Fircasiz motorlar neden cogunlukla 3 fazli uretiliyor?

Mikro Step

Kıdemli Üye
Katılım
25 Eylül 2022
Mesajlar
3,853
Fircasiz motorlar neden cogunlukla 3 fazli uretiliyor?

En mantikli aciklamasi motor surucusu daha basit oluyor. Bunun disinda sebep var mi?

Ayni boyutta iki motordan birisi 2 fazli digerisi 3 fazli olsa ayni hacime ayni gucun sigmasi gerekir?
 
dc kaymagtan çekilen akımın ripple ının az olması için olanilir mi ?
 
3 fazli motorlarin kalkis moment daha yuksek.

Rotor gelisiguzel bir durumda iken motor calistirildiginda sans eser rotor miknatislari tam kutuplarin altinda konumlanmissa kakma torku cok dusuk olacaktir. Fakat 3 fazli motorda boyle bir durum sozkonusu degil.

3 fazli motorda torkda dalgalanma daha az.
 
Yıllar önce teknik lisede okurken elektrifikasyon dersinde hocamız bu konuyu yani çoklu fazlı sistemleri fırçasız motor için değil de asenkron motorlar ve şebeke sistemi için sorup tartışma konusu açmıştı. Sonuç olarak sınıfça (hocamız nedenini zaten biliyordu) sistemin 4-5-6-7-....n fazlı olmasının teorik hiçbir kısıtlaması olmadığı ama maliyet ve uygulama aşamasındaki pratiklik kriterlerine göre en mantıklı sistemin 3 fazlı olduğu kanısına varmıştık. Sistemin 3 fazlı şebekelere motor gibi yükler bağlanırken bağlantı hatası yapıldığında en fazla dönüş yönü ters olabiliyor. Bu sorun elektriksel açıdan sorun teşkil etmiyor, mekanik açıdan duruma göre değişebilir. Bu durum yön değiştirmeyi de kolaylaştırmakta. Ama sistemde 3 fazdan daha fazla faz olduğunda faz sıralamaları muhakkak doğru yapılmalı. Yani 3 ten fazla faza sahip şebeke ile elektrik sistemi kurulu olsaydı, alternatörden tutunda YG-OG-AG iletim hatlarına, hatta duvardaki n-fazlı prize kadar bağlantı sıralaması önem arz edecekti. 3 fazdan daha fazla faza sahip şebekenin bariz bir faydası olacak olsaydı Tesla bunu muhakkak kullanırdı.

Not: Burada şebeke üzerinden konuya değindim. Fırçasız motorlarla çok bağlantısı yok farkındayım. Ama piyasaya sürülen endüstriyel frekans konvertör sürücüler mevcut motorları (asenkron motorları) kullandıkları için 3 fazlı sistemin standart olarak kabul gördüğünü düşünüyorum. Yoksa nüve saclarının oluk sayısından tutunda geometrik kesim şekillerine, bobin sarım yöntemlerine kadar gerekli değişiklerin yapılması gerekliliği yanında elektronik sürücünün değişimi çok daha basit bir iş olur kanaatindeyim.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,884
Mesajlar
100,414
Üyeler
2,492
Son üye
alikara3

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top