Mikro Step
Kıdemli Üye
- Katılım
- 25 Eylül 2022
- Mesajlar
- 6,191
Videoda cok acik sekilde emetor cikisli devrede ust transistorlerin nasil surulecegi anlatildi.Hocam ben baktım bir sorun göremedim hatalı olabilirim , başta hatayı yazsaydınız bunlar hiç olmayacaktı bende bilgilenmiş olacaktım forum da ,
Videonuz çok bilgilendirici ama burada böyle bir sorun göremiyorum belki hatalıyım dediğim gibi.
Diğer forumdan burada suyum kaynadı deyip gitmiştiniz, galiba bu forumda düdüklü tencere gibi 150C geçti sıcaklık patlamanız yakındır ama gitmeyin
Benimde bu yapıya itirazım var;Videoda cok acik sekilde emetor cikisli devrede ust transistorlerin nasil surulecegi anlatildi.
Yazmanin otesinde video koydum. Orda acik acik anlattim.
Kisaca ozetlersek ust transistor icin konusacak olursak
Vi, Kontrol sinyal genligi olsun. Uygulamada 12v.
Ust transistor iletime gectiginde motor zorlanmasiyla o an gecen akim Ic olsun.
Bunun hfe kadar beyzden gecer ve beyz direncinde gerilim dusumu yapar.
Bu direncdeki gerilim + Vbe (yaklasik 0.6...0.7 ) toplamini kontrol sinyalinin genliginden cikartirsak motora giden voltaj bulunur.
Beyz direncinden dusen gerilim darlington transistorun cok yuksek hfe degerinden dolayi cok dusuk olacaktir ve ihmal edilebilir.
Ancak 2*0.6 hatta 2*0.7 yani 1.2 .... 1.4 v kadar bir voltaj cikisa ulasacak demektir.
Ote yandan alt transistorler de darlington ve doyum gerilimi de tek bir taransistorun geriliminden buyuktur. Bunu bu elestiride goz ardi edebiliriz.
Bu durumda motora giden gerilim Giris geriliminin 1.4v oldugu degerden baslar 12-1.4v ust degerine kadar gider.
Bunun duty karsiligi
1.4*100/12=%11
Ust gerilim icin duty degeri
(12-1.4)*100/12=%88
Bu motorun 0 voltan itibaren donecegi varsayimi icin.
Motorun olu bolgeside goz onune alinirsa duragan bir motor icin duty limiti belki %20 hatta motor tipine gore %30 lara kadar cikar.
Bu sorunlardan dolayi H bridge suruculerde cikis kati NPN yada NMOS yapilacaksa bias sorununu cozecek boost devreleri eklenir.
Ya da ust anahtarlar PNP yada PMOS lara donusturulur.
Bu konulara dikkat edip tasarlanmis semalar mevcut. Mesela asagidaki.
Linki: https://www.radiolocman.com/shem/schematics.html?di=618837
Mesela bir baskasi
Link: https://electronics.stackexchange.com/questions/148621/npn-transistors-for-motor-control
Simdi basligin en tepelerinde verilen devreyi arkadas yapsa yada guc katini aynen alip MCU ile surmeye kalksa
bir sure sonra su sorunla gelecek.
PWM kisikken motor donmuyor motor islik caliyor donmesi icin PWM i cok acmam gerekiyor.
Gelecek cevaplar ise pwm frekansini dusur.
Hangi forum sistesine bakarsaniz bakin tipa tip bu sikayet uzerine acimis onlarca baslik goreceksiniz.
Hepsinde yapilan hata hemen hemen ayni.
Zaten yayinladigim videoyu da o tip sorular icin cekmistim.
Benimde bu yapıya itirazım var;
4 tane çıkış kullanmak ve program içinde sürekli 4 çıkışın konumunu değiştirmek akıl kârı değil;
bakınız:7404 not gate.
Geçen okulda ödevimdi tek bir pin kullanarak yön ve hız kontrolü yapmak motora.Bu devre icin ok ama genelleme yapmamalisin.
Mesela 3 fazli motorlar icin 6 transistorle yapilmis 3 tane yarim koprumuz var ve 6 ayri kontrol sinyali kullaniyoruz.
Motor surucuye gidecek kontrol sinyallerinin sayisi icin farkli fakli secenekler var. Sartlara gore secim yapilir.
Her bir transistor icin 1 tane olmak uzere toplam 4 kontrol sinyali.
Her bir kol icin 1 tane olmak uzere toplam 2 kontrol sinyali
Her bir H bridge icin 1 tane olmak uzere toplamda 1 kontrol sinyali.
motor yerine bir bobin düşünün polaritesinin 100khz ile değişmesinden pek memnun olmaycaktırGeçen okulda ödevimdi tek bir pin kullanarak yön ve hız kontrolü yapmak motora.
7404 ve attiny13 kullanarak yaptım.
Ödevimi yapabileceğimi bilen hocam ödevi teslim ettikten sonra, motoru nasıl durduracağız dedi?
Burayı hiç düşünmemiştim )
Tek bir pin ve 7404 ile kurulan yapıyla yön ve hız verdiğim motoru nasıl durdurabilirim aklıma gelen tek yol motoru dönmeyeceği kadar hızlı bir frekansda beslemek(örn:100kHz) Bu durum motorda yerinden oynayamadığı için aşırı akım çekmeye sebep olur mu? Bu doğru bir yol değilse motoru nasıl durdurabilirim
motor yerine bir bobin düşünün polaritesinin 100khz ile değişmesinden pek memnun olmayacaktır
Bir snubber gerekmez mi yoksa akımı kesmek yerine ters çevdiğmiz için sıkıntı çıkmaz mıEger pwm bir sinyalin varsa guc kati da sorunsuz olarak yuksek frekansda anahtarlama yapabiliyorsa kayiplari da cok az ise istersen H bridge ile 1H bobini 1Mhz de anahtarlayabilir ve bobin akimini istedigin gibi artirabilir ve orada tutabilirsin.
Geçen okulda ödevimdi tek bir pin kullanarak yön ve hız kontrolü yapmak motora.
7404 ve attiny13 kullanarak yaptım.
Ödevimi yapabileceğimi bilen hocam ödevi teslim ettikten sonra, motoru nasıl durduracağız dedi?
Burayı hiç düşünmemiştim )
Tek bir pin ve 7404 ile kurulan yapıyla yön ve hız verdiğim motoru nasıl durdurabilirim aklıma gelen tek yol motoru dönmeyeceği kadar hızlı bir frekansda beslemek(örn:100kHz) Bu durum motorda yerinden oynayamadığı için aşırı akım çekmeye sebep olur mu? Bu doğru bir yol değilse motoru nasıl durdurabilirim