Otomobil motoru - sürtme sesi

Araç 116d f20 kasa b37 motor bmw

Muhtemelen gergi yayının başka bir noktada çalışmasını sağlayacak 2-3mm kısa olanı kastetmiştir. Yoksa ne haddine mühendislerin tasarımını eleştirmek. Önce kasnağın sağlam olduğunu doğrulasın. Kayış kısaltmadan gergiyi değiştirebiliriz.

Yine düzelmezse kızdığımız ustalar ve yetkili servislerin yaptığı gibi çözüm olarak krank_kasnak, gergi kütüğü ve kayış, değişecektir.

Her 30binkm için bunları değiştirmek yanlış gibi görünüyot. Orijinal kasnak kayış 130bin km kullanılmıştı.

Başka bir şey olmalı. Belki çözecek şey sadece alternatör kasnağını temizleyip geri takmaktır.
Yanlış anlamayın ama fazla kurcalamadan bir ustaya göstermeniz en doğrusu. Her ne kadar konuya yazan üyeler teknik - bilimsel yaklaşımlarda bulunsa da o aracı tamir eden kişi de yüzlerce aynı sesi çıkaran motor görmüştür.

V kayışı riskli bir parçadır, kopup sağa sola dolanması ciddi sorunlara sebep olabilir. İyi ihtimalle yolda bırakır.
 
Kayınbirader yurtdışından senelik izine gelmişti. Tatil dönüşü aracında bu ses olmuştu. Telefonda görüştüğümüzde Ankara ya geldiğinde baktırırız diye konuştuk. Daha sonra bizimki denk durmadı. Memleket de sözde ünü ülke sınırlarını aşmış tanıdık ustasına aracı götürdü. İlk gün daha küçük bir ile v kayışı değişti, ikinci gün gergi seti, üçüncü gün devirdaim kasnağı, dördüncü gün İstanbul dan gelen krank kasnağı ile en son daha da küçük bir v kayışı ile kayış tekrar değişti. Sonuç olarak ses sadece azaldı. Beni tekrar aradı sizin ustaya bir sorsan diye, bende ustaya durumu anlattım. "Kendim kontrol etmeden kesin söylemem doğru olmaz ama anlattıklarınız doğrultusunda alternatörün tek yönlü kasnağı bozulmuştur" dedi. Diğer meşhur ustayla bu bilgiyi paylaştık "Ne alakası var, bu ses kayışla alakalı bir küçüğünü takacaz ses gidecek" dedi. Bende kayınbiradere aracı daha fazla elletme Ankara ya gel dedim. Neyse geldi kayış boşaltıldı, alternatör rotoru sabitlendi ve cırcırlı kasnağın kilitlenmiş olduğu teyid edildi. En fazla 2 saat içinde değişimi yapıldı. Aracın orijinal uzunluktaki kayışı takıldı. Diğer parçalarda hatıra olarak kaldı. 2 ay sonra meşhur ustanın krank kasnağı ile ilgili yediği başka nanelerde sonradan ortaya çıktı mesaj kısa olsun diye onları anlatmadan es geçiyorum.
 
Bunu söyleyen ustaya kesinlikle aracı elletmeyin. Kısa kayış önerilmesi tamamen sallama bir çözüm önerisi. Ayrıca daha öncede söylemiştim tecrübeyle sabit diye. Kısa kayış bu sorunu çözmüyor. Kayış kısaltma fikri tamamen yanlış. Bu durumda motoru tasarlayıp mevcut kayış uzunluğunu seçen mühendis ekibi bu işi bilmiyor sanayideki usta bu işi daha biliyor gibi durum söz konusu olur.
Bu ustanın bahsi geçen kasnağın tek yönlü olduğunu bilmediği konusunda iddaaya bile girerim.
Aracın modeli neydi?
Bu kadar sığ bakmamak lazım mühendis tasarlamış daha mı iyi bileceksin? bu kısım bu arızayı göz ardı ederek bu görüşü doğru bulmuyorum yüzbinlerce satan tasarımlarda çok büyük(maliyet) sorunlar olabiliyor bissürü örneği var.

VAG grubu dsg- basınç tüpünün basınç altında kaldıkça geveşemesi ve basınç kaçırmaya başlaması kesinlikle kullanıcı ile alakalı bir durum değil.

Fiat 1.3mJet motorunda kızdırma bujilerinin bloğa kaynaması 4 tanesinin değişimi nerdeyse yarım günden uzun sürüyor.

