Evde 0.2 mm yol kalınlığında PCB pozlama

Sercan

--
Katılım
17 Mart 2019
Mesajlar
4,751
Bir süredir PCB'leri evde kendim yapmak istiyorum. Bu konuda forumda da ciddi bir ihtiyaç olduğunu ve bunu yapmayı başaran arkadaşların olduğunu biliyorum. Nihayet bugün bende bir deneme yapma fırsatrı buldum. Öncelikle elimdeki Osram ULTRA VITALUX 300 W 230 V E27 lamba için bir kaide yapmam gerekti. Bunun için elimde bulunan dandik duyların iç porselen kısmını ve anahtarı üzerinde kutulu bir kabloyu kullandım. Duyu kutuya vidaladıktan sonra kolaylıkla açıp kapatabileceğim bir düzeneğim oldu.

IMG_20211008_223645_1.jpg


Bu düzeneği masamdaki rafa tutturdum. Masa ile lamba arasında 12 cm boşluk bulunuyor.


IMG_20211008_224644.jpg
IMG_20211008_224650.jpg


Işık kaynağını ayarladıktan sonra elimdeki bakırdan bir parça kesip 100'lük zımpara ile zımparaladım. Bu zımparalama işleminin çok doğru olmadığının farkındayım. Mümkün olduğunca düz bir yüzey olması gerekiyor ki arada boşluk kalmasın, 100'lük zımpara ile bu pek mümkün değil. Aşağıda zımpara öncesi fotoğrafı var ama ıslak zımpara sonrasını çekmeyi unuttum.

1633787127637.png


KiCad ile 0.2 ve 0.5 mm kalınlığında yollar çizdim ve bir adet de TQFP-32 kılıf kullandım. Bu kılıf MEGA328P (Arduino Nano) mikroişlemcisinin kılıfı, ayakları 0.5 mm kalınlığında.

1633787346755.png
1633787366612.png
1633787422920.png


Sonra bunları yazıcıdan çıkarttım. Asıl kullandığım yazıcım bozuk olduğu için mecburen elimdeki eski Xerox 3117 dolum tonerli lazer yazıcı ile çıktı alabildim. Bu çıktıların kalitesi hiç hoş değil fakat şu an için imkanlarım da sınırlı. Bu çıktılar normal A4 kağıt üzeirnde kısmen iyi görünüyor fakat kalın aydınger üzerinde bu kadar iyi değil.

Kağıt:
IMG_20211009_143444.jpg
IMG_20211009_143455.jpg


Aydınger:

IMG_20211009_144718.jpg
IMG_20211009_144813.jpg


Bu baskı kalitesine rağmen gene de ilerlemeye karar verdim. Bakır üzerini Dry film ile kapladım. Bunun için laminatorü 100°C ısıda kullandım.

IMG_20211009_151424.jpg


İlk etapta 2 dk boyunca pozladım.

IMG_20211009_152005.jpg


Bu da eriştiğim sonuç:

IMG_20211009_152229.jpg
IMG_20211009_153631.jpg
IMG_20211009_153814.jpg
 
Yazıcının dandikliğinden mi, aydıngerin yapısından mı bilmiyorum ama bir de negatifini alıp olması gerektiği gibi test edeyim istedim fakat deneyemedim. Elimi üzerine sürdüğümde de mürekkep dökülüyor. Fotoğraflarda belli olmuyor ama bu hali ile düzgün çıkması büyütmeden bile imkansız olduğu görülüyor. Hiç denemden olduğu gibi çöpe attım.

IMG_20211009_201449.jpg
IMG_20211009_201429.jpg
 
Yazıcının dandikliğinden mi, aydıngerin yapısından mı bilmiyorum ama bir de negatifini alıp olması gerektiği gibi test edeyim istedim fakat deneyemedim. Elimi üzerine sürdüğümde de mürekkep dökülüyor. Fotoğraflarda belli olmuyor ama bu hali ile düzgün çıkması büyütmeden bile imkansız olduğu görülüyor. Hiç denemden olduğu gibi çöpe attım.

13900 eklentisine bak13901 eklentisine bak
Evdeki yazıcı ile bende toner dökülmesi ile cebelleşmiştim. Sonra gidip copy center dan çıktı aldım. Gayet gğzel oluyor.
 
Bu yöntem daha önce konuşuldu ama çıktı aldıktan sonra Aydıner kağıdını aseton yada tiner baharında bekletiyorlar. Bu uygulama tonerin birbirine yapışması ve aralarda ki acikliklarin kapanmasına faydalı oluyor. Denemekte fayda olabilir.
 


