- Katılım
- 24 Şubat 2018
- Mesajlar
- 26,002
Elektrik işlerinde standart uygulama, açıkta olan metal gövdelerin topraklanmasıdır. Bu açıdan bakınca, izolasyon trafosunu açıkta kullanıyorsan, gövdesini topraklaman lazım. Benim evdeki 4.5 kVA izolasyon trafosunun gövdesi bu nedenle topraklı.
Şimdi, kaçak nasıl meydana gellir? Bir olasılık, primer sargısı veya primer bağlantı noktalarından birisi, bir şekilde gövdeye temas edebilir. Çok düşük bir olasılık, ama olabilir. Gövdenin topraklanması, bu olasılığın meydana gelmesi durumunda sigortanın atmasını sağlar. Ama madem trafo sargılarının gövdeye temasını, gözönünde bulundurulması gereken bir risk olarak kabul ettik, o zaman sekonder sargılarının temasını da gözönünde bulundurmamız lazım. Ve bu durumda da gövdenin topraklanması, fayda sağlayacağına tam tersi ölümcül çarpılma riski yaratıyor. Sekonder toprak referanslı olduğu anda, artık sekonderdeki devrenin herhangi bir yerine dokununca çarpılma riski olacak.
Dolayısıyla burada sorulması gereken soru şu: Trafo gövdesini topraklamayıp, primerden kaçak ihtimalinde çarpılma riskini mi göze alalım, yoksa trafo gövdesini topraklayıp, sekonderden kaçak ihtimalinde çarpılma riskini mi göze alalım?
Şimdi, kaçak nasıl meydana gellir? Bir olasılık, primer sargısı veya primer bağlantı noktalarından birisi, bir şekilde gövdeye temas edebilir. Çok düşük bir olasılık, ama olabilir. Gövdenin topraklanması, bu olasılığın meydana gelmesi durumunda sigortanın atmasını sağlar. Ama madem trafo sargılarının gövdeye temasını, gözönünde bulundurulması gereken bir risk olarak kabul ettik, o zaman sekonder sargılarının temasını da gözönünde bulundurmamız lazım. Ve bu durumda da gövdenin topraklanması, fayda sağlayacağına tam tersi ölümcül çarpılma riski yaratıyor. Sekonder toprak referanslı olduğu anda, artık sekonderdeki devrenin herhangi bir yerine dokununca çarpılma riski olacak.
Dolayısıyla burada sorulması gereken soru şu: Trafo gövdesini topraklamayıp, primerden kaçak ihtimalinde çarpılma riskini mi göze alalım, yoksa trafo gövdesini topraklayıp, sekonderden kaçak ihtimalinde çarpılma riskini mi göze alalım?