BMW 177hp 2L dizel motorlu araçlarında türbinin çırpma(salgı) yapması bu salgı motorun krank milinin kırılmasına neden oluyor günümüzde bu çok ciddi bir maliyet.

Renault- 1.3TCe kodlu müthiş güçler üretebilen turbo benzinli bir motor ama 40 binde 50binde termostat patlatıyor bütün su tahliye oluyor. Eğer anlamazssanız termostat patladığını üstüne giderseniz sandık motor almak durumundasınız blok aleminyum rektefiye olsada sanırım düzen tutmaz.

Bu arızaların hepsi "mühendislerin çok bilerek" yaptığı tasarımlar farklı markalar farklı bakış açıları ile üretilmiş araçlar/parçalar.

Bunların hepsinin piyasada bulunmuş çözümleri mevcut muhtemelen bu çözümler daha üstün akıl tarafından bulunmuş çözümler
DSG güçlendirilmiş tüp.
1.3mJet'de yüksek ısıya dayanıklı gres kaplamak.
Bmw'de türbin değişsede yinede oluyor galiba nokta atışı bir çözümü yok.
1.3TCe için kalın gövdeli aftermarket bir çözüm bulunmuş ama canlı şahit olmadığım için net bişey diyemiyorum
 
Özel amaçlı şu setin bahsettiğim işi görme ihtimali var mı sizce
mil somun başlığı için lokma bulunursa, kasnak dıştan zincirli boru anahtarıyla fikslenebilir belki.
kasnağın diş yönü aktarılan güçle aynı olmalı, yenisini takınca kendisini kilitler fikrimce.
1754227933873.png
 
@Ahmet hocam benim verdiğim örnekle yukarıdaki referansların alakası yok. Çünkü anlattığım örnekte fabrikadan çıktığından beri zaten uzun süre sorunsuz çalışmış kendini ıspatlamış bir mekanizmada yıllar sonra meydana gelmiş bir arızaya yapılan işlemlerin hiçbir işe yaramadığı halde hala aynı mantıkla ilerlemeye çalışılması ve akıl dışı uygulama anlatılmakta. Bu örnekte sanayi ustalarının tamamını küçümsemiyorum. Zira yine verdiğim örnekte aracı görmeden arızayı nokta atışı tespit eden usta ile diğeri aynı kefede değil. Elbette yaptığı işi ezbere yapanlar olduğu gibi bilerek yapan ustalar da var. Ama istatistik olarak dağılım çok düşük. Otomobil sektörünü oturmuş bir sektör olarak değerlendirmek lazım. Tasarım yada üretim hatalarını ürünün geneline yaydığınızda düşük bir orana tekabül eder. Ayrıca yukarıda verilen örneklerdi kronik sayılabilecek arızaların garanti süresinden sonra ortaya çıkması için bilinçli olarak ince hesaplar yapılıyor olabilir.
 
@Ahmet üstadım bir çok firmadan bir çok araca dair örnek vermişsiniz. Artık üretim yapan firmaların çoğu birçok ürününü fason üretim yaptırıyor. Avrupanın küçük bir ülkesinde madencilik ürünleri üreten bir fabrika gezdik. Burada mercedes e ait bir çok parçanın da üretildiğini görünce çok şaşırmıştım.
Bu fason imalatta üretilmiş malzemelerin kalitesizliğinin-uygunsuzluğunun-uyumsuzluğunun sonucunu mühendisliğe kesmek bence çok doğru değil. Kalkıp tersine mühendislik üretmek de bence soruna güvenilir bir çözüm üretmek olamaz.
Ülkemizde malesef çok agresif araç kullanma kültürü var. Bunun da araçların normal çalışma ve yıpranma periyotlarına çok aşırı darbe vurduğunu düşünüyorum. Hele ki dizel ve ticari araçlar tabiri caizse eşeğe biner gibi kullanılıyor. Bu araçlarda ne arıza çıksa anormal sayılmaz.
Keskel alaka bir sektörden yakın zamanda başıma gelmiş bir örnek vereyim. Geçen hanıma çok meşhur bir firmadan çaydanlık aldık. Namı maşallah dağlara taşlara. İlk kullandığımızda su akıtmaya başladı. Baktım ne sıkıntısı var. Çaydanlık ibriğinin ağzına şekil vermeyi unutmuşlar. Dümdüz yapmışlar. Çaydanlığı kaldırınca suyun bir miktarı bir güzel yere akıyor. Hemen yallah paket yapıp iade yaptık. Bunun fason imalat olduğuna kalıbımı basarım.
 