Bu hemen üstteki etching kazıma yakmayı da ortadan kaldırıyor, imkan olsa bunu yapsak ama lanet olsun paranın gözü kör olsun.
 
İnsan aşağıdaki videoyu izledikten sonra neden uğraşıyorum diye kendini sorguluyor. Sonrasında ilanlara bakınca, sorgurlamayı komple bırakıyor. :D


 
Yaramaz, PCB yamuk :dusun2:
 
Yamuk filan fark etmez de bulabildiğim en düşük fiyat 20W için 26 bin TL oldu. O yüzden bence de yamuk :D :katil1:
 
Şimdi hesapladım da şöyle bir durum var, eğer çift taraflı baskı ile çok fazla işin yoksa ya da revit ile çözebirisen 26 bin TL ödenebilir bir para.

Çünkü PCBWAY gibi yerlerden ortalama kargo dahil 25 dolara sipariş veriliyor, Bu parayı yaklaşık 100 siparişte ödüyorsun.

Sürekli prototip üreten ya da 10 kişilik bir hobi grubu isen ortak bir alanda buluşup çok kolay çözüme kavuşturulabilir. Tek sorun delik ve delik içi kaplama...
 
Lazer işini yaptığında Pozitive20 ile işin kalmıyor. Üzerine sprey boya da sıksan asite attığın zaman iş görmesi lazım.

Zaten sprey boya ile ince yolları yaptığında çok iyi bir kaplama elde edeceğin için asite attığında mükemmel sonuç alırsın.
 
Bahsettiğimiz olayın bir benzerini yapıyor.
Üstte paylaştığınız kanal geldi benim de direkt aklıma bu videoyu gördükten sonra harcadığım emeği düşününce gerçekten yoruldum. Paraya gerçekten kıymak lazım bir şişe sprey boya ve bu alet ile inanılmaz işler yapılabilir. Aşırı derecede imrendim.
 
Kicad ile gelen örnek bir PCB nin bugün çıktısını aldım. Oldukça yoğun bir PCB. 112 g aydınger üzerine baskı aldım ve baskının üzerine Toner Density sprayini sıktım. Lazer yazıcı ayarlarını da maksimum toner yoğunluğu elde edecek şekilde ayarladım.

1638096736619.png


IMG_20211128_135002.jpg
 
Spreyden sona mercekle baktın mı? Gerçekten o noise gitti mi?

Sprey çok büyük fark yarattı.

PCB'ye kuru film kapladıktan sonra pozlandırdım. Pozlandırmak için PCB ve aydıngeri 8 mm lik iki akrilik levha arasına koydum. Sonra da sodyum metasilikat geliştirme sıvısına attım. Ama şunu farkettim: UV-A nın geldiği yerler sertleşiyor, gelmeyen yerler yumuşak kalıyor. Dolayısıyla bakırın gitmesi gereken yerler boya ile kaplı oluyor. Tam tersi olması lazım.

IMG_20211128_185656.jpg
 
Yani PCB'nin negatifini almak gerekiyor. Ayrıca ayna görüntüsünü de almak gerekiyor, ama ben şimdilik sadece kaliteyi belirlediğimden ayna görüntüsü ile uğraşmadım.

1638115385823.png


Bunun da gene aydıngere baskısını yapıp spreyledim. Lazer yazıcı ayarlarını biraz daha optimize ettim ve sonuç daha da iyi oldu. Ufak tefek deliklerin olduğu yerleri de Edding kalem ile kapattım.

IMG_20211128_190613.jpg
 
Burada kullanılan yoğun SMD entegrelerin pinleri arasındaki mesafe 0.2 mm. padlerin genişliği 0.3 mm. Bu şekilde asite attım. PCB çift taraflı (tek taraflı yoktu elimde) o yüzden baya asit gitti. Ama ön tarafın erimesi bittikten sonra asitten aldım. Arka tarafta ortada bakır kaldı.

IMG_20211128_185447.jpg
 
Erime tamamlandı. Ama dry filmin metasilikatta kalma süresi biraz kısa geldi herhalde, o yüzden yer yer bakırlar kaldı ön yüzeyde. Ama yoğun SMD entegrelerin ayakları çok iyi çıktı :) Pozlandırma ve geliştirme sürelerinde ilave deneyler yapıp en uygun süreleri tespit etmek lazım.

IMG_20211128_192815.jpg
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,444
Mesajlar
92,817
Üyeler
2,389
Son üye
muratcan16x

Son kaynaklar

Son profil mesajları

m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
İkinci Mesaj deneme 3 4 :D
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top