhakkak yukselti ayaklari yapmak gerekir.
 
Evet duvara montaj guzel oldu. 3 dk sonunda metal aksam el yakacak kadar isiniyor. Bunu masa ustunde yatay kullanmak kesinlikle masanin kendisi, uzerindeki ivir zivirlar ve kullanici acisindan tehlike arzeder.

Makine dusey konumda kullanim icin tasarlandigindan konveksiyon hava akimi bahse konu dis aksam sicakligini dusurur. Fakat yatay kullanmaya kalktigimizda bu hava akimlarinin faydasi azalacak.

Eger masa ustunde kullanacaksa muhakkak yukselti ayaklari yapmak gerekir.
abi senin masayı düşünürsek zaten bu arkadaş senin masada yer bulamazdı kendine duvara güzel olmuş.

evde mi çalışıyorsun? yoksa bir atölyen mi var?
 
Evimde bodrum katinda calisiyorum.

Devre semasi asagida. Direncler haricindeki malzemeleri ozenle secmedim. Ne bulduysam onu kullandim.

sema.jpg
 
Son düzenleme:
Evimde bodrum katinda calisiyorum.

Devre semasi asagida. Malzemeleri ozenle secmedim. Ne bulduysam onu kullandim.

22789 eklentisine bak
benim gibi günvelik manyakları için kriz geçirtecek bir şema olmuş.

zero cross dedector devresini görünce tansiyonum düştü orada sanki PC817 eksik kalmış.
PB13 ben her an gidebilirim diğer tarafa diyor.

BCR12 nerde benim cam sigortam diye bağırıyor.

bunlar benim elektronik görüşüme göre hatalar teoride veya pratikle mükemmel çalışıyor olabilir.
 
Sigorta konusunda haklisin. Onun disinda her sey 10 numara.

Olur olmaz yerde asla ve asla opto kullanmam.

Ne A0, ne de B13 tehlike altinda degil.
 
Sigorta konusunda haklisin. Onun disinda her sey 10 numara.

Olur olmaz yerde asla ve asla opto kullanmam.

Ne A0, ne de B13 tehlike altinda degil.
B4'de olduğu gibi kullanmak doğru bence.


A0 için görüşümü biraz değiştirebiliirm.
yeni başlayan acemi bir trafo bakımcı yanlış kademe ayarı yapsa şebeke 250V olsa bile uC'ye max 2V ulaşıyor fakat yine de benim görüşüm AC*line ile izolasyon sağlamanın her zaman daha iyi olacağı.
 
Opto ledini semadaki gibi beyz direnci kullanmadan emetor direnci ile surersen, 1 direnc kar edersin. opto ledini 5v yerine 12v'ye baglarsan da opto akimi aynen ayni kalir hic bir sey degistirmene gerek kalmaz. Belki kollektor beyz kisa devresinden korkuyor olabilirsin. Ama neden olsun. VCB voltaji 5V un cok ustunde.

Optolar ozellikle yuksek frekansla surulecekse bu surus teknigi daha da avantajli olur. (Beyz emetor kapasitesine bagli R den kurtuluyorsun)
Ayni surus teknigini buzzer (hoparlor) u surerken de kullanabilirdik ama kullanmamisim.

Benim uygulamamda A0 pini analog giris olarak kullaniliyor. Sinyal 68 Ohm gibi dusuk empedansla ADC ye girdigi icin donusum sonucundaki sayisal gezinmeler cok dusuyor. Orda opto kullansaydim bunu saglayamacaktim ustelik optonun optik tarafi ile cikis tarafi ayni besleme ile kullanilinca opto gereksiz yere pahali bir transistor gibi kullanilmis oluyor.
 
Son düzenleme:
Sicakligi olctum ortam 20 derecenin altindayken firin sicakligi 3 dk sonunda 200..210 dereceye cikiyor ve bu sicaklikta sabit kaliyor. Hava esintisi olursa sicaklik dusecektir.

Daha sicak olsun istersem ya rezistanslara daha yuksek voltaj vermem ya da on tarafa kapak koymam gerekecek.

Onumuzdeki hafta sonu dosemem gereken devreler olacak. Lehim yaparken tekrar bir video cekerim.
 
temperature_profiles_reflow.gif


Isiticilara uygulanan voltaji dusurup firini 6 dakikada 217 dereceye isitip son iki dakikada isitici voltajini artirip 255 dereceye cikartmak gerekecek.

Neyse mevcut sartlarda hic bir seyi degistirmeden firinin lehim kalitesini onumuzdeki hafta gorecegim.

Biraz once firini 18 derece ile baslattim. 3 Dk sonunda 210 derece oldu. Cihaz kendini kapattiktan sonra sogumasina izin vermeden tekrar start verdim gene yaklasik 210 dereceyi asmadi. Firinin kayiplarindan dolayi sicaklik mevcut voltaj degerinde 212.8 dereceyi asamiyor.

Sicaklik sensoru vs kullanmadan 250 dereceyi asmamak uzere odada esintisi olmamak kaydiyla zaman ve voltaj ayarini deneme yanilma metodu ile gri egriyi yakalamak zor olmayacak.

Firinin onune metal levhadan bir kapak koydugumda 3 dakika sonunda sicaklik 322 dereceye ulasti. Bu sekilde kapakli kullanacaksam isitici voltajini biraz daha dusurmem gerekecek.

1.jpg



2.jpg



Ote yandan sicak hava tabancasiyla lehim yaparken bu grafige sadik falan kalmiyoruz. Cok da kasmamak gerek.
Aksi halde firin enerjisini kestikten sonra sicaklik dususunu de grafige uydurmak icin fan ilavesi de gerekecek.
 
Son düzenleme:
Normal çelik elek 0.120 ..0.150mm civarı

Bu plastik elek 0.4mm olduğu için daha fazla lehim sürmek anlamına geleceği için delikleri küçültmek yararlı olacaktır
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,795
Mesajlar
99,071
Üyeler
2,466
Son üye
Emrecan24

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top