Son düzenleme:
yorumların hepsini okuyamadım.>
Başlık ekseninde yorum yapacağım.
Klima elektirikli değilde mekanik olarak motor aksamına bağlandıysa devir daim kayışın gevşek kalmış demektir.
Zaman içinde çevre şartları ve kaliteye bağlı olarak kayış uzar. kısmi boşluk olur. Yada sertleşme nedeniyle sürtünme özellği azalır.
Bu durumda 3 seçenek war.
1-Çok ucuz basit olan gergi makarasını yeni duruma göre yeniden ayarlamak.
2-Motor ve klima çalışır iken devir daim kayışına birazcık reçine tozu dökmek.
3-Kayışı yenilemek.

Kolay gele.
 
Son düzenleme:
@Ahmet hocam benim verdiğim örnekle yukarıdaki referansların alakası yok. Çünkü anlattığım örnekte fabrikadan çıktığından beri zaten uzun süre sorunsuz çalışmış kendini ıspatlamış bir mekanizmada yıllar sonra meydana gelmiş bir arızaya yapılan işlemlerin hiçbir işe yaramadığı halde hala aynı mantıkla ilerlemeye çalışılması ve akıl dışı uygulama anlatılmakta. Bu örnekte sanayi ustalarının tamamını küçümsemiyorum. Zira yine verdiğim örnekte aracı görmeden arızayı nokta atışı tespit eden usta ile diğeri aynı kefede değil. Elbette yaptığı işi ezbere yapanlar olduğu gibi bilerek yapan ustalar da var. Ama istatistik olarak dağılım çok düşük. Otomobil sektörünü oturmuş bir sektör olarak değerlendirmek lazım. Tasarım yada üretim hatalarını ürünün geneline yaydığınızda düşük bir orana tekabül eder. Ayrıca yukarıda verilen örneklerdi kronik sayılabilecek arızaların garanti süresinden sonra ortaya çıkması için bilinçli olarak ince hesaplar yapılıyor olabilir.
Her arabanın problemleri oluyor, sondan başlayarak cevap vereyim.
Dsg ve TCe motorun yaşadığı problemler kesinlikle araç garantideyken yaşanıyor, buna kullanıcı asla engel olamaz dsg için boşa al el frenini çek hiçbir alakası yok tce motor da ister su olsun ister saf su ister antifriz hiç fark etmez patlatıyor.

Ülkemizdeki sanayi kültürü çok farklı müşteriye tavuk gözüyle bakılıyor tavuğu kesersem 1 kez kazanacağım kümese koyarsam ölene kadar.

Kısa kayış belki sorunu çözecekti ama o kayış daha erken kopardı usta dürüst birisi bunu söylüyor söylemese nasıl farkına varacaksın?

Arabadan beklentimiz biz ondan sıkılana kadar periyodik bakımdan başka masrafı olmasın elbette sorun çıkacak ama bmw markası için konuşuyorum hiçbir yönüyle ülkemize uygun değil akaryakıt yol kalitesi kullanıcı tepkileri bakım kalitesi vs. Bu aksesuar kayışı ve gergisi sorunu kronik değil

Üstünden uzun yıllar geçince bozulması bence normalleşmemeli kıyas yapmak çokta mantıklı değil ama Örneğin Toyota d4d Örneğin Renault 1.5dCi Örneğin Mercedes 220cdi bu motorların piston ömrü ile paralel ilerliyor nerdeyse parçaların çoğu.
 
