2014 yılında sıfırdan 3d yazıcı yapmış olan Türk

Lazeri evinde 3D yazıcısı olan biri de ufak bir uyarlama ile de kullanabilir... Bu maliyet çerçevesinden değerlendirildiğinde tabii ki ekonomik ve yer bakımından da daha verimli olur. Lazerle yapılamaz ya arzu edilen sonuca ulaşılamaz ise boya kaldırma kalemi ya da oyma işine yönelmek gerekir.
 
  • Beğen
Reactions: 333
Şimdi bu kazıma işi nasıl olacak?
Pcb nin tüm yüzünü boyayıp yolların dışında kalan kısmı kazıyacağız, sonra asite atıp bakırı eriteceğiz ve en son yolları kaplayan boyayı sileceğiz. Ben böyle anladım ama bir balkonda ilaç kullanma muhabbeti var o kısmı anlamadım.

Birde çizim dosyasını printere nasıl okutacağız?
Fusion360 da devre çizeceksek işimiz var :D
 
Benımde merak ettiğim konu bu.

Mesela proteusta çizilmiş bir pcb yi yada pdf haline getirilmiş bir çizimi 3 boyutlu yazıcıya nasıl göndereceğiz. Yada kazıma için nasıl dönüştürüyoruz?
 
Pcb nin tüm yüzünü boyayıp yolların dışında kalan kısmı kazıyacağız, sonra asite atıp bakırı eriteceğiz ve en son yolları kaplayan boyayı sileceğiz. Ben böyle anladım ama bir balkonda ilaç kullanma muhabbeti var o kısmı anlamadım.
Aynen söylediğin gibi olacak. Asit işlemi için balkon gibi evin açık alanları ya da en kötü iyi havalandırılmış banyo kullanılabilir, haricen bir ilaçtan bahsetmiyoruz...
Mesela proteusta çizilmiş bir pcb yi yada pdf haline getirilmiş bir çizimi 3 boyutlu yazıcıya nasıl göndereceğiz. Yada kazıma için nasıl dönüştürüyoruz?

PDF değil doğrudan CAD dosya formatında dışarı aktarabiliyoruz. Dolayısı ile yazıcıya göndermek çok daha kolay. PDF de olsa vektör programı ile gene dönüştürülebilir ama arada başka programlar kullanmak, uğraşmak filan gerekir.

Yine pislik çıkartmayacak ve asitle olacak ama boya kaldırma işlemi metal işaretleme kalemiyle olacak ya da başka bir sivri cisimle. Aşınma olmaz diye işaretleme kalemi örneğinden gidiyorum. Pcbyi yine işaretleme boyasıyla boyanır. Kaldırma işlemi aşağıdaki işaretleme kalemiyle sürterek yapılır. Zaten yolun dış hatlarını kaldırsa yeter. Tabi bunu koşturacak makinenin eksen sayısı artacak.

@batubay aslında söylediğin yöntemin 3D yazıcı ile pratik bir çözümü de varmış. Söylediğini bir yandan düşünür bir yandan da araştırırken şöyle bir sayfaya denk geldim. Bu sayfada 3D yazıcı ile boya kaldırma işlemi yapılmış. Bu metot lazerden daha pratik. En azından hızlı ve ekonomik şekilde denemek mümkün. Sanki bunu daha önce de izlemiştim ama bazen uyumadan tablette video izliyorum sanırım o nedenle net hatırlamıyorum. Bayramdan sonrası için kendime bir yapılacaklar listesi hazırlamalıyım ki işin gücün arasında bakalım nasıl olacak. Bu da videosu:

 
Ne zamandır sormak istiyorum ama hep unutuyorum. Pcb yapmak için neden lazerle boya kaldırmayı ısrarla istiyorsunuz? Hızdan dolayı mı, hassasiyetten dolayı mı? Yoksa özel bir sebebi mi vardır?

Serigrafi yöntemine göre kıyaslama yaparsak, aydınger veya folyoya bas, foyla PCB'ye güzel otursun, uygun sürede UV pozlandır, sonra sodyum hidroksit ile geliştir gibi ayrıntılı, kimyasallı, hata yapmaya müsait işlemler yok.

Laminasyona göre de az bastırdın çok bastırdın, sıcaklık azdı fazla idi, toner iyi kapattı kapatmadı gibi belirsizlikler yok.

Bir kere prosesi oturttuktan sonra bu lazer metodunu istikrarlı olarak kullanabilmemiz lazım. Bunun için yeni bir konu açayım ben ve ilk başta iyi bir lazer diyodu seçelim. Sonra da bunu 3d yazıcıya takıp denemeler yapabiliriz :)
 
CNC türü oyuncaklar gerber ( gcode ) dosyaları ile çalışır.
Elektronik programlarının hepsi gerber export edebilir.
Gerber dosyaları , kazınacak yerler delinecek yerler lehim maskeleri gibi bir kaç çeşit belge bulundurur.
PCB imalatçılarının makinaları farklı olabilir çizim programında uygun format seçilir.
Amatör yapım cnc ler genelde mach ( artsoft ) kullanır ve gcode larda az bir şey oynamak gerekir.
PCB makinalarda gideceği koordinat vardır ama ne kadar ineceği kalkacağı yazmaya gerek yoktur , halbuki mach gibiler için gereklidir eklenmelidir ya da ekleyen programcıklar var.
Planetcnc nin usbcnc programında kendisi halleder.
Test sürümü gcode leri export etmez ama eski versiyonlarında ediyordu !!!
Kazıma işi derttir.
Hayali güzeldir ama uygulaması sıkıntılıdır.
Kazıma 2 durum , boya kazıma ve asit = ahmak işi - kazımışken bakırıda kazı olsun bitsin .
Pek öyle olmuyor çok ince yollarda sorun olur.
Uçlar özel ve narin, aşağıda linklerden incelenebilir.
Hele çift taraflı pcb için baya bir tecrübe gerekir , bir şeyleri standartlara oturtmanız gerekir.

Mekanik kazıma böyle .
Lazer ile aynı şekilde ya boya etkileşimi ya da tam olarak bakırı buharlaştırmak.
LKPF bu işin en tanınmışı.
Kendiniz yapacaksanız laser en az 50W olmalı ve çok küçük odaklanabilmeli.
Böyle bir oyuncağınız varsa artık havyalarınızı çöpe atabilirsiniz.
Işık duyarlı boya kürlemek hızlı çalışır yüksek güç gerektirmez "galvo" tipleri ile de olur.
Sonrası sıradan banyo işlemleri.
Şeffaf film yerine lazer biraz daha pratik , toplam işlemlerde fazla fark yok.
Öyle akrilik çakrilik boya zaten uygun değil , doğrudan positif 20 ve ya çin işi ışık duyarlı boyalar ve ya dryfilm.
Hepside ısıl işlem basamağı içerir , kimisi hassas kimisi pratik.
Eliniz alışınca zevkini alırsanız sonraki adım solder mask ..
Kimyasal kaçınılmaz.
Kolayı var asit banyolarınızı kapalı şeffaf kutularda ( cam da olur ) yaparsınız ( çalkalaması da kolay olur ) ve akvaryum hortumu ile gazları pencere - baca .. gibi dışları atarsınız.
Zaten 1-2 dakika süren basit işlemler.

PCB imal edecekseniz geçin bunları .
Yok evde zevkime bakacağım derseniz cnc türü şeylere zaten ihtiyacınız olacak deleceksiniz.
En basiti bile kazıma yapabilir , 3D oyuncaklarda kazıyabilir delebilir .
Carbur uçlar olacak ve " çıt " sesi sizi mest edecek.
Uçlar plastiklerin gösterdiği direncin yarısında bile kırılacaktır o yüzden zaten yüksek hız kullanamayacaksınız.( dönme hızı değil ilerleme )
Hatta bir sürü ucu telef ettikten sonra vazgeçme hakkınız hep var .
Minimum 20k devir ..

Bu hamur çok su götürür ...kurbağa ve taş hikayesi gibi..








EDİT : linklerden biri sorunlu zor düzelttim bir kaç kez denemem gerekti , özür..

 
Son düzenleme:
Lazer printer ve toneri bu iş için önemli .
Ama daha önemlisi baskı yapılan transfer kağıdı.
Reklamcılardan alma bir sürü kağıt vardı , onları kullanıyordum.
Videoda markalarını yazdığımı hatırlıyorum ama hangileri idi hatırlamıyorum.
Ve en önemlisi laminatörün sıcaklığı ve baskısı.
200-220 derce olmalı , bir kaç pahalı marka haricinde modifiye gerekir .
4 merdaneli olmalı !!!
İşinizi hızlı bitirmelisiniz ki plastik aksamlara zarar verme ihtimaliniz en az olsun.

Eagle kullanılıyorsa evet mach3 gibiler için eklentisi var.
Ama usbcnc programınız varsa gerek yok.
İster tamamını kazırsınız ister yol aralarını .

PCB yi bağlamak için çift taraflı bant kullanıyorum.
İnce tipleri işimi görüyor , ince yol yol yapıştırıyorum sonrasında biraz selülozik biraz hava ..

Çift katlarda bir basit köşede dayamalar kullanıyorum.
Önceden 90 derece ve eksenlere göre sabitlenmiş çıkıntılar.
PCB düzgün ölçülendirilmiş olmalı ( bunun için pcb ye bir kaç tane ince çerçeve çizmek kolaylık sağlayabilir başlangıçta ) ve köşelerden aynı koordinatlara denk gelmeli , gerisi kolay.
 
@KAZIMUGUR un eklediği şu videoyu seyrettim.


Burada kullanılan lazer 405 nm ve 90 mA demiş, yani çok düşük güçlü bir lazer ve yavaş da hareket ettiği halde işi hallediyor. Demekki iş uygun boya kullanmakta. Işığa duyarlı boyayı lazer fazla hırpalayamıyor mu, o yüzden mi iyi sonuç alınıyor?
 
