semih_s
Hobici
- Katılım
- 16 Aralık 2020
- Mesajlar
- 2,001
Projenin aslı şu linkte: https://oshwlab.com/wagiminator/z-solderingstation-smd-v2
Devre kartı @Ahmet'ten geldi. JBC kontrolcüsü yapmak içindi. JBC havya ucuyla da çalışıyor, bağlantıları uygun yapmak ve kalibrasyon yapmak şartıyla.
Bendeki kart 1.7 firmware versiyonuyla çalışıyor: https://github.com/wagiminator/ATmega-Soldering-Station.
Bitmiş hali böyle aşağıda. Eski 900mt diye satılan havya uçlarıyla çalışan havya istasyonun kutusuna koydum. Ön panel pcb'den yapılma, pcb'nin tümünü koyu cam filmiyle kapattım. kapalı-açık farkı güzel güzel oldu. Yalnız üzerinde yazı-süs vs. olmaması çok hödük durdu
.
Donör istasyonun trafosu yeterli değildi. 24V 40W AC çalışıyordu. Elimdeki bir SMPS'i kullanmak gerekti. 24V 5A bir SMPS kullandım ama kutuya sığmayınca SMPS pcb'sini ikiye katlayıp bir pcb'ye yapıştırdım. PCB birbirine değmemesini garanti altına almak için bir distans koydum araya.
Havya tutucuyu amazondan aldım. Balta uçla geldi. orjinal hali aşağıdaki gibi, fotoğraftaki ucu aliexpresten almıştım. Vidalı sıkıştırmayla çalışıyor.
Bu vidalı kısmı sökerek kullanmak mümkün. aşağıdaki gibi oluyor.
Yalnız bu vidalı kısmı kullanmayınca havyayı silkelediğimde yerinden çıkıyordu havya ucu. Sapın içinde havyayı tutan kontaklar zayıf bir pcb'en yapılmış esnedikleri için bu oluyordu. Bunu önlemek için 2.5mm2 NYA tek telli bakır kabloyu kontaklara temas gelmeyecek şekilde büküp yapıştırarak, havya tutucunun pcb'sini sağlamlaştırdım. Yapıştırmak için epksi kullandım. İran yapıştırıcı diye satılanlardan.
Böyle gayet iyi oldu. Pcb rijit olunca kontaklar daha kuvvetli tutuyor ucu. Silkeleyince çıkmıyor yerinden uç. Ama kolayca değiştirilebiliyor.
Uçlar orjinal değil. Ömürleri nasıl olacak kullandıkça göreceğim. Havyaya güç verdiğimde oda sıcaklığından lehimi eritmesine kadar 8 saniye geçiyor. Bu 72W maksimum gücünde böyle. Orjinal JBC 245 uç 60W ile 5 saniyede eritiyor lehimi. JBC'nin maksimum gücünün 120W civarı olduğunu düşünürsek orjinal ucun fiyatını hakettiğini söyleyebilirim. Tabii T12 ucun orjinalini de denemek lazım.
Firmware'i ufak bir değişiklik dışında olduğu gibi kullandım. Ekranı 180 derece çevirmek için kod yoktu orjinalinde, onu ekledim. Kontrol için PID ve Direct olarak iki seçenek var. PID güzel çalışıyor ama istasyon sinek gibi vızıldıyor. Direct modda çalıştırıyorum bu yüzden, o zaman ses yapmıyor.
Firmware'da kalibrasyon için kod var, birkaç farklı uç için kalibrasyon yapılabiliyor ve bu uçlara isim verilebiliyor. Havya açıkken uç değişimi yapıldığında yeni uca enerji vermeden önce, takılan uç için kalibrasyon seçilmesini bekliyor.
Devrede opamp olarak LM358B kullandım. Daha üstün olan TLV2333 ile de denedim. Osiloskopla incelendiğinde TLV2333'ün farkı görülebilse de pratikte havyanın çalışmasını değiştirmedi. Gerçi testleri lineer güç kaynağıyla beslerken yapmıştım ama yine de... Şu anda sorunsuz çalışıyor.
