Torna için taşlama aparatı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
20,910
Tornada bir rulmanın yuvası açılacağı zaman veya bir rulmana girecek mil yapılacağı zaman milimetrenin yüzde birinden daha az talaş kaldırarak belli bir iç veya dış çap tutturmak gerekiyor. Bunu yapmak için de genel olarak kullanılan teknik, olabildiğince nihai ölçüye yaklaşmak, sonra da bir parça zımpara kağıdı ile nihai ölçüyü tutturmaya çalışmak. Ama özellikle rulman yuvası veya rulmanın göbeği geniş ise, mesela 20 mm diyelim. zımparayı 20 mm boyunca eşit talaş kaldıracak şekilde tutmak mümkün olmuyor. Bu durumda da 20 mm nin her yerinin çapı farklı oluyor.

İstenen ölçüyü milimetrenin yüzde biri hassasiyetinde elde etmek için tornalara takılan taşlama aparatları kullanılıyor. Hazır olarak satılan böyle aparatlar var, ama gerçekten hakkıyla iş görecek bir makinayı ben Türkiye'deki satıcılarda bulamadım. O yüzden kendim yapmaya çalışacağım. Bunun için hazır bir spindle kullanacağım.

Yerli bir firma olan hertzmotor.com dan HM90-10 3000 rpm 1 kW olan modeli kullanacağım. Bunun ucunda ER32 pens tutucu var ve üç fazlı elektrik ile çalışıyor.

1668547027445.png
 
Öncelikle bu motorun ER32 pensine bir taş bağlamamı sağlayacak bir bağlantı aparatı yapmam gerekiyor. ER32 nin maksimum bağlama kapasitesi 20 mm. Piyasada yaygın bulunan taşların da göbel mili 20 mm.

1668547230805.png
 
Spindle motoru, tornanın takım bağlama yerine sabitlemek için de bir tutucu gerekiyor. Torna 25 mm lık takımlara göre yapılmış, dolayısıyla 25 mm lik iki tane kare profil ile iki taraftan tutturacağım.

1668547557689.png
 
Motor tutucusu

1668549899458.png


1668549937740.png


1668550122482.png
 
Motorun siparişini verdim. İki hafta sonra teslim edilecekmiş.

Bu arada tasarıma taş için koruyucu da eklemem lazım. 200 mm ye göre koruyucu yapayım, düşük çaplı taşlar için de iş görmesi lazım.
 
Aslında o iki çubuğu plakaya kaynatabilirim de. Ama kaynaktan sonra büyük ihtimalle gerilmeler, atmalar olacak ve plaka da kasıntılı olarak yerine sıkılmış olacak. O yüzden vidalı yaptım.
 
takım tutucuya bağlantı şekli de aşağıdaki gibi. Orada 25x25 lik bir kalem takılı şu anda

1668629678637.png
 
Bu da taş koruması. Motorun önündeki 85 mm çaplı yuvarlak yere bağlanacak. Kalınlık 2 mm, yeterli olur herhalde.

1668631617761.png


1668631652443.png
 
Bu Mekanizmaya binen yük sadece motorun ağırlığı, bir de taşlamadaki talaş kaldırma baskısı, ki taş çok az talaş kaldırıyor olacak. Yani frezelemedeki gibi büyük kuvvetler sözkonusu değil.

Motorun yanındaki 6 tane delik M8 olarak verilmiş. Ben herhalde 9 mm olarak deleceğim. Havşalı vida ile sıkacağım için delikler zaten kendilerini merkezleyecek ve titreşim altında bile motorun hareket etmesine imkan yok.
 
Taşın hizalamasına gelince, o konuda çok kasmaya gerek yok. Taş düzeltme elması ile taşın yüzeyi zaten tam olarak torna eksenine paralel hale getirilecek. Taşın yükseklik olarak da tam merkezde olmasına gerek yok, biraz yukarıda da olsa aşağıda da olsa taş talaş kaldıracak neticede.
 
Hmm aslında tutucuyu tek parça da yapabilirim. Eğer 35 mm kalınlıkta parça çelik plaka bulursam tabi.

1668633503603.png



1668633590470.png
 
Veya 10 mm lik lamaya 25x25 kare çubuğu kaynatıp sonra frezede düzgün hale getirebilirim. En kolayı bu herhalde. 35 mm lik plakadan 25 mm kazımaktansa ...
 
Karbosan'ın taşları uygun gibi duruyor. Göbek çapı 20 mm olan 150, 175, 200 mm çaplı taşlar var. Kalınlık da 20 mm. Ağırlık 1 kg ın altındadır, fazla merkezkaç kuvveti olmaz.

1668672321984.png
 
Şimdi şöyle bende duyduğu aktarayım. ER32'de max kaç mm Şaft takılıyordu? 32mm...

3,2cm şaft, 20cm taş... Yani normal 18.000 devir router gibi çalışsa zaten kesin olmaz.
Ama sen 4.000 devir çalıştıracaksın.

ER32 ye maksimum 20 mm şaft takılabiliyor.
 
Motor gelsin, doğrudan 380 V vereceğim ve bu durumda 3000 rpm ile dönecek. Ama değişik taş çaplarını kullanabilmek için devir ayarı lazım. 200 mm lık taşı 3000 devirden biraz aşağıda, 150 mm lik taşı da 4000 devirden biraz aşağıda çalıştırmak en iyisi.

Bir de şunu test edeceğim: Motor ağırlığı 11.5 kg, eğer çok ani kalkış yapıyorsa bu sakıncalı. Hele bir de 200 mm taş varken ani kalkıyorsa ilk kalkış anında takım tutucusuna büyük darbe vuracak. Adeta tornanın takım tutucusuna çekiç ile vurmak gibi. Bu durumda yumuşak kalkış özelliği olan bir VFD almak lazım.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,443
Mesajlar
92,813
Üyeler
2,389
Son üye
muratcan16x

Son kaynaklar

Son profil mesajları

m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
İkinci Mesaj deneme 3 4 :D
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top