Bu yöntemde boya yakılmıyor sadece " aydınlatılıyor " .
Gerisini kimyasallar hallediyor ( karbonat )
 
Şunun lazerli versiyonu:


Bu durumda ben orijinal Creality Wavelength: 445 nm (blue), 500 mW 2,100mA lazer ucunu aldığımda her türlü iş görecektir. Doğru mu?
 
Son düzenleme:
Şunun lazerli versiyonu:


Bu durumda ben orijinal Creality Wavelength: 445 nm (blue), 500 mW 2,100mA lazer ucunu aldığımda her türlü iş görecektir.

Tamam da eğer lazer sadece aydınlatma için kullanılıyorsa, serigrafi yönteminden neredeyse hiç farkı yok. Bu durumda serigrafiyi tercih ederim ben, çünkü doğru bir şekilde yapılırsa, lazerle yapılması hayal olan çok ince ayrıntılar elde etmek mümkün.
 
Gücü fazlasıyla yeter.
Önemli olan demetin inceliği.
DVD lazerleri ile yapanlar görmüştüm videolarda.
Serigrafi ipekli olan ise o ancak seri imalat için.
Zaten ipeği hazırlamak da aynen dryfilm i hazırlamak gibi hatta daha zahmetli.
Dryfilm ya da benzerlerinde hassasiyet yazıcınızın DPI ölçüsü kadar olabilir.
Lazerde mantık ışın demetinin inceliği , 5-10 nm falan bulursanız haber verin bir kaç tane chip yaptırmam lazım . :rolleyes: :)

Şunu eklemişmiydim ? :

 
Serigrafi ipekli olan ise o ancak seri imalat için.
Zaten ipeği hazırlamak da aynen dryfilm i hazırlamak gibi hatta daha zahmetli.
Dryfilm ya da benzerlerinde hassasiyet yazıcınızın DPI ölçüsü kadar olabilir.
Lazerde mantık ışın demetinin inceliği , 5-10 nm falan bulursanız haber verin bir kaç tane chip yaptırmam lazım . :rolleyes: :)

İpekli olan değil. Aslında yanlış kelime kullanmış oldum. Dediğin gibi serigrafi dendiği zaman ipek çerçeve ve rahle akla geliyor :) Benim dediğim dry film veya pozitif 20 kaplama, sonra da UV pozlandırme, NaOH geliştirme prosedürü. Film güzel opak olarak hazırlanırsa ve PCB yüzeyine de iyi oturursa en ince hatlı PCB dahi yapılabilir. Bunu yapmaya razı olduktan sonra artık lazerin sağladığı ilave bir avantaj fazla kalmıyor gibime geliyor.
 
Filim için asetat dan başka şans yok.
O da inkjet uyumlu olmalı.
Yeteri kadar "karanlık" baskı için kalite mürekkepli oyuncak gerekli gerçi olmazsa da olur 2 kat aynalı baskı ile.
Asetat yerine parşömen kağıdı ya da fırın kağıdı ile de oluyor , poz süreleri uzatılınca.
Lazerde bu dertler yok .
Hele galvo head laser varsa 3-5 saniyelik iş.

0.1 mm lik yollar net çıkıyor ( dryfilm + asetat ) ama banyo dikkat istiyor ve zaten mantıklı incelik değil .
 
Maximus ile aşağı yukarı aynı zamanda picprojede @aster in cnc dril yapalım procesi başlığında motorlar sürücüler mekanik ve programlar.. tartışılmıştı.
Maxsimus RS232 den çalışan ve sadece delik delen bir proje idi.
O ve sonraki yıllarda masaüstü ve laptoplar da LPT portlar vardı ve sürücüler kolay oluyordu.
@bunalmış ustanın usb den çalışan bir programı ve kartıda iyi bir çalışma idi ama fazla üzerine düşmedi.
Amatör cnc lerin önünü açan Mach1-2-3..4 programı oldu.
Nedendir bilmem ısrarla LPT porttan çalıştı , LPT port kullanılmaz olduğu halde ancak plugin ler ve ilave kartlar ile usb den çalıştı.
Her şeye rağmen Mach3-4 iyidir.
Şimdilerde PlanetCNC nin usb den çalışan programı da çok iyi .
Ayrıca DSP el terminalleri kullanışlı.
Bu arada LinuxCNC yi unutmayalım , debian temelli açık kaynak...lpt rs232 usb çalışır ama özel arabirimler ister.

Bir şekilde pcb ile biraz ciddi uğraşmak isteyen her kesin yolu cnc den geçer en azından delmek için.
Uygun cnc olsa da bakır kazımak makul değildir.

EK:
O yıllarda değil adsl , 56k zar zor çalışıyordu.
 
Son düzenleme:

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
5,789
Mesajlar
99,024
Üyeler
2,464
Son üye
s4met

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top