Devre kartı @Ahmet'ten geldi. JBC kontrolcüsü yapmak içindi. JBC havya ucuyla da çalışıyor, bağlantıları uygun yapmak ve kalibrasyon yapmak şartıyla.
Bendeki kart 1.7 firmware versiyonuyla çalışıyor: https://github.com/wagiminator/ATmega-Soldering-Station.
Bitmiş hali böyle aşağıda. Eski 900mt diye satılan havya uçlarıyla çalışan havya istasyonun kutusuna koydum. Ön panel pcb'den yapılma, pcb'nin tümünü koyu cam filmiyle kapattım. kapalı-açık farkı güzel güzel oldu. Yalnız üzerinde yazı-süs vs. olmaması çok hödük durdu

Donör istasyonun trafosu yeterli değildi. 24V 40W AC çalışıyordu. Elimdeki bir SMPS'i kullanmak gerekti. 24V 5A bir SMPS kullandım ama kutuya sığmayınca SMPS pcb'sini ikiye katlayıp bir pcb'ye yapıştırdım. PCB birbirine değmemesini garanti altına almak için bir distans koydum araya.
Havya tutucuyu amazondan aldım. Balta uçla geldi. orjinal hali aşağıdaki gibi, fotoğraftaki ucu aliexpresten almıştım. Vidalı sıkıştırmayla çalışıyor.
Bu vidalı kısmı sökerek kullanmak mümkün. aşağıdaki gibi oluyor.
Yalnız bu vidalı kısmı kullanmayınca havyayı silkelediğimde yerinden çıkıyordu havya ucu. Sapın içinde havyayı tutan kontaklar zayıf bir pcb'en yapılmış esnedikleri için bu oluyordu. Bunu önlemek için 2.5mm2 NYA tek telli bakır kabloyu kontaklara temas gelmeyecek şekilde büküp yapıştırarak, havya tutucunun pcb'sini sağlamlaştırdım. Yapıştırmak için epksi kullandım. İran yapıştırıcı diye satılanlardan.
Böyle gayet iyi oldu. Pcb rijit olunca kontaklar daha kuvvetli tutuyor ucu. Silkeleyince çıkmıyor yerinden uç. Ama kolayca değiştirilebiliyor.
Uçlar orjinal değil. Ömürleri nasıl olacak kullandıkça göreceğim. Havyaya güç verdiğimde oda sıcaklığından lehimi eritmesine kadar 8 saniye geçiyor. Bu 72W maksimum gücünde böyle. Orjinal JBC 245 uç 60W ile 5 saniyede eritiyor lehimi. JBC'nin maksimum gücünün 120W civarı olduğunu düşünürsek orjinal ucun fiyatını hakettiğini söyleyebilirim. Tabii T12 ucun orjinalini de denemek lazım.
Firmware'i ufak bir değişiklik dışında olduğu gibi kullandım. Ekranı 180 derece çevirmek için kod yoktu orjinalinde, onu ekledim. Kontrol için PID ve Direct olarak iki seçenek var. PID güzel çalışıyor ama istasyon sinek gibi vızıldıyor. Direct modda çalıştırıyorum bu yüzden, o zaman ses yapmıyor.
Firmware'da kalibrasyon için kod var, birkaç farklı uç için kalibrasyon yapılabiliyor ve bu uçlara isim verilebiliyor. Havya açıkken uç değişimi yapıldığında yeni uca enerji vermeden önce, takılan uç için kalibrasyon seçilmesini bekliyor.
Devrede opamp olarak LM358B kullandım. Daha üstün olan TLV2333 ile de denedim. Osiloskopla incelendiğinde TLV2333'ün farkı görülebilse de pratikte havyanın çalışmasını değiştirmedi. Gerçi testleri lineer güç kaynağıyla beslerken yapmıştım ama yine de... Şu anda sorunsuz çalışıyor.
Son düzenleme: