Precision Machining

Mikro Step

Kıdemli Üye
Katılım
25 Eylül 2022
Mesajlar
4,550
1719835376615.png


1719835391193.png


Gecmiste yuksek dogrulukta islem yapan makinelerde fotografta goruldugu gibi makine govdesi ile ana motor ayni sasede bulunmuyor, uzaktaki motordan kayisla hareket aktariliyormus.

Japonlarin bir torna makinesine ait fotoda durum daha da abartilmis motor ana makinadan 1 m kadar uzaga konmus hareket uzun bir kayisla aktariliyordu.
 
34809 eklentisine bak

34810 eklentisine bak

Gecmiste yuksek dogrulukta islem yapan makinelerde fotografta goruldugu gibi makine govdesi ile ana motor ayni sasede bulunmuyor, uzaktaki motordan kayisla hareket aktariliyormus.

Japonlarin bir torna makinesine ait fotoda durum daha da abartilmis motor ana makinadan 1 m kadar uzaga konmus hareket uzun bir kayisla aktariliyordu.
Ne kadar yüksek doğruluk kastedildiyse artık :gulus2:
Aklıma babaın un değirmeni geldi birden.
Motor başka bir odada çalışır ama iş yapan kasnak ile avara kasnak arasında baka bir kayış ile hareket aktarımı yapılır, 1 tonluk değirmen taşı alttakinin üzerinde dönmeye başlardı.
Kayış kaçırmaya başlayınca da bir çimdik dövülmüş reçine tozu ekilirdi kayışın kasnağa temas eden yüzüne. :cheeky1:
 
Kayış sadece güç aktarımı için doğruluk ile alakası yok.
Yataklarda millerde dişlilerde boşluk alma düzenekleri doğruluğu etkiliyor.

Birde eskiden makineler pedal ile çalışıyordu. Geçiş dönemine denk gelmiştir. Elektrik olmayan yerlerde gene insan gücü ile çalıştırmak amacıyla yapılmış olabilir.
 
Amac motor + disli sisteminden gelen vibrasyonlari engellemek. Vibrasyon kesim kalitesini dolayisi ile de dogrulugu cok kotu yonde etkiler.

Verdigim fotodaki mekanigi yapan adamlar kayis kasnagi kaldirip disli sistemini mi yapamayacaklardi?
 
Son düzenleme:
Amac motor + disli sisteminden gelen vibrasyonlari engellemek. Vibrasyon kesim kalitesini dolayisi ile de dogrulugu cok kotu yonde etkiler.

Verdigim fotodaki mekanigi yapan adamlar kayis kasnagi kaldirip disli sistemini mi yapamayacaklardi?
Kayışta kayma sorunu olur.
Örneğin Tornada vida çekerken mecburen dişli kullanacaksın.
Frezede dişli yaparken kullanılan divizör içinde gene sonsuz vida dişlisi kullanılıyor.
Geriye sadece basit işler kalıyor. Onda da tam güç aktarımı olmadığı için küçük pasolarla çalışmak zorundasın.
 
O dediklerin tornayi ne amacla kullanacaginla ilgili.

Cok ust seviye CNClerde de servo motor ile bilyali somuna ait vida arasinda kayis kasnak kullaniliyor. Halbuki araya koy precision reduktoru olsun bitsin.
 
Son düzenleme:
Yuksek yuzey kalitesi icin makinenin son derece titresimsiz olmasi gerekir. cogu frezede yuzey taramasi yaparken cok dusuk ilerleme ile bile yuzey temizligi yaptiginda yuzeyi isiga tuttugunda caki izlerinin neden oldugu deseni gorursun. Ilerlemeyi istedigin kadar dusur. Hatta yuzey temizligi yaparken makinenin bir kosesine dayansan o desen degisir.

Makinede vibrasyon ne kadar dusuk ise isikta gorecegin desen de o kadar az dikkat cekici olur.

Precision yuzey temizligi ile taslanmisa yakin yuzey temizliginden bahsediyorum.
 
Bu arada hatirlatayim, gununumuzde tornada vida disi cekerken makinanin ayna ekseni ile Z ekseni arasinda mekanik kuplaj bile olmasina gerek yok.

Artik motorlar elektronik senkronlanabiliyor. Mekanik tornalarda eskiden di o.
 
Geçen haftasonu AHITECH isimli bir firmaya gittim. Genç yaşta 3 arkadaşın kurduğu bir startup. Makarna-Bisküvi fabrikalarına (Torku, Ülker, Saray, Bifa) kalıp üretiyorlar. Kullandıkları CNC 150.000€ ($ da olabilir) fiyata sahip bir CNC idi. 0.002mm hassasiyetle konumlama yapabilmesine şaşırdım doğrusu. Nasıl yataklama yapmışlar bilmiyorum ama elindeki kumanda ile mm/1000 hassasiyetinde konumlama yapabiliyordu. Hayret ettim.

 
Konumlama dogrulugu elbette cok onemli. Fakat bu dogrulugun kesim esnasinda da korunmasi onemli.
Titresimli bir mekanizma isterse is yapmazken nm dogrulugunda pozisyonlama yapsin. Bu onemli degil.

Kesici takim parcayi keserken pozisyonu koruyabilme onemli. Iste burda titresimler ve bosluklar devreye giriyor.

Vida boslugu backlash ile kompanze ediliyor deniyor ama bu onemli degil. Kesim esnasinda bu kompanzasyonun onemi kalmiyor.
 
Konumlama dogrulugu elbette cok onemli. Fakat bu dogrulugun kesim esnasinda da korunmasi onemli.
Titresimli bir mekanizma isterse is yapmazken nm dogrulugunda pozisyonlama yapsin. Bu onemli degil.

Kesici takim parcayi keserken pozisyonu koruyabilme onemli. Iste burda titresimler ve bosluklar devreye giriyor.

Vida boslugu backlash ile kompanze ediliyor deniyor ama bu onemli degil. Kesim esnasinda bu kompanzasyonun onemi kalmiyor.
Eski makinalarda boşluk yay yada karşı ağırlık ile gideriliyor.
Bu baskı kuvveti kesme kuvvetinden fazla olmalı.
st60 çelik için bu değer 160kg/mm2
İlerleme ile talaş derinliğini az verirseniz az kuvvet ile talaşı koparırsınız. Titreşimde azalır.
Aşağıdaki gibi vida somunu iki parçalı yapılıyor. Arasında yay var.
Aynı işlem bilyalı somunlarda da yapılır. Ama yapan görmedim hiç.
s-l500.jpg
 
Bunu kullandiginizda kesme kuvvetinin neden oldugu itme yayin itmesinden cok kucuk kalmali. Freze cakisi kullanarak kesen router cihazlarda boyle bir sey mumkun mu? Imkansiz. Kullananlar kendilerini kandirir.
 

Forum istatistikleri

Konular
6,214
Mesajlar
105,865
Üyeler
2,584
Son üye
Mekatro_nik

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top