@Ahmet üstadım bir çok firmadan bir çok araca dair örnek vermişsiniz. Artık üretim yapan firmaların çoğu birçok ürününü fason üretim yaptırıyor. Avrupanın küçük bir ülkesinde madencilik ürünleri üreten bir fabrika gezdik. Burada mercedes e ait bir çok parçanın da üretildiğini görünce çok şaşırmıştım.
Bu fason imalatta üretilmiş malzemelerin kalitesizliğinin-uygunsuzluğunun-uyumsuzluğunun sonucunu mühendisliğe kesmek bence çok doğru değil. Kalkıp tersine mühendislik üretmek de bence soruna güvenilir bir çözüm üretmek olamaz.
Ülkemizde malesef çok agresif araç kullanma kültürü var. Bunun da araçların normal çalışma ve yıpranma periyotlarına çok aşırı darbe vurduğunu düşünüyorum. Hele ki dizel ve ticari araçlar tabiri caizse eşeğe biner gibi kullanılıyor. Bu araçlarda ne arıza çıksa anormal sayılmaz.
Keskel alaka bir sektörden yakın zamanda başıma gelmiş bir örnek vereyim. Geçen hanıma çok meşhur bir firmadan çaydanlık aldık. Namı maşallah dağlara taşlara. İlk kullandığımızda su akıtmaya başladı. Baktım ne sıkıntısı var. Çaydanlık ibriğinin ağzına şekil vermeyi unutmuşlar. Dümdüz yapmışlar. Çaydanlığı kaldırınca suyun bir miktarı bir güzel yere akıyor. Hemen yallah paket yapıp iade yaptık. Bunun fason imalat olduğuna kalıbımı basarım.
Fason üretim üretimin doğasında var bu günümüzde olan birşey değil. otomobil için konuşayım imzası olması gereken parçaları bile fason alıyorlar şanzıman motor elektrik tesisatı vs.
Her kalitede fason üretim yaptırmak mümkün aslında bu üretici bütçesi ile doğrudan alakalı. Zaten artık tadı olan araba almak da zor araba beğeniyorum motor psa çıkıyor başka araba beğeniyorum şanzıman power shift çıkıyor araba beğeniyorum tamamen reno üretimi çıkıyor bu demek değil ki bu üreticiler çok sorunlu, bu üreticilerin kendi arabaları daha uygun.
Mercedes dizel grubu ----> Renault
Opel ---> PSA
Nissan ---> Renault
Volvo ---> Ford
 
Usta, aracımda sabit kasnak olduğunu bildirdi. "Cırcırlı" değilmiş. Alternatör küçük olduğu için bence bu modelde gerek duyulmamış. Saydığı bir kaç model daha sabit kasnak kullanıyormuş. Diğer değişimlerin fayda sağlamadığını kendisi de tecrübe etmiş. 3mm kısa kayış takıyorum.

IMG_20250804_121923.jpg


Bir kayış ambalajında 50bin km kadar ömür bildirilmişti. Bu durumda kopmasını beklemeden her 30 binkm için kayış değişimi mantıklı. Eğer kayış koptuktan sonra değişim yapılacaksa krank kasnağı da zarar göreceği için onun da değişmesi gerekir. Krank kasnağı üzerinde bir yazı var. Kayışsız olarak dönmesi sakıncalıymış. Ortası kauçuk benzeri yapıda olduğu için motor tarafından savrulup parçalanıyor diye düşündüm


Şimdi motor sıcak. Ses yok. Asıl durum 1-2 gün sonra sabah saatleri belli olur.



-- Sabah yaptığım denemede ses tonunda değişiklik fark edildi. Eskiye göre iyi. Bu şekilde kullanılabilir. Zaten yıllardır yaptığımız bu.

Sabit kasnak yerine bilyalı olan takılırsa sorunu tam çözeceğine inanıyorum.
 
Son düzenleme:
Bazı araçların kranka bağlı eksantrik dişlisinde kama bulunmaz krank kasnağı saplamasının baskısı ile yerinde durur. Aracınızda böyle bir durum varsa sakın krank kasnağını kendiniz sökmeye veya aracı iyi tanımayan birine söktürmeye kalkmayın. Sente atlatırsanız motor çöp olur.
 
Bazı araçların kranka bağlı eksantrik dişlisinde kama bulunmaz krank kasnağı saplamasının baskısı ile yerinde durur. Aracınızda böyle bir durum varsa sakın krank kasnağını kendiniz sökmeye veya aracı iyi tanımayan birine söktürmeye kalkmayın. Sente atlatırsanız motor çöp olur.
Triger bağlıyken trigerin gergi seti sağlamken nasıl sente atlacağız arabaya?
 
Triger bağlıyken trigerin gergi seti sağlamken nasıl sente atlacağız arabaya?
Eğer krankta kama yoksa ve krank kasnağını sökmeniz gerekirse zamanlama bozulur (yüksek ihtimalle) motorun alt kısmı ile üst kısmı arasındaki senkronize çalışma düzeni ortadan kalkmış olur. Günümüzde yaygın olarak kullanılan silindir başına 4 valfli birçok motorda önemli hasar oluşmasına sebep olur bu durum (piston sübap birbirine çarpar).
 
Triger bağlıyken trigerin gergi seti sağlamken nasıl sente atlacağız arabaya?
Çoğu motorlarda Sente noktaları belirtilmiştir.
Aramanın marka modeliyle arama yaparsan çok vidyo bulabilirsin bu konuda.
 
Uzaya roket firlatmiyoruz.

Diyelim ki triger kayisi koptu, krank ve subaplara ait mil gelisiguzel konumlarda kaldilar.

Ne bu korku. Alti ustu iki mil uygun aciya getirilecek ardindan da kayis takilacak.

