Best PS-1502DD (15 V/2 A) güç kaynağı ısı sorunu

Diyot akımını klamp metre ile ölçerken dikkat etmen lazım. Şarj akımı oldukça sivri bir pals şeklindedir ve böyle bir palsin RMS değerini doğru ölçemeyebilir. Yani şarj akımının "crest factor" değeri çok yüksek olabilir. Bu ölçümü akım probu ve osiloskop ile yapıp osiloskoba RMS hesaplatabilirsin. Neticeyi değiştireceğinden değil de, RMS ölçümü ile ilgili bir uyarı babında söylüyorum.
 
Köprü diyodu da termal macunla metal gövdeye tuttur veya güçlüyse değiştir.
 
Aslında sığıyorsa soğutucuyu fanla beraber kutunun içine alsan, fanın yarattığı hava akışı diyoda da iyi gelir :)
 
Malesef kutu onun için çok küçük. Bir de hava kanalı açmak lazım. Zaten bu halinden çok memnunum çünkü ısının güç kaynağı ile hiç bir ilişkisi yok. Bu arada köprü diyotu söktüm. 4 A olan KBL406 takdım ısınma sorunu gene devam ediyor...
 
Kalibrasyon için cihazın içini açtım. Açmışken de köprüyü değiştireyim dedim. 4 A olan ile değiştirdim gene ısınıyor. Hem de 71-72 derece filan okuyorum.
 
Malesef kutu onun için çok küçük. Bir de hava kanalı açmak lazım. Zaten bu halinden çok memnunum çünkü ısının güç kaynağı ile hiç bir ilişkisi yok. Bu arada köprü diyotu söktüm. 4 A olan KBL406 takdım ısınma sorunu gene devam ediyor...

Neden böyle düşünüyorsun ki... bahsettiğin üzere diyotlar ısınıyor. keza trafoda ısı üretir. Gördüğüm kadarı ile kutunun yan kapaklarında hava kanalları var. Tavsiye olarak sığıyor ise soğutucuyu aynı 4 deliği kullanarak içeriden tak. 4 deliğin olduğu arka yüzeye de biraz delik del. Böylece içerideki tüm parçalar biraz serinler...
 
Önemli olan diyodun yonga sıcaklığı. Mesela bizim uğraştığımız demonte güç kaynağında kullanılan doğrultucu diyotların maksimum yonga sıcaklığı 150 °C. Daha modern diyotlarda bu değer 175 veya 200 °C ye çıkabiliyor. Yonga sıcaklığını belirlemek için bir makale buldum ve bunu deneysel olarak ben de yapmak istiyorum.

Use Forward Voltage Drop To Measure Junction Temperature

Bunu belirtmekle beraber, benim düşüncem 70 °C çok da yüksek değil bir doğrultucu diyot için.
 
Neden böyle düşünüyorsun ki... bahsettiğin üzere diyotlar ısınıyor. keza trafoda ısı üretir. Gördüğüm kadarı ile kutunun yan kapaklarında hava kanalları var. Tavsiye olarak sığıyor ise soğutucuyu aynı 4 deliği kullanarak içeriden tak. 4 deliğin olduğu arka yüzeye de biraz delik del. Böylece içerideki tüm parçalar biraz serinler...

Trafo ile soğutucunun toplam yüksekliği yeterli değil, fotoğraf yanıltıyor olabilir.
 
Önemli olan diyodun yonga sıcaklığı. Mesela bizim uğraştığımız demonte güç kaynağında kullanılan doğrultucu diyotların maksimum yonga sıcaklığı 150 °C. Daha modern diyotlarda bu değer 175 veya 200 °C. ye çıkabiliyor. Yonga sıcaklığını belirlemek için bir makale buldum ve bunu deneysel olarak ben de yapmak istiyorum.

Bunu belirtmekle beraber, benim düşüncem 70 °C çok da yüksek değil bir doğrultucu diyot için.
O zaman boşuna değiştirdim, diğeri de benzer çalışıyordu. Niye değiştirmeden önce uyarmadın! :D

Bu arada osiloskopa akım probunu bağlayıp 24 VAC de bulunan akımın RMS değerini ölçtüm. Tabi ayarları doğru yaptıysam.

1616968828738.png
 
Bu ısınma ile ilgili aklıma takılan bir şey var. Kapasitesinin altında çalışan olan bir diyot neden ısınır? Ben buraya 8 ya da 16 A olanı taksam o da benzer şekilde ısınacak mı?
 
Bu ısınma ile ilgili aklıma takılan bir şey var. Kapasitesinin altında çalışan olan bir diyot neden ısınır? Ben buraya 8 ya da 16 A olanı taksam o da benzer şekilde ısınacak mı?

Yarıiletken yongadan bir akım geçtiği zaman mutlaka ısı oluşur. 1 A lik diyotta da oluşur 50 A lik diyotta da. Aradaki fark, büyük kapasiteli olan diyotta o ısıyı uzaklaştırabilmek için bazı tedbirler alınmıştır. Mesela gövdesi metaldir, bir vida ile bir soğutucuya bağlanmak imkanı vardır, yongadan gövdeye olan ısı iletimi mümkün olduğunca kolaylaştırılmıştır.

Eğer RMS akım, üreticinin öngördüğü limitin altında ise, ısınmayı kafaya takmana gerek yok.
 
Yalnız bir dakika ... Senin akım probunun bant genişliği ne kadar? Eğer bant genişliği düşük ise o zaman ölçüm gene yanlıştır. Osiloskobun bant genişliği çok iyi de olsa, prob sinyali doğru bir şekilde aktarmıyorsa osiloskobun eli kolu bağlı olur.

Eğer bant genişliği az ise probun o zaman diyotlardan birine 0.1 Ω luk bir şönt direnç bağlayıp bu şöntün üzerinde osiloskop ile voltaj ölçümü yaparsın. O zaman osiloskobun bant genişliğinin tamamı senin hizmetinde olur ve doğru RMS ölçümünü yaparsın.
 
Yalnız bir dakika ... Senin akım probunun bant genişliği ne kadar? Eğer bant genişliği düşük ise o zaman ölçüm gene yanlıştır. Osiloskobun bant genişliği çok iyi de olsa, prob sinyali doğru bir şekilde aktarmıyorsa osiloskobun eli kolu bağlı olur.

Eğer bant genişliği az ise probun o zaman diyotlardan birine 0.1 Ω luk bir şönt direnç bağlayıp bu şöntün üzerinde osiloskop ile voltaj ölçümü yaparsın. O zaman osiloskobun bant genişliğinin tamamı senin hizmetinde olur ve doğru RMS ölçümünü yaparsın.
Bazı cevaplar ayrıntıda gizlidir.
629fe3e953eba2d3526d4126729fbf7a.jpg
 
Bendeki model P6021. 120 Hz ile 60 MHz aralığında çalışıyor.

Screenshot_2021-03-29-09-12-19-108_cn.wps.xiaomi.abroad.lite.jpg
 
Genede ayarları doğru yapamamış olabilirim. Ölçtüğüm değerden emin değilim. Biraz kurcaladım mantıklı gelen akımı paylaştım! Tam olarak ayarların nasıl yapıldığını RMS'i bilinen bir devrede öğrenmem gerekebilir.
 
Bant genişliği uygun ise osiloskop RMS ölçümünü doğru yapar. Ama probun terminasyon kutusunda hakkaten 300 Hz lerden bahsediyor o tuhaf. İstersen onu getir bir sonraki buluşmada tam bant genişliği tespitini yapalım.
 
Bant genişliği uygun ise osiloskop RMS ölçümünü doğru yapar. Ama probun terminasyon kutusunda hakkaten 300 Hz lerden bahsediyor o tuhaf. İstersen onu getir bir sonraki buluşmada tam bant genişliği tespitini yapalım.
Harika olur bende kullandığım cihazların gerçek limitlerini test etme imkanı bulurum.
 
Köprü diyotun ısınma sorununu çözemeyince, diyotun doğru soğutulması için başka bir çözüm buldum.

PCB üzerinden söktüm, bende bol miktarda bulunan 4A FL4010 model ile değiştirdim ve güç kaynağının arka kısmına termal macun ile monte ettim. Transistörün ısısının hiçbir şekilde arka kasa ile ilişkisi olmadığı gibi fanın üflediği havada orayı yeterince soğuturyor.

Böylece ısınma sorunlarının tamamında kurtulmuş oldum.

Şu an test ediyorum. 18. dakikada 42 derece ölçtüm. Isı yarı yarıya azaldı daha da önemlisi artık limitlere yakın değerlere çıkacak kadar ısınmaz diye tahmin ediyorum. En çok daha önce "normal" kabul edilen sıcaklıkta çalışır.


IMG_20210329_102237.jpg

IMG_20210329_111410.jpg

IMG_20210329_112527.jpg
 
Olabildiğince devredeki yerine yakın monte etseydin daha iyi olurdu. Şu anda uzun kablolar ve üzerinde de çok hızlı değişen sinyaller var, bu da gürültü/parazit demek.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,653
Mesajlar
97,272
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top