Kayis takilirken iki milin hangi acida olacaklari ile ilgili illaki bir bilgi vardir. Yoksa bile ayni marka model bir suru arac var. Bak onlara olc.

Diyelimki bu bilgiyi bulamam diyorsaniz daha simdiden yatirim amaciyla calisir vaziyetteki aracta 4 noktaya nokta ile iz vurulmasi bu korkulu ruyayi bitirecektir.

Yanlis mi dusunuyorum.
 
Uzaya roket firlatmiyoruz.

Diyelim ki triger kayisi koptu, krank ve subaplara ait mil gelisiguzel konumlarda kaldilar.

Ne bu korku. Alti ustu iki mil uygun aciya getirilecek ardindan da kayis takilacak.

Kayis takilirken iki milin hangi acida olacaklari ile ilgili illaki bir bilgi vardir. Yoksa bile ayni marka model bir suru arac var. Bak onlara olc.

Diyelimki bu bilgiyi bulamam diyorsaniz daha simdiden yatirim amaciyla calisir vaziyetteki aracta 4 noktaya nokta ile iz vurulmasi bu korkulu ruyayi bitirecektir.

Yanlis mi dusunuyorum.
Biz V ya da alternatör kayışından ne ara triger kayışına geldik ki? Konuşulan kasnak alternatör kayışına ait değil mi?
 
Her aracta ayni olmayabilir.

Krank milindeki kasnaktan gecen kayis, alternator kasnagindan da dolasir tabiki esantirikleri ceviren milden de.

Hatta ayni kayis, su ve klima pompasina da guc aktarabilir. Kasnak koparsa alternator dahil her sey gucsuz kalir. En kotusu de eksantrik mili durdugunda subaplar asagidaki kaldiysa krankin hareketi ataleti nedeniyle durana kadar piston cekic gibi subaplara vurur ve cumbus baslar.
 
Son düzenleme:
Her aracta ayni olmayabilir.

Krank milindeki kasnaktan gecen kayis, alternator kasnagindan da dolasir tabiki esantirikleri ceviren milden de.

Hatta ayni kayis, su ve klima pompasina da guc aktarabilir. Kasnak koparsa alternator dahil her sey gucsuz kalir. En kotusu de eksantrik mili durdugunda subaplar asagidaki kaldiysa piston cekic gibi subaplara vurur ve cumbus baslar.
Triger kayışının alternatör ya da devri daim pompasını tahrik ettiğini ben incelediğim araçlarda hiç görmedim. V kayışı diye tabir edilen alternatör kayışı da alternatör, klima ve varsa hidrolik direksiyon ponpasını tahrik eder. Bu nokta da alternatör kayışı kopmuş bir araç akü gücüyle kendini en yakın bakım yerine atabilir. Hiçbir yerini de bir yerlere çakmaz.
Triger kayışı kopmuş ve subap çakmış aracı da canlı olarak görmek nasip oldu malesef.
Edit : Devri daim pompası triger kayışından tahrik alır. Yanliş yazmışım.
 
Son düzenleme:
Uzaya roket firlatmiyoruz.

Diyelim ki triger kayisi koptu, krank ve subaplara ait mil gelisiguzel konumlarda kaldilar.

Ne bu korku. Alti ustu iki mil uygun aciya getirilecek ardindan da kayis takilacak.

Kayis takilirken iki milin hangi acida olacaklari ile ilgili illaki bir bilgi vardir. Yoksa bile ayni marka model bir suru arac var. Bak onlara olc.

Diyelimki bu bilgiyi bulamam diyorsaniz daha simdiden yatirim amaciyla calisir vaziyetteki aracta 4 noktaya nokta ile iz vurulmasi bu korkulu ruyayi bitirecektir.

Yanlis mi dusunuyorum.
İçten yanmalı motorların interference motor tipinde supap piston zamanlaması kayarsa motorda büyük hasar oluşur. Pistonlarla sübapların çalıştığı bazı hacimler ortak bu nedenle zamanlama kaydığında birbirine çarparak motorun dağılmasına sebep oluyorlar.

Her motor tipinin kendine has sente aparatı var krank ve eksantrik millerine takılan bunları yerine taktığınızda zamanlama ayarlanmış oluyor. Bazılarında işaret de var. Ama işaretleme kesin çözüm değildir. Çünkü her motorda eksantrik dişlileri kamayla bağlanmıyor.

Düzeltme sebebi: imla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
8,086
Mesajlar
133,126
Üyeler
3,224
Son üye
ozi_

Son kaynaklar

Son profil mesajları

erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
Back
Top